همه چیز درباره برق دزدی ماشین ؛ ازعلائم تا راه حل

برق دزدی به خالی شدن باتری در زمان خاموش بودن ماشین گفته می شود که معمولاً برق دزدی از طرف سیستم صوتی خودرو، دزدگیر، ساعت ماشین، شمع ها و وایرها اتفاق می افتد. برق دزدی ماشین با یکسری روش ها قابل تشخیص و تعمیر است و به همین دلیل ما در این مقاله به بررسی علائم برق دزدی ماشین و راه حل آن پرداخته‌ایم.

باتری ماشین سرمنشاء سیستم الکتریکی خودروست و برق اجزای مختلف ماشین را تامین، ذخیره و تقسیم می کند. ماشین زمانی که خاموش است انرژی بسیار کمی را از باتری مصرف می کند ولی اگر مشکل در سیستم برقی وجود داشته باشد ممکن است خودرو در زمان خاموش بودن مقدار زیادتری از باتری را مصرف کند و باعث تمام شدن ظرفیت باتری شود. به این اتفاق تخلیه انگلی یا “برق دزدی ماشین” می گویند که ما در این مقاله قصد داریم به بررسی برقی دزدی ماشین و علائم و راه حل (What Is Parasitic Battery Drain) آن بپردازیم تا بتوانید از زود به زود خالی شدن باتری ماشین خود جلوگیری کنید.

برق دزدی ماشین یعنی چه

برق دزدی ماشین به زمانی اطلاق می شود که باتری ماشین حتی در زمان خاموش بودن به خالی شدن ادامه می دهد و میزان تخلیه آن بیش از حد معمول است. همانطور که اشاره کردیم معمولاً خودرو در زمان خاموش بودن مقدار کم و طبیعی را از برق باتری مصرف می کند که این به خاطر روشن نگه داشتن ساعت ماشین، سیستم صوتی، دزدگیر و…. می باشد. اما اگر خودرو بیشتر از ۵۰ الی ۸۵ میلی آمپر از باتری برق بگیرد به این معنیست که ماشین برق دزدی دارد و بایستی آن را تعمیر کنید.

علائم برق دزدی ماشین

علائم-برق-دزدی-ماشین

با گذشت زمان باتری ماشین شما فرسوده می شود و این قطعه‌ای است که نیاز به تعویض دارد. عمر باتری ها معمولاً ۲ تا ۳ سال می باشد ولی اگر برق دزدی در ماشین وجود داشته باشد در نتیجه تخلیه باتری زودتر اتفاق می افتد.

در صوت وجود برق دزدی معمولاً نشانه های هشدار دهنده‌ای ظاهر می شوند که بایستی به آنها توجه کنید. “علائم برق دزدی ماشین” شامل موارد زیر می باشد:

کم نور شدن چراغ های جلو

ممکن است بتوانید ماشین را هنگامی که باتری ضعیفی دارد روشن کنید، اما اگر متوجه شدید که چراغ های جلو کم نور یا ضعیف تر شده‌اند این می تواند نشانه‌ای از برق دزدی ماشین باشد.

استارت نخوردن ماشین

اگر سایر اجزای الکتریکی مانند چراغ های داشبورد و صفحه کیلومتر  کار می کنند اما ماشین روشن نمی شود، نشانه‌ای از ضعیف شدن باتری و برق دزدی ماشین می باشد.

شنیده شدن صدای کلیک

همانطور که سوییچ را در استارت می چرخانید، باتری ماشین شما جریانی را به استارت می فرستد تا وسیله نقلیه به حرکت درآید. اگر برای استارت زدن ماشین خود مشکل دارید و صدای کلیک یا لنگ زدن زیاد را می شنوید، احتمالاً در ماشین برق دزدی دارید.

به طور کلی باید بگوییم که نشانه ها برق دزدی ماشین در اصل به خالی شدن پیش از موعد باتری مربوط می شود که اگر قصد دارید بیشتر خرابی و خالی شدن باتری بدانید توصیه می کنیم مقاله علت زودن خالی شدن باتری ماشین را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

تشخیص برق دزدی ماشین

ممکن است بپرسید برق دزدی ماشین کجاست و چگونه می توانیم آن را تشخیص دهیم. معمولاً برق دزدی ماشین از طرف سیستم صوتی و رادیو، دزدگیر، سیستم قفل مرکزی، شمع و وایرها اتفاق می افتد که برای تشخیص برق دزدی ماشین می توانید از تست تخلیه باتری از نظر آمپراژ، تست تخلیه باتری از نظر افت ولتاژ و تست برق دزدی با لامپ استفاده کنید که در ادامه این مطلب ما تست برق دزدی با لامپ را به شما آموزش خواهیم داد تا به راحتی بتوانید برق دزدی ماشین را پیدا و آن را برطرف کنید.

برق دزدی کوئل + علائم

کوئل جزیی از سیستم برقی خودرو محسوب می شود که وجود آن برای استارت و راه‌اندازی موتور بسیار مهم است. به بیان دیگر کویل قطعه‌ای میله‌ای شکل است که وظیفه اصلی آن افزایش ولتاژ جرقه زنی و سوخت رسانی به موتور است که در نتیجه باعث استارت خوردن و راه‌اندازی ماشین می شود. برق دزدی کوئل یکی از رایج ترین برق دزدی های ماشین می باشد که علائم آن بد کار کردن موتور ماشین و خالی شدن زودتر از موعد باتری است.

برق دزدی وایر شمع + علائم

وایر شمع قطعه‌ای برای انتقال جریان برق از کویل به شمع ها می باشد تا عمل جرقه زنی به صورت کامل انجام شود و بنزین بسوزد. اگر وایر شمع مناسب نباشد می تواند برق را از مسیر شمع منحرف کند و به جای سر شمع ها با بدنه موتور برخورد کند که به این اتفاق برق دزدی وایر شمع می گویند. برق دزدی در وایر شمع اکثراً به دلیل آسیب دیدن و یا از بین رفتن عایق آن رخ می دهد که ایراد در انتقال جریان به شمع را ایجاد می کند.

اگر برق دزدی وایر شمع وجود داشته باشد معمولاً نشانه‌هایی ظاهر می شود که علائم برق دزدی وایر شمع به صورت زیر می باشد:

  • خام سوزی و بوی بد اگزوز
  • افزایش مصرف سوخت
  • کاهش قدرت موتور و شتاب نگرفتن ماشین
  • لرزش موتور هنگام خاموش کردن ماشین
  • استارت نخوردن خودرو
  • خرابی زودتر از موعد شمع ها

برق دزدی سیستم صوتی + علائم

برق دزدی سیستم صوتی می تواند به حدی زیاد باشد که حتی در ۲۴ ساعت باتری ماشین را خالی کند. اگر از سیستم های پرقدرت در ماشین خود استفاده می کنید، اجزای مختلف آن مانند آمپلی فایر، مانیتور، ساب و… می توانند باعث برق دزدی شوند. نصب و سیم کشی های غیر استاندارد منجر به برق دزدی سیستم صوتی و آسیب به ضبط ماشین و باتری خودرو  می شود. اصلی ترین نشانه برق دزدی سیستم صوتی خالی شدن باتری در سریع ترین زمان است که می توانید با برداشتن فیوز آمپلی فایر یا سایر بخش های سیستم صوتی، سرمنشاء برق دزدی را پیدا کنید.

برق دزدی قفل مرکزی ماشین + علائم

قفل مرکزی ماشین یکی علت های برق دزدی ماشین می باشد که اگر برق دزدی از سمت قفل مرکز خودرو باشد می توانید با برداشتن کیت قفل مرکزی تشخیص را انجام دهید. برق دزدی قفل مرکزی ماشین هم می تواند در سریع ترین زمان باتری خودرو را خالی کند که این یکی از نشانه های برق دزدی قفل مرکزی است و نکته دیگر اگر متوجه شدید که قفل مرکزی به درستی کار نمی کند به این معنیست که ممکن است برق دزدی وجود داشته باشد.

تست برق دزدی ماشین با لامپ

تست-برق-دزدی-ماشین-با-لامپ

برای تست برق دزدی ماشین با لامپ ابتدا نیاز به یک لامپ ۲ واتی دارید که با جریان ۲ یا ۳ آمپر کار می کند. همچنین نیاز است که از یک تکه سیم دو رشته‌ای نازک مخصوص لامپ‌های کوچک استفاده کنید. با چسب برق یک سر سیم مثبت را به ته سربی لامپ بچسبانید و سر دیگر آن را روی قطب مثبت لامپ بچسبانید. حال سر سیم منفی که روکش مشکلی دارد را به بدنه سرپیچ لامپ بچسبانید و سر دیگر آن را آزاد بگذارید. در نهایت سر آزاد سیم منفی را روی قطب منفی باتری بنزید که اگر لامپ روشن شد یعنی برق دزدی در ماشین وجود دارد. 

رفع برق دزدی ماشین

بعد از تست برق دزدی ماشین نوبت به رفع آن می رسد که شما با استفاده از روش تست برق دزدی ماشین با لامپ می توانید اینکار را انجام دهید. شما بایستی اتصال لامپ به دو سر باتری و قطع کردن تک تک مدارهای شبکه برق خودرو را انجام دهید تا بررسی کدام کدام بخش برق دزدی دارد. هر مداری که فیوز یا سوکت آن را جدا می کنید، باید لامپ خاموش شود و یا نور آن ضعیف شود که در این صورت برق دزدی مدار مشخص خواهد شد.

اگر نمی توانید با این روش رفع برق دزدی ماشین را انجام دهید توصیه می کنیم خودرو را به افراد متخصص بسپارید تا آن ها ریشه اصلی برق دزدی ماشین را پیدا و آن را برطرف کنند.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد برق دزدی ماشین دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. فرهاد می گوید

    با سلام و عرض ادب و احترام عیدتون مبارک باشه انشاالله ، من نزدیک یکسال هست که یک ماشین مرسدس بنز آس ۳۵۰ رو خریدم و متاسفانه مرتب این ماشین باطری خالی میکنه و مطمئنا برق دزدی داره اینجا تو سبزوار به یک باطری ساز نشون دادم گفت کار من نیست باید ببری تهران نمایندگی مرسدس بنز ، خواستم خواهش کنم که بنده رو راهنمائی فرمائید که آیا تهران باطری سازی هست که بتونه برق دزدی این ماشینم بگیره چون واقعا کلافه شدم هر بیستو چهار ساعت باطریش تموم میشه ، بی نهایت از لطفتان سپاسگزارم 💖🌹💐🌷🙏🙏

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز خودرو شما سیستم برقی بسیار حساسی دارد و کوچکترین اشتباه میتواند خسارت چند صد میلیونی به شما وراد کند، خودرو شما فقط باید توسط متخصص مسلط بررسی و تعمیر شود، متاسفانه در حال حاضر یدک یار تعمیرگاه خاصی را پیشنهاد نمیکند.