همه چیز درباره شل بودن سر باتری ماشین

علائم شل بودن سر باتری ماشین شامل مشکل در استارت خوردن، روشن شدن چراغ چک باتری، کم نور شدن چراغ های جلو و… می باشد که ما در این مقاله به همه چیز درباره شل شدن باتری ماشین پرداخته‌ایم تا با آگاهی کامل بتوانید این مشکل را برطرف کنید.

سر باتری ماشین ممکن است در اثر ضربه ها یا هنگام تعمیرات خودرو به طور ناخواسته شل شود که همین موضوع می تواند باعث بوجود آمدن مشکلات مختلف از جمله خالی شدن باتری شود. به همین دلیل تشخیص “شل بودن سر باتری ماشین” بسیار مهم است و باعث خواهد شد که از خالی شدن باتری ماشین جلوگیری کنید. ما در این مقاله به همه چیز درباره شل بودن سر باتری ماشین (What Is Loose Battery Cables) پرداخته‌ایم تا با علائم این مشکل و راه حل آن آشنا شوید.

شل بودن سر باتری ماشین

شل-بودن-سر-باتری-ماشین

هنگامی که سر باتری یا همان کابل ها شل می شوند، می توانند بر نحوه انتقال انرژی الکتریکی تاثیر بگذارند. برای جلوگیری از خالی شدن باتری همیشه باید کابل های باتری را بررسی کنید و مراقب علائم آن باشید زیرا امروزه با بالا رفتن قیمت لوازم یدکی، تعویض باتری هزینه های زیادی را در پی خواهد داشت. به همین منظور در این رابطه توصیه می کنیم مقاله علت زود خالی شدن باتری ماشین را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید تا علاوه بر آشنایی با علائم و علت خالی شدن باتری، از تخلیه باتری نیز جلوگیری کنید.

علائم اولیه شل بودن سر باتری ماشین، عدم استارت کامل و از دست رفتن برق خودرو در حین رانندگی می باشد. به طور کلی شل بودن سر باتری مشکلات مختلفی را در سیستم الکتریکی خودرو ایجاد می کند که در ادامه این علائم را بررسی کرده‌ایم.

اگر بست باطری شل باشد چه میشود

در جواب این سوال که اگر بست باطری شل باشد چه میشود باید گفت که شل بودن بست باطری باعث ایجاد اختلال جریان در سیستم های برقی خودرو می شود که این مسئله منجر به مشکلات مختلفی از جمله از دست دادن برق قطعات ضروری، خرابی و در نهایت از کار افتادن موتور ماشین می شود. به عبارتی دیگر مشکلات شل بودن سر باتری شامل استارت نخوردن ماشین، روشن شدن چراغ چک باتری، کم نور شدن چراغ های جلو و پشت آمپر و… می باشد که در ادامه به بررسی کامل تر این قبیل مشکلات پرداخته‌ایم.

علائم شل بودن سر باتری

علائم شل بودن سر باتری شامل موارد زیر می باشد:

مشکل در استارت خوردن ماشین

همانطور که اشاره کردیم، یکی از علائم رایج شل بودن سر باتری این است که ماشین به درستی استارت نمی خورد. این اتفاق در نتیجه کاهش منبع تغذیه باتری ماشین رخ می دهد چراکه کابل های باتری شل هستند.

داغ شدن بیش از حد کابل ها یا سر باتری ماشین

کابل های باتری وظیفه انتقال مقدار زیادی برق را بر عهده دارند. با این حال، هنگامی که سر باتری ماشین شل می شود، مقاوت الکتریکی افزایش پیدا می کند که می تواند منجر به گرما شود. در این مواقع با لمس کردن کابل های باتری یا سر باتری گرمای زیادی را احساس خواهید کرد که همین مسئله یکی از نشانه های شل بودن سر باتری می باشد. برای آشنایی بیشتر با این موضوع توصیه می کنیم مقاله علت داغ شدن قطب مثبت و قطب منفی باتری ماشین را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

روشن شدن چراغ چک باتری

باتری به دینام متصل می شود که دینام وظیفه شارژ کردن باتری در حین حرکت خودرو را بر عهده دارد. اگر سر باتری ماشین شل باشد، این شارژ باتری آنطور که باید انجام نمی شود. در این شرایط ممکن است متوجه شوید که چراغ باتری یا دینام روشن می شود چراکه علت روشن شدن چراغ باتری معمولاً باتری نامناسب، بد کار کردن دینام، خرابی سر باتری ها و موارد دیگر می باشد.

سوسو زدن یا کم نور شدن چراغ های جلو و پشت آمپر

یکی دیگر از نشانه های شل بودن سر باتری ماشین زمانی است که چراغ های جلو یا پشت آمپر سوسو می زنند یا کم نور می شوند. این بدین دلیل است که شل بودن سر باتری باعث وقفه و اختلال در منبع تغذیه می شود و جریان الکتریکی سیستم ماشین را ضعیف می کند. برای آگاهی بیشتر در رابطه با این موضوع پیشنهاد می کنیم مقاله علت سوسو زدن چراغ ماشین و پشت آمپر را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

علائم خرابی سر باتری ماشین

علائم-خرابی-سر-باتری-ماشین

سر باتری ماشین به عنوان نقطه اتصال بین سیستم الکتریکی ماشین و خود باتری عمل می کند. هنگامی که سر باتری ماشین خراب باشد معمولاً یکسری از نشانه بوجود می آید که علائم خرابی سر باتری ماشین عبارتند از:

  • مشکل در استارت خوردن ماشین
  • کاهش توان الکتریکی خودرو

در حالی که مشکل استارت زدن خودرو یکی از بارز ترین نشانه های خرابی سر باتری ماشین است، علائمی دیگری مانند کم نور شدن چراغ های جلو، سوسو زدن چراغ های پشت آمپر و از کار افتادن سیستم صوتی نشان دهنده وجود مشکل در سر باتری ماشین هستند. 

در پایان لازم به توضیح است که برای تشخیص شل بودن سر باتری ماشین باید کاپوت را بالا بزنید و قطب های مثبت و منفی باتری را بررسی کنید. هر دو کابل مثبت و منفی باتری باید به درستی به قطب مربوطه خود وصل شده باشند. ساده‌ترین روش برای تشخیص این است که سر مثبت و منفی باتری را کمی تکان دهید تا مطمئن شوید که در هیچ یک از اتصالات بازی وجود ندارد. اگر متوجه شدید که هر یک از کابل های باتری ماشین شل شده است، فوراً آن را سفت کنید.
اگر متوجه شدید که سر باتری ها مشکلی ندارند، به احتمال زیاد باتری خودرو شما مشکل دارد و بهتر است تست سلامت باتری را انجام دهید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد شل بودن سر باتری ماشین دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.