علائم خرابی کوئل سمند

کوئل از قطعات مهم سیستم سوخت رسانی موتور خودرو است که وظیفه بالا بردن ولتاژ برای جرقه زنی را بر عهده دارد. کوئل در خودرو هایی مانند سمند به تکرار دچار خرابی می‌شود که با دانستن علل و علائم می‌توانید اقدام به تعمیر هر چه زود تر آن کنید.

آیا خودرو سمند شما هم دچار خرابی کوئل شده است؟ علائم خرابی کوئل سمند چیست؟ چه عواملی بر خرابی این قطعه تاثیر می‌گذارد؟ اگر شما هم صاحب یک خودرو سمند باشید و متوجه خرابی در بخش کوئل آن شده باشید ممکن است این سوالات را از خود بپرسید!

در این مقاله قصد داریم تا علائم و عوامل موثر بر خرابی کوئل سمند را در اختیار شما قرار دهیم تا اگر شما هم با معضل خرابی خودرو خود دست و پنجه نرم می‌کنید، بتوانید مشکل آن را به سرعت حل کنید. با ما همراه باشید.

کوئل چیست و چکار می‌کند؟

کوئل چیست؟

موتور تمامی خودرو ها برای به حرکت درآمدن باید احتراق درست و به موقعی را در مخلوط سوخت و هوا به وجود بیاورد. انجام این احتراق مستلزم ایجاد جرقه زنی است که توسط شمع اتومبیل صورت می‌گیرد. اما در نظر داشته باشید که این جرقه زنی باید با جریان برق با ولتاژ بالا صورت گیرد چرا که ولتاژ موتور اتومبیل تنها ۱۲ ولت می‌باشد.

حال در اینجاست که به قطعه ای به نام کوئل (Ignition Coil) نیاز داریم که سبب افزایش این ولتاژ شود. این قطعه را با نام ترانسفورماتور های الکتریکی نیز می‌شناسند. کوئل یا کویل ها دارای سیم پیچی های متعددی هستند که برای احتراق در موتور الزامی است. این سیم پیچی ها به نوعی القایی بوده و از جنس مس هستند تا سیستم جرقه زنی به درستی صورت گیرد.

تعداد دو سیم پیچی در کوئل وجود دارد که با نام های اولیه و ثانویه شناخته می‌شوند جریان ورودی الکتریسته توسط سیم اولیه و گذر از آن توسط سیم پیچی ثانویه انجام می‌شود که منجر به تقویت چند هزار برابر ولتاژ می‌کند. علاوه بر این سیم پیچی ها، کوئل ها از یک هسته مرکزی و بدنه کوئل تشکیل شده است تا حرارت ایجاد شده در سیم پیچی ها موجب آسیب به آنها نشود.

تمامی خودرو ها دارای یک کوئل مشتعل مخصوص به خود هستند که به صورت فیزیکی از طریق سیم کشی ها به شمع خودرو متصل شده است.

عوامل موثر در خرابی کوئل سمند

قبل از اینکه به علائم خرابی کوئل سمند بپردازیم، لازم است تا بدانیم که دلایل به وجود آمدن این معضل چیست! به طور کلی، شایع ترین عوامل خرابی کوئل سمند عبارتند از:

فشار و گرما بالا در انتقال جریان برق

راهنما خرید لوازم یدکی سمند

از آنجایی که فشار و حرارت بالایی در هنگام انتقال جریان الکتریسته از کوئل برای جرقه زنی وجود دراد، اگر این قطعه از عایق خوبی برخوردار نباشد می‌سوزد.

استفاده طولانی مدت از کوئل

استفاده های طولانی مدت از کوئل سمند نیز در خرابی آن نقش بسزایی دارد.

کیفیت بد قطعه

استفاده از کیفیت های پایین کوئل برای خودرو که منجر به خرابی زود هنگام آن خواهد شد.

وجود اتصالات نادرست در باتری

اگر باتری به درستی کار نکند، کار تقویت برق توسط کوئل به خوبی انجام نشده و در کل سبب ایجاد اتصالات نامناسب در آن و در نتیجه سوختن آن خواهد شد.

نیم سوز شدن کوئل

باقی مادن طولانی مدت سوئیچ و بسته شدن دهانه پلاتین جریان برق را از سیم اولیه عبور داده و منجر به گرمی قابل کوئل می‌شود که به مرور زمان سبب نیم سوز یا سوختن این قطعه خواهد شد.

دیگر دلایل خرابی کوئل سمند:

  • از بین رفتن خازن
  • باز ماندن بیش از حد دهانه شمع

علائم خرابی کوئل سمند

خرابی کوئل سمند

حال که با عوامل موثر در خرابی کوئل سمند آشنا شدید، وقت آن است تا علائم و نشانه های مرتبط با این خرابی را بدانید تا به موقع اقدام به تعمیر یا تعویض آن کنید. علائم مختلف خرابی کوئل سمند شامل موارد زیر است:

  • پس زدن شعله

اصطلاح پس زدن شعله یا آتش سوزی در سمند از شایع ترین علائم خرابی کوئل می‌باشد. هنگامی که سوخت استفاده نشده در سیلندر های موتور باقی بماند و به لوله اگزوز برسد سبب ایجاد این اتفاق خواهد شد.

  • کیفیت پایین بنزین

پایین آمدن کیفیت بنزین خودرو و در نتیجه سوختن بیش از حد بنزین یکی دیگر از نشانه های خرابی کوئل سمند است.

  • آتش گرفتن موتور

آتش گرفتن موتور خودرو در مواردی که کوئل تا مدت زمان زیادی دچار خرابی باشد رخ می‌دهد و خطرات بسیاری را برای خودرو و سرنشینان به وجود می‌آورد.

  • لرزش موتور

لرزیدن مداوم موتور هنگام استارت زدن که همراه با صدا های سرفه مانند است، از دیگر علائم خرابی کوئل سمند است که به شما هشدار می‌دهد.

  • حرکت نکردن خودرو

جرقه های نامنظم شمع در موتور کوئل را دچار خرابی می‌کند که منجر به حرکت نکردن ماشین خواهد بود. در این مواقع خودرو شما خاموش می‌شود و نیاز به استارت مجدد دارد.

  • قدرت ضعیف موتور

آسیب دیدن کوئل ها به مرور زمان سبب ضعیف عمل کردن موتور خواهد شد.

  • روشن شدن چراغ چک موتور

روشن شدن چراغ چک پشت آمپر موتور از نشانه های شایع خرابی کوئل سمند است که به راننده هشدار می‌دهد تا اقدام به بررسی خودرو خود کند. این چراغ را با نام DTC هم می‌شناسند.

  • استارت خوردن سخت موتور

از دیگر علائم خرابی کول سمند استارت خوردن سخت موتور است که نشان دهنده جدا شدن کوئل می‌باشد و موتور بدون ایجاد هیچ گونه جرقه درون سیلندر ها استارت می‌خورد.

با مشاهده هر یک از علائم گفته شده نیاز است تا نسبت به چک و بررسی خودرو خود اقدام کنید چرا که اتومبیل دستگاهی هوشمند است و اختلالات خود را به طرق مختلف به صاحب خود نشان می‌دهد.

خرید کوئل سمند

اگر سمند شما هم دچار خرابی کوئل شده، نیاز است تا نسبت به تعویض آن اقدام کنید. حال اگر وقت کافی برای جستجو در بازار ندارید، پیشنهاد ما به شما برای خرید کوئل سمند فروشگاه یدک یار است. این فروشگاه با دارا بودن تنوع بالا قطعات سمند که برند ها، قیمت، و کیفیت های مختلف را شامل می‌شود می‌تواند مشکل شما را به خوبی حل کند.

مجموعه یدک یار با ضمانت اصالت قطعات خود، سلامت فیزیکی قطعه و بسته بندی، و همچنین ارسال به موقع درب محل می‌کوشد تا اعتماد مشتریان خود را به خوبی حل کند. ارسال در تهران طی ۳ الی ۴ ساعت، و سایر استان های طی ۳ الی ۴ روز خواهد بود. با شمار گیری ۹۱۳۰۵۰۶۰-۰۲۱ می‌توانید برای سفارش و اطلاع از قیمت کویل ماشین اقدام کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.