بهترین تایم تعویض قطعات مصرفی دنا

امروزه با توجه به افزایش هزینه‌های تعمیرات، سرویس و نگهداری ماشین بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. با تعویض به موقع اقلام مصرفی دنا شما می توانید ماشین خود را در بهترین شرایط نگهداری کنید که به همین منظور ما در این مقاله به بررسی بهترین تایم تعویض قطعات مصرفی دنا پرداخته‌ایم تا بدانید چه قطعه‌ای را چه زمانی باید تعویض کنید.

دنا (IKCO Dena) یکی از خودروهای ملی و محصول شرکت ایران خودرو می باشد که برای اولین بار در سال ۱۳۹۳ به بازار عرضه شد. دنا به دلیل جنبه های مثبت ظاهری، فنی و امکانات به یکی از خودروهای محبوب بازار تبدیل شده که در حال حاضر این خودرو در ۳ تیپ و ۴ کلاس مختلف وجود دارد. با این تفاسیر، یکی از موضوعاتی که می تواند روی طول عمر و کیفیت دنا تاثیرگذار باشد، تعویض به موقع اقلام مصرفی است. پس اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به سلامت ماشین خود اهمیت می دهید، قطعاً به دنبال “بهترین تایم تعویض قطعات مصرفی دنا” خواهید بود که این مقاله می تواند به شما در این مورد کمک کند.

بهترین زمان تعویض روغن موتور دنا و دنا توربو

روغن موتور مناسب دنا معمولی دارای غلظت ۱۰W40 و روغن موتور مناسب دنا توربو به دلیل حساسیت های موتور آن دارای غلظت ۵W40 می باشد که شما باید روغن موتورهای دنا و دنا توربو را بازه‌های زمانی مشخص تعویض کنید. به طور کلی، کیفیت روغن موتور و سبک رانندگی شما تعیین کننده زمان تعویض خواهد بود. بهترین روغن موتور برای دنا معمولی برندهای ادینول، لیکومولی لایش لایف و بهران سوپر پیشتاز می باشند که بهتر است ادینول را بعد از هر ۵ هزار کیلومتر، لیکومولی لایش لایف را بعد از هر ۶ هزار کیلومتر و بهران سوپر پیشتاز را هر ۵ الی ۶ هزار کیلومتر تعویض کنید.

در مورد روغن موتور دنا توربو نیز همانند توضیحات بالا برندهای ادینول، لیکومولی لایش لایف و بهران سوپر پیشتاز توصیه می گردد که بهتر است به دلیل حساسیت موتور توربو دنا هر ۵ هزار کیلومتر روغن موتور را تعویض کنید.

[ARPrice id=334]

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس دنا

خودروی دنا دارای مدل های گیربکس اتوماتیک و دنده‌ای می باشد که روغن گیربکس نقش بسیار مهمی را در این گیربکس ها ایفا می کند. بهترین زمان تعویض روغن گیربکس دنا اتوماتیک هر ۴۰ الی ۵۰ هزار کیلومتر و بهترین زمان تعویض روغن گیربکس دنا دنده‌ای هر ۶۰ هزار کیلومتر خواهد بود. البته با توجه به حساسیت های گیربکس اتوماتیک دنا توصیه می کنیم علائم کم شدن روغن گیربکس اتومات را جدی بگیرید و تعویض روغن گیربکس را به تعویق نیندازید تا دچار خرابی های گیربکس و آسیب های پر هزینه نشوید.

[ARPrice id=335]

بهترین زمان تعویض تسمه تایم دنا

تسمه تایم دنا مهم ترین تسمه این خودرو به‌شمار می رود که وظیفه تنظیم زمانبندی باز و بسته شدن میل لنگ و میل سوپاپ را برعهده دارد. همانطور که می دانید عوارض پاره شدن تسمه تایم بسیار زیاد است که به همین دلیل شما باید تسمه تایم دنا معمولی و توربو را هر ۵۰ الی ۶۰ هزار کیلومتر تعویض کنید.

[ARPrice id=336]

بهترین زمان تعویض تسمه دینام دنا

تسمه مهم بعدی که قصد داریم در مورد زمان تعویض آن صحبت کنیم، تسمه دینام دنا می باشد. این قطعه انرژی را به اجزای حیاتی خودرو منتقل می کند و برق لازم دینام، پمپ فرمان، سیستم تهویه مطبوع، واتر و… را تامین می کند. تسمه های دنیام به طور کلی عمر طولانی تری را نسبت به تسمه های تایم خواهند داشت که به همین منظور بهترین زمان تعویض تسمه دینام دنا فرمان برقی و هیدرولیک هر ۸۰ الی ۱۰۰ هزار کیلومتر خواهد بود.

[ARPrice id=337]

بهترین زمان تعویض شمع دنا

شمع دنا یکی از مهم ترین اجزای سیستم احتراق این خودروست که به دلیل مصرفی بودن بایستی در بازه های زمانی مشخص تعویض شود. کیفیت شمع، سبک رانندگی، شرایط رانندگی و… تاثیر مستقیمی روی طول عمر شمع دنا خواهند داشت اما به طور میانگین باید بگوییم که بهترین زمان تعویض شمع دنا معمولی و دنا توربو هر ۴۰ الی ۵۰ هزار کیلومتر خواهد بود. البته به دلیل حساسیت موتور توربو دنا توصیه می کنیم تعویض شمع آن را زودتر از این بازه زمانی انجام دهید.

[ARPrice id=338]

بهترین زمان تعویض باتری دنا

نوبت به باتری دنا می رسد که نقش اساسی را در تامین و ذخیره نیرو الکتریسیته دارد تا قطعات برقی خودرو بتوانند به درستی کار کنند. باتری دنا نیز از آن دسته قطعات مصرفی است که کیفیت باتری، نوع استفاده و عوامل دیگر می توانند روی طول عمر آن تاثیر گذار باشند اما به طور میانگین، بهترین زمان تعویض باتری دنا بعد از ۲ الی ۳ سال استفاده می باشد. البته برای اینکه به طور دقیق متوجه شوید آیا باتری دنا نیاز به تعویض دارد یا خیر می توانید باتری را تست کنید که در این رابطه پیشنهاد می کنیم مقاله تست سلامت باتری ماشین را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

[ARPrice id=339]

بهترین زمان تعویض لنت دنا

لنت ترمز دنا یکی از مهم ترین بخش های سیستم ترمز این خودروست که وظیفه توقف خودرو و کاهش سرعت آن را برعهده دارد. با گذر زمان، لنت دنا دچار فرسودگی می شود و اگر به موقع آن را تعویض نکنید می تواند باعث آسیب به بخش های دیگر سیستم ترمز مانند، کالیپرها، روتورها، دیسک ترمز و… شود. بهترین زمان تعویض لنت دنا برای چرخ های جلو و عقب متفاوت خواهد بود و از آنجایی که لنت های جلو زودتر از لنت های عقب فرسوده می شوند شما بایستی لنت ترمز جلو دنا را هر ۴۰ هزار کیلومتر و لنت ترمز عقب دنا را هر ۶۰ هزار کیلومتر تعویض کنید. البته لازم به توضیح است که سبک رانندگی شما و کیفیت لنت ترمز می تواند نقش بسزایی را روی طول عمر لنت دنا داشته باشد که اگر با علائم زمان تعویض لنت ترمز آشا باشید می توانید به موقع این قطعه مصرفی را تعویض کنید.

[ARPrice id=340]

بهترین زمان تعویض لاستیک دنا

لاستیک دنا تاثیر زیادی را روی هندلینگ و کیفیت سواری دارد و همچنین باعث عملکرد بهتر ترمزها و در نتیجه سلامت سرنشینان خودرو می شود. پس با توجه به اهمیت لاستیک دنا شما بایستی لاستیک جلو دنا را هر ۷۰ الی ۸۰ هزار کیلومتر و لاستیک عقب دنا را هر ۹۰ الی ۱۰۰ هزار کیلومتر تعویض کنید. البته دقت داشته باشید که لاستیک ها معمولاً بعد از ۵ سال که از تاریخ تولیدشان می گذرد به مرور زمان کارایی خود را از دست می دهند که اگر بیشتر از ۵ سال از لاستیک دنا استفاده کرده‌اید، به این معنیست که زمان تعویض لاستیک دنا فرا رسیده است.

[ARPrice id=341]

بهترین زمان تعویض فیلتر و صافی دنا

دنا دارای فیلترهای مختلفی می باشد که هر کدام از این فیلترها وظایف خاص خود را دارا هستند. در ادامه ما بهترین زمان تعویض فیلتر و صافی دنا را به تفکیک بررسی کرده‌ایم.

بهترین زمان تعویض فیلتر هوا دنا:

فیلتر هوا دنا در ورودی موتور این خودرو قرار می گیرد که عمل تصفیه هوا را انجام می دهد. ذرات و آلاینده‌های زیادی در هوا وجود دارند که می توانند به اجزای مختلف خودرو مانند سوپاپ ها، رینگ های پیستون، بدنه سیلندرها و…. آسیب وارد کنند که در این میان فیلتر هوا دنا با فیلتر کردن ذرات مختلف و آلاینده‌ها از ورود آن ها به داخل موتور جلوگیری می کند و مانع خرابی آن ها می شود. با گذر زمان فیلتر هوا دنا به دلیل فیلتر کردن آلاینده ها و ذرات دچار گرفتگی می شود و نیاز به تعویض پیدا می کند که به همین دلیل بهتر است هر ۱۰ الی ۱۵ هزار کیلومتر این فیلتر را تعویض کنید.

[ARPrice id=342]

بهترین زمان تعویض فیلتر اتاق دنا:

فیلتر اتاق دنا باعث حذف آلاینده‌های مضر مانند دود و گرد و غبار از هوایی که در داخل کابین خودرو تنفس می کنید می شود. اگر در محیط های با آلودگی زیاد تردد می کنید باید در زمان های کوتاه‌تری فیلتر اتاق دنا را تعویض کنید تا سلامت سرنشینان خودرو تهدید نشود. علاوه بر این اگر احساس کردید که جریان هوا در کابین دنا محدود شده و یا اتاق ماشین بوی بدی می دهد، باید فوراً این قطعه را تعویض کنید. به همین منظور باید گفت که بهترین زمان تعویض فیلتر اتاق دنا هر ۱۲ الی ۱۵ هزار کیلومتر خواهد بود.

[ARPrice id=343]

بهترین زمان تعویض فیلتر روغن دنا:

نوبت به فیلتر روغن دنا می رسد که یکی از مهم ترین فیلترهای این خودرو به‌شمار می رود. فیلتر روغن دنا با حذف کثیفی ها و آلودگی های روغن موتور باعث می شود که این روغن بتواند به خوبی گردش پیدا کند و باعث روانکاری و خنک‌سازی قطعات داخل موتور شود. با توجه به حساسیست های موتور دنا توصیه می کنیم هر زمان که روغن موتور دنا را تعویض می کنید همراه با آن، فیلتر روغن دنا را نیز تعویض کنید.

[ARPrice id=344]

بهترین زمان تعویض صافی بنزین دنا:

در بنزین معمولاً آلودگی ها و آلاینده‌‌های زیادی وجود دارد که تاثیرات منفی‌ای را در عملکرد موتور دنا خواهد داشت. بنابراین باید فیلتری وجود داشته باشد که از ورود این آلاینده‌ها به موتور دنا جلوگیری کند و مانع خرابی پمپ بنزین و انژکتور سوخت شود. در اینجا فیلتر یا صافی بنزین دنا به کمک ما می آید و با فیلتر کردن آلودگی های مختلف اجازه ورود آنها به موتور را نمی دهد. پس به دلیل اهمیتی که صافی بنزین دنا دارد توصیه می کنیم این قطعه را هر ۲۰ الی ۳۰ هزار کیلومتر تعویض کنید.

[ARPrice id=345]

بهترین زمان تعویض کمک فنر دنا

کمک فنر دنا بخش بسیار مهمی از سیستم تعلیق این خودروست که با جذب ارتعاشات و ضربات وارده به شاسی ماشین اجازه نمی دهد اتاق خودرو به لرزه و سر و صدا بیفتد. معمولاً سبک رانندگی و شرایط جاده یا خیابان هایی که در آن تردد می کنید روی طول عمر کمک فنر دنا تاثیرگذار خواهند بود و طبیعتاً تردد در مسیرهای ناهموار باعث خرابی زودتر این قطعه می شود. اما به طور میانگین باید گفت که بهترین زمان تعویض کمک فنر دنا بعد از طی کردن مسافت های بین ۸۰ الی ۱۰۰ هزار کیلومتر خواهد بود.

[ARPrice id=346]

بهترین زمان تعویض کاتالیزور دنا

کاتالیزور دنا قطعه‌ای است که مستقیماً انتشار آلایندگی های این خودرو را کنترل می کند. این قطعه از یک طرف به خروجی اگزوز و از طرف دیگر به خروجی منیفولد موتور متصل می شود و باعث کاهش آلایندگی خودرو می شود. با توجه به مصرفی بودن کاتالیزور دنا شما معمولاً باید بعد از ۳ الی ۴ سال استفاده این قطعه را تعویض کنید.

[ARPrice id=347]

خرید لوازم یدکی دنا

خرید لوازم یدکی دنا

آشنایی با بهترین تایم تعویض قطعات مصرفی دنا به شما کمک می کند که بدانید چه قطعه‌ای را چه زمانی باید تعویض کنید. به همین منظور اگر هر زمان قصد تعویض اقلام مصرفی دنا را دارید می توانید به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و خرید لوازم یدکی دنا را انجام دهید. علاوه بر این، شما می توانید با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۳۰۵۰۶۰ تماس بگیرید تا از مشاوره رایگان بهره مند شوید و ثبت سفارش خود را انجام دهید. همکاران ما در یدک یار به شما کمک می کنند که بهترین و باکیفیت ترین قطعات را برای دنا انتخاب کنید تا سلامت و عملکرد ماشین خود را افزایش دهید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه یا سوالی در مورد بهترین تایم تعویض قطعات مصرفی دنا دارید خوشحال می شویم دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.