بررسی علت لگد یا ضربه زدن ماشین در حالت های مختلف

لگد یا ضربه زدن ماشین مشکلی است در حالت های مختلف مانند گاز دادن، تعویض دنده، برداشتن پا از روی کلاچ و… رخ می دهد. علت لگد یا ضربه زدن ماشین در هر یک از این حالت ها متفاوت می باشد که به همین منظور ما در این مقاله به بررسی کامل علت لگد یا ضربه زدن ماشین در شرایط گوناگون پرداخته‌ایم تا بدانید مشکل از کجاست و چگونه می توانید آن را برطرف کنید.

ضربه زدن یا لگد زدن ماشین در مواقع مختلف مانند برداشتن پا از روی پدال گاز، هنگام گاز دادن، تعویض دنده و…. ممکن است پیش بیاید که اگر شما هم با این موضوع مواجه می شوید قطعاً می خواهید بدانید چه چیزی “علت لگد یا ضربه زدن ماشین” می باشد و چگونه بایستی آن را برطرف کنید. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی تخصصی علت لگد یا ضربه زدن ماشین (What Are Causes of Car Jerking) در حالت های مختلف بپردازیم تا هر آنچه که لازم است را در مورد این مشکل و راه حل آن بدانید.

علت کله زدن ماشین هنگام برداشتن پا از پدال گاز

علت-لگد-یا-ضربه-زدن-ماشین

هنگامی که خودروی شما با رها کردن پدال گاز شروع به کله زدن یا ضربه زدن می کند، معمولاً به دلیل هوا گرفتن خط سوخت این اتفاق می افتد. این مشکل زمانی اتفاق می افتد که بنزین با آب در باک مخلوط می شود و حباب هایی را ایجاد می کند که در قسمت هایی از موتور ماشین گیر می کند و باعث ضربه زدن بعد از برداشتن پا از روی گاز می شود. از آنجایی که هوا گرفتن خط سوخت می تواند نسبت سوخت و هوا را برهم بزند و احتراق را نامناسب کند، اصلی ترین علت کله زدن ماشین هنگام برداشتن پا از پدال گاز را می توان هوا گرفتن سوخت محسوب کرد که برای حل این مشکل فقط باید خودرو را به مکانیکی ببرید تا افراد متخصص خطوط سوخت ماشین را بررسی کنند و اقدامات لازم را برای هواگیری انجام دهند.

حال در بعضی از خودروهای دنده اتوماتیک زمانی که راننده پای خود را از روی پدال گاز بر می دارد ماشین دچار کله کردن و ضربه زدن می شود که این مسئله معمولاً به روغن گیربکس مربوط می شود. روغن گیربکس اتوماتیک به عنوان روان کننده‌ای عمل می کند که به کاهش اصطکاک و سایش بر روی دنده‌های ماشین کمک می کند. مشکل این است که وقتی روغن گیربکس اتوماتیک به خاک یا چیزهای دیگر آلوده می شود، می تواند باعث لغزش دنده ها شود. این امر به نوبه خود باعث ضربه زدن بعد از برداشتن پا از روی گاز در خودروهای دنده اتوماتیک می شود. در مورد این مشکل راه‌حل تعویض روغن گیربکس است که اگر می پرسید چه زمانی باید اقدام به تعویض روغن گیربکس کرد باید بگوییم بهترین زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک هر ۴۰ هزار کیلومتر یا هر ۲ سال یکبار می باشد.

علت لگد ماشین هنگام گاز دادن

اگر متوجه شده‌اید که هنگام گاز دادن و شتاب گرفتن ماشینتان لگد می زند، این موضوعی است که نباید نادیده بگیرید. در اینجا علت لگد ماشین هنگام گاز دادن را بررسی کرده‌ایم تا بتوانید این مشکل را برطرف کنید:

کثیفی فیلتر هوا

فیلتر هوا ماشین را از آلاینده‌های مختلف مانند خاک، زباله و سایر مواردی که موتور را آلوده می کند دور نگه می دارد. با گذشت زمان فیلتر هوا به دلیل جذب این کثیفی ها دچار گرفتگی می شود و خاصیت خود را از دست می دهد که به همین دلیل بایستی آن را تعویض کنید تا لگد ماشین هنگام گاز دادن را برطرف کنید.

آسیب دیدن لوله‌های سوخت

وظیفه اصلی لوله‌های سوخت انتقال بنزین از یک بخش موتور به قسمت دیگر است. این امکان وجود دارد که خودرو در هنگام شتاب گرفتن یا گاز دادن دچار لگد زدن شود که معمولاً این به دلیل اختلال در انتقال سوخت اتفاق می افتد. برای حل این مشکل ابتدا بررسی کنید نشتی هایی در زیر ماشین وجود دارد یا خیر و بعد خودرو را به مکانیکی ببرید تا تعمیرات لازم انجام شود.

فرسودگی شمع ها

موتور ماشین باید جرقه مناسب را به هر یک از سیلندرهای خود منتقل کند تا با حداکثر بازده کار کند. شمع های فرسوده و خرابی وایرهای شمع می توانند توانایی موتور را در ارائه جرقه های زمان‌بندی شده از بین ببرند و در نتیجه باعث ایجاد لگد ماشین هنگام گاز دادن شوند. علاوه بر لگد زدن ماشین موقع گاز دادن، از دیگر نشانه های تعویض شمع خودرو می توانیم به پایین آمدن شتاب ماشین، مشکل در استارت زدن، بالا رفتن مصرف سوخت و… اشاره داشته باشیم که برای حل این مشکلات بایستی سر موقع شمع های ماشین را تعویض کنید.

مسدود شدن یا خرابی کاتالیزور

یکی دیگر از دلایل احتمالی برای لگد ماشین هنگام گاز دادن، مشکلات مربوط به سیستم اگزوز و به خصوص کاتالیزور است. با مسدود شدن یا از کار افتادن مبدل کاتالیزوری ماشین، محیط فیلتر آن از جای خود خارج می شود و در نتیجه جریان اگزوز را به طور کلی محدود می کند که همین مسئله می تواند علت لگد ماشین هنگام گاز دادن باشد. با توجه به اینکه کاتالیزور قطعه‌ای مصرفی محسوب می شود و نیاز به تعویض دارد، ابتدا باید این قطعه را مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز کاتالیزور ماشین را تعویض کنید.

خرابی های مربوط به سنسور

در بسیاری از موارد بازخورد نادرست از یک یا چند سنسور مهم ماشین می تواند باعث لگد موقع گاز دادن شود. یکی از رایج ترین سنسورهایی که در این زمینه تحت تاثیر قرار می گیرد، سنسور MAF یا جریان انبوه هوا است. با این حال مشکلات مربوط به سنسور دمای مایع خنک کننده، سنسور MAP و سنسور موقعیت میل لنگ نیز می تواند باعث بروز مشکلاتی از این نوع شود. توصیه می کنیم خرابی های مربوط به سنسور را با دیاگ زدن مشخص کنید تا تعویض سنسور خراب را انجام دهید.

خرابی سیستم EGR

موتورهای احتراق داخلی بنزینی دارای سیستم EGR (باز چرخش گاز اگزوز) هستند که این سیستم ها اجازه می دهند که بخش معینی از گازهای خروجی به داخل مجرای ورودی موتور بازگردانده شوند. با این حال، هنگامی که سوپاپ EGR موتور در حالت باز می چسبد، این گازها را با چگالی بالاتر از حد انتظار دور می کند که در نتیجه عملکرد موتور تحت تاثیر قرار می گیرد و معمولاً باعث لگد ماشین هنگام گاز دادن می شود.

نشتی خلاء

ورودی هوای اندازه‌گیری نشده به مجرای ورودی موتور به عنوان نشت خلاء شناخته می شود. از آنجایی که یک موتور به اندازه کافی سوخت برای جبران این هوای بدون اندازه‌گیری مصرف نمی کند، عملکرد نامنظم تحت بار ایجاد می شود. تنها راه برای از بین بردن مشکل لگد زدن ماشین هنگام گاز دادن که به دلیل نشت خلاء اتفاق می افتد، یافتن و رفع تمام نشتی های خلاء موجود است.

مشکل در کابل دریچه گاز

اگرچه امروزه اکثر خودروها از بدنه یا صفحه دریچه گاز استفاده می کنند اما بعضی از خودروهای قدیمی دارای کابل های پایه دریچه گاز هستند که این کابل ها با گذشت زمان می توانند شروع به فرسودگی کنند و علت لگد ماشین هنگام گاز دادن باشند. این مشکل همچنین می تواند منجر به آسیب دیدن دریچه گاز شود که در بیشتر مواقع تعویض کابل پایه دریچه گاز می تواند این مشکل را برطرف کند.

مسائل مربوط به ECU و ماژول کنترل گیربکس

کامپیوتر ماشین (ECU) و ماژول کنترل گیربکس باهم کار می کنند تا تحت هر شرایطی شتابی نرم و بدون دردسر ایجاد کنند. یک خطا در هر یک از این کنترل کننده‌های حیاتی می تواند باعث لگد ماشین موقع گاز دادن شود.

ضربه زدن ماشین بعد از برداشتن پا از روی کلاچ

علت ضربه زدن ماشین بعد از برداشتن پا از روی کلاچ شامل موارد زیر می باشد:

مشکلات مربوط به دیسک و صفحه کلاچ

فرسودگی دیسک و صفحه کلاچ یکی از اصلی ترین علت های ضربه زدن ماشین بعد از برداشتن پا از روی کلاچ می باشد. موضوع دیگری که می تواند باعث بوجود آمدن این مشکل شود آلودگی صفحه کلاچ به روغن است. اگر ضربه زدن ماشین بعد از برداشتن پا از روی کلاچ به فرسوده شدن دیسک و صفحه مربوط باشد باید آن را تعویض کنید. اما اگر علت نشتی روغن باشد،‌ بررسی کنید که آیا نشتی چرخ فلایویل یا موتور وجود دارد یا خیر که برای تعمیر این موضوع نیاز به یک متخصص خواهید داشت.

آسیب دیدن دسته موتور

دسته موتور قطعه‌ای است که موتور را محکم در جای خود نگه می دارد و بنابراین اگر دسته موتور شکسته شده باشد، موقع برداشتن پا از روی کلاچ ماشین ضربه می زند. دسته موتور ممکن است با گذر زمان دچار شکستگی شود که به همین دلیل تنها راه حل تعویض این قطعه می باشد.

مشکل در سیستم تعلیق خودرو

شل بودن محفظه تعلیق یا فرسوده بودن آن منجر به ضربه زدن ماشین بعد از برداشتن پا از روی کلاچ می شود. مشکلات مربوط به سیستم تعلیق قابل تعمیر است و اگر تعلیق خودرو باعث این مشکل شده باشد می توانید با تعمیرات لازم، ضربه زدن ماشین را برطرف کنید.

مشکلات مربوط به فلایویل

اگر چرخ فلایویل برای مدت طولانی استفاده شود، می تواند باعث ضربه زدن ماشین در هنگام رها کردن کلاچ شود چراکه در انتقال نیرو از موتور به چرخ ها شکست خواهد خورد. همچنین فلایویل آسیب دیده باعث نشت روغن نیز خواهد شد و اگر نشتی وجود داشته باشد، فشار کافی برای درگیر شدن موتور وجود نخواهد داشت و در نهایت افت قدرت و فشار باعث ضربه زدن ماشین خواهد شد. در صورت خرابی فلایویل، باید آن را تعویض کنید.

علت لگد زدن ماشین هنگام تعویض دنده

علت-لگد-زدن-ماشین-هنگام-تعویض-دنده

علت لگد زدن ماشین هنگام تعویض دنده معمولاً به مشکلات گیربکس و روغن گیربکس مربوط می شود که در ادامه به بررسی رایج ترین دلایل آن پرداخته‌ایم:

فرسودگی گیربکس

گیربکس و کلاچ به شما کمک می کند تا دنده‌های ماشین را تعویض کنید. اما با گذشت زمان، ممکن است خرابی های مختلفی برای گیربکس و سیستم کلاچ ماشین بوجود بیاید که باعث لگد زدن ماشین هنگام تعویض دنده شود. با توجه به اینکه سیستم گیربکس و کلاچ دارای پیچیدگی های خاص خودشان هستند شما بایستی از یک مکانیک ماهر برای حل این مشکل بهره ببرید.

کثیف شدن روغن گیربکس یا استفاده از روغن گیربکس نامناسب

روغن گیربکس نقش بسیار مهمی را در گیربکس های دنده‌ای و اتوماتیک ایفا می کند و به همین دلیل باید در بازه‌های زمانی مشخص این مایع را تعویض کنید. با گذر زمان روغن گیربکس کثیفی های زیادی را به خود جذب می کند که این باعث از بین رفتن خاصیت روانکاری آن و در نتیجه لگد زدن ماشین هنگام تعویض دنده می شود. موضوع دیگری که می تواند علت لگد زدن ماشین هنگام تعویض دنده باشد، استفاده از روغن گیربکس نامناسب است. سازندگان توصیه می کنند نوع خاصی از روغن گیربکس را در ماشین استفاده کنید که اگر روغن گیربکسی که با ماشین شما سازگاری ندارد را درون مخزن گیربکس بریزید ممکن است منجر به لگد زدن ماشین هنگام تعویض دنده شود. به همین منظور اگر روغن گیربکس فرسوده شده است سریعاً آن را تعویض کنید و حتماً دقت داشته باشید که از روغن گیربکس مناسب ماشین خود بهره می برید.

گرفتگی فیلتر گیربکس

یکی دیگر از دلایل ضربه زدن ماشین بعد از تعویض دنده گرفتگی فیلتر گیربکس است. این موضوع به خصوص در ماشین های دنده اتوماتیک مشاهده می شود زیرا فیلتر گیربکس با به دام انداختن کثیفی ها و زباله ها اجازه نمی دهد آنها با روغن گیربکس مخلوط شوند. اما بعد از مدتی فیلتر گیربکس به دلیل فیلتر کردن کثیفی ها دچار گرفتگی می شود و نمی تواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد که همین مسئله باعث ورود کثیفی های مختلف به روغن گیربکس می شود. برای بررسی و مشاهده گرفتگی فیلتر گیربکس می توانید آن را از محفظه جدا کنید و در صورت گرفتگی سریعاً آن را تعویض کنید تا مشکل ضربه زدن ماشین هنگام تعویض دنده برطرف شود.

فرسودگی دیسک و صفحه کلاچ

فرسودگی دیسک و صفه کلاچ نیز می تواند باعث لگد زدن ماشین هنگام تعویض دنده شود. از آنجایی که دیسک و صفحه کلاچ قطعه‌ای مصرفی محسوب می شود بعد از مدتی دچار آسیب دیدگی می شود، متوجه لگد زدن ماشین هنگام تعویض دنده خواهید شد. برای بررسی سلامت دیسک و صفحه کلاچ باید از یک مکانیک حرفه‌ای کمک بگیرید تا در صورت نیاز این قطعه را تعویض کنید و همچنین شما می توانید آموزش تست خرابی صفحه کلاچ را از مجله یدک یار دنبال کنید.

خرابی کویل ها

یکی دیگر از مقصران احتمالی لگد زدن ماشین هنگام تعویض دنده کویل های احتراق می باشند. خرابی کویل ها می تواند منجر به احتراق ناقص و کاهش قدرت موتور و تغییرات ناگهانی شود چراکه احتراق ناقص در زمانی که باید نیروی بیشتری برای حرکت تحویل داده شود اتفاق می افتد. برای بررسی سلامت کویل ها می توانید از روش دیاگ زدن استفاده کنید و با خواندن خطاهای موجود تشخیص دهید که آیا کویل ها مشکلی دارند یا خیر. همچنین میتوانید بررسی علائم خرابی کویل را در وبلاگ یدک یار مطالعه کنید. در صورت خرابی، کویل می بایست تعویض شود.

فرسودگی شمع ها یا وایرهای شمع

شمع های فرسوده یا خرابی وایرهای شمع نیز می توانند در لگد زدن ماشین هنگام تعویض دنده نقش داشته باشند. شمع ها مسئول احتراق مخلوط هوا و سوخت موتور هستند که اگر دچار خرابی شوند، این فرایند به آن اندازه لازم موثر نخواهد بود که در نتیجه ضربه زدن و لگد زدن هنگام تعویض دنده بوجود خواهد آمد. شما می توانید شمع ها و وایرها نزد یک مکانیک مورد بررسی قرار دهید و در صورت مشاهده خرابی، هر یک از آنها را تعویض کنید.

علت لگد زدن خودرو در حرکت

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود لگد زدن خودرو در حین حرکت را تجربه کنید که تشخیص این مشکل را اگر متخصص نباشید دشوار می کند. علت لگد زدن خودرو در حرکت معمولاً نتیجه سوخت، هوا یا جرقه ناکافی در طول فرایند احتراق است. شمع های فرسوده یا وایرها شایع ترین علت لگد زدن خودرو در حرکت هستند زیرا شمع خراب باعث می شود موتور از کار بیفتد و در هنگام حرکت ماشین لگد بزند. مورد بعدی اینکه گرفتگی مبدل کاتالیزوری دلیل دیگری برای لگد زدن خودرو در حرکت است زیرا این انسداد می تواند جریان هوای سیستم اگزوز را مختل کند.

اگر مشکل از شمع ها باشد شما به سادگی می توانید با تعویض شمع ها مشکل لگد زدن خودرو در حرکت را حل کنید. همچنین گرفتگی کاتالیزور را می توان با پاک کننده های مبدل کاتالیزوری و یا تعویض این قطعه برطرف کنید. اما ما به شما توصیه می کنیم ابتدا با یک مکانیک ماهر صحبت کنید تا تشخیص دقیق تری صورت گیرد و سپس اقدام به تعویض قطعات یا تعمیرات لازم کنید تا در وقت و هزینه های شما صرفه جویی شود.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد علت لگد یا ضربه زدن ماشین در حالت های مختلف دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند. همچنین اگر تجربه‌ای راجع به علت لگد یا ضربه زدن ماشین در حالت های مختلف دارید خوشحال می شویم دیدگاه های خود را در قسمت نظرات بیان کنید تا افرادی که با این مشکل سر و کار دارند بتوانند از تجربیات شما عزیزان استفاده کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 نظرات
  1. مسعود اشرفی می گوید

    سلام تشکر بابت اطلاعاتی که گزاشتید . اموزنده بود یکی از اون روش هارو امتحان کردم درست شد ماشینم. ممنون

  2. مجید می گوید

    مطلب بسیار آموزنده و عالی بود

  3. فرهادتامل می گوید

    باسلام وعرض ادب ببخشید پارس ای ال ایکس دارم که توی دور موتور۳۰ موتور تاکاف میزنه ولگد علت چی میتونه باشه همین که دور موتور ۳۰رد شد توی تمام دنده ها ممنونتون میشم جواب بدین

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز باید به دنبال علت تغییر کات آف ماشین خود باشید، معمولا این مورد نرم افزاریست و باید برنامه ECU خوردرو خود را تغییر دهید. پیشنهاد میکنیم به مجموعه های معتبری که کار ریمپ میکنند سری بزنید تا خودرو شما را بررسی کنند.

  4. افشین می گوید

    سلام و عرض ادب و احترام
    پژو پارس قدیمی مدل ۸۶ موقع برداشتن پا از روی گاز فقط موقع کولر گرفتن لگد می زند بدون کولر خوب است.

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      سیستم کلاچ کمپرسور کولر خودرو را بررسی کنید، این مشکل معمولا به دلیل درگیری مضاعف کمپرسور کولر در زمان حرکت و گاز دادن رخ میدهد. اما برای ارائه نظر کارشناسی نهایی باید خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد.