علت قفل شدن فرمان چیست؟

فرمان نقشی بسیار مهم در خودروها دارد و باید به درستی کار کند. هرگونه مشکلی در سیستم فرمان باید فوراً برطرف شود تا ایمنی سرنشینان خودرو و سایر افراد حاضر در خیابان و جاده حفظ شود. یکی از مشکلاتی که ممکن است برای فرمان بوجود بیاید، قفل شدن فرمان است. به همین منظور ما در این مقاله به بررسی علت قفل شدن فرمان پرداخته‌ایم تا بدانید این مشکل ناشی از چیست.

عدم پاسخگویی فرمان ماشین می تواند یک مشکل ناامید کننده و حتی ترسناک باشد. قفل شدن فرمان ماشین ممکن است در حین رانندگی اتفاق بیفتد، اما ممکن است حتی زمانی که ماشین شما پارک شده و موتور خاموش است نیز اتفاق بیفتد. به همین منظور ما در این مقاله فهرستی از “علت قفل شدن فرمان” (Why Car Steering Lucked Up) را گردآوری کرده‌ایم تا به شما در این مورد کمک کنیم. با این حال دقت داشته باشید همه فرمان های قفل شده دلیل یکسانی ندارند و به همین دلیل به خواندن این مطلب ادامه دهید تا ببینید کدام توضیحات با مشکلاتی که داشته‌اید مطابقت دارد.

علت قفل شدن فرمان ماشین

علت قفل شدن فرمان

رایج ترین علت های قفل شدن فرمان عبارتند از:

فعال بودن قفل فرمان

بسیاری از خودروهای امروزی که با سوئیچ روشن می شوند مجهز به ویژگی قفل فرمان هستند. برای فعال کردن این ویژگی، پس از خارج شدن سوئیچ باید فرمان را کمی بچرخانید تا یک پیچ قفل درگیر شود که از چرخاندن فرمان خودرو در صورت عدم وجود سوئیچ جلوگیری کند. این یک ویژگی ضد سرقت مفید و کاربردی است. حتی اگر یک سارق بتواند موتور خودرو را روشن کند، نمی تواند وسیله نقلیه را حرکت دهد زیرا فرمان تکان نمی خورد.

اگر به طور ناخواسته قفل فرمان را فعال کرده باشید و با این ویژگی آشنا نباشید، می تواند وضعیت هشدار دهنده‌ای را ایجاد کند. برای غیر فعال کردن قفل فرمان، سوئیچ را در جای مخصوص خود قرار دهید و آن را بچرخانید (توجه داشته باشید که در بیشتر موارد کشش زیادی روی سیلندر قفل وجود دارد که می تواند از چرخاندن کلید جلوگیری کند). برای رفع این کشش، فرمان را کمی بچرخانید. با این کار کشش روی قفل آزاد می شود و بنابراین می توانید سوئیچ را بچرخانید و سیلندر قفل فرمان را جدا کنید.

علت کم شدن روغن هیدرولیک فرمان

سطح پایین روغن هیدرولیک

اگر بعد از روشن کردن ماشین و زمانی که قصد حرکت دارید متوجه قفل شدن یا سفت شدن فرمان شدید، محتمل ترین مقصر کم بودن یا کثیف بودن روغن هیدرولیک فرمان است. به خصوص در سرعت های پایین مانند شروع به حرکت، روغن هیدرولیک در سیستم فرمان هیدرولیکی به شما این امکان را می دهد که به راحتی چرخ ها را بچرخانید. پس اگر این سیستم دچار مشکل شود، هدایت خودرو در سرعت های پایین تر دشوار می شود.

معمولاً زمانی که مقدار روغن هیدرولیک به پایین تر حد ممکن رسیده باشید و یا این روغن کثیف شده باشد، شما می توانید روغن هیدرولیک را تعویض کنید و مشکل قفل شدن یا سفت شدن فرمان را برطرف کنید. اما اگر روغن هیدرولیک به درستی در سیستم گردش نمی کند و این باعث سفت شدن فرمان شده باشد، مشکل از پمپ هیدرولیک ماشین است و برای حل مشکل نیاز به تعویض این قطعه خواهید داشت.

خرابی پمپ هیدرولیک فرمان

همانطور که در بالا اشاره کردیم، خرابی پمپ هیدرولیک باعث گردش نادرست روغن هیدرولیک می شود و در نتیجه فرمان ماشین سفت یا قفل خواهد شد.

مشکل سیستم فرمان

اگر متوجه شدید که فرمان ماشین شما هنگام تلاش برای گردش در یک جهت خاص یا در نقطه خاصی از حرکت فرمان قفل می شود، ممکن است مشکل از خود سیستم فرمان باشد. در این مورد مشکلات مختلفی مانند مسدود شدن قسمت داخلی قفسه فرمان می توانند دخیل باشند، اما بهتر است یک مکانیک تشخیص خرابی دقیق را انجام دهد.

علت قفل شدن فرمان حین رانندگی

علت قفل شدن فرمان در حال حرکت به موار زیر مربوط می شود:

شکستن اتصالات فرمان

ممکن است یک شکستگی ناگهانی در مکانیک فرمان مانند ستون فرمان یا بازوهای فرمان باعث شود که فرمان خودرو در حال حرکت به طور ناگهانی قفل شود. در بیشتر موارد، عدم پاسخگویی فرمان کامل نخواهد بود و شما همچنان می توانید با تلاش زیاد چرخ ها را کمی بچرخانید، اما به دلیل خرابی در سیستم فرمان چرخاندن چرخ ها بسیار دشوار خواهد بود.

خرابی پمپ هیدرولیک فرمان

زمانی که پمپ هیدرولیک فرمان خراب باشد، چرخاندن فرمان صداهای زیادی را تولید خواهد کرد. این به دلیل سطح پایین روغن است که باعث گرم شدن بیش از حد پمپ هیدرولیک می شود و یا ممکن است به دلیل انسداد هایی باشد که از گردش مناسب روغن هیدرولیک جلوگیری می کند. هر مشکلی در پمپ هیدورلیک فرمان، سفت شدن یا قفل شدن فرمان ماشین را در پی خواهد داشت.

مشکلات واحد کنترل موتور یا ECU

واحد کنترل موتور یا ECU مستقیماً فرمان را کنترل می کند که این کار را از طریق مجموعه‌ای از سیگنال ها انجام می دهد. اگر ECU دچار مشکل شود، مشکلات زیادی از جمله قفل شدن فرمان حین رانندگی و یا توقف را به همراه خواهد داشت.

قفل شدن فرمان و سوئیچ

قفل شدن فرمان و سوئیچ

همانطور که در ابتدای این مطلب گفته شد، خودروها به عنوان یک اقدام ایمنی مجهز به فرمان قفل کننده هستند. قفل فرمان به گونه‌ای طراحی شده که وقتی کلیدها گم می شوند یا اشتباه وارد می شوند، خودرو حرکت نکند. برای باز کردن قفل فرمان و سوئیچ، ابتدا باید سوئیچ استارت را باز کنید و همزمان کمی فرمان را تکان دهید تا قفل فرمان باز شود.

قفل شدن فرمان ماشین خاموش

قفل شدن فرمان ماشین خاموش به خاطر همان مکانیزم قفل کننده فرمان است. این یک اقدام ایمنی برای بالا بردن امنیت ماشین است. برای اینکار پس از خاموش کردن ماشین و خارج کردن سوئیچ بایستی کمی فرمان را در جهتی خاص بچرخانید تا فرمان قفل شود.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به علت قفل شدن فرمان حین رانندگی و یا هنگام توقف دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.