بررسی تخصصی علت داغ شدن باتری ماشین

گرم شدن باتری ماشین آسیب های مختلفی را به همراه دارد که معمولاً علت داغ شدن باتری ماشین به بار الکتریکی بالا، خرابی دینام، ضعیف بودن باتری، شل شدن کابل ها و… مربوط می شود.

باتری قطعه حیاتی ماشین شماست که نیروی لازم را برای راه‌اندازی موتور و سایر سیستم‌ها فراهم می کند. با این حال مانند بسیاری از وسایل الکترونیکی دیگر، باتری ماشین ممکن است بیش از حد داغ شود و منجر به آسیب های احتمالی شود. به همین منظور در این مقاله ما قصد داریم به بررسی نشانه‌ها و “علت داغ شدن باتری ماشین” (What Causes a Car Battery to Get Hot) بپردازیم تا با انجام اقدامات پیشگیرانه، بتوانید از آسیب های مختلف جلوگیری کنید.

گرم شدن باتری ماشین خطرناک است؟

هنگامی که باتری ماشین بیش از حد گرم می شود، ممکن است چندین مشکل ایجاد شود. گرمای بیش از حد می تواند اجزای داخلی را تحت تاثیر قرار دهد، عملکرد باتری را کاهش دهد و حتی آسیب‌های پرهزینه‌ای را ایجاد کند. علاوه بر این، گرم شدن باتری ماشین خطراتی مانند آتش سوزی خودرو را نیز به همراه دارد.

علت داغ شدن باتری ماشین

علت-داغ-شدن-باتری-ماشین

درک دلایل گرم شدن باتری ماشین می تواند به شما در پیشگیری از این مشکل کمک کند. علت گرم شدن باطری خودرو شامل موارد زیر می باشد:

نگهداری نادرست از باتری

بی توجهی به باتری ماشین می تواند خطر داغ شدن بیش از حد باتری ماشین را افزایش دهد. با گذشت زمان، سولفاته، خوردگی و کثیفی می تواند روی قطب های باتری یا اتصالات جمع شود و منجر به جریان الکتریکی ناکارآمد شود. در نتیجه این مقاومت می تواند باعث شود باتری سخت تر کار کند و گرمای بیش از حد تولید شود. در رابطه با این موضوع پیشنهاد می کنیم مقاله راه‌های جلوگیری از سولفاته شدن باتری ماشین را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید تا اطلاعات لازم را به دست آورید.

شارژ بیش از حد باتری ماشین

شارژ مداوم باتری ماشین بیش از ظرفیت توصیه شده می تواند منجر به گرم شدن باتری ماشین شود. 

بار الکتریکی بالا

هنگامی که نیازهای الکتریکی خودرو شما از ظرفیت باتری بیشتر شود، باتری سخت تر کار می کند و بیشتر داغ می شود. اغلب استفاده همزمان از چندین سیستم مانند سیستم تهویه مطبوع، سیستم صوتی و… یا استفاده از لوازم پر مصرف می تواند باعث داغ شدن باتری ماشین شود.

شرایط آب و هوایی

گرما یا سرمای شدید می تواند بر عملکرد باتری ماشین شما تاثیر بگذارد. زمانی که هوا بسیار گرم است، این گرمای هوا می تواند واکنش‌های شیمیایی درون باتری را تسریع کند و منجر به داغ شدن باتری شود. و همینطور در سرمای شدید ظرفیت باتری کاهش پیدا می کند و باعث می شود باتری سخت‌تر کار کند و گرمای بیش‌تری را در حین کار تولید کند.

خرابی دینام

دیگر علت داغ شدن باتری ماشین می تواند به خرابی دینام مربوط باشد. دینام قطعه مهمی در خودروی شماست که وظیفه شارژ مجدد باتری را بر عهده دارد. اگر دینام خودرو دچار مشکل شود، ممکن است ولتاژ زیادی به باتری ارسال کند و در نتیجه باعث گرم شدن باتری شود. دقت داشته باشید که خطرات رانندگی با دینام خراب بسیار زیاد است و این موضوع می تواند به سیستم برقی خودرو و قطعات الکتریکی آسیب وارد کند که به همین دلیل اگر فکر می کنید دینام ماشین خراب است، بهتر است در اسرع وقت به تعمیرگاه مراجعه فرمایید و دینام ماشین خود را تعویض کنید.

ضعیف بودن باتری ماشین

اگر باتری ماشین در حال اتمام است، دینام باید بیشتر کار کند تا باتری را شارژ نگه دارد که این شارژ مداوم می تواند باعث گرم شدن باتری شود. به همین دلیل اگر مدت زمان زیادی است که باتری ماشین خود را تعویض نکرده‌اید، بهتر است ابتدا تست سلامت باتری ماشین را انجام دهید و در صورت نیاز این قطعه را تعویض کنید.

شل شدن اتصالات قطب های باتری

اتصال شل در قطب باتری می تواند مقاومت را افزایش دهد و باعث گرم شدن باتری شود. سعی کنید هر از چندگاهی اتصالات باتری را مورد بررسی قرار دهید تا مطمئن شوید آنها سفت هستند. لازم به ذکر است که شل شدن اتصالات قطب های باتری می تواند تجمع سولفاته و خوردگی را هم افزایش دهد.

استفاده از کابل های بی‌کیفیت

استفاده از سیم‌های اتصال باتری بی‌کیفیت یا نامناسب نیز می تواند باعث افزاش مقاومت و ایجاد گرمای اضافی شود. اگر این سیم‌ها کیفیت پایینی داشته باشند و یا برای تامین برق مورد نیاز ماشین شما خیلی کوچک باشند، خود این کابل ها می توانند بیش از حد گرم شده و روی قطب های باتری ذوب شوند.

علائم داغ شدن باتری ماشین

برای جلوگیری از داغ شدن باتری ماشین، تشخیص به موقع بسیار مهم است. در اینجا ما به بررسی علائم داغ شدن باتری ماشین پرداخته‌ایم تا بتوانید سریعاً این مشکل را تشخیص دهید:

  • باتری ماشین برای لمس بسیار داغ است
  • روشن شدن چراغ چک باتری
  • کم بودن سطح مایع باتری
  • متورم شدن باتری
  • هنگام استارت زدن ماشین صدای کلیک شنیده می شود
  • کم نور شدن چراغ های جلو در دور موتور پایین
  • دینام خودرو باتری را بیش از ۱۴٫۹ ولت شارژ می کند
  • باتری ماشین داغ است و بوی تخم مرغ فاسد می دهد

راه های جلوگیری از داغ شدن باتری ماشین

علت-گرم-شدن-باطری-خودرو

حال که با علائم و علت گرم شدن باطری خودرو آشنا شدید، بایستی یکسری کارها را انجام دهید تا باتری ماشین بیش از حد داغ نشود. اقدام اولیه بررسی علت‌های گرم شدن باتری می باشد که در بالا به آنها پرداختیم، حال یکسری اقدامات احتیاطی نیز وجود دارد که می تواند به شما در جهت جلوگیری از داغ شدن باتری ماشین کمک کند:

مراقب شرایط آب و هوایی باشید

اگر در مناطق گرم زندگی می کنید، سعی کنید از رانندگی در مسافت‌های طولانی خودداری کنید. یا اگر رانندگی طولانی در پیش دارید، توقف‌های منظم داشته باشید تا موتور خنک شود. همچنین پارک کردن ماشین در سایه در طول روز می تواند کمک زیادی به کاهش دمای زیر کاپوت کند.

هر از چندگاهی وضعیت باتری خودرو را بررسی کنید

بیشتر باتری های خودرو بین ۲ تا ۳ سال عمر می کنند که بررسی مداوم باتری در طول این بازه زمانی می تواند چیزهای زیادی در مورد وضعیت باتری به شما بگوید. باتری های ضعیف و قدیمی ممکن است نیاز به شارژ اضافی داشته باشند و اغلب با ارائه خروجی مورد نیاز مشکل دارند. این باعث می شود که آنها بیشتر مستعد گرمای زیاد باشند، به خصوص اگر موتور ماشین نیز داغ باشد. به همین دلیل انجام یک بازرسی بصری می تواند به شما کمک کند وضعیت باتری را تشخیص دهید و همچنین بوی نامطبوع یا تجمع سولفاته روی قطب‌های باتری را قبل از تبدیل شدن به مشکل گرمای شدید باتری شناسایی کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد علت داغ شدن باتری ماشین دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.