آشنایی با کامپیوتر سفری و عملکرد آن

کامپیوتر سفری دستگاهی الکترونیکی است که امروزه در تمامی خودرو ها تعبیه می‌شوند. این قطعه در بخش های مختلف خودرو بسته به نوع و مدل اتومبیل تعبیه شده و با مخابره اطلاعات از ECU موارد مختلفی را در خودرو نمایش می‌دهد.

تا به حال با قطعه الکترونیکی با نام کامپیوتر سفری در خودرو آشنا شده اید؟ می‌دانید این قطعه چه کاربردی دارد؟ کامپیوتر سفری یکی از قطعات الکترونیکی و پرکاربرد در خودرو های امروزی است که در پشت آمپر خودرو تعبیه شده و وظیفه محاسبه پارامتر اصلی مرتبط با حرکت خودرو را بر عهده دارد.

شاید از خودتان بپرسید که این قطعه دقیقا به چه منظوری در اتومبیل ها تعبیه شده است. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی کامپیوتر سفری پرداخته و نحوه محاسبات آن را نیز در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

کامیپوتر سفری چیست؟

کامپیوتر سفری چیست؟

کامپیوتر سفری (Trip Computer) یکی از تجهیزات و امکانات مدرن در خودرو های داخلی است که امروزه در بسیار از اتومبیل های پیشرفته بکار می‌رود. این تجهیز یک دستگاه الکترونیکی است که وظیفه محاسبه و نمایش اطلاعات را به صورت پایه دارد. این اطلاعات عبارتند از:

  • سرعت میانگین
  • مصرف سوخت میانگین
  • مسافت طی شده

در خودرو های مختلف مدرن امروزی علاوه بر نمایش اطلاعات ذکر شده، اطلاعات دیگری از جمله فشار باد تایر، تجاوز از سرعت مجاز، زمان تعمیرات دوره ای، تعویض روغن و قیاس اطلاعات ثبت شده در صورت استفاده چند راننده از خودرو را نیز نشان می‌دهد.

برای شما هم پیش آمده که قصد سفر و یا رانندگی در مسافت طولانی را دارید و می‌خواهید بدانید این مسیر چقدر مسافت دارد و چه مقدار سوختی مصرف می‌شود. دانستن این اطلاعات کمک می‌کند تا سفری ایمن و راحت را تجربه کنید و با کمبود سوخت رو به رو نشوید. با نصب این خودرو بر روی خودرو خود می‌توانید به اطلاعاتی از این قبیل دسترسی کامل داشته باشید.

امروزه این تجهیز را در انواع مختلفی با اشکال و برند های مختلف طراحی و قابل عرضه برای خودرو هایی که از این قطعه پشتیبانی کنند وجود دارد. . البته این موضوع هم قابل ذکر است که این تجهیز در خودرو هایی به صورت فابریک وجود دارد که بر روی صفحه کیلومتر خودرو تعبیه شده است.

تاریخچه کامپیوتر سفری

کامیپوتر سفری یا همان تریپ کامیپوتر بار اول در شال ۱۹۵۰ توسط شرکت سوئدی به نام هالدا اختراع شد که عملکرد مکانیکی داشت و هدف اصلی آن محاسبه کرایه تاکسی بود. این دستگاه ها اولین بار بر روی خودرو هایی نظیر GT750 ساب سوئدی فیات ۱۹۰۰ نصب شد.

در اواخر سال ۱۹۷۰ بود که شرکت کادیلاک از نمونه الکترونیکی آن رو نمایی کرد و بعد از کامپیوتر سفری به صورت استاندارد و رسمی و به یکی از ملزومات مهم شرکت جنرال موتورز آمریکا تبدیل شد.

ساختار فنی کامپیوتر سفری چیست؟

ساختار فنی کامپیوتر سفری

کامپیوتر سفری همانند قطب نما در خودرو عمل می‌کند و اساس کار آن بر حسب اطلاعاتی است که توسط ECU به آن مخابره می‌شود، می‌باشد و میزان سوخت مصرفی و دیگر اطلاعات مورد نیاز برای راننده را نمایش می‌دهد.

محل قرار گیری کامپیوتر سفری کجاست؟

کامپیوتر سفری یک نمایشگر کوچک الکترونیکی است که بسته به نوع و مدل خودرو در بخش های مختلفی قرار گرفته است:

  1. در بخش پشت آمپر و عقربه های نشان دهنده دور و سرعت موتور
  2. به صورت نمایشگر تک در بخش میانی داشبورد به همراه اطلاعات سیستم صوتی
  3. در بخش صفحه نمایش رنگی اصلی
  4. در بخش صفحه سیستم ناوبری ماهواره ای یا نَویگیشن
  5. در بخش هد آپ دیس پلی Head Up Display

مزایا استفاده از کامپیوتر سفری

کامیپوتر سفری شاید در نگاه اول کمی اضافه به نظر برسد اما بعد از نشان دادن میزان مصرف سوخت و اطلاعات مرتبط با مسافت طی شده خودرو امری مهم و ضروری محسوب خواهد شد. حال به مهم ترین مزایای استفاده از تریپ کامپیوتر آشنا می‌شویم:

  • نمایش اکتیو یا غیر اکتیو بودن ایربگ ها
  • نمایش میزان سوخت مصرف شده لحظه ای، میزان باقی مانده سوخت، و محاسبه اینکه خودرو شما با میزان سوخت باقی مانده تا چه مسافتی قادر به حرکت است
  • اطلاع از بسته بودن کامل تمامی درب ها
  • نمایش بالا بودن یا پایین بودن ترمز دستی هنگام توقف خودرو
  • نمایش ساعت و دما
  • نمایش تمامی اخطار و هشدار های خودرو در رابطه با خرابی و ایراد در هر بخش اتومبیل
  • نمایش فعال یا غیر فعال بودن قفل مرکزی
  • نمایش میزان کیلومتر و کارکرد خودرو از زمان ریسِت آن
  • نمایش ایراد قطعات مختلف خودرو از قبیل باتری، ریموت، و …
  • نمایش وضعیت حرکتی و مکانی خودرو
  • اخطار تجاوز از سرعت مجاز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.