همه چیز درباره تعویض واشر سرسیلندر ماشین

واشر سرسیلندر قطعه حیاتی در موتور ماشین محسوب می شود که در صورت خرابی یا اصطلاحاً سوختن واشر سرسیلندر باید آن را تعویض کنید. تعویض واشر سرسیلندر ماشین کاری اصولی و سخت است و باید نکات لازم را در مورد تعویض واشر سرسیلندر بدانید که به همین دلیل در این مقاله ما به بررسی همه چیز درباره تعویض واشر سرسیلندر ماشین پرداخته‌ایم تا اطلاعات لازم را در مورد این موضوع پیدا کنید.

واشر سرسیلندر یکی از اجزای ضروری موتور ماشین است که سیلندرهای موتور را قادر می سازد تا باهم کار کنند و ماشین را به جلو حرکت دهند. گاهی اوقات واشر سرسیلندر دچار خرابی می شود که باید در اسرع وقت آن را تعویض کنید. “تعویض واشر سرسیلندر ماشین” یکی از سخت ترین کارها برای مکانیک ها می باشد چراکه آنها نیاز به حذف اساسی قطعات، تمیز کردن و آماده سازی دقیق و جایگزینی مجدد اجزای موتور دارند. ما در این مقاله می خواهیم که به بررسی تخصصی تعویض واشر سرسیلندر ماشین (What Is The Replacement Of The Car Cylinder Head Gasket) بپردازیم تا هر آنچه که لازم است را در مورد آن بدانید.

واشر سرسیلندر ماشین چیست

چگونه تست سلامت واشر سرسیلندر را انجام دهیم؟

قبل از شروع بحث اصلی که تعویض واشر سرسیلندر ماشین می باشد، ابتدا باید بدانید که واشر سرسیلندر ماشین چیست؟ واشر سرسیلندر یکی از مهم ترین واشرهای موتور است که مسیرهای بین بلوک موتور و سرسیلندر را می بندد و باعث می شود روغن موتور و مایع خنک کننده به داخل سیلندر یا خارج از موتور گردش کنند. واشر سر سیلندر همچنین به عنوان یک عنصر انتقال نیرو عمل می کند و بر توزیع نیروی تولید شده توسط سیلندرها تاثیر می گذارد.

قدرت احتراق بالای موتور ماشین های امروزی به این معنیست که واشر سرسیلندر باید به اندازه کافی قوی باشد تا در برابر دما و فشار بسیار بالا مقاومت کند. در گذشته، واشر سرسیلندرها اغلب از مس یا موارد کامپوزیتی که معمولاً حاوی گرافیت بودند ساخته می شدند اما امروزه اکثر واشر سر سیلندرها از فولاد چند لایه ساخته می شوند که از دو تا پنج لایه فولاد نازک با روکش پلاستیکی تشکیل شده است.

اگرچه امروزه واشر سرسیلندرها دوام بالایی دارند، اما همچنان در معرض خرابی هستند. اگر مشکلی در واشر سرسیلندر پیش بیاید، روغن و مایع خنک کننده ممکن است به قسمت هایی از موتور نشت کنند که همین موضوع باعث ایجاد آسیب های پر هزینه‌ای می شود. به همین دلیل است که واشر سرسیلندر خراب باید در اسرع وقت تعویض شود.

تعویض واشر سرسیلندر

تعویض-واشر-سرسیلندر-ماشین

یکی از سوالات مهم این است که چرا ماشین واشر می سوزاند که در جواب باید گفت خرابی واشر سرسیلندر یا به اصطلاح سوختن واشر سرسیلندر معمولاً به دلیل کم شدن آب رادیاتور، مسدود شدن مجراهای عبور آب در موتور، نقص فنی در واتر پمپ، ترموستات و رادیاتور اتفاق می افتد. در صورت خرابی یا سوختن واشر سرسیلندر این قطعه باید سریعاً تعویض شود. تعویض واشر سرسیلندر می تواند یک کار طولانی باشد زیرا شامل حذف مجموعه بزرگی از اجزای موتور است. همچنین لازم به توضیح است که فرآیند دقیق تعویض واشر سرسیلندر بسته به مدل ماشین شما متفاوت می باشد.

برای دسترسی به واشر سرسیلندر، باتری و موتور ماشین از جایگاه خود خارج می شوند و روغن موتور و مایع خنک کننده به طور کامل تخلیه می شوند. بعد از دسترسی به واشر سرسیلندر قدیمی، این قطعه با یک میله بازشو مخصوص برداشته می شود و سپس ناحیه زیرین واشر سرسیلندر کاملاً تمیز می شود و یک آب بندی برای واشر سرسیلندر جدید ایجاد می کند. در این مرحله جایگاه سرسیلندر از نظر آسیب بررسی می شود و اگر همه چیز خوب به نظر برسد، وقت آن است که واشر سرسیلندر جدید وارد شود. واشر سرسیلندر جدید برای اطمینان از آب بندی محکم روی سرسیلندر قرار می گیرد و گاهی اوقات در این مرحله از چسب یا سیلر واشر سرسیلندر برای بستن هر شکاف استفاده می شود. مرحله بعدی شامل تعمیر مجدد تمام پیچ های سرسیلندر و قرار دادن باقی مانده اجزای موتور در کنار هم است.

علائم بعد از تعویض واشر سرسیلندر

بعد از تعویض واشر سرسیلندر ماشین معمولاً یکسری علائم ایجاد می شود که این علائم می توانند موقتی یا ادامه دار باشند که در صورت ادامه پیدا کردن این علائم بایستی خودرو را از نزدیک مورد بررسی قرار دهید و تعمیرات لازم را انجام دهید. علائم بعد از تعویض واشر سرسیلندر شامل داغ شدن بیش از حد موتور، صدای بیش از حد موتور، خروج دود آبی از اگزوز، خاموش شدن ماشین، نشتی ضد یخ، کم شدن فشار روغن و استارت نخوردن ماشین می باشد که در ادامه علت بوجود آمدن این مشکلات و علائم بعد از تعویض واشر سرسیلندر را بررسی کرده‌ایم.

مشکلات بعد از تعویض واشر سرسیلندر

مشکلات بعد از تعویض واشر سرسیلندر عبارتند از:

گرمای بیش از حد موتور

پس از تعویض واشر سرسیلندر ماشین ابتدا باید ماشین را روشن کنید و سپس اجازه دهید در حالت درجا کار کند تا ببینید آیا آمپر ماشین بیش از حد بالا می رود یا خیر. دلیل روشن گذاشتن ماشین این است که معمولاً رایج ترین مشکل پس از تعویض واشر سرسیلندر ماشین، گرم شدن بیش از حد موتور است.

علت اصلی این امر وجود هوا در سیستم خنک کننده ماشین است. هنگام تعویض واشر سرسیلندر باید کل سیستم خنک کننده ماشین تخلیه شود و سپس این سیستم با مایع خنک کننده جدید شارژ شود. اینکار باعث ورود هوا به سیستم خنک کننده و در نتیجه داغ شدن بیش از حد موتور می شود که توصیه می شود در اسرع وقت هواگیری سیستم خنک کننده را انجام دهید و همچنین ترموستات و سنسور دمای مایع خنک کننده را بررسی کنید تا در صورت خرابی آنها را تعویض کنید.

مخلوط مایع خنک کننده با روغن موتور

مخلوط مایع خنک کننده با روغن موتور که اصطلاحاً آب و روغن قاطی کردن نامیده می شود یکی از مشکلات بعد از تعویض واشر سرسیلندر می باشد. اما آیا می دانید منظور از آب و روغن قاطی کردن ماشین چیست و چرا این اتفاق بعد از تعویض واشر سرسیلندر می افتد. مخلوط شدن مایع خنک کننده با روغن موتور علامت اصلی سوختن واشر سرسیلندر است. سرسیلندر و واشر سرسیلندر دارای گذرگاه‌هایی برای مایع خنک کننده و روغن هستند و در صورت خرابی واشر سرسیلندر، مایع خنک کننده به مجرای روغن موتور می رود و یا به محفظه احتراق می رود. اما چرا بعد از تعویض واشر سرسیلندر این اتفاق می افتد؟ دلیل اصلی نصب نادرست واشر سرسیلندر است.

هر بار که واشر سرسیلندر را تعویض می کنید، باید سرسیلندر را دوباره روی سطح مناسب قرار دهید. در غیر این صورت، سرسیلندر تاب خورده می ماند و واشر سرسیلندر را آب بندی نمی کند. این احتمال وجود دارد که پیچ های سرسیلندر به درستی یا به ترتیب صحیح گشتاور نشده باشند چراکه مشخصات گشتاور بسیار مهم است تا فشار کافی روی واشر سرسیلندر برای آب بندی آن وجود داشته باشد.

خارج شدن دود آبی از اگزوز

ممکن است متوجه خروج دود آبی از اگزوز شوید و ندانید که دود آبی اگزوز ماشین نشانه چیست؟ دود آبی که از اگزوز خارج می شود نشان می دهد که واشر سرسیلندر جدید به درستی آب بندی نشده است. دود آبی به این معنیست که روغن وارد محفظه احتراق می شود زیرا مسیر روغن در واشر سرسیلندر به درستی آب بندی نمی شود. دلایل این اتفاق مشابه زمانی است که ماشین آب و روغن قاطی می کند و بایستی آب بندی سرسیلندر و پیچ های گشتاور سرسیلندر بررسی شود.

خاموش شدن موتور ماشین

خاموش شدن موتور پس از تعویض واشر سرسیلندر ماشین بسیار رایج است. دلایل مختلفی برای احتراق ناقص وجود دارد که به همین دلیل ابتدا باید دیاگ بزنید و کدهای خطا را اسکن کنید تا ببینید آیا مشکلی وجود دارد یا خیر. احتراق ناقص به این معنی است که یک یا چند سیلندر شلیک نمی کنند. اما بهتر است قبل از هر اقدامی بررسی کنید آیا شمع ها به درستی وصل شده‌اند یا خیر. اگر در حین کار کردن موتور یکی از سیلندرها عمل نمی کند این احتمال وجود دارد که مشکلی در شمع ها یا کویل های احتراق وجود داشته باشد. همچنین می توانید کانکتورهای سنسور موقعیت میل سوپاپ را بررسی کنید. پس از بررسی مجدد همه کانکتورها، این احتمال وجود دارد که تسمه تایم به درستی نصب نشده باشد. در این صورت سوپاپ ها به طور بالقوه خیلی دیر باز می شوند و شمع ها و انژکتورها دیر شلیک می شوند و باعث خاموش شدن موتور ماشین می شوند.

نشتی مایع خنک کننده

نشتی مایع خنک کننده یکی دیگر از مشکلات رایج پس از تعویض واشر سرسیلندر است. نشت مایع خنک کننده می تواند از سرسیلندر، واتر پمپ یا ترموستات باشد که این اتفاق معمولاً به دلیل نصب نادرست واشر سرسیلندر بوجود می آید. در صورت نشتی مایع خنک کننده خودرو را از نزدیک مورد بررسی قرار دهید تا علت نشتی تشخیص داده شده و برطرف شود. در صورت بی توجهی به این مسئله مجدداً سرسیلندر ماشین شما خواهد سوخت.

استارت نخوردن ماشین

خودداری موتور از روشن شدن پس از تعویض واشر سرسیلندر می تواند به دلایل مختلفی باشد. اما اولین کاری که باید انجام دهید این است که تمام اتصالات هر سنسور و شمع ها را بررسی کنید و پس از آن، خطوط سوخت را بررسی کنید تا ببینید آیا فشار سوخت دریافت می شود یا خیر. همچنین انژکتورها را تست کنید تا ببینید آیا شلیک می کنند یا خیر که باید کدهای خطا را اسکن کنید تا دقیقاً بدانید مشکل از کجاست. همچنین این احتمال وجود دارد که تسمه تایم به درستی نصب نشده باشد و این احتمال وجود دارد که واشر سر سیلندر به درستی نصب نشده باشد که همه اینها منجر به استارت نخوردن ماشین می شوند.

نکات مهم بعد از تعویض واشر سرسیلندر

در مورد نکات مهم بعد از تعویض واشر سرسیلندر باید گفت که بررسی اجزایی مانند رادیاتور، واتر پمپ و همچنین اندازه مایع خنک کننده بسیار مهم است. مشکل در یکی از اینها می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد موتور و سوختن مجدد واشر سرسیلندر حتی پس از تعویض شود.

اقدامات بعد از تعویض واشر سرسیلندر

اقدامات-بعد-از-تعویض-واشر-سرسیلندر

این سوال برای افراد زیادی بوجود می آید که بعد از تعویض واشر سرسیلندر چه باید کرد. همانطور که در بالا اشاره کردیم اقدامات بعد از تعویض واشر سرسیلندر بررسی سلامت رادیاتور ماشین، واتر پمپ و سطح مایع خنک کننده است چراکه اینها نقش اساسی را در سیستم خنک کننده خودرو ایفا می کنند و اگر مشکلی در آنها وجود داشته باشد مجدداً سرسیلندر ماشین خراب خواهد شد. از دیگر اقدامات بعد از تعویض واشر سرسیلندر این است که پس از چندین روز که از ماشین استفاده کردید مجدداً خودرو را به مکانیک خود بسپارید تا سرسیلندر را بررسی کند و در صورت شل شدن آب بندی، مجدداً واشر سرسیلندر را آب بندی کند.

تعویض واشر سرسیلندر چقدر طول میکشد

بسته به شدت خرابی و نوع خودرو، تعویض واشر سرسیلندر از شش ساعت تا چند روز ممکن است طول بکشد. سوختن واشر سرسیلندر یکی از بزرگترین خرابی هایی است که ماشین شما ممکن است متحمل شود و طبیعتاً تعویض صحیح واشر سرسیلندر زمان بر خواهد بود.

هزینه تعمیر واشر سرسیلندر

هزینه تعمیر واشر سرسیلندر بستگی به شدت خرابی و مدل ماشین دارد. اما می توان گفت که در حال حاضر خودروهای ایرانی از ۲ تا ۶ میلیون تومان و خودروهای خارجی از ۸ میلیون تومان به بالا هزینه تعمیر واشر سرسیلندر را خواهند داشت.

صدای موتور بعد از تعویض واشر سرسیلندر

بعد از تعویض واشر سرسیلندر ممکن است صدای موتور بیشتر از حد معمول شود که بایستی علت این موضوع را در نصب واشر سرسیلندر یا قرار گرفتن قطعات موتور در جایگاه مناسب خود جستجو کنید. همانطور که اشاره کردیم تعویض واشر سرسیلندر مستلزم این است که موتور و سایر اجزا باز شوند تا مکانیک به واشر سرسیلندر دسترسی داشته باشد. حال بعد از اتمام تعویض واشر سرسیلندر ممکن است این قطعه به خوبی آب بندی نشده باشد و یا سایر قطعات مربوط به موتور مانند دسته موتور، زنجیر موتور، گژنپین و…. به خوبی در جایگاه مخصوص خود قرار نگرفته باشند و باعث صدای موتور بعد از تعویض واشر سرسیلندر سوند. آب بندی ماشین بعد از تعمیر موتور بسیار حائز اهمیت است که با رعایت یکسری از نکات می توانید این کار را انجام دهید. حال اگر احساس می کنید که صدای موتور بعد از تعویض واشر سرسیلندر زیاد است، حتماً در اسرع وقت خودرو را به مکانیکی که تعمیر واشر سرسیلندر را انجام داده است نشان دهید تا بعد از بررسی های لازم مشکلات احتمالی برطرف گردد.

آب بندی بعد از تعویض واشر سرسیلندر

همانطور که در این مقاله اشاره بارها اشاره کردیم، آب بندی بعد از تعویض واشر سرسیلندر موضوعی بسیار بسیار مهم است که می تواند از سوختن مجدد واشر سرسیلندر جلوگیری کند. ایده پشت آب بندی واشر سرسیلندر این است که اینکار می تواند با بستن سوراخ های کوچک در واشر سرسیلندر از نشت روغن موتور در داخل موتور کمک کند. امروزه آب بندی واشر سرسیلندر با نوعی چسب مخصوص یا سیلر انجام می شود که این چسب وارد موتور ماشین می شود و سوراخ های واشر سرسیلندر را مسدود می کند. اما استفاده از چسب مخصوص سرسیلندر معایب خاص خودش را هم دارد ولی نکته مهم این است که در حال حاضر اکثر واشرهای سرسیلندر اگر به درستی نصب شده باشند نیازی به آب بندی با چسب نخواهند داشت که در این صورت توصیه می کنیم از هرگونه آب بندی به روش شیمیایی اجتناب کنید.

آیا واشر سرسیلندر نیاز به چسب دارد

در جواب اینکه آیا واشر سرسیلندر نیاز به چسب دارد باید در پاسخ گفت که بله، در بعضی مواقع نیاز به چسب برای آب بندی سرسیلندر خواهید داشت. چسب یا سیلر مخصوص واشر سرسیلندر می تواند به طور موقت یک واشر سرسیلندری که نشتی دارد را تعمیر کند، اما این راه حلی دائمی نیست. چسب واشر سرسیلندر مدت کمی دوام می آورد و دارای معایب مزایای خاص خودش می باشد. به طور کلی مزایا و معایب چسب واشر سرسیلندر شامل موارد زیر می باشد.

مزایا استفاده از چسب آب بندی واشر سرسیلندر:

  • استفاده از این محصول آسان است
  • مقرون به صرفه بودن استفاده از چسب آب بندی واشر سرسیلندر
  • راه حل اضطراری برای مشکل نشتی روغن در کانال های سیستم خنک کننده است
  • لازم نیست موتور را از جایگاه خود خارج کنید که این می تواند در وقت و هزینه شما صرفه جویی کند

معایب استفاده از چسب آب بندی واشر سرسیلندر:

  • چسب آب بندی واشر سرسیلندر یک راه حل موقت است
  • به اندازه تعویض و نصب درست واشر سرسیلندر جدید قابل اعتماد نیست
  • می تواند باعث خرابی بیشتر واشر سرسیلندر شود

بعد از تعویض واشر سرسیلندر روغن موتور هم باید تعویض بشه؟

بله، بعد از تعویض واشر سرسیلندر بایستی روغن موتور جدید درون مخزن ریخته شود چراکه قبل از تعویض واشر سرسیلندر، روغن موتور و مایع خنک کننده به طور کامل تخلیه خواهند شد.

علت روشن نشدن ماشین بعد از تعویض واشر سرسیلندر

علت روشن نشدن ماشین بعد از تعویض واشر سرسیلندر می تواند به مشکل سنسورها و شمع ها، خطوط سوخت، انژکتورها، نصب نادرست تسمه تایم و واشر سرسیلندر مربوط باشد. شما می توانید مشکلات مربوط به سنسورها و انژکتورها را با دیاگ زدن مشخص کنید و برای بررسی مشکلات شمع، خطوط سوخت، تسمه تایم و واشر سرسیلندر نیاز به یک مکانیک خواهید داشت.

نشت ضد یخ از واشر سرسیلندر

نشت ضد یخ از واشر سرسیلندر بعد از تعویض واشر سرسیلندر یکی دیگر از مشکلات رایج است که باید در اسرع وقت برطرف شود. نشت ضد یخ علاوه از واشر سرسیلندر می تواند از واتر پمپ یا ترموستات باشد که این اتفاق معمولاً به دلیل نصب نادرست واشر سرسیلندر بوجود می آید. در صورتی که نشت ضد یخ از واشر سرسیلندر وجود دارد بایستی خودرو را از نزدیک مورد بررسی قرار دهید و سریعاً تعمیرات لازم را انجام دهید تا واشر سرسیلندر مجدداً خراب نشود.

خرید واشر سرسیلندر ماشین

خرید-واشر-سرسیلندر-ماشین

همانطور که تا به اینجای مقاله متوجه شده‌‌اید، واشر سرسیلندر قطعه‌ای بسیار مهم در خودرو محسوب می شود که وظیفه آب بندی موتور و جلوگیری از نفوذ آب و روغن به داخل موتور را بر عهده دارد. در صورت سوختن واشر سرسیلندر، تنها راه حل تعویض این قطعه است که در این رابطه اگر نیاز به خرید واشر سرسیلندر ماشین دارید می توانید به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و یا با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۳۰۵۰۶۰ تماس بگیرید و ثبت سفارش خود را انجام دهید. مجموعه یدک یار طیف وسیعی از واشر سرسیلندر تمامی ماشین ها را گردآوری کرده تا شما عزیزان با دستی باز به انتخاب خود بپردازید. علاوه بر این اگر در زمان خرید واشر سرسیلندر نیاز به مشاوره دارید می توانید با متخصصان فنی یدک یار در تماس باشید تا همکاران ما تمامی اطلاعات مورد نیاز در مورد واشر سرسیلندر ماشین مورد نظر را به صورت کاملاً رایگان به شما ارائه دهند.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد تعویض واشر سرسیلندر ماشین دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.