تیبا، ساینا و کوییک با موتور یورو ۵ عرضه میشوند

همواره یکی از دقدقه های تهران بخصوص در فصل زمستان آلودگی هواست. میزان این آلودگی ده قدری زیاد است که در بعضی روز ها همانند مه عمق دید را کاهش میدهد. اصلی ترین دلیل این آلودگی تولید آلاینده ها توسط موتور خودرو هاست. از همین رو موسسات زیاد تلاش به ارائه استاندارد های آلایندگی میکنند. آخرین و معتبر ترین استاندارد اعلام شده برای سطح آلایندگی خودرو استاندارد یورو ۵ است. در این مقاله به اقدام مگاموتور برای طراحی مجدد و بهبود موتور خودرو های تیبا، ساینا و کوییک مطابق با استاندارد یورو ۵ خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید…

آلودگی هوا و تاثیر خودروها بر روی آن

آلودگی تهران

زمانی که حجم زیادی از گازها و ذرات آلاینده، وارد اتمسفر کره زمین می شوند، “آلودگی هوا” رخ می دهد. آلودگی هوا، مخلوطی از ذرات معلق و گازهایی می باشد که غلظت آن به حدی میرسد؛ که برای انسان مضر است. آلودگی هوا باعث گرمایش زمین و افزایش بیماری ها می شود. هر سال با شروع فصل سرما، آلودگی چند برابر شده و باعث مشکلات زیادی برای مردم مخصوصاً در شهرهای بزرگ می شود و زندگی آنها را مختل می کند. از این رو یکی از دغدغه های مهم مردم ساکن در شهرهای بزرگ، حل مشکل آلودگی هوا می باشد. یکی از عناصر اصلی که اهمیت ویژه ای در آلودگی هوا دارند، خودرو ها می باشند. با افزایش آلودگی در شهرها و روشن شدن اثرات جبران ناپذیرآن، آلودگی هوا، به یکی از اساسی ترین مشکلات مردم در جوامع امروز نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا می باشد.

آلودگی هوای تهران

از این رو چند سالی است که، سازمان ملی استاندارد، وزارت نفت (شرکت بهینه سازی مصرف سوخت) و سازمان حفاظت از محیط زیست در پی حل این مشکل می باشند و در این راستا اقداماتی نیز صورت گرفته است، از جمله  اقدامات صورت گرفته در این زمینه، ارتقا سطح استانداردهای زیست محیطی موتور خودرو و کاهش میزان استاندارد مصرف سوخت، در خودرو می باشد.
تقریباً از سال ۱۳۹۷، از سوی این سازمان ها به خودروسازان اعلام شد، که وظیفه دارند از قوانین جدید پیروی کنند و خودروها را به سطح استانداردهای جدید، (استاندارد یورو ۵) برسانند. سازمان محیط زیست نیز اعلام کرد، با ارتقا استاندارد خودروهای بنزینی به استاندارد یورو۵، سالانه از ورود ۴۰۰ تن آلاینده، به هوا کاسته می شود؛ بنابراین از سال ۱۳۹۹ خوروهای دارای استاندارد یورو۴، پلاک گذاری نخواهند شد. و خودروسازان موظف اند، خودروها را با استاندارد یورو ۵، تولید و به بازار عرضه کنند.

استاندارد یورو ۵
استاندارد یورو ۵

در بخش خصوصی، خودروسازان که بیشتر کار آنها مونتاژ خودروهای خارجی، و البته عمدتا خودروهای چینی می باشد؛ به غیر از دو سه مدل، در بقیه موارد، این قانون ها را به کار بسته اند و خودرو ها را با استاندارده یورو۵، تولید و عرضه می نمایند. اما دو خودروساز بزرگ داخلی، سایپا و ایران خودرو، هنوز هم اکثر محصولات پرفروش خود را با استاندارد یورو۴، عرضه میکنند.
شرکت ایران خودرو نیز در آن زمان گفته بود؛ می‌توانند تمام محصولات به خود را با استاندارد آلایندگی یورو ۵، تولید و به بازار عرضه کند و در زمانی که بنزین مناسب یورو ۵، به جایگاه ها عرضه شود؛ آنها نیز به سرعت محصولات خود را با استاندارد یورو ۵، تولید و عرضه می نمایند. ایران خودرو از مدت ها قبل، محصولاتش را با استاندارد آلایندگی یورو۵، به کشورهای اوراسیا و آذربایجان صادر می کند.

در راستای عمل به قوانین جدید، مبنی بر ارتقا سطح تکنولوژی موتورهای احتراقی، برای  کاهش میزان مصرف سوخت و ارتقا استانداردهای آلایندگی، در آبان ماه سال ۱۳۹۵، شرکت مگاموتور (پروژه موتور بهبود یافته تیبا M15GSI) را کلید زد. این پروژه با هدف بهبود عملکرد موتور، کاهش مصرف سوخت و ارتقا سطح آلایندگی به یورو۵، بر روی خودروهای کوییک و ساینا (۲۱۲ و۲۳۲) در اوایل سال ۱۳۹۵، در این شرکت، تعریف شد .
شرکت مگاموتور، با همکاری تیم بسیار بزرگی از مهندسین و مشاورین مختلف در این زمینه، موفق به طراحی و اجرای موتور M15GSI شدند .

موتور جدید تیبا و ساینا با استاندارد های یورو 5
موتور جدید تیبا و ساینا با استاندارد های یورو ۵

در سال ۱۳۹۷، در سیزدهمین نمایشگاه قطعات لوازم یدکی و مجموعه های خودرو در تهران، شرکت مگا موتور، باعنوان تولید کننده موتور، گیربکس و اکسل تیبا برای اولین بار، از موتور جدید و بهبود یافته رونمایی کرد.این موتور در محصولات پلتفرم X200، به کار گرفته می شود. برخی از ویژگی های قابل توجه موتور M15GSI که با بکار گیری تکنولوژی های روز موتورهای احتراقی، طراحی و تولید شده است؛ عبارتند از: سیستم زمان بندی متغیر پیوسته سوپاپ ها ، منیفولد هوای متغیر (این ویژگی جایگاه ممتازی در بین موتورهای تولید داخل دارا می باشد)، رینگ و یاتاقان کم اصطحکاک، منیفولد دود استیل، بدنه یکپارچه ترموستات، پیستون و میل بادامک جدید و…….

تیبا با موتور یورو ۵

اواخر دهه هفتاد (حدود سال ۱۳۷۷)، کار طراحی این خودرو با پروژه ای به نام S81 در شرکت سایپا، آغاز شد. این محصول که در ابتدا نامش مینیاتور بود، قرار بود در سال ۱۳۸۱، به بازار عرضه شود؛ اما سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، دستور توقف اجرای آن را دادند و این پروژه در سال ۱۳۸۳، کاملا متوقف شد.
در نهایت، در ۲۳ آذر ۱۳۸۷، از این محصول سایپا، با نام جدید “تیبا“، رونمایی شد. در طراحی این خودرو از مشاورین و طراحان ایتالیایی آلمانی و کره ای نیز کمک گرفته شده است. در طراحی خودرو تیبا، استفاده از قطعات پراید، ریو و تندر۹۰، کاملا مشهود است. این خودرو، در سال ۱۳۸۸ با تغییراتی در موتور گیربکس، سیستم تعلیق و نمای عقب خودرو، نسبت طرح اولیه وارد بازار شد.
چند سال بعد شرکت سایپا مدل هاچ بک تیبا را در مهر ۱۳۹۱، رونمایی کرد. این خودرو از سال ۱۳۹۳، با شعار تیبا، رویای جوانی، وارد بازار عرضه شد. مشخصات فنی آن، منطبق با تیبا معمولی می باشد اما، تیبا ۲، به دلیل ظاهر جدید و امکانات بیشتر از قبیل : آینه های برقی، شیشه عقب برقی، رینگ اسپرت، بازار خرید و فروش بهتر، تنوع رنگی بیشتر، صندلی های عقب تاشو، ریموت صندوق پران روی سوییچ و…. گرانتر است. در هر دو مدل تیبا (معمولی و هاچبک)، از موتور ۴ سیلندر با حجم ۱۵۰۳ سی سی استفاده شده است.

تیبا 2

محصول جدید مگاموتور، که M15GSI، نام دارد؛ تغییرات بسیاری در آن صورت گرفته است  و همانطور که گفته شد، در آن از تکنولوژی های روز موتورهای احتراقی بهره گیری شده است؛ نمونه ای از این تغییرات، تغییر در سر سیلندر است؛ در موتور جدید از، سرسیلندر مجهز به ۱۶ سوپاپ، استفاده از دو میل سوپاپ، اضافه شدن سیستم زمان بندی تغییر سوپاپ ها و یکپارچه شدن سرسیلندر بهره گرفته شده است. از دیگر تغییرات این موتور، میتوان به قدرت و گشتاور آن اشاره کرد که دران، نسبت تراکم از ۹٫۷ به ۱۰٫۵ ارتقا پیدا کرده و همچنین افزایش قدرت خروجی آن نیز از ۸۲ به حدود ۸۸ تا ۹۱ اسب بخار رسیده است. گشتاور آن نیز از ۱۲۷ نیوتن متر به ۱۳۵ تا ۱۴۲ نیوتن متر افزایش یافته است؛ توان موتور نیز ۱۰ درصد افزایش داشته است؛ اما اصلی ترین و در واقع مهمترین، تغییر این محصول جدید، مربوط به ارتقاء استاندارد آلایندگی آن می باشد، که از یورو۴ به یورو۵ افزایش داده شده است؛ البته شرایط رسیدن به استاندارد یورو ۶ را نیز دارد.
بنابر سخنان مدیر بخش محاسبات مهندسی شرکت مگاموتور، مهندس مجتبی احمدی راد در سال ۱۳۹۷، قرار بود که با اتمام طراحی، موتور M15GSI، در سال۱۳۹۸ به تولید انبوه برسد و در تمام محصولات با پلتفرم X200، که شامل خودروهای تیبا معمولی، تیبا هاچبک، “ساینا” و “کوییک” میشود جایگزین موتور قبلی با استاندارد یورو۴ شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. ali می گوید

    ۸ سوپاپ. نه ۱۶ سوپاپ