بهترین زمان تعویض روغن موتور ماشین

روغن موتور از جمله محصولات مصرفی خودروست که بعد از مدتی نیاز به تعویض دارد. به موقع تعویض کردن روغن موتور و سلامت آن از جمله نکات مهمی است که در صورت کم توجهی ممکن است خسارات زیادی را برای خودرو به بار بیاورد.

در مقاله امروز از اهمیت تغییر روغن موتور در اتومبیل‌ها صحبت خواهیم کرد و سپس زمان تغییر روغن موتور (best time to change car engine oil) را بررسی خواهیم کرد. نشانه‌هایی که وقت آن رسیده که روغن موتور را تعویض کنید از موضوعات دیگری است که در این مقاله خواهید خواند. اگر شما هم صاحب یک خودرو شخصی هستید بهتر است اطلاعات لازم را درباره قیمت روغن موتور، زمان تعویض آن، نحوه تعویض، و … بدانید. با ما در این بخش از مجله یدک یار همراه باشید. البته برای راحتی در انتخاب روغن موتور، برند های معروف روغن موتور کدام اند برای شما لیست گشته اند.

چرا تعويض روغن موتور ماشين مهم است؟

روغن‌های موتور در قلب خودرو جریان دارند زیرا عملکرد اصلی آن‌ها خنک کردن، تصفیه و پاکسازی، آب‌بندی و حتی روان کاری است. بنابراین طبیعی است که خواص روز اول را پس از یک دوره استفاده از دست بدهند. به این دلیل است که “زمان تعويض روغن موتور ماشين” دارای اهمیت میشود.
یکی از مهم ترین خواصی که در روغن موتور خودرو در طول زمان تغییر می‌کند ویسکوزیته (غلظت روغن موتور) یا همان گرانروی است. روغن‌های موتور پس از یک دوره استفاده غلیظ می‌شوند، ذرات فلزی یا تراشه‌های آهنی یا هر گونه ناخالصی درون اجزای موتور را جذب می‌کنند و این امر تأثیر مستقیمی‌بر افزایش غلظت آن‌ها دارد.
روغن موتور که حالت پیش فرض خود را از دست می‌دهد برای خنک کردن مناسب نیست و نمی‌تواند قطعات را به خوبی روان کند. این وضعیت شبیه به رگ‌های بدن انسان است. همان طور که رگ‌های مسدود شده فشار بیش از حد بر قلب وارد می‌کنند، روغن موتور نامناسب فشار بیش از حد بر سیستم پیشرانه خودرو وارد می‌کند؛ فشاری که می‌تواند باعث افزایش دما قطعات شود، اصطکاک قطعات را افزایش داده و در نهایت باعث خراب شدن موتور می‌شود. البته این توضیحات مختصری در رابطه با علل عوض کردن روغن بود. شما برای کسب اطلاعات بیشتر حتما به مطالعه ی بررسی وظیفه ی روغن موتور در مجله یدک یار احتیاج پیدا خواهید کرد.


بهترین زمان تعویض روغن موتور ماشین

چرا عوض کردن روغن موتور مهم است؟

مکانیک ها به طور کلی توصیه می کنند که “بهترین زمان تعویض روغن موتور ماشین” هر ۵۰۰۰ کیلومتر یا هر ۳ ماه است. باید بگوییم که این قانون درستی است، اما نه برای همه ماشین‌ها!

فناوری مورد استفاده در ساخت خودرو، نحوه نگهداری از ماشین و رانندگی، و حتی نوع روغن موتور مورد استفاده، در تعیین مدت زمان تعویض روغن موتور خودرو بسیار مهم و حیاتی است، به طوری که به عنوان مثال برخی از تولیدکنندگان خودرو هر ۵۰۰۰ کیلومتر معادل هر ۶ ماه یک بار را برای تعویض روغن موتور ماشین در نظر می‌گیرند،  اما دیگران کسانی هستند که بر این باورند که باید هر ۱۲۰۰۰ کیلومتر یا هر سال روغن موتور را عوض کنید.

نحوه تشخیص زمان تعویض روغن موتور

آیا خودرو شما ضعیف عمل می‌کند؟ آیا سیستم پیشرانه ماشین شما صداهای عجیبی ایجاد می‌کند؟ آیا فشارسنج روغن موتور پایین تر از حد طبیعی است یا چراغ روغن روشن است؟ حتی اگر خودروی شما برخی از واضح ترین نشانه‌های روغن قدیمی و ‌کثیف را ندارد، مهم این است که بتوانید زمان تعویض روغن موتور را در برخی از سیگنال‌های کوچک نیز شناسایی کنید.

گاهی اوقات شرایط خاصی به وجود می‌آید که شما را ملزم به تغییر روغن موتور قبل از زمان توصیه شده توسط تولید کننده خودرو می‌کند. این شرایط خاص معمولاً با نشانه‌هایی همراه است که نشان می‌دهد باید در اسرع وقت روغن موتور را عوض کنید. این شرایط در زیر توضیح داده می‌شوند.

۱- هنگام روشن شدن موتور صدای تیک تاک می‌شنوید

زمانی که سیستم پیشرانه خودرو در حال کار است دائماً روغن را در تمام کارتر و سرسیلندرها پمپاژ می‌کند و پس از مدتی، روغن که از قبل بسیار تازه و طلایی رنگ بود، به دلیل گرما و همچنین جذب دوده‌های احتراق کثیف و سیاه می‌شود. روغن کثیف سنگین تر می‌شود و به طور طبیعی حرکت در داخل موتور را دشوارتر می‌کند. این بدان معنی است که شما احتمالا زمانی که ماشین تازه روشن می‌شود و هنوز سرد است صدای تیک تاک از آن می‌شنوید. این صدا زنگ خطری است که اعلام میکند زمان عوض كردن روغن ماشين شما فرا رسیده است. دلیل سر و صدا این است که روغن کثیف برای جریان پیدا کردن و روان کردن سوپاپ به زمان بیشتری نیاز دارد.

۲- بالابودن دور موتور در حالت درجا نشانه دیگر زمان تعویض روغن موتور

یکی دیگر از نشانه‌های زمان تعویض روغن ماشین ممکن است دور موتور بالا در حالت درجا کار کردن باشد، چرا که احساس می‌کنید پیشرانه سریع تر از حد طبیعی در حال اجرا است. این امر ممکن است به دلیل افزایش اصطکاک بین پیستون‌، رینگ‌ و حلقه‌ و یاتاقان‌ باشد.

۳- کاهش یافتن شتاب خودرو نشانه زمان تعویض روغن

یک سیستم پیشرانه به خوبی روان‌کاری شده می‌تواند کار خود را بدون مشکل انجام دهد، بنابراین وقتی زمان تعویض روغن خودرو فرا میرسد و معیوب میشود ، سیستم پیشرانه قادر به روان کردن قطعات متحرک نیست و در نتیجه نمی‌تواند به نرمی‌کار کند. در این شرایط شتاب خودرو کاهش می‌یابد و احساس خواهید کرد که نیروی پیشرانه کاهش می‌یابد.

۴- صدای ضربات متوالی از موتور نشانه زمان تعویض روغن ماشین

اگر صدای ضربه‌های پشت سر هم  در طول عمل سیستم پیشرانه را بشنوید، ممکن است به دلیل روغن قدیمی ‌و کثیف باشد که می‌تواند منجر به خراب شدن یاتاقان‌های متحرک شود. این مشکل باعث لرزش پیشرانه در هنگام فعالیت درجا می‌شود و با افزایش سرعت موتور صدای شوک‌ها بلندتر می‌شود.

متاسفانه اگر این صدا را از پیشرانه خودروی خود بشنوید، معمولاً نشان دهنده آسیب بسیار زیادی به خودروی شما است که ناشی از سهل انگاری در سرویس دوره ای و عدم توجه به زمان مناسب تعویض روغن موتور است و یک تغییر ساده روغن ماشین به هیچ وجه مشکل را حل نخواهد کرد.

۵- روشن شدن چراغ روغن نشانه زمان تعویض روغن

اگر چراغ روغن موتور روشن است، آن را نادیده نگیرید، چرا که دلیل روشن شدن چراغ استپ و روغن معمولاً این است که فشار روغن داخل موتور آنقدر کاهش یافته است که خودرو نمی‌تواند به درستی عمل کند. دانستن اینکه وقتی چراغ روشن می‌شود چه باید کرد بسیار مهم است و اولین وظیفه شما باید بررسی و تعويض روغن ماشين باشد.

حال اگر چراغ روغن روشن شده است اما وقتی دور موتور بالا میرود خاموش میشود، این موضوع نشانه خرابی سیستم روغن است و بهتر است توسط مکانیک بررسی شود. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله خاموش شدن چراغ روغن با گاز دادن را در وبلاگ یدک یار مطالعه کنید.

۶- تعویض روغن موتور ماشین با چک کردن روغن

یکی دیگر از راه‌های دانستن بهترین زمان برای تعویض روغن موتور این است که به طور منظم سطح روغن موتور خودرو را بررسی کنید.

پس از آن، اگر هفته ای یک بار به مدت یک ماه سطح روغن موتور را بررسی کنید، خواهید دید که نیروی محرکه خودروی شما چقدر روغن را کم می‌کند. پس از آن، شما دیگر نیاز به تکرار این کار در هر هفته را ندارید و بسته به اینکه چقدر روغن موتور ماشین شما کاهش می‌یابد، می‌توانید دوره زمانی چک کردن سطح روغن موتور ماشین را افزایش دهید. به عنوان مثال هر سه هفته یک بار یا یک بار در ماه.

هنگام بررسی روغن موتور که با کمک گیج روغن یا میله روغن انجام می‌دهید باید ۳ سوال مهم از خود بپرسیم:

۱- آیا سطح روغن موتور کاهش یافته است؟

افت ناگهانی سطح روغن می‌تواند نشانه روغن ریزی یا استفاده از روغن موتور جعلی باشد.

۲- آیا رنگ روغن موتور ماشین تغییر کرده است؟

ابتدا باید بدانید که شناخت رنگ طبیعی روغن موتور نیاز به تجربه زیادی دارد. اما باید بدانید که روغن‌ها در طول زمان تغییر رنگ می‌دهند و تیره می‌شوند. تیره شدن روغن موتور نشانه خوبی است زیرا مشخص می کند که روغن موتور توانسته است دوده‌های حاصل از احتراق و دیگر رسوب‌ها را جذب کند.

اما تغییر رنگ زود هنگام روغن موتور نشانه خوبی نیست و حتی خطرناک هم هست چون می‌تواند دلیل خرابی پیستون و رینگ یا وجود نقص در کارتل باشد. بنابراین، اگر رنگ روغن موتور زود تیره شد، برای بازرسی بیشتر به یک تعمیرگاه بروید. به شکل پایین دقت کنید. اگر رنگ روغن موتور شبیه رنگ شماره ۳ شد، بدانید که زمان تعویض روغن ماشین فرا رسیده است.

۷- چسبندگی روغن موتور نشانه زمان تعویض روغن ماشین

شما باید ویسکوزیته روغن موتور را با کمک انگشتان دست احساس کنید. ویسکوزیته همان میزان چسبندگی روغن موتور است. طبیعی است که چسبندگی روغن موتور پس از یک دوره استفاده کمی‌افزایش یابد. اما باز هم این میزان چسبندگی حد تعادل دارد و اگر بیش از مقدار مشخصی باشد به این معنی است که ویسکوزیته روغن موتور تغییر کرده است. در این حالت روغن کاری سایر قسمت‌ها مطلوب نیست و به عبارت دیگر اصطکاک بین قطعات بیشتر از حد طبیعی است.

۸- رانندگی سخت یکی دیگر از نشانه‌های فرا رسیدن زمان تعویض روغن ماشین

یکی دیگر از عواملی که زمان توصیه شده توسط خودروساز برای تعویض روغن موتور ماشین را تغییر می‌دهد، رانندگی سخت با ماشین است. به دفترچه ماشین خود مراجعه کنید، در بعضی از آنها شرایط سخت رانندگی توضیح داده شده است. اگر چنین شرایطی برای خودرو شما تعریف شده بود، موقع تعویض روغن موتور است. برای مثال آیتم‌های زیر جزء شرایط سخت رانندگی در ماشین‌ها تعریف شده است. اگر هر یک از این شرایط اتفاق افتاد، روغن ماشین خود را عوض کنید.

  • اگر شهر محل زندگی شما گرد و خاک زیادی دارد. مثلا اگر در اهواز زندگی می‌کنید.
  • رانندگی در جاده‌های پر از دست انداز یا کویری
  • رانندگی مداوم با سرعت بالا
  • رانندگی مداوم با سرعت‌های پایین برای مثال کمتر از ۳۰ کیلومتر بر ساعت
  • رانندگي در دماي خيلي سرد يا خيلي گرم
  • رانندگی در مناطق کوهستانی و مناطق با رطوبت بالا

تست روغن موتور روی کاغذ

تست روغن موتور روی کاغذ

چک‌های منظم روغن موتور ماشین برای بررسی کیفیت روغن موتور و تعیین زمان عوض كردن روغن ماشين کافی است. اما ماشین همیشه آن طور که انتظار داریم کار نمی‌کند؛ موتور هر خودرو و شرایط استفاده هر راننده متفاوت است، بنابراین همان طور که روغن مورد استفاده در تمام خودروها یکسان نیست، باید کیفیت روغن موتور را به روش‌های دیگری اندازه گیری کرد.

آزمایش دقیق کیفیت روغن موتور در آزمایشگاه‌های تولید روغن ماشین انجام می‌شود، اما از نظر اقتصادی توجیهی برای استفاده شخصی ندارد. یک راه ساده دیگر به نام “تست روغن موتور روی کاغذ” برای بررسی کیفیت نسبی روغن موتور وجود دارد، تنها تجهیزات مورد نیاز برای این آزمایش یک تکه کاغذ است.

تست کیفیت روغن موتور بر روی کاغذ می‌تواند کارایی مواد افزودنی، کف یا فوم شدن روغن، کاهش روان‌سازی و ویژگی‌های ضد استهلاک روغن، آلایندگی بیش از حد و به طور کلی کیفیت روغن را نشان دهد.

روغن ریخته شده روی کاغذ دایره ای را تشکیل می‌دهد که باید با دقت به چهار قسمت آن دقت کرد. بدیهی است قطر دایره، رنگ و الگوی توزیع روغن نیز باید در نظر گرفته شود. بخش مرکزی دایره، جایی که قطره‌های روغن روی کاغذ می‌افتند، تجمع ناخالصی‌ها از ذرات نامحلول در روغن است.

انتهای دایره نشان دهنده کیفیت افزودنی‌های شوینده در روغن است. نزدیک ترین قسمت مرکز دایره نشان دهندهٔ وجود ناخالصی‌های آلی روغن است و نزدیک ترین قسمت حلقهٔ بیرون نشان دهندهٔ کثیف بودن روغن است.

اگر روغن موتور تمیز باشد، لکه‌های روشن روی کاغذ بوجود می‌آیند که حدود دو روز بعد ناپدید خواهند شد. قسمت پایانی لکه دایره نیز تنها تا دو روز مشخص است؛ اگر پخش‌کننده روغن و افزودنی‌های شوینده پایین باشد این بخش مشخص است.

اگر تفاوت رنگی بین قسمت نزدیک مرکز و نزدیک انتهای دایره وجود داشته باشد، آب قطعاً به روغن نفوذ کرده است. اگر لکه‌هایی از خرده‌های فلزی در جایی وجود داشته باشد، قسمت‌های داخلی موتور آسیب دیده و باید در اسرع وقت برای تعمیر آن اقدام کنید.

این قطعات می‌توانند نشانه ای از کیفیت ضعیف روغن و عملکرد روغن کاری ضعیف باشد. اگر رنگ لکه زرد یا قهوه ای روشن باشد، سطح اکسیداسیون روغن بالا است که به دلیل دمای عملیاتی بالای موتور است. هر چه لکه به طور مساوی تر گسترش یابد و رنگ کمتری داشته باشد، کیفیت روغن موتور بهتر است.

اگر لکه روغن پخش نشد و حالت انعقادی پیدا کند، اگر قطعات کوچک سیاه یا فلزی در مرکز دیده شود و بخش پایانی لکه قهوه ای یا زرد باشد، زمان تعویض روغن موتور ماشین فرا رسیده است.

برای تشخیص نفوذ آب به داخل روغن، یک قطره روغن را روی کاغذ قرار دهید و چند ثانیه بعد آن را بسوزانید. اگر کاغذ با صدای جزجز بسوزد، احتمال وجود آب در روغن بسیار زیاد است. این آزمایش ممکن است کیفیت روغن را تا حدودی نشان دهد، اما نتایج قطعی نیست.

بهترین زمان تعویض روغن موتور ماشین صفر

خریداران خودروی صفر همیشه با یک مشکل بزرگ مواجه هستند: روغن موتور ماشین صفر کی باید عوض شود؟ عدم توجه به این امر می‌تواند منجر به آسیب جدی به خودروی تازه خریداری شده شود و هزینه بالایی به مالک ماشین وارد کند.

در این بخش تصمیم گرفتیم شما دوستان عزیز را در مورد بهترین “زمان تعویض روغن موتور ماشین صفر” آگاه کنیم تا اگر شما یکی از آن دسته از افرادی هستید که ماشین صفر خریده‌اید و با مشکل تعویض به موقع روغن مواجه هستید، از زمان مناسب برای تعویض روغن خودروی خود آگاه باشید.

مرحله اول زمان تعویض روغن موتور باید در ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر باشد، چرا که خودرو صفر کیلومتر تازه شروع به کار کرده و اصطلاحا خشک نامیده می‌شود و برای افزایش کارایی، تعویض روغن خودرو باید بین ۵۰۰ کیلومتر تا ۱۰۰۰ کیلومتر انجام شود.

رانندگان ماشین‌های صفر باید مراقب باشند که در دفعات اول رانندگی به خودروی گاز زیاد ندهند، چرا که این کار به قطعات موتور آسیب خواهد رساند. قطعات در اول کار صیقلی نیستند و با گذشت مدت زمانی از حالت زبری خارج می‌شوند ، بهترین زمان برای تعویض روغن موتور خودرو صفر برای بار دوم از ۲۰۰۰ کیلومتر و بار سوم تا ۳۵۰۰ کیلومتر است و پس از آن در صورت ریختن روغن درجه یک در ماشین می‌توانید هر ۵۰۰۰ کیلومتر یک بار روغن خودروی خود را عوض کنید.

بهترین زمان تعویض روغن بعد از تعمیر موتور

ما در این بخش در مورد “بهترین زمان تعویض روغن پس از تعمیر موتور ماشین” صحبت می‌کنیم. بصورت کلی باید گفت بهترین زمان تعویض روغن ماشینی که تعمیر موتور انجام داده پس از آب بندی شدن آن است. برای آب‌بندی پس از تعمیر موتور، ابتدا برای مدتی خودرو باید درجا کار کرده و سپس برای حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلومتر باید با آن با مراعات بیشتر رانندگی کرده و به آن فشار نیاوریم. میتوانید مقاله آموزش آب بندی خودرو پس از تعمیر موتور را مطالعه کنید تا اطلاعات کاملی برای آب بندی خودرو پس از تعمیر موتور در اختیار شما قرار گیرد.

بهترین زمان تعویض روغن بعد از تعمیر موتور بعد از ۱۵۰۰ کیلومتر است. این کار معمولاً توسط یک کارگاه مکانیکی انجام می‌شود. از لحظه‌ای که ماشین را از تعمیرکار دریافت می‌کنید، روغن و آب را به مدت ۱۵۰۰ کیلومتر به طور مداوم بررسی کنید. از آنجا که موتور به تازگی تعمیر شده است، ممکن است به دلایل مختلف آب یا روغن کم شود یا به مشکلی بر بخورید. شما باید در مورد این موارد نهایت دقت را داشته باشید.

پس از طی ۱۵۰۰ کیلومتر، تمام موتور و لوازم جانبی باید آچارکشی شود. یعنی تمام پیچ‌ها، مهره‌ها، واشرها و غیره باید توسط مکانیک خودرو بررسی شوند.

تاریخ انقضا روغن موتور چند سال است؟

بهترین زمان تعویض روغن بعد از تعمیر موتور

عمر روغن موتور بستگی به شرایط خاصی دارد؛ اما اگر از روغن موتور استفاده نکنید، تاریخ انقضای روغن موتور حداکثر ۵ سال است. این تخمین اولیه مربوط به عوامل زیادی است. با این حال این مقدار عمدتاً برای روغنی استفاده می‌شود که هنوز وارد خودرو نشده است. نکته اصلی این است: تاریخ انقضا روغن موتور چند سال است؟

فاصله عوض کردن روغن بر اساس کیلومتر محاسبه می‌شود یا به زمان رانندگی بستگی دارد. اگر شما در ۶ ماه تا یک سال به اندازه کیلومتری که روغن دوام می‌آورد سفر نکنید, آیا هنوز هم نیاز به تعویض روغن موتور ماشین دارید؟

وقتی مدتی است که با ماشینتان رانندگی نکرده اید، باید عوامل را در نظر بگیرید تا به نوعی بدانید از تاریخ مصرف روغن موتور شما چقدر مانده. اگر خودروی شما در این شرایط باشد، این پرسش‌ها ذهن شما را نیز اشغال خواهد کرد:

  • اگر ماشین بیش از حد و برای مدت طولانی خاموش بماند و حرکت نکند، آیا روغن موتور خراب می‌شود؟
  • اگر حدود یک سال از خودرو استفاده نشود، روغن هر چند وقت یکبار باید عوض شود؟
  • اگر بعد از مدتی با روغن ماشین قدیمی‌ رانندگی کنم چه اتفاقی می‌افتد؟

بد نیست بدانید که حتی اگر مدتی است که با ماشینتان رانندگی نمی‌کنید، باز هم باید در این شرایط روغن را عوض کنید. حتی روغن موتورهایی که هرگز در ماشین ریخته نشده اند.
روغن مایعی است که نسبت به عواملی مانند دما، نور و فشار واکنش نشان می‌دهد. ترکیب روغن پس از مدتی به دلیل قرار گرفتن در معرض این عوامل تغییر می‌کند. برخی از مواد افزودنی ممکن است تاریخ انقضا روغن موتور را کمی افزایش دهند. با این حال آنها نمی‌توانند این زمان را ابدی کنند.
حالا زمان پاسخ به این سوال است: حتی اگر خودرو قبل غیرفعال بودن برای مدت قابل توجهی در بهترین شرایط قرار داشته باشد، باز هم روغن موتور آن خراب می‌شود و شما باید آن را عوض کنید؟

بهترین زمان تعویض روغن موتور ماشینی که مدت طولانی استفاده نشده!

آیا تا به حال پیش آمده که مدتی رانندگی نکرده باشید و باتری ماشین شما خوابیده باشد؟ در این شرایط این سوال مطرح می‌شود که آیا روغن موتور باید تعویض شود؟ کی بهترین زمان تعویض روغن ماشین خوابیده است؟ در این بخش از مقاله به این موضوع می‌پردازیم.

روغن موتور خودرو خوابیده، چند بار باید در یک سال عوض شود؟


اگر به دلایلی بیش از یک سال ماشین را در پارکینگ پارک کرده باشید، وقتی بعد از یک سال به ماشینتان سر می‌زنید، ظاهر آن فقط شبیه ماشین خواهد بود. قطعات ماشین شما دیگر با قطعات ماشین قدیمی ‌یکسان نخواهد بود.
حداکثر زمانی که روغن حتی بدون حرکت در خودرو دوام می‌آورد ۶ ماه است. همه مکانیک‌ها این نظر را دارند که روغن موتور نباید بیش از ۶ ماه در ماشین باقی بماند. این قانون حتی برای یک ماشین استفاده نشده نیز صدق می کند.
اتومبیل‌ها برای حفظ کیفیت اصلی خود برای زمانی بدون فعالیت طراحی نشده اند. روغن خراب می‌شود و قطعات اتومبیل به هم سابیده می‌شوند و در اثر اصطحکاک از بین می‌روند.اما ذکر نکته‌ای ضروری است. روغن‌های موتور فرآوری شده و مصنوعی با دوام تر هستند.

چگونه روغن یک ماشین خوابیده را عوض کنیم؟

وقتی ماشین مدت‌هاست که حرکت نکرده است، این احتمال وجود دارد که مقداری روغن نشت کند. این امر باعث افت فشار و عدم فعالیت درست موتور می شود. برای اطمینان از اینکه همه چیز در حالت طبیعی قرار دارد، پس از خاموش شدن موتور برای مدت طولانی، سطح روغن را طی مراحل زیر بررسی کنید:

  • برای اندازه گیری بهتر سطح فشار، کاپوت را باز کنید.
  • فرستنده فشار، روغن موتور را در مخزن روغن در بلوک موتور قرار می‌دهد. این بخش که در واقع یک سیلندر کوچک است می‌تواند فشار روغن را به گیجی که روی داشبورد قرار دارد منتقل کند. اگر محل دقیق آن را نمی‌دانید، باید از دفترچه راهنمای کاربر استفاده کنید.
  • یک سطل برای تخلیه زیر مخزن روغن خودرو قرار می‌دهد.
  • حتما اتصال دهنده برق را از فرستنده فشار روغن قطع کنید.
  • با استفاده از یک آچار مناسب، فرستنده فشار را از بلوک موتور قطع کنید.
  • تستر را سوار کنید.
  • حالا وقت آن رسیده است که سطح روغن را بررسی کنید. شما باید مطمئن شوید که مخزن روغن به درستی پر شده است.
  • ماشین را استارت بزنید و اجازه دهید موتور به مدت پنج دقیقه کار کند. این کار را تا زمانی که دمای خودرو به دمای معمول برسد ادامه دهید.
  • به دفترچه رجوع کنید تا بدانید محدوده فشار برای یک دور در دقیقه چه مقدار است.
  • موتور را در طول این زمان روشن نگه دارید.
  • فشار روغن را بررسی و ثبت کنید.
  • حالا موتور را خاموش کنید و اجازه دهید تا خنک شود.
  • تست کننده فشار را دوباره نصب کنید.
  • اتصال برق فرستنده را مجددا وصل کنید.
  • ماشين را پایین بیاورید.
  • سطح روغن را تا نقطه مورد نظر پر کنید.

بررسی زمان تعویض روغن موتور‌های معروف

سلامت روغن موتور معمولا پیش از عددی که روغن موتورها به عنوان کیلومتر کار کرد خود ادعا دارند نیازمند بررسی است چرا که ممکن است تایم زیادی را در ترافیک باشید یا موتور ماشین درجا کار کند که به طبع جز کیلومتر حساب نمی شود اما از کارکرد روغن موتور کم می‌کند. البته شما می توانید جدول بهترین روغن موتور ماشین ها را در مجله یدک یار مشاهده کرده و در رابطه با برند های گفته شده برای ماشین شما، تحقیق کنید. در موارد زیر میتوانید “زمان تعویض روغن موتور‌های معروف” را مشاهده کنید.

  • روغن موتور الف بهتر است بعد از ۱۰۰۰۰ کیلومتر کارکرد عوض شود.
  • روغن موتور کاسترول بهتر است بعد از ۵۰۰۰ کیلومتر کارکرد عوض شود.
  • روغن موتور فلومکس بهتر است بعد از ۱۲۰۰۰ کیلومتر کارکرد عوض شود.
  • روغن موتور لوبریفنت بهتر است بعد از ۸۰۰۰ کیلومتر کارکرد عوض شود.
  • روغن موتور لیکومولی بهتر است بعد از ۶۰۰۰ کیلومتر کارکرد عوض شود.
  • روغن موتور پارس بهتر است بعد از ۵۰۰۰ کیلومتر کارکرد عوض شود.
  • روغن موتور اسپیدی بهتر است بعد از ۸۰۰۰ کیلومتر کارکرد عوض شود.
  • تعویض روغن موتور کاسپین بهتر است بعد از ۱۰ تا ۱۲ هزار کیلومتر کارکرد، اگر در جاده بیرون شهری استفاده می‌کنید باشد. اما درون شهری بهتر است بعد از ۵۰۰۰ کیلومتر عوض شود.
  • روغن موتور بهران بهتر است بعد از ۶۰۰۰ کیلومتر کارکرد عوض شود.
  • روغن موتور توتال بهتر است زیر ۷۰۰۰ کیلومتر کارکرد عوض شود.
  • روغن موتور آدینول بهتر است بعد از ۵۰۰۰ کیلومتر کارکرد عوض شود.
  • روغن موتور آترود بهتر است بعد از ۱۲۰۰۰ کیلومتر کارکرد عوض شود.
  • روغن موتور آیسین بهتر است بعد از ۱۰۰۰۰ کیلومتر کارکرد عوض شود.
  • روغن موتور ایساکو بهتر است بعد از ۶۰۰۰ کیلومتر کارکرد عوض شود.
  • روغن موتور هیوندایی بهتر است بعد از ۷۰۰۰ کیلومتر کارکرد عوض شود.

آموزش تخلیه روغن موتور از ماشین

به شدت توصیه می‌کنیم که روغن موتور را خودتان تعویض نکنید و حتما به مراکز تعویض روغن مراجعه کنید. اگر شما در حین تعویض روغن به درستی از جک استفاده نکرده باشید مطمئنا خطر جانی به همراه خواهد داشت. همچنین خطرات زیست محیطی جدی با تعویض نادرست روغن برای محیط زیست بوجود می‌آید. همچنین افرادی که در این زمینه باتجربه هستند مطمئنا به ریزه کاری‌های روال تعویض روغن آشنا هستند و با مهارت این کار را انجام می‌دهند. اما اگر به هر دلیلی مجبور به انجام این کار شدید، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- سرپوش روغن موتور ماشین را از بالا باز کنید. این کار تخلیه روغن ماشین از کارتل را آسان تر می‌کند.

۲- جک را زیر ماشین قرار دهید. سپس ماشین را بلند کنید تا به کارتل دسترسی پیدا کنید. اقدامات احتیاطی را در هنگام استفاده از جک جدی بگیرید. در برخی خودروها ممکن است برای دسترسی به پیچ کارتل لازم باشد سینی زیر موتور باز شود.

۳- ظرف بزرگی را زیر محفظه کارتل قرار دهید تا تمام روغن تخلیه شده در آن جمع آوری شود.

۴- برای جلوگیری از تماس روغن قدیمی ‌با دست خود دستکش ایمنی بپوشید. حالا پیچ کارتل را با استفاده از آچار و شماره پیچ مخصوص باز کنید. مطمئن شوید که پیچ در هنگام باز شدن به داخل ظرف روغن نمی‌افتد.

۵- وقتی روغن داخل کارتل بطور کامل تخلیه می‌شود بهتر است یک بار جک را پایین بیاوریم تا روغنی که ممکن است در قسمت‌های مختلف کارتل انباشته شده باشد تخلیه شود. کمی‌صبر کنید و عجله نکنید! اجازه دهید روغن به طور کامل از کارتل تخلیه شود.

۶- پس از تخلیه روغن از کارتل، اکنون زمان تغییر فیلتر روغن موتور است. این سخت ترین گام در تغییر روغن موتور است، چرا که دسترسی به فیلتر روغن برای اکثر اتومبیل‌ها آسان نیست. علاوه بر این، تغییر فیلتر روغن نیاز به آچار ویژه ای برای فیلتر روغن دارد و در برخی خودروها، باز و بسته کردن آن شیوه خاصی دارد.

۷- هنگام تعویض فیلتر روغن، مطمئن شوید که فیلتر جدید خورده یا فرسوده نیست. همچنین قبل از راه‌اندازی فیلتر روغن جدید، واشر اطراف فیلتر را با روغن پاک و تمیز روغن کاری کنید. در تصویر زیر می‌توانید تفاوت بین یک فیلتر تمیز و یک فیلتر کارکرده را ببینید.

۸- پس از عوض کردن فیلتر روغن موتور، حالا باید پیچ کارتل را ببندید، اما ابتدا مطمئن شوید که واشر را روی پیچ کارتل قرار داده باشید. همچنین توجه داشته باشید که در برخی از اتومبیل‌ها، پیچ کارتل یکبار مصرف است؛ که پس از باز شدن دیگر نمی‌توان از آن استفاده کرد. هنگام سفت کردن پیچ‌های کارتل دقت کنید که شیارهای کارتل را هرز نکنید، زیرا کارتل‌ برخی اتومبیل‌ها از آلومینیوم ساخته شده اند، اما پیچ‌های کارتل از فولاد ساخته شده اند. بنابراین بدیهی است که پس از باز کردن چندین بار پیچ کارتل، احتمال نشت روغن از موتور توسط این قسمت وجود دارد.

۹- حالا همه چیز آماده ریختن روغن موتور جدید است.

۱۰- روغن موتور تخلیه شده را به هیچ عنوان دور نریزید. حتی در سیستم فاضلاب هم نریزید، چرا که اثرات خطرناک زیست محیطی دارد. بهتر است روغن موتور قدیمی‌ را درون بطری بریزید و به تعویض روغنی‌ها بدهید.

۱۱- در نهایت ماشین را روشن کنید و مطمئن شوید که چراغ چک روغن روشن نباشد و خاموش باشد.

چک کردن روغن موتور ماشین

چک کردن روغن موتور ماشین

میزان مصرف روغن موتور به عواملی مانند نوع خودرو، سبک رانندگی، وضعیت مکانیکی موتور و همچنین شرایط آب و هوایی بستگی دارد. چک کردن روغن موتور ماشین بسیار آسان و سریع است. توصیه می‌کنیم قبل از روشن کردن ماشین هر چند روز یک بار روغن خودروی خود را بررسی کنید یا هر بار که برای پر کردن مخزن خودرو به پمپ بنزین می‌روید روغن موتور را بررسی کنید.

برخی از خودروهای جدیدتر دارای مانیتورهای الکترونیکی برای روغن موتور هستند که دیگر نیازی به بازدید روغن موتور به صورت دستی نیست. قبل از بررسی روغن موتور، مطمئن شوید که موتور خودرو سرد است. برخی از تولیدکنندگان خودرو (از جمله نمایندگی‌های چری و نمایندگی‌های MVM) توصیه می‌کنند که روغن موتور را پس از خنک شدن موتور بررسی کنید.

در بیشتر اتومبیل‌ها نحوه چك كردن روغن ماشين می‌تواند با پیدا کردن محل اندازه‌گیری سطح روغن یا گیج به راحتی انجام شود. گیج روغن معمولاً دارای دسته رنگی کوچکی است که در بیشتر اتومبیل‌ها زرد یا نارنجی است. علاوه بر این، در اکثر اتومبیل‌ها معادل انگلیسی روغن موتور، عبارت (Engine Oil) نیز بر روی دسته رنگی این میله دیده می‌شود، ابتدا کاپوت خودرو را بلند کنید، میله اندازه گیری روغن موتور را پیدا کنید، میله را برداشته و روغن را از پایین میله پاک کنید. سپس میله را در جای خود قرار دهید و تا آخر فشار دهید. گیج روغن یا میله را دوباره بلند کنید، این بار با نگاه کردن به انتهای میله هر دو طرف را ببینید که آیا روغنی است یا نه.

هر میله به نحوی سطح روغن موتور هر خودرو را تعیین می‌کند. گیج‌ها به شکل‌های مختلفی دیده می‌شود، مانند: دو سوراخ سوزنی یا L و H (به معنی بالا یا پایین) و حتی از کلمات Min و Max. اگر روغن موتور زیر این سیگنال‌ها باشد، باید میزان آن را در خودرو بررسی کنید و آن را به صورت زیر تعویض کنید.

  • حداقل ۵ دقیقه پس از خاموش کردن موتور سطح روغن را بررسی کنید.
  • میله اندازه گیری روغن موتور را بردارید.
  • گیج را با حوله تمیز کنید و دوباره در جای خود قرار داده. چند ثانیه صبر کنید و دوباره آن را بردارید.
  • سطح گیج را با توجه به نمادهای Min و Max بررسی کنید. اگر سطح روغن پایین تر از MAX است، باید به آن روغن اضافه کنید.
  • سطح روغن را دوباره با میله بررسی کنید و به اضافه کردن روغن ادامه داده تا به علامت MAX برسد. توجه داشته باشید که روغن از علامت MAX تجاوز نکند. گیج را در جای خود قرار دهید.
  • بعد از ۱۰۰۰ کیلومتر بار دیگر سطح روغن را بررسی کنید.

دقت داشته باشید که اگر روغن موتور شما زودتر موعد همیشگی تمام شده و یا سطح آن کاهش پیدا کرده است، به احتمال زیاد خودروی شما دچار روغن سوزی شده است. عوارض روغن سوزی ماشین میتواند هزینه زیادی را به شما تحمیل کند، لذا بهتر است سریعا اقدام به رفع این مشکل کنید.

نکات مهم در خصوص روغن موتور

  • روغن موتور خودرو شما نباید از علامت MAX تجاوز کند.
  • هرگز روغن موتور را بلافاصله پس از خاموش شدن موتور بررسی نکنید.
  • روغن اضافی باعث نشت آن به سرشمع‌ها و در نتیجه روغن سوزی می‌گردد.
  • توصیه می شود روغن‌های متعدد را با هم مخلوط نکنید.
  • بلافاصله پس از روشن شدن خودرو شروع به حرکت نکنید و ۲۰ ثانیه صبر کنید.
  • بهتر است از مواد افزودنی برای روغن موتور استفاده نکنید جز در مواردی که مطمئن باشید کاملاً با روغن موتور سازگار است.
  • هرگز از روغن هایی که سه سال بیشتر از تولید آن می گذرد استفاده نکنید.
  • اگر روغن موتور تیره نشده باشد، نشانه کیفیت آن نیست، بلکه ناتوانی خود را در جذب ذرات و آلاینده‌ها نشان می‌دهد و بهتر است آن را تعویض کنید.

چگونه روغن موتور را به ماشین اضافه کنیم؟

اگر سطح روغن موتور پایین است، نیاز به اضافه کردن مقداری روغن به آن دارید. برای این کار:

۱- ماشین را روی سطح صاف قرار دهید.

۲- ماشین را روشن کنید و بگذارید موتور حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه به دمای عادی برسد.

۳- حالا موتور را خاموش کنید و دوباره ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا روغن به کارتل برگردد.

۴- گیج روغن (میله روغن) را بکشيد و تميز کنيد. سپس آن را در مخزن ببرید.

۵- میله را دوباره بیرون بکشید و سطح روغن را بررسی کنید. سطح روغن موتور باید نزدیک به شاخص MAX مشخص شده روی میله روغن باشد. اگر سطح روغن زیر سطح ماکسیمم بود، باید روغن کافی برای نزدیک شدن به حداکثر سطح اضافه کنید. همچنین توجه داشته باشید که هنگام اضافه کردن روغن، گیج روغن را در نیاورید.

۶- پس از اضافه کردن روغن موتور دوباره خودرو را روشن کنید و مجددا صبر کنید تا موتور به دمای عادی برسد. دوباره موتور را خاموش کنید و چند دقیقه صبر کنید. سپس دوباره سطح روغن را بررسی کنید و مطمئن شوید که نزدیک به شاخص ماکزیمم است.

نکات مهم در زمان تغییر روغن موتور

در هنگام تعویض روغن موتور ماشین چند نکته وجود دارد که باید به آن توجه داشته باشید:

۱- هنگام تعویض روغن حتما فیلتر روغن موتور را نیز عوض کنید.

۲- در صورت نیاز به اضافه کردن روغن موتور، تحت هیچ شرایطی از دو نوع روغن موتور متفاوت استفاده نکنید.

۳- تماس طولانی مدت روغن موتور با پوست دست‌ها می‌تواند باعث بیماری‌های پوستی و آلرژی شود. علاوه بر این، روغن موتور سوخته یا روغن موتور سیاه برای پوست بسیار مضر است. بنابراین اگر دست‌هایتان به روغن آغشته شد، بلافاصله آنها را با آب و صابون تمیز کنید.

۴- برای تخلیه کامل روغن، گاهی می‌توان از دستگاه‌های مکش روغن (از بالا) استفاده کرد، اما گاهی اوقات بهتر است توسط کارتل تخلیه شود. اجازه دهید نمایندگان فروش مجاز برای شما تصمیم بگیرند!

۵- زمان عوض کردن روغن‌های معدنی برای موتورها زودتر از روغن‌های صنعتی (مصنوعی یا نیمه مصنوعی) است زیرا روغن‌های معدنی دارای مواد افزودنی شیمیایی نیستند.

۶- وقتی موتور ماشین مدت زیادی روشن بوده، روغن موتور را به هیچ وجه عوض نکنید. موتور ماشین را خاموش کنید و حداقل ۳۰ تا ۴۵ دقیقه صبر کنید تا دمای موتور افت کند.

۷- هنگام اضافه کردن روغن به موتور دقت کنید. روغن اضافی ریخته شده ممکن است آسیب جبران ناپذیری به موتور خودرو وارد کند.

۸- پس از تعویض روغن، ظرف خالی روغن موتور را از فروشنده بگیرید، حتی اگر نیازی به گرفتن آن نیست، آن را سوراخ کنید و در سطل زباله بیندازید با این روش افراد سودجو دیگر نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

۹- فیلتر بنزین قدیمی ‌خود را با خود برگردانید، در برخی موارد اتو سرویس‌ها آن را شسته و مجددا از آن استفاده می‌کنند.

۱۰- فیلتر روغن قدیمی ‌را خودتان پاره کنید و دور بیاندازید، در برخی موارد فیلترهای قدیمی‌ شسته و تمیز می‌شوند و مجددا به مشتریان ارائه می‌شوند.

زمان تعویض روغن بعد از تعمیر موتور چه موقعی است؟

در آب‌بندی پس از تعمیر، همان طور که بیشتر قطعات خودرو مانند گیربکس و دیفرانسیل از قبل آب‌بندی شده اند و در تعمیرات تغییری نمی‌کنند، نیازی به آب‌بندی دنده‌ها نیست. تنها پس از تعمیر خودرو باید ۵ ساعت در جای خود کار کند و گاهی در آن پنج ساعت باید به ماشین گاز داد.

باید روغن موتور بعد از یک سال عوض شود؟

اتومبیل‌ها برای حفظ کیفیت اصلی خود برای زمانی بدون فعالیت طراحی نشده اند. روغن خراب می‌شود و قطعات اتومبیل به هم سابیده می‌شوند و در اثر اصطحکاک از بین می‌روند.

بهترین زمان تعویض روغن موتور چه زمانی است؟

مکانیک ها به طور کلی توصیه می کنند که بهترین زمان برای تعویض روغن موتور هر ۵۰۰۰ کیلومتر یا هر ۳ ماه است. باید بگوییم که این قانون درستی است، اما نه برای همه ماشین‌ها

تعویض روغن ماشین خوابیده چگونه است؟

وقتی ماشین مدت‌هاست که حرکت نکرده است، این احتمال وجود دارد که مقداری روغن نشت کند. این امر باعث افت فشار و عدم فعالیت درست موتور می شود. برای اطمینان از اینکه همه چیز در حالت طبیعی قرار دارد، پس از خاموش شدن موتور برای مدت طولانی، سطح روغن را بررسی کنید

اولین تعویض روغن ماشین صفر چه زمانی است؟

مرحله اول تغییر روغن خودرو باید در ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر باشد، چرا که خودرو تازه شروع به کار کرده و اصطلاحا خشک نامیده می‌شود و برای افزایش کارایی، تعویض روغن خودرو باید بین ۵۰۰ کیلومتر تا ۱۰۰۰ کیلومتر انجام شود.

تعویض روغن ماشین بعد از چند کیلومتر انجام میگیرد؟

همانطور که گفتیم بین هر ۵۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کیلومتر بسته به برند روغن موتور

تست روغن موتور روی کاغذ چگونه است؟

آزمایش دقیق کیفیت روغن موتور در آزمایشگاه‌های تولید روغن ماشین انجام می‌شود، اما از نظر اقتصادی توجیهی برای استفاده شخصی ندارد. یک راه ساده دیگر برای بررسی کیفیت نسبی روغن موتور وجود دارد، تنها تجهیزات مورد نیاز برای این آزمایش یک تکه کاغذ است. این موضوع در قسمتی از مقاله کامل توضیح داده شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.