بررسی دقیق علت روغن سوزی ماشین و آشنایی با علائم و راهکار آن

روغن سوزی از جمله ایرادات فنی در سیستم پیشرانه خودروست که بعد از مدتی سبب بروز آسیب به قسمت های مختلف موتور و در نهایت وارد کردن خسارات بالا به آن می‌شود. روغن سوزی به دلایل مختلفی در سیستم پیشرانه اتفاق می‌افتد که با علائم قابل مشاهده ای هم همراه است، با داسنتن این علائم می‌توانید نسبت به حل این مشکل به سرعت اقدام کنید.

معمولا برای کسانی که اطلاعات زیادی درباره خودروها ندارند، سوال است که علت روغن سوزی ماشین چیست؟ روغن سوزی به انگلیسی برابر است با (Car Oil Burning) و یکی از عمده‌ترین مشکلاتی است که برای خودروها الاخصوص خودروهای قدیمی و فرسوده به وجود می‌آید و معضلاتی را برای رانندگان به وجود می‌آورند، “روغن سوزی ماشین” می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد که اگر به اندازه کافی درباره علت روغن سوزی ماشین اطلاعات داشته باشید، مقابله با مشکلاتی مانند روغن سوزی خودرو کار سختی نخواهد بود.

در ادامه این مقاله از وبلاگ یدک یار با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی را از علت روغن سوزی موتور و راه‌های تعمیر روغن سوزی موتور را در اختیارتان قرار دهیم.

روغن سوزی ماشین به چه معناست

روغن سوزی ماشین چیست؟

روغن سوزی ماشین زمانی رخ می‌دهد که روغن موتور همراه با ترکیب سوخت و هوا شروع به سوختن کرده و سطح روغن کاهش پیدا می‌کند؛ در ادامه روغن موتور در مجراهای مختلف قطعات موتور جریان پیدا کرده و آن‌ها را روانکاوی می‌کند.

هنگامی که روغن موتور از مدار و مسیر خود خارج می‌شود، دو حالت کلی پیش می‌آید که یکی نشتی روغن و دیگری راه یافتن روغن موتور به درون محفظه احتراق سیلندر که در نتیجه سوختن روغن موتور را به همراه دارد، این اتفاق با خارج شدن دود آبی از اگزوز همراه است. این نکته را در نظر داشته باشید که اغلب روغن سوزی در خودرو های قدیمی و فرسوده که مسیر طولانی را طی کرده‌اند، مشاهده می‌شود.

علت روغن سوزی ماشین چیست؟

“علت روغن سوزی ماشین” می‌تواند موارد زیر باشد:

۱٫ خرابی واشر سرسیلندر

یکی از دلایل روغن سوزی ماشین، خرابی واشر سرسیلندر است بسیار خطرناک است. زمانی که واشر سر سیلندر خراب می‌شود، احتمال نشتی روغن افزایش یافته و در صورت وارد شدن روغن به درون محفظه احتراق، روغن سوزی موتور رخ می‌دهد.

۲٫ شکستگی و خرابی یاتاقان

دیگر علت روغن سوزی ماشین خرابی و یا شکستگی یاتاقان است که باعث ایجاد نشتی می‌شود. در صورتی خرابی یاتاقان که وظیفه تراکم و حفظ روغن رسانی را دارد. حال وقتی که یاتاقان خراب میشود براده های آهن داخل روغن موتور ریخته و به سمت سیلندر میروند، که این موضوع در سیلندر شیار هایی ایجاد کرده و باعث روغن سوزی میشوند.

۳٫ خرابی کاسه نمدها (موتوری)

خرابی کاسه نمدها نیز به روغن موتور مربوط است و به همان صورت که سر سیلندر و یاتاقان باعث ورود روغن به محفظه احتراق می‌شدند، کاسه نمد هم با ایجاد نشتی و وارد شدن روغن به محفظه احتراق، یک علت روغن سوزی ماشین دیگر است.

۴٫ خرابی شیر PVC

شیر PCV برای کاهش فشار میل لنگ وجود دارد و کار می‌کند، اما وقتی شیر PCV خراب می‌شود، ممکن است نتواند از باز یا بسته شود و همین امر نیز به مرور زمان باعث فرسوده شدن این قطعه خواهد شد. در هر صورت، وقتی این اتفاق می‌افتد، فشار میل لنگ افزایش یافته و هر چه فشار بیشتری ایجاد شود، احتمال نشت روغن نیز افزایش پیدا می‌کند که باز هم با وارد شدن روغن به محفظه احتراق علت روغن سوزی ماشین پدیدار می‌آید.

۵٫ شکستگی رینگ و پیستون

دیگر علت روغن سوزی ماشین شکستگی رینگ و پیستون است. زمانی که رینگ و پیستون فرسوده و یا شکسته می‌شوند، از ابعاد استاندارد خود خارج شده و ممکن است روغن وارد محفظه سیلندر شود. در این حالت وقتی که پیستون بالا می‌رود، در برگشت توسط رینگ کمپرس به طور کامل پاک نشده و بدین ترتیب در مرحله انفجار همراه با بنزین می‌سوزد.

۶٫ خرابی لاستیک گیت سوپاپ

لاستیک گیت سوپاپ در بخش مهمی از سوپاپ و سیلندر قرار دارد و حرارت زیادی را تحمل می‌کند که همین امر نیز ممکن است آن را به علت روغن سوزی ماشین تبدیل کند. در صورتی که گیت سوپاپ خراب و یا گشاد شود، به احتمال زیادی در زمان سرد بودن موتور و یا در دور پایین موتور، شاهد روغن سوزی خواهید بود، زیرا روغن وارد سوپاپ شده و با احتراق خواهد سوخت.

۷٫ فرسودگی جداره سیلندر و پیستون

اگر جداره سیلندر و پیستون خراب شده باشد، این احتمال وجود دارد که به علت روغن سوزی ماشین نیز تبدیل شوند. فرسودگی جداره سیلندر و پیستون خطرات روغن سوزی ماشین را بیشتر می‌کند، زیرا باعث نفوذ روغن به قطعات شده و روغن سوزی ایجاد می‌شود.

۸٫ دیگر علت‌های روغن سوزی ماشین

دلایل روغن سوزی ماشین بسیار زیاد هستند و مواردی همچون استفاده از روغن موتور نامرغوب، اصطکاک شدید در گیت سوپاپ و دور موتورهای بالای ۳۰۰۰ دور در دقیقه در برخی خودروها نیز باعث بروز روغن سوزی در ماشین می‌شوند. توجه داشته باشید که برخی از موارد علت روغن سوزی بعد از تعمیر موتور هستند. بدیهی است که در صورت رویت عوامل روغن سوزی ماشین نباید نسبت به آن بی توجه باشید و هر چه زودتر باید به فکر حل کردن آن بیفتید.

چگونه بفهمیم علائم روغن سوزی ماشین چیست؟

در جواب این سوال که چگونه بفهمیم ماشین روغن سوزی دارد؟ باید بگوییم که خوشبختانه “علائم روغن سوزی ماشین” از جمله مواردی است که راننده به سرعت می‌تواند متوجه این موضوع شده و اقدامات لازم را برای رفع روغن سوزی ماشین انجام دهد. علت روغن سوزی ماشین علائم مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

کاهش سطح روغن موتور اصلی ترین نشانه روغن سوزی ماشین

روغن سوزی خودرو می‌تواند علت کم شدن روغن موتور باشد، برای تشخیص وجود این مشکل بهتر است چک و بررسی Gage یا همان نشانگر را در دستور کار خود قرار دهید. همچنین بهتر است این کار را بعد از خاموش کردن خودرو انجام دهید تا روغن موتور خنک شده و در ادامه از مجرا به داخل کارتر برگشته باشد.

این مشکل در مواقعی ممکن است از نشتی باشد، بنابراین زیر خودرو را نیز مدام چک کنید، تا لکه‌های روغن را (در صورت روغن ریزی) ببینید. اگر متوجه وجود لکه‌های روغن شدید، حدس شما درست بوده، اما اگر هیچ لکه‌ای را مشاهده نکردید ممکن است یک قدم به پیدا کردن علت روغن سوزی خودرو نزدیک‌تر شده باشید.

خروج دود آبی رنگ از اگزوز

یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین علائم روغن سوزی، دود ابی بعد از تعویض روغن از اگزوز است، دود خودرو ممکن است به رنگ‌های سفید، سیاه و به خصوص آبی باشد. البته هر رنگ دود نشانه وجود هر مشکل در بخش‌های متفاوتی از خودروست، اما علت خروج دود آبی از اگزوز، می‌تواند روغن سوزی خودرو باشد که خبر از سوختن روغن موتور با ترکیب سوخت و هوا را می‌دهد.

اگر علائم بالا را مشاهده نکردید و هنوز برایتان سوال است که از کجا بفهمیم ماشین روغن سوزی دارد؟ می‌توانید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • نشتی روغن به درون شمع‌ها
  • وجود دوده چرب در خروجی اگزوز
  • ایجاد بوی بد روغن سوخته

بررسی علت روغن سوزی بعد از تعمیر موتور

علت روغن سوزی بعد از تعمیر موتور را می‌توان نو بودن قطعات نو موتور دانست که البته نمی‌توان نام آن را روغن سوزی گذاشت. بلکه برای اینکه اجزای موتور نیاز به روغن کاری دارند، مصرف روغن بیشتر شده و تا روانکاری در قطعات انجام شود. به طور مثال قطعات فلزی جدید داخل موتور مانند پیستون یا رینگ پیستون هنوز با یکدیگر سازگاری ندارند و باید روغن کاری شوند. فقط باید سطح روغن موتور را زیر نظر داشته باشید و اگر پایین آمد آن را به حداکثر مقدار برسانید. از آنجایی که احتمال وجود رسوب در قطعات جدید زیاد است، ذرات فلز بیشتری وارد روغن موتور شده، بنابراین توصیه می‌کنیم حتما به طور مرتب روغن را چک کنید. این سطح از روغن سوزی بعد از تعمیر موتور طبیعی است و بعد از آب بندی بصورت کامل قطع میشود.

اما اگر روغن سوزی ماشین بعد از تعمیر موتور اگر تداوم داشته باشد یا افزایش یابد مشخصا نشانه وجود مشکل در تعمیر موتور بوده و باید بررسی گردد.

عواض روغن سوزی خودرو چیست و چرا باید آن را جدی بگیریم؟

“عوارض روغن سوزی ماشین” در کوتاه مدت می‌تواند باعث به وجود آمدن معضلات مختلفی در موتور شود که یکی از آن‌ها اصطکاک بیش از حد در سیلندر به واسطه حرکت پیستون است که در نتیجه سبب کاهش و افت توان موتور می‌شود و ادامه این روند هم می‌تواند هزینه روغن سوزی ماشین شما را به شدت افزایش دهد. بروز روغن سوزی در خودرو ممکن است به مشکلات و خطرات جدی منجر شود. در زیر تعدادی از این خطرات را بررسی می‌کنیم:

۱٫ آسیب به قطعات موتوری از مهم ترین عوارض روغن سوزی ماشین

بروز روغن سوزی ممکن است به موتور خودرو آسیب برساند. آلودگی روغن سوزی به سیستم سوخت، سیستم تزریق سوخت و سیستم احتراق موتور می‌تواند منجر به رسوبات، له شدن سوزن‌های سوخت، کاهش عملکرد و افزایش سایر مشکلات فنی شود. همچنین، ممکن است در صورت بروز روغن سوزی بیش از حد، موتور دچار خرابی شود، بنابراین این علت روغن سوزی را باید سریعا رفع کرد. آسیب دیدن قطعات موتور هزینه بر ترین مضرات روغن سوزی ماشین به شمار میرود.

۲٫ کاهش عملکرد و قدرت موتور

وجود روغن سوزی در خودرو موجب افت قدرت و عملکرد می‌شود. به طوری که در زمان افزایش شتاب و گاز دادن، با تلاش بیشتر خودرو، نیروی کمتری برای افزایش سرعت ایجاد می‌شود. بصورت کلی باید گفت افت راندمان ماشین یکی از اصلی ترین عوارض روغن سوزی ماشین است.

۳٫ ایجاد آلودگی و آلایندگی بیشتر دیگر عوارض مهم روغن سوزی خودرو

آلودگی روغن سوزی در هوا از طریق دودهای ایجاد شده توسط خودرو وارد محیط می‌شود. روغن سوزی باعث ایجاد مواد سمی و آلاینده‌های جامد است که به آلودگی هوا و محیط زیست منجر می‌شود. این آلاینده‌ها می‌توانند به بیماری‌های تنفسی، آسم و مشکلات سلامت عمومی انسان‌ها و حیوانات آسیب برسانند. افزایش آلایندگی خودرو از دیگر عوارض روغن سوزی خودرو است.

۴٫ آتش سوزی، از خطرات روغن سوزی ماشین

وجود روغن سوزی در سیستم خودرو ممکن است خطر آتش‌سوزی را نیز افزایش دهد. روغن سوزی دارای نقطه اشتعال بالا و خواص قابل اشتعال است که در صورت وقوع نشت یا تماس با سوزن‌های جرقه‌ای، می‌تواند به راحتی آتش‌سوزی ایجاد کند. پیشنهاد می‌کنیم هر علت روغن سوزی ماشین که می‌تواند منجر به آتش سوزی شود را سریعا رفع کنید.

۵٫ خرابی سیستم سوخت

روغن سوزی ممکن است به لوله‌ها، فیلترها و سیستم‌های دیگر سوخت‌رسانی نیز آسیب برساند و منجر به عملکرد ضعیف آن‌ها شود. همچنین این خرابی‌ها می‌توانند باعث نقص در عملکرد سیستم سوخت شده و در نهایت باعث خرابی موتور شوند.

۶٫ خرابی قطعات خودرو

از دیگر عوارض روغن سوزی خودرو می‌توان به کاهش بازدهی مصرف سوخت، خرابی میل لنگ، از بین رفتن مبدل کاتالیست و داغ و ذوب شدن اتصالات غیر فلزی موتور اشاره کرد. همچنین از دلایل خرابی ترموستات به دلیل خنک کاری سنگین و بدون وقفه، می‌توان به همین روغن سوزی اشاره کرد.

راه‌های جلوگیری از روغن سوزی خودرو

راه های پیشگیری از روغن سوزی خودرو

تعویض به موقع و استفاده از روغن موتور استاندارد، موثر ترین راه جلوگیری از روغن سوزی ماشین

اولین راهکار برای “جلوگیری از روغن سوزی ماشین”، تعویض به موقع روغن موتور است، انواع روغن موتور به طور متوسط بین ۵۰۰۰ تا ۸۰۰۰ کیلومتر قابل استفاده است و بعد از آن نیاز به تعویض دارد، اما در وهله بعدی نیاز است که روغن موتور مناسب و مرغوب تهیه کرده و از استفاده روغن موتور های نامرغوب و نه چندان باکیفیت جلوگیری کنید. تعویض به موقع روغن می‌تواند جلوی علت روغن سوزی خودرو و عوامل منجر به آن را بگیرد.

تعویض و تمیز کردن فیلتر روغن

راه دوم برای جلوگیری از روغن سوزی خودرو این است که نسبت به تمیز کردن و یا تعویض فیلتر روغن خود به موقع اقدام کنید، این بخش در دسته‌بندی لوازم مصرفی قرار می‌گیرد و باید به موقع به آن رسیدگی شود. همچنین ترموستات را در حین سرویس خودروی خود باز نکنید چرا که این قطعه وظیفه ایجاد تناسب دمای موتور را بر عهده دارد و باز کردن آن موجب بر هم خوردن دمای موتور خواهد شد.

مکمل و محلول‌های رفع روغن سوزی

از دیگر روش‌های رفع روغن سوزی خودرو که می‌تواند از بزور خطرات روغن سوزی خودرو هم پیشگیری کند، این است که موتور را با گازوییل تمیز نکنید؛ برای شستشو این بخش از اسپری‌های مخصوص استفاده کنید. در عین حال استفاده از مکمل رفع روغن سوزی یا محلول رفع روغن سوزی نیز می‌تواند نقش موثری در جلوگیری از روغن سوزی خودرو ایفا کند، همچنین فیلرگیری در هر فصل نیز می‌تواند در جلوگیری از روغن سوزی مثمر ثمر باشد. اگر نمیدانید که فیلرگیری چیست، حتما اطلاعات کافی درباره آن را به دست آورید.

بهترین روغن برای ماشینی که روغن سوزی دارد

در ابتدا باید این نکته را بدانید که در خودرویی که روغن سوزی دارد، به هیچ وجه نباید روغن جدید ریخته شود، زیرا باعث بروز آسیب بیشتری به موتور و دیگر قطعات خودرو خواهد شد. اما در صورتی که به هر دلیلی مجبور به جایگزین کردن روغن در هنگام روغن سوزی شدید، پیشنهاد می‌کنیم که از روغن موتوری استفاده کنید که گرانروی یا ویسکوزیته بیشتری نسبت به روغن موجود در خودرو داشته باشد.

این کار می‌تواند به طور موقت و کوتاه مدت مشکلتان را حل کند، اما اگر به مشکل روغن سوزی خودرو رسیدگی نکنید، هزینه‌‌ها و آسیب‌های زیادی روی دستتان خواهد ماند. بنابراین برای حل این مشکل پیشنهاد می‌کنیم که سریعا به یک متخصص مراجعه کنید.

مکمل رفع روغن سوزی ماشین برای رفع موقت مشکل

در صورت بروز روغن سوزی در خودرو، یکی از راه‌هایی که می‌تواند به شما در برطرف کردن این مشکل کمک کند، استفاده از مکمل‌های رفع روغن سوزی خودرو است که استفاده از آن‌ها نیز آسان است و برای تمیز کردن سیستم سوخت و روغن رسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مکمل‌ها به صورت افزودنی به سوخت خودرو اضافه شده و در زمان روشن شدن خودرو، کار خود را انجام می‌دهند. عملکرد مکمل‌های رفع روغن سوزی به روش‌های زیر است:

  1. تمیز کردن روغن: این مکمل‌ها به عنوان تمیز کننده‌های قدرتمند عمل کرده و روغن را از رسوبات و آلودگی‌ها پاک می‌کنند. این عمل باعث بهبود احتراق و کاهش روغن سوزی می‌شود.
  2. تمیز کردن موتور: بعضی از مکمل‌ها علاوه بر تمیز کردن روغن، بر روی موتور نیز اثر می‌گذارند. آلودگی‌ها و رسوبات موجود در موتور را از بین برده و عملکرد آن را بهبود می‌بخشند.

این مکمل برای “رفع موقت روغن سوزی برای معاینه فنی” هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهم است بدانید که استفاده از مکمل‌های رفع روغن سوزی ممکن است در برخی از موارد مفید باشد، اما برای رفع این مشکل به طور کامل، بهتر است به تعمیرگاه مراجعه کرده و بازرسی و تعمیرات لازم را انجام دهید.

تست روغن سوزی خودرو

از کجا بفهمیم موتور روغن سوزی دارد یا خیر؟ تست روغن سوزی ماشین به وجود آمده تا بتوانید نشانه‌های روغن سوزی ماشین را در کمترین زمان ممکن مشاهده و آن‌ها رفع کنید. تست‌های مختلفی وجود دارند که در ادامه هر کدام معرفی می‌کنیم:

  • بعد از روشن کردن و گرم شدن خودرو، دور موتور را در حالت درجا به بالای ۳۰۰۰ الی ۴۰۰۰ برسانید و اگر میزان دود خارج شده از اگزوز افزایش پیدا کند، می‌توان گفت که اقدامات لازم برای تعمیر روغن سوزی موتور باید انجام بگیرد.
  • نشانگر یا Gage کارتر را هر دو ساعت یکبار چک کنید و میزان روغن آن را در حالت خاموشی خودرو و خنک بودن روغن چک کنید.

در صورت مثبت بودن تست‌هایی که انجام داده اید، بهتر است به تعمیرکار متخصص مراجعه کنید و هرگز به خودرویی که دچار روغن سوزی است، روغن موتور اضافه نکنید. افراد متخصص در این زمینه کمپرس سنج خودرو را تست کرده و از این طریق به وجود خرابی در بخش‌های مختلف پی می‌برند.

بعد از تشخیص وجود خرابی در بخش مذکور، تعمیرکار با باز کردن و پیاده سازی موتور به تراش کاری سر سیلندر پرداخته یا قسمتی از آن را تعویض می‌کند، بعد از آن به آب بندی سرسیلندر، سیلندر و کارتر می‌پردازد و اگر نیاز به تعویض رینگ پیستون باشد نیز آن اقدام می‌کنند و روغن را تعویض می‌کنند.

هزینه تعمیر روغن سوزی ماشین

معمولا وقتی که مشکل روغن سوزی در خودرو به وجود می‌آید، احتمال آسیب به قطعاتی مانند سرسیلندر و سیلندر، کارتر، کاسه نمد، شاتون، رینگ پیستون، بوش و پیستون، گیت سوپاپ، سوپاپ و لاستیک آن و دیگر قطعات مربوطه بیشتر می‌شود. البته ممکن است که فقط برخی از این قطعات خراب شوند و دیگر قطعات سالم باشند که تشخیص علت روغن سوزی ماشین با مکانیک است.

در نظر داشته باشید که بعد از رفع روغن سوزی، باید روغن جدیدی را جایگزین کنید که قیمت آن را نیز باید به هزینه‌های کلی اضافه کنید. علاوه بر در نظر گرفتن هزینه قطعات و روغن، شما باید اجرت تعمیر و رفع مشکل را نیز به هزینه‌های خود اضافه کنید تا بتوانید به یک محدوده قیمتی برای مدل ماشینتان برسید.

به طور کلی برآورد هزینه دقیق روغن سوزی خودرو با توجه به تغییراتی قیمتی که روزانه در بازار اعمال می‌شود، امکان پذیر نیست و البته میزان آسیب و ابزار مورد نیاز برای تعمیر روغن سوزی ماشین نیز در حساب کردن قیمت این مشکل تاثیر گذار است. بنابراین شما می‌توانید با آگاهی از قطعاتی که مورد آسیب قرار گرفته‌اند، برای خرید لوازم یدکی خودرو به فروشگاه یدک کار مراجعه کرده و قیمت روز قطعاتی که نیاز دارید را مشاهده کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 نظرات
  1. خوزستانی می گوید

    سلام
    من میخوام برم معاینه فنی ماشینم روغن سوزی داره اما هزینه ندارم 🙂
    الان راه حل حذف موقت روغن سوزی برای معاینه فنی شما دارید ؟ می تونید کمکی در این زمینه داشته باشید

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      راه کار هایی هست که بصورت موقتی جلو روغن سوزی خودرو را بگیرد اما به این نکته توجه داشته باشید که نتیجه خوبی نخواهد داشت و آسیب های بسیار جدی به موتور خودرو وارد میکند و هزینه تعمیر موتور شما را چندین برابر میکند.

  2. سفلی می گوید

    ضعیف شدن یا ساییده شدن رینگ و پیستون.میتونه دلیل روغن سوزی باشه و دود سیاه بده ممنون از پاسخگویی تون

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بله، افت کیفیت رینگ پیستون ماشین به مرور زمان میتواند یکی از اصل ترین دلایل روغن سوزی باشد.