علت بالا رفتن دور موتور هنگام ترمز گرفتن چیست؟

علت بالا رفتن دور موتور هنگام ترمز گرفتن معمولاً به خاطر نشتی در بوستر ترمز، خرابی دریچه گاز، خرابی سنسور اکسیژن و…. رخ می دهد که به همین دلیل ما در این مقاله به بررسی کامل مشکل بالا رفتن دور موتور موقع ترمز گرفتن و راه حل آن پرداخته‌ایم.

دور موتور یا همان RPM وظیفه اندازه‌گیری شتاب خودرو را بر عهده دارد. اما چرا دور موتور ماشین با فشردن ترمز بالا می رود؟ این اتفاق عجیبی است ولی چند توضیح ساده دارد که معمولاً “علت بالا رفتن دور موتور هنگام ترمز گرفتن” به مشکل در محفظه خلاء ترمز، نشتی در بوستر ترمز،‌ خرابی دریچه گاز، خرابی سنسور اکسیژن، فرسودگی شمع ها‌ و غیره مربوط می شود که ما در ادامه به بررسی کامل علت بالا رفتن دور موتور هنگام ترمز گرفتن (What Causes of Car RPM Goes Up When Pressing Brake) و راه ‌حل پرداخته‌ایم.

علت بالا رفتن دور موتور هنگام ترمز گرفتن

علت-بالا-رفتن-دور-موتور-هنگام-ترمز-گرفتن

اگر دور موتور هنگام ترمز گرفتن بالا می رود، معمولاً به خاطر خرابی های زیر این اتفاق می افتد:

چرا دور موتور بالا و پایین می شود

مشکل در محفظه خلاء ترمز

هنگامی که ترمز می گیرید، ممکن است موتور مقداری هوای اضافی را از محفظه خلاء ترمز مکیده و دور موتور را افزایش دهد. اگر بلافاصله پس از ترمز گرفتن صدای خلاء شنیده می شود، می تواند نشانه خرابی بوستر ترمز نیز باشد که باید در اسرع وقت این قطعه را تعویض کنید.

نشتی در بوستر ترمز

اگر دور موتور ماشین هنگام ترمز گیری بالا می رود، یکی از مواردی که باید در نظر بگیرید بوستر ترمز است. بوستر ترمز تنظیم سیلندر اصلی را بهبود می بخشد که برای کاهش فشار پدال مورد نیاز برای ترمز استفاده می شود که برای آشنایی کامل با این موضوع توصیه می کنیم مقاله وظیفه بوستر ترمز چیست را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

حال اگر بوستر ترمز نشتی داشته باشد، اجازه می دهد هوای اضافی وارد منیفولد ورودی شود و در نتیجه هوا وارد موتور شده و باعث افزایش دور موتور هنگام ترمز گرفتن می شود.

تعمیر بوستر ترمز کار ساده‌ای نیست و باید خودرو را به مکانیک های حرفه‌ای بسپارید تا مشکل این قطعه و ارتباط آن با افزایش دور موتور هنگام ترمز گرفتن را برطرف کنند.

مشکل در سیلندر اصلی ترمز

بوستر ترمز و سیلندر اصلی دست به دست هم می دهند و هر دو فشار وارد شده بر روی پدال ترمز را چند برابر می کنند. در نتیجه این به راننده امکان می دهد که با کاهش سرعت، ترمزها را به آرامی تعدیل کند. بنابراین اگر بوستر ترمز با سیلندر اصلی آسیب ببیند یا فرسوده شود، سیستم ترمز به درستی کار نمی کند.

این امر منجر به بالا رفتن دور موتور هنگام ترمز گرفتن می شود که باید بوستر ترمز و سیلندر اصلی مورد بررسی و تعمیر قرار گیرد.

تمام شدن دیسک و صفحه کلاچ

یکی از علائم خرابی دیسک و صفحه کلاچ، بالا رفتن دور موتور هنگام ترمز گرفتن است. اگر دیسک و صفحه کلاچ فرسوده شود می تواند باعث افزایش دور موتور در حالت ثابت و یا رانندگی شود که برای حل این مشکل می بایست دیسک و صفحه کلاچ را تعویض کنید.

خرابی دریچه گاز

اگر می پرسید که دریچه گاز چکار می کند و چه ارتباطی با بالا رفتن دور موتور هنگام ترمز گرفتن دارد باید بگوییم که دریچه گاز بخش مهمی از سیستم ورودی هواست زیرا جریان هوا را به داخل موتور کنترل می کند که برای احتراق سوخت در پیستون ها استفاده می شود. بنابراین داشتن یک دریچه گاز سالم حیاتی است زیرا اجازه می دهد تا هوای مناسب وارد موتور شود.

اگر دریچه گاز آسیب ببیند یا به درستی کار نکند، ممکن است باعث شود موتور خودرو هنگام ترمز گیری دچار نوسان شود که در نتیجه باعث بالا رفتن دور موتور می شود. به غیر از بالا رفتن دور موتور، علائم دیگر نیز می تواند نشان دهنده خرابی دریچه گاز باشد که به طور مثال می توانیم به بالا رفتن مصرف سوخت، اختلال در جریان هوا، کم شتاب شدن ماشین و… اشاره کنیم.

قبل از تعویض دریچه گاز سعی کنید آن را تمیز کنید و ببینید آیا درست کار می کند یا خیر. اگر اینطور نیست بایستی دریچه گاز را تعویض کنید.

خرابی سنسور اکسیژن

یکی دیگر از قسمت هایی که می تواند علت بالا رفتن دور موتور هنگام ترمز گرفتن باشد،‌ سنسور اکسیژن است. این قطعه نسبت هوا و سوخت را بررسی می کند تا در صورت نیاز ECU بتواند آن را تنظیم کند. اگر سنسور اکسیژن خراب باشد، ممکن است باعث شود دور موتور هنگام ترمز گیری نوسان داشته باشد. این نوسان زمانی اتفاق می افتد که سنسور اکسیژن به اشتباه تشخیص دهد که مخلوط سوخت/هوا بیش از حد است که در نهایت به کامپیوتر سیگنال می دهد که هوای بیشتر را وارد کند که این می تواند باعث نوسان دور موتور هنگام ترمز گرفتن شود.

در مورد زمان تعویض سنسور اکسیژن توصیه می شود نهایتاً هر ۸۰ هزار کیلومتر این قطعه را تعویض کنید تا بتوانید از مشکلات اینچنینی جلوگیری کنید.

فرسودگی شمع ها

یکی از رایج ترین دلایلی که باعث بالا رفتن دور موتور هنگام ترمز گرفتن می شود، فرسودگی شمع ها است. شمع وظیفه تولید دور موتور را بر عهده دارد و در صورت فرسوده شدن، زمان شلیک پیستون را به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد و باعث شتاب گیری نامناسب و رانندگی خشن می شود. شما می بایست به نشانه های تعویض شمع خودرو دقت ویژه‌ای داشته باشید و در صورت لزوم این قطعه را تعویض کنید تا مشکل بالا رفتن دور موتور در زمان ترمز گرفتن یا هر شرایط دیگری را برطرف کنید.

بالا-رفتن-دور-موتور-هنگام-ترمز-گرفتن

با دانستن علت بالا رفتن دور موتور هنگام ترمز گرفتن به راحتی تشخیص خواهید داد چرا این اتفاق می افتد. اگر نمی توانید به تنهایی تعمیرات را انجام دهید، ماشین خود را نزد یک مکانیک حرفه‌ای ببرید تا مشکل بالا رفتن دور موتور موقع ترمز گرفتن را برطرف کنند.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد علت بالا رفتن دور موتور هنگام ترمز گرفتن دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالاتتان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.