لیست شرکت های بزرگ خودرو سازی

خودرو از جمله نیاز های رفاهی زندگی امروزی است و سهولت حمل و نقل را پدید می‌آورد. از زمان اختراع اولین خودرو تاکنون کمپانی های بسیاری پا به عرصه میدان گذاشته و صد ها نوع مدل اتومبیل امروزه در بازار خرید و فروش خودرو عرضه می‌شوند که از جوانب مختلفی از جمله شکل ظاهری و امکانات متفاوت هستند.

با تولد خودرو و اتومبیل در ۱۸۸۶، تحولات عظیمی از آن تاکنون در صنعت خودروسازی دنیا به وجود آمده که به خوبی شاهد آن بوده ایم. خودرو ها امروزه نقش عمده ای را در زندگی مدرن انسان ایفا می‌کنند و برای سهولت هر چه بیشتر حمل و نقل و جا به جایی افراد و اشیا بسیار کاربرد دارند. امروزه آموزش های مختلفی از جمله دوره های اخذ گواهینامه رانندگی نیز وجود دارد تا افراد بتوانند با گذراندن این دوره ها توانایی حمل وسیله نقلیه را داشته باشند.

همانطور که می‌دانید، شرکت های خودرو سازی بسیاری در دنیا وجود دارد که سالانه چند صد دستگاه اتومبیل را به مدل، ظاهر، و امکانات و تجهیزات متفاوت وارد بازار می‌کنند و رقابت در بازار اتومبیل به یکی از سر سخت ترین رقابت های درآمدی تبدیل شده است.

امروز در این بخش از مجله یدک یار قصد داریم تا شما را شرکت های بزرگ خودرو سازی دنیا که مطمئنا نام بسیاری از آنها را گوشتان خورده را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

تویوتا (Toyota)

Toyota

نام تویوتا (Toyota) را قطعا بسیار شنیده اید و شاید مدل های مختلفی از خودرو های این کمپانی را نیز دیده باشید. تویوتا یک شرکت خودروسازی ژاپنی است که در سال ۱۹۳۷ تاسیس شد. این کمپانی با تولید خودرو های سواری، کامیون، و لوازم جانبی شروع به فعالیت کرد و امروزه در بیش از ۱۷۰ کشور جهان در حال فروش خودرو های خود می‌باشد.

تویوتا با داشتن ۸۰ سال قدمت در تولید خودرو، در سال ۱۹۷۰ تحول عظیمی را در صنعت خودرو سازی جهان به وجود آورد و سنسور های اطلاع موقعیت و کیت های الکترونیکی اولین بار توسط این کمپانی بر روی کابین خودرو تعبیه شد.

در سال ۱۹۹۷ تویوتا با سرمایه گذاری و مشارکت با گروه KIRLOSKAR توانست وارد بازار هند شود. محصولات عرضه شده توسط این کمپانی شامل برند هایی از جمله RANZ, LEXUS, DAIHATSU, TOYOTA, و HINO می‌باشند. این برند هم اکنون جزء ربته های اول خودروسازی جهان به شمار می‌رود.

فولکس واگن (Volkswagen)

شرکت فولکس واگن (Volkswagen) دومین کمپانی تولید خودرو در جهان است که در سال ۱۹۳۷ و همزمان با دوره آدولف هیلتر تاسیس شد. دفتر مرکزی این کمپانی در ولفسبورگ آلمان مستقر است و به تولید و عرضه اتومبیل های سواری، وسایل نقلیه تجاری، و موتور سیکلت ها مشغول است.

کمپانی فولکس واگن در سال ۲۰۰۱ با تاسیس SKODA وارد بازار هند شد و امروزه با ۸ برند مختلف در بازار با نام های آئودی، پورشه، بنتلی، لامبورگینی، بوگاتی، اسکانیا، اسکودا، فولکس واگن مارکس، و سئات شناخته می‌شود. همچنین در لاین موتور سیکلت ها با برند Ducati فعالیت دارد. این شرکت در ۳۱ کشور دنیا فعالیت دارد و در بیش از ۱۵۳ کشور دنیا در حال فروش محصولات خود می‌باشد.

فولکس واگن با داشتن بیش از ۶۷ سابقه یه عنوان یکی خودروسازان محبوب در جهان به شمار می‌رود و برند خودرو های سواری آن در بازار در دسته بندی خودرو های اسپورت و لوکس قرار می‌گیرد.

دایلمر (Daimler AG)

Daimler AG

دایلمر (Daimler AG) سومین کمپانی خودروسازی و از بزرگ ترین کمپانی های تولید خودرو های لوکس در جهان است که در سال ۱۸۸۶ تاسیس شده است. این برند خودروسازی آلمانی است و دفتر مرکزی آن در اشتوتگارت آلمان واقع شده است. سابقه بالای شرکت دایلمر در جاهن آن را تبدیل به یکی از پر قدرت و محبوب ترین کمپانی های جهان نموده و هم اکنون تولید اتومبیل های سواری مرسدس بنز، وانت های مرسدس بنز، کامیون و اتوبوس های دایملر را انجام می‌دهد.

دایملر امروزه در ۲۰ کشور جهان فعالیت دارد و بیش از ۸۵۰۰ مرکز فروش در سراسر دنیا در حال فروش محصولات این کمپانی است.

جنرال موتورز (General Motors)

تاریخچه تاسیس کمپانی جنرال موتورز جنرال موتورز (General Motors) به سال ۱۹۰۸ برمی‌گردد و دفتر مرکزی آن هم اکنون در دیترویت میشیگان در ایالات متحده واقع شده است. کامیون، وسایل نقلیه مسافری و قطعات از جمله محصولات عرضه شده توسط کمپانی جنرال موتورز می‌باشد. برند شورولت در سال ۱۹۲۸ توسط GM عرضه شد و محبوبیت بسیاری را در همان سال ها به خود اختصاص داد.

امروزه جنرال موتورز به عرضه ۱۱ برند مختلف شورولت، کادیلاک، GMC، اُپل، هولدن، واکسول، فاو جیفانگ، بیوک، آن استار، بااوجون، و وولینگ مشغول است. بر اساس آماری که در سال ۲۰۱۶ از این کمپانی به دست آمد، جنرال موتورز در ۳۵ کشور دنیا در حال فعالیت است قطعات و خدمات ان در بیش از ۱۲۵ کشور دنیا در حال عرضه می‌باشد.

فورد (Ford)

Ford

کمپانی فورد (Ford) پنجمین شرکت خودرو ساز جهانی است تاریخچه ای بسیار طویل تر از سایر کمپانی ها دارد. این شرکت در سال ۱۹۰۳ تاسیس شده و دفتر مرکزی اصلی آن در میشیگان ایالات متحده واقع شده است. تولید و عرضه اتومبیل در کنار قطعات مختلف آن از جمله فعالیت های فورد محسوب می‌شود.

عرضه تولیدات این کمپانی در هند با مشارکت ماهینداری با نام فورد ماهینداری ثبت شده است. موتور های کمپانی فورد امروزه با نام های لینکلن، فورد و سهام کوچک مزدا به فروش می‌رسند.

فراری (Ferrari)

شرکت خورو سازی ایتالیایی فراری فراری (Ferrari) از جمله کمپانی های موفق در زمینه تولید خودرو های لوکس، اسپورت و سوپر اسپورت می‌باشد که در سال ۱۹۴۷ تاسیس گردیده است. البته تاریخچه اصلی تاسیس آن به سال ۱۹۲۹ بر می‌گردد که در ابتدا در زمینه طراحی و ساخت خودرو های مسابقه ای فعالیت داشته است.

بعد از آن، شروع به ساخت خودرو های جاده ای نمود و کار خود را برند فراری به صورت رسمی آغاز کرد.

تسلا (Tesla)

Tesla

تسلا (Tesla) از کمپانی های نو ظهور و جوان آمریکایی است که تنها ۱۷ سال سن دارد و در سال ۲۰۰۳ تاسیس شده است. بر خلاف جوان بودن این کمپانی، نسبت به دیگر ابر شرکت های خودرو اسزی جهان، با تلاش هایی بسیاری که داشته توانسته در لیست بهترین کمپانی های خودرو سازی جهان برساند. عمده فعالیت این کمپانی در زمینه تولید خودرو های سواری الکتریکی است.

فیات کرایسلر (Fiat Chrysler)

کمپانی فیات کرایسلر (Fiat Chrysler) در رتبه ششم شرکت های خودرو سازی جهان قرار می‌گیرد که چند ملیتی بود اما اصالت آن ایتالیایی بوده و بنابر مشارکت هایی که با کشور هلند دارد، دفتر مرکزی آن در هلند قرار گرفته است. این شرکت در سال ۲۰۱۴ تاسیس شد و در تولید و عرضه اتومبیل های سواری، قطعات مربوطه، و وسایل نقلیه تجاری سبک فعالیت دارد.

فیات فروش محصولات خود را در سال ۲۰۱۶ به طور رسمی شروع کرده و در ۴۰ کشور دنیا فعالیت می‌کند.

هوندا (Honda Motors)

Honda Motors

تاسیس شرکت هوندا (Honda Motors) ژاپن به سال ۱۹۴۸ برمی‌گردد که با هدف تولید اتومبیل، هواپیما، و موتور سیلکت کار خود را آغاز نمود. این کمپانی دارای ۸۹ کارخانه در ۳۳ کشور مختلف جهان است و خودرو های تولید شده آن در بیش از ۱۴۰ کشور به فروش می‌رسد.

هوندا از جمله برند های برتر خودروسازی آسیا شرقی است که امروزه خودرو های آن با محبوبیت بالایی رو به رو بوده و به فروش می‌رسد.

نیسان (Nissan)

نام برند نیسان (Nissan) را بارها شنیده اید و خودرو های مختلف سواری و شاسی آن را نیز در خیابان های شهر دیده اید. این کمپانی نیز با ملت ژاپنی در سال ۱۹۳۳ در یوکوها تاسیس شد و با هدف عرضه تجهیزات خودرویی و دریایی فعالیت می‌نمود. البته تاریخچه اصلی این کمپانی به سال ۱۹۱۴ برمی‌گردد که ماشین جعبه کوچک DAT توسط پدران آن تولید گردید.

نیسان امروزه در بیش از ۱۶۰ کشور مختلف جهان در حال ارائه خودرو های می‌باشد و سه برند اصلی نیسان، داتسون، و اینفینیتی جزء برند های عرضه شده آن در بازار است. خودرو های اینفینیتی این کمپانی در دسته بندی اتومبیل های لوکس قرار می‌گیرد و ۱۹۸۹ توجه و تقاضا مردم را به خود اختصاص داده است.

بی ام دبلیو / بی ام و (BMW)

BMW

به جرئت می‌توان گفت که شرکت بی ام دبلیو (BMW) از پرچم داران تولید اتومبیل های لوکس و اسپورت در تمامی دنیاست و نام آن را کمتر کسی نمی‌شناسد. این کمپانی در سال ۱۹۱۶ تاسیس گردید و تبدیل به یک شرکت مستقل در مونیخ آلمان شد. نام بی ام و به اختصار برگرفته از عبارت Bayerische Motoren Werke می‌باشد.

کمپانی بی ام وی توانسته ۱۰۰% رضایت مردم از نظر ایمنی و استاندارد خودرو جلب کند که این آمار نشان از موفقیت این شرکت در رسیدن به این هدف داشته است. بی ام دبلیو دارای ۳۱ واحد تولیدی در ۱۴ مختلف کشور مختلف می‌باشد و برند های ارائه شده آن در بازار با نام های تجاری بی ام دبلیو، رولز رویس، و مینی شناخته می‌شود.

هیوندای (Hyundai)

نام برند خودرو هیوندای (Hyundai) نیز در ایران به شدت شناخته شده است و تعداد بسیاری از خودرو های آن در بازار به فروش می‌رسند. کمپانی هیوندای یک شرکت واقع در سئول کره جنوبی است که در سال ۱۹۶۷ تاسیس شده است. توزیع و تولید خودرو در کنار خدمات دیگری از جمله ساخت راه آهن و خدمات مالی جزء فعالیت های این شرکت محسوب می‌شود.

کمپانی هیوندای امروزه در ۱۹۳ کشور دنیا در حال فعالیت است و خودرو های آن تبدیل به یکی از شناخته ترین اتومبیل ها بازار شده است.

لندرور (Land Rover)

Land Rover

لند رور (Land Rover) کمپانی بریتانیایی است که در سال ۱۹۴۸ تاسیس شد و در زمینه تولید خودرو های لوکس فعالیت دارد. این کمپانی هم اکنون از زیرمجموعه های جگوار لندرور می‌باشد و لوکس ترین خودرو آن با نام رنجرور در بازار مشهور است.

بیشتر خودرو های تولید شده توسط این کمپانی شاسی بلند بوده که کاربری شهری – بیابانی دارند و از محبوبیت بالایی در میان مردم برخوردارند.

رنو (Renault)

نام رنو (Renault) برای بسیاری از شما آشناست و اغلب اطلاعاتی در مورد این کمپانی خودروسازی فرانسوی دارید. رنو در سال ۱۸۹۹ تاسیس شد و در زمینه تولید اتومبیل، کامیون، اتوبوس، تراکتور، و وسایل نقلیه سنگین و برقی و همچنین هواگرد ها فعالیت دارد. این کمپانی در سال ۲۰۱۱ به عنوان سومین برند خودروسازی در اروپا شناخته شده و در رتبه نهم بزرگ ترین شرکت های خودرو سازی جهان قرار می‌گیرد.

شرکت رنو سهام و مالکیت اکثر شرکت های سهام رومانیایی داچیا از جمله رنو پارس ایران را دارا می‌باشد و با داشتن ۴۳% از سهام کمپانی نیسان اقدام به راه اندازی گروه رنو نیسان آلیانس کرده است.

این کمپانی همچنین فعالیت گسترده ای در زمینه مسابقات اتومبیل رانی و موتور های اسپورت نیز دارد.

پژو (Peugeot)

Peugeot

ورود شرکت پژو (Peugeot) به سال ۱۸۱۰ برمی‌گردد که هدف آن تولید آسیاب های قهوه بود و در فرایش فرانسه تاسیس شد. با تولید اولین دوچرخه با نام گراند بای در سال ۱۸۸۲، فعالیت رسمی این کمپانی برای تولید خودرو آغاز شد. شرکت پژو امروزه به یکی از محبوب ترین برند های خودرو متوسط جهان تبدیل شده است.

این کمپانی از زیرمجموعه های گروه استلانتیس محسوب می‌شود و به عنوان دومین شرکت خودروسازی در اروپا رتبه بندی شده است.

ولوو (Volvo)

ولوو (Volvo) یکی از شرکت های سوئدی خودروسازی در اروپاست که فعالیت خود را در سال ۱۹۲۷ در شهر گوتنبورگ آغاز کرد. این کمپانی در زمینه تولید اتوبوس، کامیون، تجهیزات سنگین، اتومبیل های سواری، و سازه های دریایی فعالیت دارد.

در حال حاضر این کمپانی بزرگ ترین تولید کننده خودرو های سنگین است و خودرو سواری ان که با نام ولوو کارز شناخته می‌شود توسط شرکت جیلی چین شاخته می‌شود.

سایک موتورز (Saic Motors)

Saic Motors

شرکت سایک موتورز (Saic Motors) از جمله کمپانی های چینی است که در سال ۱۹۵۵ تاسیس شد. این کمپانی چینی در میان برند های خودرو سازی چینی رتبه سوم را داراست و خودرو هایی با برند های MG را تولید و عرضه می‌کند.

کیا موتورز (Kia Motors)

کیا موتورز (Kia Motors) قدیمی ترین کمپانی خودروسازی کره جنوبی محسوب می‌شود که در سال ۱۹۴۴ تاسیس شد. این شرکت با عرضه ۲۷۵ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۱۵ رتبه دوم خودروسازان کره ای را به خود اختصاص داد. این کمپانی هم اکنون دارای ۸ کارخانه تولید خودرو می‌باشد و در کشور های آمریکا، چین، اسلواکی، ویتنام، و خود کره جنوبی مستقر است.

سانگ یانگ (Ssangyong)

Ssangyong

سانگ یانگ (Ssangyong) کمپانی خودرو سازی کره ای به عنوان چهارمین خودروسازی بزرگ کرده محسوب می‌‌شود و در سال ۱۹۵۴ تاسیس شده است. به جز آمریکای شمالی، سانگ یانگ دارای شعبات مختلف در تمامی دنیاست و خودرو های خود را در بیش از ۱۰۰ کشور مختلف به فروش می‌رساند.

دانگ فنگ موتور (Dongfeng Motor)

دانگ فنگ موتور (Dongfeng Motor) یک ابر شرکت خودروسازی و از بزرگ ترین کمپانی های خودروسازی در چین محسوب می‌شود که در سال ۱۹۶۸ تاسیس شده است. تولی خودرو، اتوبوس، کامیون، و سایر اتومبیل های تجاری در حیطه کاری این شرکت قرار می‌گیرد.

مزدا موتور (Mazda Motor)

Mazda Motor)

کمپانی مزدا موتور (Mazda Motor) از ابر شرکت های ژاپنی است که دفتر مرکزی آن در هیروشیما واقع شده است. این شرکت در سال ۱۹۲۰ تاسیس شده و در سال ۲۰۱۸ در رتبه ۱۵ بزرگ ترین کمپانی های خودرو سازی جهان قرار گرفته است.

عمده فعالیت این کمپانی در زمینه تولید خودرو های سواری، وانت، و موتور های درون سوز می‌باشد.

تاتا موتورز (Tata Motors)

نام کمپانی تاتا موتورز (Tata Motors) شاید از نظر افراد زیادی ناشناس باشد اما این کمپانی هندی از بزرگ ترین شرکت های خودروسازی در این کشور محسوب می‌شود که در سال ۱۹۴۵ تاسیس شده است. تاتا نانو از محبوب ترین خودرو های تولید شده در این شرکت است که به دلیل ابعاد کوچک و اقتصادی بودن در تمامی دنیا مشهور می‌باشد.

سوزوکی (Suzuki)

Suzuki

سوزوکی (Suzuki) ابر شرکت چند ملیتی در ژاپن است که عمده فعالیت آن در زمینه تولید اتومبیل های سواری، موتور سیکلت، موتور های درون سوز، ویلچر و خودرو های همه جارو یا ATV می‌باشد.

این کمپانی در سال ۱۹۰۹ تاسیس شده است و در سال ۲۰۱۰ رتبه دهم بزرگ ترین شرکت های خودروسازی جهان را به خود اختصاص داده است.

چری (Chery)

چری (Chery) از جمله کمپانی های چینی تولید کننده خودروست که در سال ۱۹۹۷ تاسیس شده است. این کمپانی به صورت عمده در زمینه تولید خودرو و موتور خودرو فعالیت می‌کند و هفتمین رتبه را در تولید اتومبیل در جهان به خود اختصاص داده است.

هامر (Hummer)

Hummer

هامر (Hummer) از شرکت های تولید خودرو های بیابانی است که تحت مالکیت جنرال موتورز قرار دارد. نمونه های نظامی بسیاری از این برند با نام هاموی در اختیار نیروهای ارتشی قرار گرفته است و تاسیس آن به سال ۱۹۹۲ برمی‌گردد.

جیلی (Geely)

کمپانی خودرو سازی جیلی (Geely) چهارمین خودرو سازی بزرگ در چین محسوب می‌شود که در سال ۱۹۸۶ تاسیس شده و در سال ۲۰۰۵ به بورس اوراق بهادار هنگ کنگ راه پیدا کرد. محصولات تولید و عرضه شده توسط این کمپانی خودرو های سواری، موتور، و دستگاه انتقال نیرو می‌باشد.

بر اساس آماری که تا سال ۲۰۱۵ گرفته شده، صنعت خودروسازی دنیا در حال حاضر توسط سه کشور چین، آمریکا، و ژاپن که به ترتیب در سه رتبه اول لیست قرار دارند تعلق می‌گیرد. رتبه چهارم و پنجم این لیست نیز به ترتیب آلمان و کره جنوبی می‌باشند. ایران تا سال ۲۰۰۹ در رتبه دهم این لیست قرار داشت اما هم اکنون رتبه ۱۸ تولید کنندگان جهانی خودرو را به خود اختصاص داده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.