راه حل کاهش مصرف سوخت تیبا چیست؟

کاهش مصرف سوخت تیبا همواره از معضلات مهم رانندگانی است که صاحب این خودرو هستند و به دنبال روشی برای به حداقل رساندن هزینه سوخت دارند. این روش ها به موارد مختلفی اطلاق می‌شود که در این مقاله قصد داریم تا به مهم ترین آنها اشاره کنیم.

به نظر شما دلیل بالا بودن مصرف سوخت تیبا به چه مواردی اطلاق می‌شود؟ در دنیایی که اتومبیل و خودرو تبدیل به یکی از عناصر اصلی رفاه و سهولت زندگی شده، داشتن اطلاعات پایه و اساسی درباره خودرو از جمله الزاماتی است که باید مورد توجه رانندگان قرار گیرد. یکی از ازن موارد میزان مصرف سوخت است! حرکت خودرو بر اساس هماهنگی فعالیت های یک سیستم مکانیزه انجام می‌شود که سوخت به عنوان یک عامل ثانویه در آن ایفای نقش می‌کند.

تیبا از جمله خودرو های پرفروش ایرانی است که در سال های اخیر شاهد خرید و فروش آن در بازار خودرو هستیم. این خودرو به دلیل بالا بودن مصرف سوخت معضلات بسیاری را برای افراد به وجود می‌آورند. بهترین راه حل کاهش مصرف سوخت تیبا چیست؟ پاسخ این سوالات را در این مقاله خواهید فهمید!

علت بالا بودن مصرف سوخت تیبا چیست؟

علت افزایش مصرف سوخت تیبا

بالا بودن مصرف سوخت تیبا همواره از معضلات افرادی است که این خودرو را انتخاب کرده اند و به دنبال روشی برای کاهش این مسئله هستند. اما نکته مهم در این رابطه این است که در وهله اول باید فهمید که علل موثر آن چیست و بعد از آن نسبت به راه حل کاهش مصرف سوخت تیبا اقدام کنند.

تیبا، ساینا و کوییک با موتور یورو ۵ عرضه میشوند!

در ابتدا نگاهی به علت اصلی داشته باشیم؛ به طور کلی، بالا رفتن میزان سوخت مصرفی در تیبا به این دلیل است که عمل احتراق سوخت به طور کامل در محفظه سوخت انجام نمی‌شود که منجر به خام سوزی و تولید بیش از اندازه گاز مونو اکسید کربن می‌شود. این فرایند برای طبیعت بسیار مضر است بدین ترتیب، کامپیوتر یا همان ECU برای جبران این خام سوزی مقدار بیشتری از سوخت را وارد محفظه که در نهایت سبب افزایش مصرف سوخت می‌شود.

علاوه بر این، افزایش مصرف سوخت تیبا توسط چند عامل مختلف دیگر نیز به وجود می‌آید؛ این عوامل کنترل کننده عبارتند از:

  • سیستم انژکتوری کامپیوتری
  • سنسور اکسیژن
  • روغن موتور: آلوده شدن روغن موتور و روغن سوزی آن سبب افزایش مصرف سوخت می‌شود. ( شما میتوانید راه های تشخیص روغن سوزی را در مقاله از کجا بفهمیم ماشین روغن سوزی دارد مطالعه کنید.
  • فیلتر هوا: کثیف بودن فیلتر هوا مصرف سوخت خودرو شما تا دو برابر افزایش پیدا می‌‌کند.
  • شمع خودرو: جرقه نزدن درست و به موقع شمع خودرو مصرف سوخت را تا ۲۵% افزایش می‌دهد.
  • لاستیک ها
  • تهویه مطبوع
  • استفاده از چرخ دنده اشتباه
  • رانندگی تهاجمی
  • پمپ بنزین
اجرای استاندارد آلایندگی و مصرف سوخت WLTP در اروپا

یکی دیگر از دلالی دیگر بالا رفتن میزان سوخت تیبا موتور یورو ۴ آن است که برای کنترل بیشتر بر روی آلایندگی، میزان سوخت بیشتری را مورد استفاده قرار می‌دهد. این موضوع از طرفی برای حفاظت از محیط زیست بسیار موثر است اما برای فرد راننده صرف اقتصادی ندارد.

بهترین راه حل کاهش مصرف سوخت تیبا

حال که با عوامل موثر بر افزایش مصرف سوخت آشنا شدید، حال وقت آن است که با راه حل های کاهش مصرف سوخت تیبا نیز آشنا شوید تا بتوانید کنترل بهتری بر روی سوخت مصرفی و همچنین هزینه های خود داشته باشید.

مهم ترین راه حل ها و روش های کاهش مصرف سوخت تیبا عبارتند از:

تغییر سیستم آلایندگی خودرو با کمک ریمپ

با توجه به اینکه تیبا یورو ۴ مصرف سوخت را افزایش می‌دهد، سعی کنید با کمک ریمپ آن را تبدیل به یورو ۲ کنید تا در کاهش مصرف سوخت تیبا شما تاثیر بگذارد.

سرویس کامل سنسور اکسیژن و حذف یکی از حسگر

تیبا به دلیل داشتن دو سنسور اکسیژن، مصرف سوخت را بالا می‌برد. بدین ترتیب، با سرویس به موقع این حسگر ها و حذف یکی از سنسور ها، سبب کاهش مصرف سوخت تیبا می‌شود.

تعویض به موقع شمع و وایر ها

قطعات اصلی سیستم سوخت رسانی

از شمع های با برند و کیفیت مناسب استفاده کنید تا دچار اختلال و مشکل در کارکرد و مصرف سوخت خودرو شما نشود.

تنظیم و سرویس به موقع قطعات موتور

تنظیم و سرویس به موقع قطعات موتور خودرو شما و جلوگیری از ایجاد مشکلات فنی در آن، از دیگر عواملی است که سبب کاهش مصرف سوخت تیبا می‌شود.

عدم خلاص کردن دنده در سربالایی ها

هیچ گاه از دنده خلاص در سر بالایی ها استفاده نکنید چرا که با فشار آوردن به جعبه دنده سبب مصرف سوخت بیشتر می‌شود. بنابراین، سعی کنید در حین رانندگی در این مواقع خودرو خود را در حالت دنده ۱ یا ۲ قرار دهید.

رفت و آمد در مسیر هایی که کمتر توقف داشته باشد!

رفت و آمد در مسیر هایی که دارای زمان های توقف مختلف از جمله چراغ قرمز ها می‌باشد، سبب مصرف سوخت بیشتر می‌شود. با انتخاب مسیر هایی که توقف کمتری دارند می‌توانید در کاهش مصرف سوخت تیبا خود موثر باشید.

عدم رانندگی با دور موتور بالا

رانندگی با دور موتور بالا سبب افزایش ۴۰% مصرف سوخت می‌شود.

کمتر فشار دادن پدال گاز هنگام رانندگی

به هنگام رانندگی از فشار دادن بیش از حد پدال گاز خودداری کنید و سعی کنید آرام و کم گاز رانندگی کنید تا به کاهش مصرف سوخت خودرو خود کمک کنید.

به نظر شما دیگر روش های موثر در کاهش مصرف سوخت تیبا چیست؟ دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. حمیدرضا می گوید

    سلام بسیار ممنون

  2. عامر می گوید

    سپاس.ممنون از اطلاعات مفیدی که پر این مقاله ارائه کردید.