بررسی تخصصی علل دود کردن، داغ کردن و بو دادن لنت ماشین

برخی از افراد هنگام رانندگی متوجه دود کردن و داغ کردن لنت ماشین می شوند که دلایل مختلفی باعث ایجاد این مشکل می شوند. ما در این مقاله به بررسی علل دود کردن، داغ کردن و بو دادن لنت ماشین پرداخته‌ایم تا بدانید چرا این اتفاق می افتد و چه راهکاری برای آن وجود دارد.

همانطور که می دانید لنت ترمز یکی از مهم ترین بخش های سیستم ترمز ماشین است که وظیفه کاهش سرعت و توقف خودرو را برعهده دارد. یکی از موضوعاتی که افراد با آن مواجه می شوند دود کردن، داغ کردن و بو دادن لنت ماشین است که این مشکل معمولاً به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی تخصصی “علل دود کردن، داغ کردن و بو دادن لنت ماشین” (What Are The Causes Of Car Brake Pads Smoking,Heating And Smelling) بپردازیم تا بدانید چرا این اتفاق می افتد و چگونه می توانید آن را برطرف کنید.

چرا لنت ترمز دود میکند؟

علل-دود-کردن،-داغ-کردن-و-بو-دادن-لنت-ماشین

ترمزهای ماشین شما در معرض عناصر مختلفی قرار دارند و بنابراین بدیهی است که کثیفی، گرد و غبار و خوردگی به مرور زمان ایجاد شود. تجمع گرد و غبار روی لنت ها باعث چسبیدن لنت های ترمز به دیسک می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، ترمزها نمی توانند به حالت عادی خود بازگردند و چرخ آزادانه نمی چرخد. اصطکاک مداوم گرمای زیادی را ایجاد می کند که اغلب منجر به بوی بد و دود می شود. دود کردن لنت ترمز اصلاً خوب نیست و باعث می شود قسمت های مختلف سیستم ترمز زودتر از موعد فرسوده شوند.

به بیانی دیگر، پیستون‌هایی که فشار هیدرولیک را به لنت ها منتقل می کنند می توانند دچار خوردگی شوند و چسبندگی ایجاد کنند. این باعث می شود لنت ها در حالت درگیر با دیسک بمانند و گرمای کافی برای دود کردن را ایجاد کنند. 

علت داغ شدن لنت ماشین

علت داغ شدن لنت ماشین عبارتند از:

سبک و شرایط رانندگی

سبک و شرایط رانندگی تاثیر زیادی روی داغ شدن لنت ماشین دارد. رانندگی در مسیرهای پر ترافیک مسلتزم ترمز زدن های مداوم است که می تواند باعث داغ شدن لنت ترمز ماشین شود. علاوه بر این، رانندگی های پرشتاب و ترمز گرفتن های ناگهانی و سنگین باعث داغ شدن لنت ماشین خواهد شد.

کیفیت لنت ترمز

لنت ترمز در برندهای مختلف و همچنین کیفیت های گوناگون در بازار وجود دارد. یک لنت ترمز بی‌کیفیت به دلیل کاهش ضریب اصطکاک زودتر از حد معمول دچار گرمای بیش از حد می شود که در نتیجه باعث کاهش عملکرد ترمز ماشین می شود. همیشه سعی کنید خرید لنت ترمز ماشین برند باکیفیت را در اولویت قرار دهید تا علاوه بر بالا بردن ایمنی خودرو از داغ شدن لنت ماشین جلوگیری کنید. اگر نمی دانید بهترین برندهای لنت ترمز ماشین در بازار کدام ها هستند توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر مقاله بهترین مارک لنت ترمز موجود در خودرو را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

تمام شدن لنت ترمز

لنت ترمز یکی از اقلام مصرفی خودرو به‌شمار می رود که بعد از مدتی دچار فرسودگی می شود و با کاهش ضخامت لنت، اصطکاک به درستی انجام نمی گیرد و در نتیجه لنت ترمز داغ می کند. زمانی که لنت ترمز فرسوده می شود علائمی را از خود نشان می دهد که با آگاهی از تشخیص زمان تعویض لنت ترمز می توانید از مشکلاتی مانند داغ کردن بیش از حد لنت جلوگیری کنید.

رفع درگیر بودن دائمی لنت با دیسک ترمز

درگیر بودن دائمی لنت با دیسک ترمز می تواند به این دو قطعه مهم آسیب وارد کند و باعث داغ کردن و دود کردن لنت ترمز شود. زمانی که پدال ترمز ماشین فشار داده می شود روغن ترمز به سمت پیستون های ترمز می رود و باعث می شود لنت با دیسک ترمز تماس برقرار کند. زمانی که پای خود را از روی پدال ترمز بر می دارید لنت ترمز از سطح دیسک فاصله می گیرد که اگر خرابی های مختلفی وجود داشته باشد باعث درگیر بودن دائمی لنت با دیسک می شود.

معمولاً خرابی کالیپر ترمز و مشکلات مربوط به پیستون ها و پین های نگه دارنده باعث بوجود آمدن این مشکل می شوند. از آنجایی که رفع درگیر بودن دائمی لنت با دیسک ترمز فقط با تعویض کالیپر، پیستون ها و پین های نگه دارنده قابل انجام است بایستی خودرو را به افراد متخصص بسپارید تا با تعویض این قطعات مشکل درگیر بودن دائمی لنت با دیسک ترمز را برطرف کنند.

علت بو دادن لنت ترمز نو

اگر به تازگی لنت ترمز ماشین خود را عوض کرده‌اید و متوجه بو دادن آن شده‌اید باید بدانید که این موضوع کاملاً طبیعی است. علت بو دادن لنت ترمز نو به این معنیست که رزین موجود در لنت ترمز در حال سوختن است که به سفت شدن و قوی تر شدن مواد تشکیل دهنده لنت کمک می کند که به همین دلیل بو دادن لنت ترمز نو اتفاق می افتد.

چه زمانی لنت ها بوی سوختگی میدهد

چه-زمانی-لنت-ها-بوی-سوختگی-میدهد

ممکن است بپرسید که چه زمانی لنت ها بوی سوختگی میدهد که معمولاً در موارد زیر این اتفاق می افتد:

استفاده نادرست از ترمز

لنت های ترمز از اصطکاک برای کاهش سرعت خودرو استفاده می کنند که این اصطکاک مقدار زیادی گرما تولید می کند. در شرایط عادی سیستم ترمز ماشین قادر به تحمل این گرما خواهد بود اما با این حال، استفاده نادرست از ترمز می تواند منجر به داغ شدن بیش از حد لنت ترمز و ایجاد بوی سوختگی شود. هنگامی که ترمزهای شدید را می گیرید دیسک ترمز و لنت ترمز به سطح حرارت ناسالم می رسند که این باعث گرم شدن بیش از حد و ایجاد بوی سوختگی می شود.

درگیر بودن ترمز دستی

درگیر گذاشتن ترمز دستی اشتباهی است که همه ما ممکن است مرتکب آن شویم. اگر مسافت زیادی را با ترمز دستی درگیر رانندگی کنید لنت ترمز بیش از حد داغ می شود و بوی سوختگی ایجاد می کند.

نصب نادرست لنت ترمز

برای اینکه لنت ترمز به درستی کار کند بایستی تعویض آن با دقت ویژه‌ای انجام گیرد. اگر لنت ترمز به درستی نصب نشده باشد می تواند خیلی سریع فرسوده شود و گرمای بیش از حد و بوی سوختگی را ایجاد کند.

نکته آخری که باید به آن اشاره داشته باشیم این است که به دلیل سوختن روکش یا رزین لنت ترمز نو بوی سوختگی ایجاد می شود. این موضوع زمانی نگران کننده می شود که بوی سوختگی لنت ترمز نو بیش از دو روز باقی بماند که در این صورت باید سیستم ترمز ماشین را از نزدیک نزد مکانیک مورد بررسی قرار دهید.

از بین بردن بوی لنت ماشین

در زمان بو دادن لنت ترمز ابتدا توصیه می کنیم خودرو را متوقف کنید و اجازه دهید که لنت های ترمز خنک شوند چون همانطور که اشاره شد، داغ کردن بیش از حد لنت ماشین باعث بو دادن و دود کردن آن می شود. بعد از خنک شدن لنت ماشین می توانید به رانندگی ادامه دهید و سعی کنید از ترمزهای سنگین و مداوم خودداری کنید تا لنت ها مجدداً داغ نشوند. اگر با رعایت این نکات باز هم مشاهده کردید که لنت ها بو می دهند و داغ می شوند بهتر است خودرو را به مکانیکی ببرید تا افراد با تجربه تشخیص دهند آیا مشکلی در لنت ترمز و یا سیستم ترمز وجود دارد یا خیر. دقت داشته باشید که استفاده از لنت ترمزهای باکیفیت و نصب درست آنها می تواند از بو دادن لنت ترمز ماشین جلوگیری کند که به همین دلیل حتماً این موارد را در نظر بگیرید.

رانندگی با ترمز دستی بالا و بوی سوختگی

همانطور که در بالا اشاره شد، زمانی که ترمز دستی درگیر است و مسافتی زیادی را رانندگی می کنید لنت های ترمز به دلیل تماس داشتن با دیسک بوی سوختگی ایجاد می کنند. علاوه بر این، رانندگی با ترمز دستی بالا می تواند به لنت ترمز و اجزای دیگر سیستم ترمز ماشین آسیب وارد کند. زمانی که ترمز دستی بالا باشد و خودرو در حال حرکت باشد به دلیل اصطکاک لنت با دیسک، بوی سوختگی و حرارت زیادی بوجود می آید که می تواند مشکلات زیادی را برای سیستم ترمز به همراه داشته باشد.

بوی لنت ترمز در سربالایی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام تردد در سربالایی مخصوصاً مسیرهایی که دارای ترافیک هستند متوجه بویی شبیه به بوی سوختگی لنت ترمز شوید. در واقع این بوی لنت ترمز نیست و بوی صفحه کلاچ ماشین است که در مسیر سربالایی به مشام می رسد. اگر مسیر سربالایی دارای ترافیک است و مدام نیم کلاچ می کنید که طبیعی است بوی صفحه کلاچ پخش شود اما اگر در مسیرهای بدون ترافیک نیز بویی شبیه به بوی سوختگی لنت ترمز از صفحه کلاچ می آید این نشان دهنده خرابی و تمام شدن صفحه کلاچ است که توصیه می کنیم حتماً خودرو را از نزدیک مورد بررسی قرار دهید تا در صورت لزوم دیسک و صفحه کلاچ ماشین را تعویض کنید.

خرید لنت ترمز ماشین

همانطور که اشاره کردیم، کیفیت و جنس لنت ترمز نقش بسیار زیادی را در جلوگیری از دود کردن، داغ کردن و بو دادن لنت ماشین دارد. به همین منظور اگر می خواهید لنت ترمز ماشین خود را تعویض کنید می توانید به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و خرید لنت ترمز ماشین را انجام دهید. مجموعه یدک یار طیف وسیعی از لنت ترمز تمامی ماشین ها در برندها و کیفیت های مختلف را گردآوری کرده تا شما مشتریان عزیز به راحتی هرچه تمام تر و با دستی باز لنت ترمز مناسب ماشین خود را انتخاب کنید. لازم به توضیح است که در زمان خرید لنت ترمز ماشین شما می توانید با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۳۰۵۰۶۰ تماس بگیرید و از مشاوره رایگان برای انتخاب بهترین و مناسب ترین لنت ترمز ماشین بهره مند شوید. متخصصان یدک یار در تمامی مراحل خرید در کنارتان خواهند بود و شما را در راستای خریدی هرچه بهتر یاری خواهند کرد.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد علل دود کردن، داغ کردن و بو دادن لنت ماشین دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا همکاران ما در بخش فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.