بررسی تخصصی انواع لنت ترمز خودرو

انواع لنت ترمز شامل لنت ترمز آزبست، ارگانیک، سرامیکی، نیمه فلزی و فلزی می باشد که در این مقاله به بررسی کامل انواع لنت ترمز خودرو و تفاوت آنها باهم پرداخته‌ایم تا هر آنچه که لازم است را بدانید.

لنت ترمز بخش مهمی از سیستم ترمز ماشین است که ترمزهای دیسکی برای عملکرد صحیح به کالیپر، لنت ترمز و روتور متکی هستند. به طور کلی “انواع لنت ترمز” خودرو وجود دارد که مهم است بدانید کدام نوع لنت برای ماشین شما بهترین است. به همین منظور در این مقاله ما به بررسی انواع لنت ترمز خودرو (What are the Types of Car Brake Pads) و تفاوت اصلی آنها پرداخته‌ایم تا اطلاعات لازم را به دست آورید.

انواع لنت ترمز خودرو و تفاوت آنها باهم

انواع-لنت-ترمز-خودرو-و-تفاوت-آنها-باهم

لنت های ترمز دیسکی تخت هستند و سطح صاف آنها با سطح هموار دیسک‌ها سایش پیدا می‌کند که خودرو را از حرکت باز می‌دارد. انواع لنت ترمز دیسکی یک قطعه فولادی مسطح با یک لایه مواد قابل اصطکاک ضخیم در یک طرف هستند. مکانیزم سیستم ترمز خودرو به این شکل است که سیال از خطوط ترمز به سمت پایین حرکت می کند و در آنجا کالیپر را مجبور می کند یک جفت لنت ترمز را بر روی دیسک ترمز فشار دهد، که باعث کم شدن سرعت می شود.

در مقایسه با ترمزهای کاسه‌ای، ترمزهای دیسکی قدرت توقف بیشتری را ارائه می دهند و دیرتر داغ می شوند. در حالی که خیلی از خودروهای ایرانی از ترمزهای کاسه‌ای بر روی چرخ های عقب استفاده می کنند، ولی در همه چیز از سدان‌های خانوادگی گرفته تا کامیون ها و خودروهای اسپرت ترمزهای چهار چرخ دیسکی هستند. به طور کلی پنج نوع لنت ترمز ماشین وجود دارد که جنس لنت ترمز ها با یکدیگر تفاوت داشته و هر کدام به شکل خاصی عمل می کنند. در ادامه به معرفی “انواع لنت ترمز خودرو و تفاوت آنها باهم” می پردازیم.

لنت ترمزهای آزبست

لنت های ترمز در ترمزهای دیسکی ابتدا از آزبست ساخته می شدند، ماده‌ای که گرما را جذب می کند و برای سایش لنت ترمز در هنگام ترمزگیری مناسب است. با این حال، آزبست یک ماده سرطان‌زای بسیار قوی است و در افرادی که در معرض طولانی مدت این ماده قرار گرفته‌اند، احتمال بروز سرطان را به مقدار زیادی افزایش می دهد. هنگامی که لنت ترمز از جنس آزبست فرسوده می شود، آزبست در هوا آزاد شده و رانندگان ناآگاهانه آن را استنشاق می کنند. سازندگان لنت ترمز متوجه شدند که آزبست ترکیبی امن برای استفاده در سیستم های ترمز نیست. در نتیجه، لنت های ترمز ارگانیک یا لنت های ترمز غیر آزبست آلی (NAO) ایجاد شدند.

لنت ترمز ارگانیک

شاید برایتان عجیب باشد، اما حدود ۶۷ درصد از خودروهای جدید فروخته شده در ایالت متحده به صورت استاندارد، دارای لنت ترمز ارگانیک هستند. این نوع لنت از مخلوطی از الیاف و موادی مانند لاستیک، ترکیبات کربنی، شیشه یا فایبرگلاس و کولار ساخته شده است و با رزین به هم متصل می شود. آن‌ها گرد و غبار کمتری نسبت به سایر انواع لنت ترمز مانند لنت های فلزی تولید می کنند و با قیمت پایین تری در دسترس هستند.

بر خلاف لنت ترمز آزبست که عمدتاً در وسایل نقلیه سنگین و با کارایی بالا استفاده می شود و اصطکاک زیادی ایجاد می کند، لنت ترمز ارگانیک اصطکاک متوسطی را بدون گرمای زیاد ایجاد می کند. این نوع لنت برای رانندگانی که از اتومبیل خود برای رانندگی و رفت و آمد روزمره استفاده می کنند، مناسب است. لنت های NAO نرم‌تر از سایر لنت های ترمز هستند که باعث می شود ساکت تر و بی صداتر از سایر لنت ها عمل کرده و فشار زیادی به روتورهای ترمز وارد نکنند، که این یک مزیت بسیار مهم است، زیرا تعمیر یا تعویض روتورهای ترمز در صورت آسیب دیدن معمولاً هزینه‌بر خواهد بود.

با این حال، لنت های ترمز ارگانیک در مقایسه با سایر انواع لنت ترمز دارای معایبی نیز هستند:

  • لنت های ترمز ارگانیک به دلیل ماهیت ترکیبی خود می توانند سریع‌تر فرسوده شوند، این بدین معنیست که نیاز به تعداد دفعات تعویض بیشتری داشته باشند.
  • این لنت ها همزمان با فرسوده شدن، ممکن است گرد و غبار تولید کنند.
  • آن ها همچنین در محدوده دمایی کمتر می توانند بهترین عملکرد خود را بروز دهند. بنابراین لنت ترمزهای ارگانیک در آب و هوای خیلی گرم یا زمانی که تحت فشار قرار گرفته و بیش از حد گرم می شوند، عملکرد خوبی ندارند.
  • از طرف دیگر لنت های ترمز ارگانیک سطح تراکم پذیری بالاتری دارند، یعنی اینکه راننده باید با فشار بیشتری روی پدال ترمز را فشار دهد تا آن ها را درگیر کند.

در کل لنت های ترمز ارگانیک برای خودروهای سبک‌تر که نیازی به ترمز شدید زیادی ندارند، مناسب‌تر هستند.

لنت ترمز سرامیکی

لنت های ترمز سرامیکی از مواد بسیار شبیه به نوع سرامیک مورد استفاده در ساخت سفال و بشقاب ساخته می شوند. با این حال، لنت ترمز سرامیکی بادوام‌تر هستند. همچنین لنت ترمز سرامیکی دارای الیاف مسی ظریفی نیز است که به افزایش اصطکاک و البته به هدایت گرما کمک می کند. در بسیاری از ماشین های خارجی و داخلی از لنت ترمز سرامیکی استفاده می شود. از زمانی که لنت های ترمز سرامیکی در اواسط دهه ۱۹۸۰ ساخته شدند، به دلایل متعددی هر ساله به محبوبیت بیشتری دست پیدا کردند:

  • میزان سر و صدا: لنت های ترمز سرامیکی بسیار کم صدا هستند و وقتی ترمز می گیرید صدای اضافی کمی تولید می کنند.
  • ایجاد گرد و غبار: در مقایسه با لنت های ترمز ارگانیک، لنت های ترمز سرامیکی با فرسوده شدن، کمتر گرد و غبار و ذرات دیگر تولید می کنند.
  • تطبیق پذیری با شرایط مختلف: در قیاس با لنت های ترمز ارگانیک، لنت های ترمز سرامیکی در شرایط آب و هوایی مختلف قابل اعتماد‌تر هستند و با انواع سبک های رانندگی هم سازگارند. در واقع برای اکثر برنامه‌های رانندگی معمولی ایده‌آل هستند.
  • توان نگه داشتن خودرو: لنت های ترمز سرامیکی به خوبی ماشین را متوقف کرده و گرما را به خوبی پخش می کنند، علاوه بر این، آن‌ها گرد و غبار یا صدای بسیار کمی تولید کرده و ماندگاری طولانی دارند.

لنت های ترمز سرامیکی عیب‌هایی نیز دارند. معایب لنت های سرامیکی عبارتند از:

  • در درجه اول، هزینه آن‌ها بالا است. به دلیل هزینه‌های بالاتر تولید، لنت های ترمز سرامیکی گران‌ترین لنت ترمزها هستند.
  • همچنین، از آنجایی که هم سرامیک و هم مس نمی توانند به اندازه سایر مواد گرما را جذب کنند، گرمای بیشتری که توسط ترمز ایجاد می شود از لنت های ترمز عبور می کند و به بقیه مواد سیستم ترمز خودرو وارد می شود. این مسئله می تواند باعث ساییدگی و پارگی بیشتر سایر اجزای سیستم ترمز خودرو شود. همچنین ممکن است که باعث لبه دار شدن دیسک ترمز شود. پیشنهاد می کنیم عوارض لبه دار شدن دیسک ترمز را بدانید.
  • در نهایت، لنت های ترمز سرامیکی بهترین انتخاب برای شرایط رانندگی شدید در نظر گرفته نمی شوند. اگر در هوای بسیار سرد یا در شرایط مسابقه‌ای رانندگی می کنید و بین لنت های ترمز سرامیکی و نیمه فلزی یکی را باید برگزینید، بهتر است از لنت های ترمز نیمه فلزی استفاده کنید.

لنت ترمز نیمه فلزی

یکی از انواع لنت ترمز، لنت ترمز نیمه فلزی است. لنت ترمز نیمه فلزی با لنت ترمز فلزی متفاوت است، زیرا به جای استفاده از ۱۰۰% فلز از پرکننده‌ها برای ایجاد ترکیب مناسبی برای لنت استفاده می کند. لنت های ترمز نیمه فلزی کاملاً از فلز ساخته نشده‌اند بلکه حدود نصف مواد سازنده آن ها فلز است. در ساخت لنت نیمه فلزی از فلزاتی شامل مس، آهن، فولاد استفاده می شود. این فلزات مختلف با روان کننده گرافیت و سایر پرکننده‌ها ترکیب می شوند تا لنت ترمز را تکمیل کنند. این نوع لنت ها برای رانندگی در ترافیک گرفته تا مسابقه پیست قابل استفاده هستند.

لنت ترمز فلزی

لنت های ترمز تمام فلزی معمولاً برای ترمزهای شدید در حین رانندگی در نظر گرفته می شوند. لنت های فلزی قدرتمند هستند و به خوبی گرما را پخش می کنند. آن‌ها می توانند پر سر و صدا باشند و گرد و غبار بیشتری نسبت به لنت های ترمز سرامیکی ایجاد کنند. این نوع لنت همچنین با مواد اصطکاکی ساخته شده است که نسبت به سایر لنت ها سخت‌تر هستند، بنابراین ممکن است روتورهای ترمز خودروی شما را با سایش بیشتری مواجه کند.

مزایای لنت فلزی عبارتند از:

  • برای بسیاری از رانندگان، به‌ویژه آن هایی که به کارایی بالا اهمیت می دهند، انتخاب بین لنت ترمز سرامیکی در مقابل لنت ترمز فلزی آسان است. رانندگان عملکرد محور لنت ترمز فلزی تمایل دارند، زیرا این لنت ها عملکرد ترمز بهتری را در طیف وسیع‌تری از شرایط دما و… ارائه می دهند.
  • از آنجایی که فلز رسانای خوبی برای گرما است، لنت های ترمز فلزی می توانند گرمای بیشتری را تحمل کنند و در عین حال به سیستم های ترمز کمک می کنند تا سریع‌تر خنک شوند، بنابراین طول عمر لنت بیشتر شدن و علت خالی کردن ترمز نمی شود.
  • همچنین لنت های فلزی به اندازه ترمزهای ارگانیک فشرده نمی شوند، به این معنی که فشار کمتری باید روی پدال ترمز اعمال شود تا ترمز خودرو عمل کند.
  • هر چند لنت های ترمز فلزی به لحاظ قیمتی از لنت های ارگانیک گران‌تر هستند ولی از لنت های سرامیکی ارزانتر هستند.
  • اگر ماشین شما یک ماشین اسپرت با قدرت بالا است، یا حداقل ماشین خود را مانند یک خودروی اسپرت و با سرعت و دور موتور بالا می رانید، بهتر است لنت ترمز فلزی را انتخاب کنید.

با این حال، وقتی صحبت از لنت ترمز فلزی در مقابل سرامیکی و ارگانیک می شود، معایبی هم وجود دارد. معایب لنت ترمز فلزی نسبت به سرامیکی و ارگانیک شامل موارد زیر می باشد:

  • لنت های ترمز فلزی نسبت به نمونه‌های سرامیکی یا ارگانیک خود سر و صدای بیشتری دارند و ممکن است بعد از نزدیک شدن به سطح پایانی لنت، از دلایل سوت کشیدن ترمز ماشین شوند که بهتر است خیلی زود این مشکل را برطرف کنید.
  • لنت های فلزی فشار بیشتری بر سیستم ترمز وارد می کنند و باعث سایش بیشتر روتورهای ترمز می شوند.
  • در صورتی که با ماشین خود رفت و آمدهای شهری زیاد انجام می دهید، لنت ترمز سرامیکی جامد گزینه بهتری است.

نکات تکمیلی راجع به انواع لنت ترمز

انواع-لنت-ترمز
  • اگر با ماشین خود مسافت زیادی رانندگی نمی کنید، لنت ترمز ارگانیک بهترین گزینه ارزان قیمت برای شماست.
  • مهم تر از اینکه کدام نوع را انتخاب می کنید این است که ترمزهای ماشین را بررسی کرده و لنت های ترمز را به طور مرتب تعویض کنید.
  • با شنیدن صدای جیغ در پایه لنت هنگام تماس با روتور، متوجه خواهید شد که لنت های ترمز ماشین شما نیاز به تعویض دارند. اگر آن صدا را می شنوید، برای خرید لنت جدید خیلی معطل نکنید. تصمیم گیری بین نوع لنت و برندی که می خرید به شما بستگی دارد. پیشنهاد می کنیم که حتماً بهترین مارک‌ لنت‌های ترمز را بشناسید.

جدول مقایسه مدل‌های لنت‌های دیسکی خودرو

در زیر یک جدول ساده وجود دارد که مقایسه بین سه نوع پرکاربرد لنت های دیسکی یعنی لنت ترمز ارگانیک، سرامیکی و فلزی را نشان می دهد.

نوع لنت ترمزارگانیکسرامیکیمتالیک یا فلزی
قیمتکمزیادمتوسط
کاراییکممتوسطزیاد
ایجاد سر و صداکمخیلی کمزیاد
ایجاد ساییدگی و پارگی روی سیستم ترمزکمخیلی کممتوسط

خرید لنت ترمز ماشین

حال که با انواع لنت ترمز آشنا شدید، اکنون می توانید تشخیص دهید که چه نوع لنت ترمزی برای ماشین شما مناسب می باشد. پس اگر زمان تعویض لنت ترمز ماشینتان فرا رسیده و نیاز به خرید لنت ترمز ماشین دارید می توانید به وبسایت یدک یار مراجعه فرمایید و یا با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۳۰۵۰۶۰ تماس بگیرید و ثبت سفارش خود را انجام دهید. پس از تماس با یدک یار، مشاورین ما تمامی اطلاعات لازم در مورد لنت ترمز را در اختیارتان قرار خواهند داد تا از تجربه خرید هرچه بهتری بهره‌مند شوید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد انواع لنت ترمز دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.