بررسی وانت آریسان

وانت آریسان یکی از خودرو های باربری مناسب شهری است که توسط شرکت ایران خودرو عرض همی شود. این خودرو برای باربری های کوچک و مناسب تردد در شهر مناسب بوده و با ترکیب قطعات خودرو هایی همچون پیکان وانت، پژو پارس، و پژو ۴۰۵ اقدام به تولید این خودرو کرده است.

امروزه برای حمل بار از خودرو های مخصوص حمل بار استفاده می شود. خودروهای حمل بار بزرگ مانند کامیون‌ها و وسایل نقلیه باربری بزرگ برای حمل بارهای سنگین و بزرگتر استفاده می شود و وانت ها هم برای حمل بارهای کوچکتر و سبکتر و ظریف تر مورد استفاده قرار می گیرند.

وانت آریسان یک نمونه وانت است که نباید از آن انتظار حمل وسایل بزرگ و سنگین را داشته باشیم و از این خودرو بیشتر برای حمل وسایل ظریف و شکننده استفاده می شود. وانت ها به انواع بزرگ و کوچک و تک کابین و دوکابین تقسیم می‌شوند، که وانت آریسان جزء انتهای تک کابین بزرگ محسوب می شود. در سال ۱۳۹۱ پلیس راهنمایی و رانندگی ایران تولید خودروی پیکان وانت را به دلیل امنیت پایین آن و نداشتن کیسه هوا و ترمز ای بی اس، متوقف کرد. از آن به بعد بود که شرکت خودروسازی ایران خودرو به فکر تولید یک خودروی وانتی که پیشرفته تر از پیکان وانت باشد، افتاد.

کارخانه ایران خودرو با ترکیب قطعات پژو پارس و پژو ۴۰۵ و پیکان وانت، یک خودروی وانت جدید به نام وانت آریسان را تولید کرد. در اسفند سال ۱۳۹۳ خط تولید این خودروی جدید در کارخانه ایران خودرو افتتاح گردید و اولین خودرو وانت آریسان در سال ۱۳۹۴ شمسی وارد بازار خودرو ایران شد. امروزه دو نوع از خودرو وانت آریسان در بازار خودرو وجود دارد: وانت آریسان بنزین سوز و گازسوز که یدک یار از لوازم یدکی وانت آریسان در هر دو مدل استفاده می نماید.

مشخصات فنی خودرو وانت آریسان

مشخصات فنی خودرو وانت آریسان

این خودرو دارای حجم موتوری برابر با ۱۶۹۶ سی سی و ۴ عدد سیلندر و ۸ عدد سوپاپ می باشد. این خودرو توان تولید ۷۸ اسب بخار قدرت را دارد. بیشترین سرعتی که می توانید با این خودرو به آن دست پیدا کنید، سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت می باشد. البته اگر از سوخت گاز استفاده کنید، بیشترین سرعت ممکن این خودرو به ۱۴۵ کیلومتر در ساعت کاهش پیدا می کند.

خودرو وانت آریسان اگر از گاز استفاده کند، خودرو دوستدار محیط زیست می باشد؛ چراکه حتی گواهی یورو ۴ را هم به خاطر آلایندگی کم خود در زمان کار کردن با گاز دریافت کرده است. موتور خودرو وانت آریسان مانند خودرو پیکان وانت است. در حالت گاز سوز، توان این خودرو پایین تر است و می تواند تا ۷۳ اسب بخار قدرت و همچنین گشتاوری معادل ۱۲۸ نیوتن متر را تولید نماید.

نیرویی که در موتور خودرو تولید می شود به وسیله یک گیربکس ۵ دنده دستی به چرخ های عقب خودرو انتقال پیدا می کند. در واقع وانت آریسان یک خودرو دیفرانسیل عقب است. این ویژگی دیفرانسیل عقب بودن خودروی وانت آریسان یک مزیت نسبت به خودروهای پراید وانت و نیسان آبی یا همان وانت زامیاد محسوب می‌شود چرا که قدرت خودرو افزایش می یابد.

سیستم تعلیق عقب این خودرو از نوع اکسل صلب با فنر تخت می باشد و سیستم تعلیق جلوی آن نیز از نوع مک فرسون با فنر لول است. سیستم سوخت رسانی در خودرو وانت آریسان هم از نوع انژکتور با پاشش چند نقطه ای  است. سیلندرهای این خودرو هم به شکل خطی در کنار همدیگر قرار گرفته‌اند. نوع موتور این خودرو از نوع OHVGII است.

شتاب صفر تا صد خودروی وانت    

هرچند کارخانه خودروسازی ایران خودرو اعلام کرده است که ورژن بنزینی خودروی وانت آریسان در ۱۲.۷ ثانیه از سرعت صفر به سرعت ۱۰۰ می رسد، ولی واقعیت چیز دیگری است و مدل بنزینی خودرو وانت آریسان در حداقل ۱۶ ثانیه می‌تواند از سرعت صفر تا صد برسد. هر چند همین  عدد ۱۶ هم در اکثر خودروهای وانت آریسان قابل دستیابی نیست.

مصرف سوخت خودروی وانت آریسان

 خودرو وانت آریسان بنزینی در حالت ترکیبی ۹.۲۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین مصرف می کند و خودروی وانت آریسان گاز سوز هم  9.92 متر مکعب گاز طبیعی را در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می نماید، پس باید بگوییم که مصرف سوخت این خودرو عدد بالایی است.
این خودرو در در داخل شهر ۱۱.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین می سوزاند این عدد در جاده به ۷.۳۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش پیدا می کند و حجم باک این خودرو ۵۲ لیتری می باشد که در واقع با پر کردن باک بنزین، شما می‌توانید حدود ۵۶۰ کیلومتر رانندگی کنید. استاندارد آلایندگی خودرو هم یورو ۴ است.

طراحی داخلی و خارجی وانت آریسان

 کارخانه ایران خودرو، برای طراحی ظاهری این خودرو از پژو پارس الهام گرفته است و بهتر است بگوییم ظاهر این خودرو همان طراحی ظاهری پژو پارس است. بنابراین، ظاهر این خودرو قابل مقایسه با وانت های دیگر موجود در ایران نیست و بسیار زیبا تر از آن ها می باشد. در مورد فضا داخلی و طراحی داخلی این خودرو هم باید بگویم که داشبورد خودرو وانت آریسان کاملا شبیه به داشبورد پژو اس ال ایکس و پژو پارس ال ایکس است. تنها تفاوتی که با آنها دارد این است که کیفیت متریال استفاده شده در کابین وانت آریسان کمتر از آن ها است و همچنین رنگ داشبورد وانت آریسان هم مشکی است. جلو پنجره وانت آریسان شبیه به جلو پنجره پژو ۴۰۵ است و طراحی کاپوت این خودرو هم هم شبیه پژو می باشد. از لحاظ فضای داخلی هم خودروی وانت آریسان وضعیت بسیار خوبی دارد و قابل مقایسه با خودرو های وانت دیگر موجود در ایران نیست؛ چرا که فضای پای خوبی برای سرنشین و راننده وجود دارد و ارتفاع خودرو هم مناسب است.

مزایای خودروی وانت آریسان

اگر بخواهیم مزایای خودروی وانت آریسان را ذکر کنیم باید این خودرو را با خودروی پیکان وانت مقایسه کرد، چرا که این خودرو در واقع مدل پیشرفته تر و ادامه دهنده راه همان پیکان وانت است. بدیهی است که وانت آریسان در مقایسه با خودروهای باری مطرح در دنیا که بعضی از آنها وارد ایران هم شده اند هیچ مزیت قابل ذکری ندارد.  

  1. فرمان خودروی وانت آریسان از نوع هیدرولیکی است. هرچند این امکان در خودرو های جدید یک قابلیت بسیار ساده محسوب می شود، اما برای دارندگان پیکان وانت که از فرمان ساده آن رنج می بردند امکان خوبی است. امنیت این خودرو نسبت به خودرو پیکان وانت بالاتر است.
  2. سرقت های کمتری از وانت آریسان گزارش شده است.
  3. راننده در خودروی وانت آریسان جدید، دید خوبی نسبت به جاده و خودروهای دیگر دارد، چرا که کابین این خودرو کشیده و استاندارد است، ولی در خودروی پیکان وانت راننده دید مناسبی از جاده و خودرو دیگر ندارد.
  4. روکش صندلی جلو در وانت آریسان از همان نوع بافتی است که در خودرو پژو ۴۰۵ وجود دارد.
  5. عمق قسمت بار این خودرو نسبت به خودروی وانت پیکان کمی بیشتر است و وسایل بزرگتر را می‌توان در آن قرار داد. اما باید مراقب باشیم که وزن این وسایل خیلی سنگین نباشد.
  6. طراحی این خودرو در نمای داخلی و بیرونی خودرو زیباتر از سایر وانت ها است.
  7. دیفرانسیل عقب بودن این خودرو نیز باعث افزایش قدرت آن شده است.
  8. در واقع این خودرو حدود ۳۳۵ کیلوگرم بیشتر از پیکان وانت یا همان وانت باردو می تواند با بار حمل کند
  9.  امکان نصب اتاق های مختلف برای کارهای مختلف در این خودرو وجود دارد.
  10.  محل بار این خودرو به سبک وانت های آمریکایی طراحی شده است
  11.  تزیینات تریم سیاه کابین این ماشین زیبای خاصی به داخل آن داده است
  12.  است فضای داخلی این خودرو تقریباً ارگونومیک می باشد
  13.  در  قسمت پایین کفی بار این ماشین، کپسول گاز قرار گرفته است

 معایب خودروی وانت آریسان

  1. استهلاک زیاد گیربکس خودروی وانت آریسان
  2. مصرف بالای بنزین ماشین
  3. استحکام کم قسمت بار این ماشین به نحوی است که بعد از گذشت زمان نه چندان زیادی، محفظه بار از بدنه خودرو جدا می شود. این مشکل به حدی بود که حتی یک بار کارخانه ایران خودرو فراخوان سراسری اعلام کرد و مالکانی که با این مشکل مواجه بودند خودروی خود را به ایران خودرو بردند تا متخصصان این کارخانه خودروسازی، مشکل را برطرف کنند.
  4. قیمت بالای خودرو و ارزش خرید پایین آن.

در کل اگر به دنبال خرید خودروی باری هستید که بتوانید جابجایی های سبک داخل شهری را با آن انجام دهید پراید وانت، گزینه مناسب تری است. چرا که هم استهلاک کمتری دارد و هم مصرف بنزین آن پایین تر است.
اگر هم به دنبال جابجایی های سنگین با وانت هستید و قرار است که وسایل سنگینی را حمل کنید وانت زامیاد یا همان نیسان آبی در این رنج قیمتی گزینه بهتری است. به همین دلیل است که خودروی وانت آریسان در نزد مردم ایران محبوبیت خاصی ندارد.

آپشن های رفاهی خودرو وانت اریسان

آپشن های رفاهی خودرو وانت اریسان

 این خودرو دارای سیستم تهویه هوای مطبوع دستی است. سیستم صوتی خودرو هم دارای دو بلندگو بوده و قابلیت پخش ام پی تری را دارند. سیستم صوتی ایران خودرو امکان پشتیبانی از فلش و کابل آیو ایکس را هم دارد. البته سی دی را هم می‌تواند پخش کند. دو شیشه موجود در این خودرو به صورت برقی بالا و پایین می شود. این خودرو دارای مه شکن عقب و چراغ خطر سوم و چراغ سقفی است.

 تجهیزات ایمنی وانت اریسان

  1. این خودرو دارای دو عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو می باشد.
  2. قفل مرکزی و همچنین سیستم ایموبلایزر یا همان ضد سرقت در وانت آریسان تعبیه شده است.
  3. ترمز جلوی این خودرو از نوع دیسکی خنک شونده با هوا است و ترمز عقب آن از نوع کاسه ای می باشد.
  4. این خودرو مجهز به سیستم ترمز ضد قفل یا همان ای بی اس است.
  5. کمربند های ایمنی خودرو از نوع سه نقطه ای با امکان تنظیم ارتفاع می باشند.
  6. این خودرو دارای ستون فرمان تلسکوپی است. یعنی در تصادفات فرمان جمع می شود تا به شکم و قفسه سینه راننده آسیب کمتری وارد شود.

اندازه ها و وزن وانت آریسان

وانت آریسان دارای وزنی برابر با ۱۲۴۰ کیلوگرم است؛ که با توجه به اینکه بار هم در این خودرو قرار می‌گیرد باید بگوییم وزن خودرو وزن زیادی است. رینگ و لاستیک جلو این خودرو از نوع فولادی و ۱۵ اینچی است و رینگ و لاستیک عقب این خودرو هم به همین ترتیب فولادی و ۱۵ اینچی می باشد. فاصله محوری در این خودرو ۲۶۷۱ میلی متر و طول خودرو  ۴۶۸۰ است. عرض این خودرو نیز ۱۷۲۰ میلیمتر می باشد. ارتفاع این خودرو نیز ۱۴۶۵ میلیمتر است.

ظرفیت حمل بار وانت آریسان

خودرو وانت آریسان حداکثر می‌تواند ۸۵۰ کیلوگرم بار را حمل کند. البته این عددی است که توسط کارخانه خودروسازی ایران خودرو اعلام شده است و بسیاری از دارندگان این خودرو ادعا می کنند که با حمل باری حتی با وزن کمتر هم، خودروی آنها با مشکل مواجه شده است. بنابراین اگر صاحب این خودرو هستید تا آنجایی که جا دارد وزن کمی را به خودرو تحمیل کنید.

قیمت خودروی وانت آریسان

گفتیم که از مدل ۹۴ تا ۱۴۰۰ این خودرو در بازار ایران موجود است. قیمت مدل ۹۴ این خودرو از ۱۲۰ میلیون تومان به بالا می باشد. طبیعتاً هر چقدر که مدل خودرو جدیدتر می شود، قیمت آن افزایش پیدا می کند به نحوی که مدل ۹۹ این خودرو در حدود ۱۸۵ تا ۱۹۰ میلیون تومان قیمت دارد. مدل ۱۴۰۰ خودروی وانت آریسان هم حدود ۲۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری می شود. بدیهی است که صرف دانستن مدل خودرو نمی توان قیمتی روی آن گذاشت و سلامت فنی خودرو و همچنین میزان رنگی که بدنه آن خودرو دارد، در قیمت آن بسیار تاثیرگذار است. میزان کارکرد خودرو را هم نباید فراموش کنید و هرچه کارکرد خود کمتر باشد قیمت بالاتری خواهد داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.