۱۱ علت سوت کشیدن ماشین + راه های از بین بردن صدای لنت ترمز

یکی از رایج ترین مشکلات خودرو ها سوت کشیدن ماشین در شرایط مختلفی مثل هنگام حرکت، در سرعت بالا، تعویض لنت و … رخ میدهد. معمولا علت سوت کشیدن ماشین وجود مشکلی در لنت ترمز، دیسک ترمز و یا سایر بخش های سیستم ترمز خودرو است که در این مقاله بصورت تخصصی و حرفه ای به آن و راه های از بین بردن صدای لنت ترمز پرداخته شده.

آیا “علت سوت کشیدن ماشین” (why brake pads make noise) در شرایط مختلف را می‌دانید و یا تا به حال با این مشکل مواجه شده‌اید؟ امروزه ماشین و سایر وسایل نقلیه به عضوی از زندگی هر فردی تبدیل شده‌اند و دیگر زندگی کردن بدون آن‌ها برای انسان‌ها در هیچ جای کره زمین ممکن نیست یا خیلی سخت است. باید بدانید که ماشین از اجزای مختلفی تشکیل شده است که یک تعدادی از این اجزا جنبه تزئینی، زیبایی و راحتی دارند، مانند صندلی، روکش صندلی و غیره.

بعضی دیگر از اجزای ماشین ضروری هستند؛ مانند موتور و دنده و لاستیک و غیره، نکته‌ای اهمیت زیادی دارد، این است که ضروری‌ترین جزء موجود در یک خودرو به لحاظ ایمنی، ترمز ماشین است، اگر یک ماشین به لحاظ ظاهری بسیار زیبا باشد و به لحاظ سرعت هم خیلی سریع باشد اما سیستم ترمز خوب و باکیفیتی نداشته باشد به هیچ دردی نمی‌خورد.

سوالات متداول در مورد سوت کشیدن ماشین

  • چرا پس از تعویض لنت کهنه با لنت جدید، ترمز سوت می‌کشد و در برخی موارد با صدای جیغ ترمز ماشین رو به رو می‌شویم؟
  • علت سوت کشیدن ماشین هنگام ترمز، لنت ترمز است یا دیسک چرخ خودرو؟
  • علت سوت کشیدن لنت نو چه چیزی می‌باشد؟
  • چرا لنت کارکرده صدای سوت زدن نمي‌دهد؟ صداي خرخر لنت از چيست؟
  • راننده چگونه ترمز بگیرد تا لنت‌ها کمتر آسیب ببینند؟
  • علت صدای ترمز ماشین در حال حرکت چست؟
  • علت سوت کشیدن لنت ترمز بعد از تعویض آن چه چیزی است؟

در ابتدا باید بگوییم که اگر نمی‌دانید لنت ترمز چگونه کار می‌کند، پیشنهاد می‌کینم که در ابتدا اطلاعات کافی در این زمینه را به دست آورید تا درک بهتری از سوت کشیدن خودرو داشته باشید. صداهای چرخ‌ها گاهی هنگام ترمز و یا در شرایط دیگر شنیده می‌شود، این صداها می‌توانند طبیعی یا در برخی موارد غیرطبیعی باشند، اما در هر صورت پس از شنیدن صدای غیرطبیعی چرخ‌ها باید سیستم ترمز را به یک متخصص ترمز نشان داد و پس از عیب یابی و رفع آن می‌توانید با خیال راحت به رانندگی خود ادامه دهید.

سوت کشیدن ماشین

آشنایی با انواع صدا سوت لنت ترمز

صدای جیغ: معمولا صبح‌ها که هوا سرد است و به همین دلیل لنت‌ها هم سرد می‌باشند، صدایی جیغ مانند از ترمزها شنیده می‌شود، در این حالت این صدا، صدای طبیعی لنت ترمز است و نیازی به نگرانی ندارد و لازم نیست که پس از شنیدن این صدا به تعمیرگاه مراجعه کنید.

صدای بلند: در این حالت، صداهای جیغ مداوم هنگام ترمز یا حرکت ماشین شنیده می‌شود و این بدان معناست که لنت‌های ترمز باید هر چه سریعتر تعویض گردند. در برخی مواقع نیز صدای خرخر ترمز دلیل این موضوع است.

صدای ناله: این صدای لنت ترمز به دلیل صاف شدن سطح دیسک ترمز ایجاد می‌شوند، برای از بین بردن آن باید لنت‌ها را تعویض نمود و سطح دیسک را دوباره جلا داد.

بررسی تخصصی دلایل سوت کشیدن ماشین

یکی از صداهای آزاردهنده خودرو صدای سوت کشیدن ماشین است. توجه داشته باشید که هر کدام از این دلایل می‌توانند باعث بروز صدای لنت ترمز عقب و یا صدای لنت ترمز جلو شوند. اگر برایتان سوال است که چرا لنت ترمز صدا می‌دهد؟ در ادامه می‌توانید به جواب این سوال برسید.

۱٫ اتمام لنت‌ ترمز اصلی ترین دلیل سوت کشیدن ماشین

یکی از دلایل صدای لنت ترمز در زمان ترمز گرفتن، نزدیک شدن به پایان عمر لنت است، در آن لحظه که لنت به پایان رسیده است و چیزی از آن نمانده است، در واقع چون آهن لنت به دیسک ترمز برخورد می‌کند، شما صدای سوت یا خرخر غیرطبیعی را می‌شنوید، در این زمان لنت ماشین باید به سرعت جایگزین شود، در غیر این صورت دیسک چرخ آسیب دیده و خراشیده خواهد شد.
برای خرید لنت ترمز جدید میتوانید به صفحه قیمت لنت ترمز خودرو در وبسایت یدک یار مراجعه کنید.

گاهی اوقات این اتفاق یعنی اتمام لنت زمانی رخ می‌دهد که شما دسترسی به جایی ندارید که آن‌ها را خریداری کنید و يا کسي نيست که لنت را برای ما جايگزين کند و همین جاست که این نکته مهم ظاهر می‌شود که همیشه قبل از سفر یک چک کامل از سیستم ترمز انجام دهید، يه لنت يدکي با خود داشته باشید و سعی کنید یاد بگیرید که چگونه خودتان لنت ماشین خود را باز کنید و آن را تغییر دهید، البته برای انجام این کار باید ابزارهای لازم را به همراه داشته باشید.

توصیه می‌کنیم که اگر لنت‌ها را خودتان در راه تغییر دادید، چرخ‌ها را در اولین شهری که به آن می‌رسید به یک متخصص نشان دهید تا تعمیر و نگهداری جدیدی را روی لنت‌ها انجام دهد. اما از کجا بدانيم لنت ماشین ما از بين رفته؟ راه‌های متعددی وجود دارد که بدانیم آیا لنتهای ترمز یا همان لنت‌های ترمز ما فرسوده شده‌اند یا نه، در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

۲٫ استفاده از لنت بی‌کیفیت = سوت کشیدن خودرو

در برخی از لنت‌ها میزان فلز داخل ماده لنت یا زیاد است یا از ترکیب استاندارد و کیفیت لازم استفاده نشده است، هنگام نصب این لنت‌های ترمز روی چرخ‌های ماشین، آن‌ها تولید صدایی شبکه به سوت موقع ترمز می‌کنند که این معضل تنها با تعویض لنت حل می‌شود. پس به یاد داشته باشید هنگام خرید لنت ترمز، مطمئن شوید که لنت را از یک مکان مطمئن و یک برند قابل اعتماد دریافت می‌کنید. همچنین اگر بهترین برندهای لنت ترمز را نمی‌شناسید، پیشنهاد می‌کنیم که اطلاعات کافی درباره آن‌ها را به دست آورید.

۳٫ گرم شدن بیش از حد دیسک و لنت ترمز

گرم شدن بیش از حد دیسک و لنت ترمز موضوعی است که وقتی به دفعات زیاد و پشت سر هم از ترمز استفاده می‌کنیم اتفاق می‌افتد، ترمز زدن زیاد هم در ترافیک سنگین و هم در سرپایینی‌ها و جاده‌هایی با دست انداز زیاد رخ می‌دهد، این مشکل معمولا با کمی‌ استراحت دادن به سیستم ترمز و خنک کردن لنت‌ها و دیسک‌های ترمز حل می‌شود.

۴٫ لبه دار شدن دیسک ترمز و سوت کشیدن ماشین هنگام حرکت

ایجاد لبه در دیسک ترمز نیز یکی دیگر از علائم خرابی دیسک ترمز و از دلایل سوت زدن لنت‌های ترمز است، به خصوص اگر لنت ترمز جدید باشد، دلیل آن هم این است که لنت به طور کامل در دیسک ترمز جا نمی‌شود و لنت یا همان لنت با یک زاویه جدید نسبت به دیسک ترمز قرار می‌گیرد. خوب است بدانید بیشترین دلیل ایجاد لبه در دیسک چرخ، کیفیت ضعیف و غیر استاندارد لنت‌های ترمز قبلی است، لبه دار شدن دیسک ترمز این الزام را پدید می‌آورد که دیسک ترمز باید تعویض شود تا مشکل حل شود.

۵٫ قرار نگرفتن لنت بر روی دیسک ترمز

دلایل اصلی این مشکل سه مورد است که در زیر ذکر شده است:

  1. لنت ترمز غیر استاندارد
  2. کالیپر ترمز معیوب
  3. نصب نادرست لنت ترمز

این اتفاق معمولاً در هنگام جایگزینی لنت‌های قدیمی ‌با لنت‌های جدید رخ می‌دهد که شما باید این مشکل را قبل از آسیب رساندن به سیستم ترمز و ایجاد خطر جدید برطرف کنید، همچنین اگر مشکلی در کالیبراتور وجود داشته باشد با سرویس کردن کالیپر و چمبر کردن گوشه‌های لنت، این مشکل از بین خواهد رفت.

۶٫ آسیب رسیدن به فنر لنت

لنت‌ها دارای یک فنر هستند که در واقع نگه دارنده لنت است، یکی دیگر از دلایل سوت زدن لنت یا لنت ماشین هم آسیب دیدن همین فنر لنت است. به دلیل شکست فنر، لنت‌ها به درستی در کالیبراتور جا نمی‌شوند و در هنگام ترمز کردن، لنت‌ها حرکت می‌کنند و باعث ایجاد سر و صدا و سوت می‌شوند که در این حالت باید با تعویض فنر و نصب مجدد لنت مشکل حل می‌شود.

۷٫ صاف شدن سطح دیسک ترمز

هنگامی ‌که سطح دیسک ترمز صاف می‌شود، ترمز به درستی کار نمی‌کند و به نوعی این مورد را نازک شدن دیسک ترمز می‌نامند، در این صورت صدای سایش هنگام ترمز گرفتن شنیده می‌شود، در این حالت سمباده زدن دیسک ترمز بهترین راهکار برای این موضوع است تا با زبر شدن سطح دیسک ترمز، دیسک ترمز بهتر لنت ترمز را در بر بگیرد، در صورت حل نشدن مشکل باید دیسک چرخ را تعویض کنید.

۸٫ صاف شدن سطح لنت ترمز و سوت کشیدن ماشین

این موضوع به چند دلیل رخ می‌دهد که یکی از آن‌ها کیفیت ضعیف لنت‌ها و فرمولاسیون ضعیف آن‌ها می‌باشد، دلیل دیگرش هم می‌تواند گرم شدن بیش از حد لنت‌ها باشد، این مشکل را می‌توان با تغییر لنت حل کرد.

۹٫ جدا شدن گوشته لنت ترمز از آهن لنت

این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که در هنگام اتصال گوشته لنت به آهن دیسک از چسب یا حرارت با کیفیت پایین استفاده شود، هنگامی ‌که این اتفاق می‌افتد، گوشته لنت از آهن آن جدا شده و در هنگام ترمزگیری به دلیل لرزش بیش از حد بین لنت و آهن صدای سوت شنیده می‌شود، بروز این اتفاق بسیار خطرناک است و در این حالت لنت ترمز باید تعویض شود.

۱۰٫ چسبیدن دائمی ‌لنت ترمز به سطح دیسک ترمز و درگیر کردن لنت ترمز

به دلیل فشار کمک ترمز و فشار پیستون ترمز داخل کالیپر ترمز، لنت‌های ترمز با دیسک چرخ درگیر می‌شوند، در این مرحله شتاب منفی باعث توقف خودرو می‌شود، اگر اتصالات لاستیکی ترمز روی پیستون‌ها آسیب دیده باشد، یا بوشینگ‌های کالیپر سفت شوند یا به اصطلاح متصل شوند، لنت‌ها با دیسک ترمز به صورت دائمی ‌درگیر خواهند شد و در هنگام حرکت، لنت‌ها از دیسک چرخ جدا نمی‌شوند، بنابراین لنت‌ها و دیسک‌های ترمز بیش از حد گرم می‌شوند و به سرعت ساییده می‌گردند، جفت شدن همیشگی لنت‌های ترمز با سطح دیسک متحرک باعث سوت زدن لنت‌های متحرک خودروی در حال حرکت می‌شود، در این حالت تنها کالیپر باید تحت تعمیر و نگهداری قرار گیرد و لوازم لاستیکی آن جایگزین شود و بوشینگ‌ها و پیچ‌ها باید روان شوند.

۱۱٫ خط افتادن روی دیسک‌های ترمز

دیسک ترمزی که روی آن خط افتاده است نیز می‌تواند باعث ایجاد صدای سوت در لنت‌ ترمز شود، به خصوص هنگامی‌ که لنت قدیمی ‌را با بالشتک یا لنت جدیدی جایگزین می‌کنیم، در این مرحله تماس کل سطح لنت با دیسک چرخ رخ نمی‌دهد و باعث می‌شود در هنگام ترمز صدا سوت ایجاد شود، در این حالت کافی است دیسک چرخ را با دیسک جدید جایگزین کنید.

آشنایی با علت سوت کشیدن ماشین هنگام حرکت

“علت سوت کشیدن ماشین هنگام حرکت” می‌تواند لبه دار شدن دیسک ترمز باشد. زمانی که دیسک به اصطلاح لبه دار می‌شود، با برخورد ناقص لنت به لبه دیسک، این امکان به وجود می‌آید که شما صدای سوت به گوشتان برسد. همچنین ممکن است که سایش لنت‌ها و یا اتمام لنت‌ها هم علت سوت کشیدن لنت هنگام حرکت باشد. دلیل دیگری که می‌تواند دلیل سوت کشیدن چرخ جلو هنگام حرکت باشد، وجود آلودگی و رسوب بین لنت‌ها است. مشاهده مشکل سوت کشیدن لنت هنگام حرکت مشکل نسبتا نادری است، اما پیشنهاد می‌کنیم برای رفع این مشکل به فکر بوده و به تعمیرگاه مراجعه کنید.

بررسی علت سوت کشیدن ماشین هنگام ترمز گرفتن

اصلی ترین علت “سوت کشیدن ماشین هنگام ترمز گرفتن“، لبه دار شدن دیسک ترمز، صاف شدن یا شیشه شدن لنت ترمز، تمام شدن لنت ماشین و کیفیت پایین لنت استفاده شده در خودرو است. هرچند ناگفته نماند که سوت کشیدن ماشین زمان ترمز گرفتن میتواند به دلایل دیگری مثل خرابی فنر لنت، نصب اشتباه لنت ترمز، گرم شدن لنت و … نیز باشد اما رایج ترین دلیل سوت کشیدن ماشین هنگام ترمز گیری همان موارد ابتدایی است که ذکر شده است.

علت سوت کشیدن ماشین در سرعت بالا

طبق گفته متخصصین و تعمیرکاران مجرب مهم ترین علت “سوت کشیدن ماشین در سرعت بالا“، استفاده از لنت بی کیفیت و لبه دار شدن دیسک ترمز ماشین است. هر دو این موارد به دلیل ایجاد ارتعاش بین لنت و دیسک ترمز باعث سوت کشیدن ماشین در سرعت بالا میشود. دقت داشته باشید که سوت کشیدن لنت خودرو در سرعت بالا میتواند نشان دهنده ضعف در سیستم ترمز گیری شود و لنت ترمز نتواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد.

دلایل سوت کشیدن لنت ترمز نو بعد از تعویض چیست؟

یک “علت سوت کشیدن لنت ترمز نو” بعد از تعویض تماس ناصحیح بین سطح لنت و دیسک ترمز است. ممکن است به علت عدم هموار بودن دیسک یا نامناسب بودن ضخامت لنت نیز باشد. همچنین اگر لنت ترمز فرسوده شده باشد، می‌تواند منجر به شنیدن صدای سوت هنگام ترمز گرفتن شود. عواملی مانند عدم یکنواخت بودن ضخامت لنت، اتمام طول عمر لنت یا سایر مشکلات فنی می‌توانند باعث فرسایش دیسک شوند.

از “دلایل سوت کشیدن لنت ترمز بعد از تعویض” ، می‌توان به استفاده از لنت‌های نامناسب اشاره کرد. انتخاب لنت‌هایی که با استانداردها و نیازهای تولیدکننده خودرو سازگاری دارند، ضروری است و می‌تواند سبب رفع سوت کشیدن لنت نو شوند. دلیل دیگری که می‌تواند باعث سوت کشیدن ترمز نو شود، شرایط رانندگی است. در شرایط مهتلفی رانندگی باید به درستی از ترمز استفاده کنید، به طور مثال ترمز کردن با نیروی زیاد، ترمز کامل در سرعت بالا، ترمزهای مکرر از اشتباهاتی هستند که نباید با ترمز خودرو انجام دهید. در صورتی که سوت کشیدن لنت ترمز نو بیش از حد است یا به طور مداوم ادامه دارد، بهتر است به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کرده و مشکل را بررسی و رفع کنید.

11 علت سوت کشیدن ماشین + راه های از بین بردن صدای لنت ترمز

راه‌ها از بین بردن صدای سوت لنت ترمز ماشین چیست؟

صدای لنت موقع ترمز گرفتن نیز به چندین عامل مختلق بستگی دارد. در ادامه، “راه‌های از بین بردن صدای سوت لنت ماشین” را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

تعویض لنت‌ها، راه اصلی از بین بردن صدای سوت ماشین

سوت لنت ترمز معمولا به دلیل فرسایش بیش از حد یا خرابی لنت‌های ترمز ایجاد می‌شود. در این صورت، جایگزینی لنت‌ها ممکن است یکی از راه‌های برطرف کردن سوت لنت ترمز و کاهش صدای سوت داشته باشد.

استفاده از لنت با کیفیت

مطمئن شوید که از لنت‌های با کیفیت و مطابق با استانداردهای تولیدکننده خودرو استفاده می‌کنید. لنت‌های با کیفیت پایدارتر و کم‌صداتر هستند و می‌توانند باعث رفع سوت کشیدن لنت ترمز شوند.

استفاده از لنت‌های ضد صدا

برخی تولیدکنندگان لنت‌های ترمز ویژگی‌های ضد صدا را در طراحی لنت‌های خود معرفی کرده‌اند. استفاده از لنت‌های ضد صدا می‌تواند صدای سوت را به طور قابل توجهی کاهش دهد که یکی از راه‌های رفع صدای سوت لنت ترمز نیز می‌باشد.

کنترل گرما

سوت لنت ترمز ممکن است به دلیل گرم شدن بیش از حد لنت‌ها و دیسک‌ها ایجاد شود. اطمینان حاصل کنید که سیستم ترمز شما به درستی عمل می‌کند و خنک شدن لنت‌ها بین ترمزهای متوالی را تضمین می‌کند. این به معنی ترمز کردن با نیروی کمتر و به شکل متوالی تا کامل سرد شدن لنت‌ها است.

بررسی بوستر ترمز

برای بسیار از افراد سوال است که بوستر ترمز چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟ وظیفه بوستر ترمز افزایش فشار هیدرولیکی در سیستم ترمز است تا نیروی فشردن پدال ترمز را کاهش داده و به راننده کمک کند تا با استفاده از نیروی کمتری، خودرو را توقف دهد. این قطعه از یک بوستر و یک سیستم خلا استفاده می‌کند.

سرویس دوره‌ای ترمز خودرو

برخی از تولیدکنندگان خودرو توصیه می‌کنند که به منظور کاهش صدای سوت لنت ترمز و بروز مشکلات دیگر، سرویس دوره‌ای ترمز خودرو را در دستور کار قرار دهید تا طول عمر خودرو افزایش یافته و هزینه‌هایتان نیز کاهش یابد.

ترفندهای مکانیک‌ها برای از بین بردن سوت ماشین

  • ترفند اول: روغن کاری و گریس زدن به پشت لنت، هر دو از لرزش بین لنت و دیسک جلوگیری می‌کند و صدا را کاهش می‌دهد.
  • ترفند دوم: لنت‌هایی که سوت می‌کشند را باید از کالیپر خارج کرد و روی آن‌ها را سمباده کشید تا زبر شوند، این عمل، صافی لنت را از بین می‌برد، سپس لنت دوباره در محل نصب می‌شود تا سوت کشیدن آن از بین برود.
  • ترفندهای مکانیک‌ها برای کاهش سوت لنت ترمز

مراجعه به تعمیرکار

اگر صدای سوت لنت ترمز هنوز ادامه دارد و با تمام راه حل‌های فوق نتوانستید آن را برطرف کنید، بهتر است به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه کرده و مشکل را توسط تکنسین‌های متخصص بررسی و رفع کنید. لطفا توجه داشته باشید که صدای سوت لنت ترمز ممکن است در برخی از شرایط نرمال ترمز کردن طبیعی باشد و تمامی صداها نیازی به برطرف کردن ندارند و بعد از مدتی از به طور خودکار برطرف می‌شوند.

نکات رفع مشکل سوت کشیدن لنت ماشین

بعد از اینکه دمپر را نصب کردید باید ماشین را در جاده تست کنید و با آن رانندگی کنید، در حین تست کردن ماشین باید بارها ترمز بگیرید تا مطمئن شوید که مشکل رفع شده است.دقت کنید که ته دمپر می‌تواند در محل خودش بچرخد و این یک عیب و مشکل نیست. قرار دادن این وسیله تنها برای از بین بردن عیب صدای دنده عقب ماشین می‌باشد و اگر وسایلی مانند کالیپر، لنت ترمز، دیسک چرخ مشکل دارند و یا خیلی باکیفیت نیستند باید آن‌ها را با مورد مناسب تعویض نمایید. در زمان انجام تعمیرات، به علائم تمام شدن لنت ترمز دقت داشته باشید، زیرا بسیار مهم است که لنت ترمز را در زمان مناسب تعویض کنید.

علت صدای سوت ترمز هنگام دنده عقب و راه‌حل‌های آن

صدای سوت ترمز هنگام دنده عقب ممکن است به دلایل مختلفی باشد. در ادامه، تعدادی از علت‌های متداول برای ایجاد صدای ترمز در هنگام عقب رفتن را بررسی می‌کنیم:

سایش صفحه ترمز

صفحه ترمز ممکن است به دلیل سایش بیش از حد یا رسیدن به سطح پایانی خود، صدایی تولید کند. این مشکل معمولا از نتیجه تعویق افتادن تعویض صفحه ترمز برمی‌گردد.

وارد شدن ضربه به صفحه ترمز

در صورتی که خودرو شما در معرض ضربه قرار گرفته باشد، صفحه ترمز ممکن است دچار آسیب شده و صدایی تولید کند. در این صورت، بهتر است یک متخصص خودرو چکاپ کاملی از ماشین داشته باشد تا میزان آسیب را بررسی کند.

اختلال در عملکرد ترمز

اگر سیستم ترمز خودرو به درستی تنظیم نشده باشد یا قطعات آن کمی شل شده باشند، ممکن است صدا ایجاد شود. بررسی و تعمیر ترمز‌ها توسط یک تکنسین ماهر می‌تواند این مشکل را رفع کند.

نکات و مراحل برطرف کردن صدای ترمز هنگام دنده عقب

در بسیاری از خودروها زمانی که دنده عقب آن‌ها گرفته می‌شود، صدای زوزه هنگام دنده عقب از خود بروز می‌دهند، این مسأله در ماشین‌های دنا، سورن و پارس که دارای ترمز دیسکی در چرخهای عقب خود هستند بسیار رایج و مشهود است، در این قسمت از مقاله به بررسی نحوه برطرف کردن صدای ترمز در دنده عقب این ماشین‌ها می‌پردازیم.

ابتدا قطعات و ابزارهایی که برای برطرف کردن این مشکل به آن‌ها نیاز است را بررسی می‌کنیم که عبارتند از دمپر کالیپر عقب، یک چسب لاکتایت با ظرفیت ۵ میلی گرمی، یک بست پلاستیکی ۲۰۰ میلی‌متری مقاوم و باکیفیت. به منظور بررسی و برطرف کردن این مشکل باید مطابق مرحله‌های پایین دمپر را بررسی و نصب کنید:

مرحله یک: اولین کاری که باید انجام دهید این است که در ابتدای امر، مطمئن شوید که قطعاتی مانند رینگ و لاستیک تغییر ارتفاع ندهند و لنت‌ها هم تمام نشده باشند و دیسک ترمز چرخ مشکلی نداشته باشد و چرخ هم به دلیل قفل شدن کالیپر ترمز، درگیر نباشد.

مرحله دو: مرحله دوم هم این است که رگلاژ بودن ترمز دستی بررسی شود، دقت کنید که عدد دقیق رگلاژ باید عددی بین ۷ تا ۱۰ دندانه باشد.

مرحله سوم: سومین کاری که باید انجام دهید این است که بعد از انجام، بررسی، تست کردن و چک کردن مرحله‌های ذکر شده باید پیچ راهنمای پایینی کالیپر را باز کنید، این عمل با استفاده از ابزارهای مخصوص انجام می‌گیرد.

مرحله چهار: در مرحله چهارم نیز این است که اگر در تعمیرهای قبلی خودرو بر روی ماشین شما، واشر دارای چاک بسته شده باشد می‌بایستی این واشر را دربیاورید.

مرحله پنج: هم به این صورت است که رزوه‌های دمپر را پیش از بستن کاملا پر از چسب کنید.

مرحله شش: که باید انجام دهید این است که بعد از انجام مراحل بالا باید دمپر را به جای پیچ راهنمای پایینی کالیپر ببندیم. (توجه کنید که باید با گشتاور ۳۰ نیوتن متر سفت و محکم شود، رعایت نکردن گشتاور درست، باعث بروز صدای تقه هنگام ترمز در دنده عقب می‌شود و برطرف شدن مشکل را سخت‌تر می‌کند).

مرحله هفت: و مرحله آخر این است که بعد از اینکه دمپر را نصب کردید، درپوش پلاستیکی را از ته آن دربیاورید و پیچ آلن را با گشتاور ۱۰ نیوتن متر محکم کنید، ذکر این نکته الزامی است که رزوه‌های مربوطه را باید تا انتها مرتب کنید و بعد از آن به صورت مجدد درب پلاستیکی را در جای خودش بگذارید.

خطرات و عوارض سوت کشیدن لنت خودرو را بدانید

سوت کشیدن لنت ترمز خودرو به صورت مداوم یا به طور شدید می‌تواند منجر به خطرات جبران ناپذیری شود. در ادامه، برخی از خطرات سوت کشیدن لنت ترمز را برایتان ذکر می‌کنم:

کاهش عملکرد ترمز

سوت کشیدن لنت ترمز ممکن است به معنای کاهش عملکرد ترمز باشد. اگر لنت ترمز به حداکثر سایش رسیده یا آسیب دیده باشد، توانایی ترمز کردن به خوبی کاهش می‌یابد و این می‌تواند به تاخیر در توقف خودرو و بروز تصادفات منجر شود.

افزایش مسافت توقف کامل خودرو

سوت کشیدن لنت ترمز می‌تواند منجر به افزایش طول مسافت ترمز کردن شود. این به معنای این است که برای توقف خودرو نیاز به فشردن دسته ترمز به مدت بیشتری است و در صورت بروز موقعیت‌های خطرناک، ممکن است زمان کافی برای توقف نداشته باشید.

خرابی سیستم ترمز

استمرار سوت کشیدن لنت ترمز به صورت شدید می‌تواند منجر به خرابی و آسیب به سیستم ترمز شود. این ممکن است شامل آسیب به دیسک ترمز، کالیپرها، پدال ترمز و سایر اجزای سیستم ترمز باشد.

عدم کنترل خودرو در شرایط خطرناک

در صورتی که لنت ترمز ناصحیح عمل کند و عملکرد ترمز به خوبی انجام نشود، در شرایط خطرناک مانند ترمز کردن در سرعت بالا یا در مسیر منحنی، کنترل خودرو را از دست داده و خطر تصادف افزایش می‌یابد.

اتمام لنت ها

راهنمای خرید لنتی که سوت نکشد

“خرید لنت ترمزی که سوت نکشد”، رابطه مستقیم با کیفیت آن دارد. برای خرید لنت ترمز باکیفیت، راه‌های زیادی دارید که یکی از آن‌ها می‌تواند مشاوره با تعمیرکار یا تکنسین باشد. قبل از خرید لنت ترمز، بهتر است با یک تعمیرکار ماهر یا تکنسین ماشین خود مشورت کنید. آن‌ها می‌توانند به شما نکات مهمی در مورد نوع و برند لنت ترمز مناسب برای خودروتان بدهند.

دیگر راهی که برای بهترین نتیجه را برای خرید لنتی که سوت نکشد، خواهد داشت، بررسی استانداردهای لنت ترمز است. قبل از خرید لنت ترمز اطمینان حاصل کنید که لنت ترمزی که قصد خرید آن را دارید، با استانداردهای جهانی و لازم خودرو سازگاری دارد. یکی از استانداردهای معروف در این زمینه استاندارد ECE R90 که نشان می‌دهد لنت ترمز با آزمون‌های لازم برای عملکرد و کیفیت تایید شده است. همچنین می‌توانید لنت‌هایی که دارای شیار و یا شکاف وسط لنت هستند، صفحه‌های جذب صدا دارند و دارای برجستگی روی لنت هستند را نیز انتخاب کنید. دیگر ویژگی‌هایی که می‌توانند از سوت کشیدن لنت ترمز جلوگیری کنند، استفاده از ترفند شرکت‌ها که پخ زدن لنت یا چمفر لنت (chamfer) و
استفاده از آهن‌های NRS است که تاثیر بسزایی دارند.

نکته‌ای که قبل از خرید لنت ترمز که سوت نکشد باید در نظر بگیرید، انتخاب برند معتبر و توجه به محدوده قیمتی است. برندهای معروف عموما از مواد با کیفیت و آخرین تکنولوژی‌ها برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند و به همین دلیل قیمت لنت ترمز این برندها با دیگر برندها متفاوت است. همچنین نظرات کسانی که خودرویی هم مدل شما را دارند نیز می‌تواند به شما کمک کند که بهترین لنت ترمز را به بهترین قیمت خریداری کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.