بهترین تایم تعویض قطعات مصرفی سورن

سمند سورن دارای اقلام مصرفی مختلفی می باشد که به همین منظور ما در این مقاله به بررسی بهترین تایم تعویض قطعات مصرفی سورن پرداخته‌ایم تا بدانید چه قطعه را چه زمانی باید تعویض کنید.

سورن (IKCO Soren) یکی از محصولات شرکت ایران خودرو و در واقع فیس لیفت سمند می باشد. سورن برای اولین بار در سال ۱۳۸۶ وارد بازار شد و در حال حاضر ما شاهد مدل های مختلفی از خودرو که شامل سورن عادی (موتور پژویی)، سورن ELX، سورن ELX توربو شارژ و سورن پلاس هستیم. تمامی این مدل ها از لحاظ ظاهری تفاوتی باهم ندارند و تفاوت اصلی مدل های سمند سورن در بُعد فنی آنها می باشد. به همین منظور ما در این مقاله قصد داریم “بهترین تایم تعویض قطعات مصرفی سورن” در مدل های مختلف را بررسی کنیم تا بدانید اقلام مصرفی تیپ های مختلف سمند سورن را در چه بازه های زمانی بایستی تعویض کنید.

بهترین زمان تعویض روغن موتور سورن

روغن موتور سورن وظیفه روانکاری و کاهش اصطکاک در موتور، تمیز کردن رسوبات موتور، جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی قطعات داخل موتور، کاهش دمای موتور و….. را بر عهده دارد. روغن موتور مناسب سورن باید دارای درجه گرانروی ۱۰W40 باشد و همچنین توصیه می شود که روغن موتور سورن تک سوز، دوگانه سوز و توربو را هر ۵ الی ۶ هزار کیلومتر تعویض کنید.

[ARPrice id=291]

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس سورن

روغن گیربکس سورن در جعبه دنده این خودرو قرار دارد و باعث روانکاری قطعات مختلف گیربکس و جلوگیری از خرابی و اصطکاک آن ها می شود. تمامی مدل های سمند سورن دارای گیربکس دنده‌ای می باشند که به همین دلیل توصیه می کنیم روغن گیربکس سورن را هر ۴۰ الی ۵۰ هزار کیلومتر تعویض کنید تا با خرابی های گیربکس مواجه نشوید. اگر هر زمان با علائم خرابی گیربکس دستی مواجه شدید بایستی سریعاً سطخ روغن گیربکس سورن را چک کنید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید چراکه مقدار پایین یا فرسوده شدن روغن گیربکس سورن نقش بسزایی روی خرابی های گیربکس خواهد داشت.

[ARPrice id=292]

بهترین زمان تعویض تسمه تایم سورن

تسمه تایم سورن مهم ترین تسمه این خودروست که وظیفه تنظیم زمانبندی باز و بسته شدن میل لنگ و میل سوپاپ را برعهده دارد. همانطور که می دانید عوارض پاره شدن تسمه تایم بسیار زیاد است و هزینه های مختلفی را ایجاد می کند که به خاطر همین مسئله بهتر است تعویض تسمه تایم سورن معمولی و توربو را هر ۵۰ الی ۶۰ هزار کیلومتر انجام دهید تا از خطرات پاره شدن تسمه تایم سورن جلوگیری کنید.

[ARPrice id=293]

بهترین زمان تعویض تسمه دینام سورن

تسمه دینام سورن دومین تسمه مهم این خودروست که وظیفه انتقال انرژی به اجزای حیاتی این خودرو را بر عهده دارد. معمولاً تسمه دینام عمر بالاتری نسبت به تسمه تایم خواهد داشت که به همین دلیل بهترین زمان تعویض تسمه دینام سورن بین کیلومترهای ۸۰ الی ۱۰۰ هزار می باشد.

[ARPrice id=294]

بهترین زمان تعویض شمع سورن

شمع سورن از بخش های مختلفی مانند واشر، عایق، الکترود و… تشکیل شده که نقش مهمی را در سیستم احتراق این خودرو ایفا می کند. با توجه به اینکه شمع سورن قطعه‌ای مصرفی است شما بایستی در بازه های زمانی مشخص این قطعه را تعویض کنید. بنابراین بهترین زمان تعویض شمع سورن تک سوز، دوگانه سوز و توربو هر ۴۰ الی ۵۰ هزار کیلومتر می باشد که البته کیفیت سوخت، کیفیت شمع و سبک رانندگی شما تاثیر بسزایی روی طول عمر شمع ها خواهد داشت. البته شما دقیق ترین زمان تعویض شمع سورن را می توانید با دانستن نشانه‌های تعویض آن شناسایی کنید که در این رابطه توصیه می کنیم مقاله بهترین زمان تعویض شمع خودرو را از مجله یدک یار مطالعه کنید تا اطلاعات کاملی را درباره این موضوع پیدا کنید.

[ARPrice id=295]

بهترین زمان تعویض باتری سورن

باتری سورن مهم ترین بخش سیستم برق رسانی این خودروست که برق اجزای مختلف را تامین، ذخیره و تقسیم می کند. به طور مثال باتری سورن باعث روشن شدن چراغ های ماشین، استارت زدن، روشن شدن سیستم مولتی مدیا، روشن شدن تهویه مطبوع و به کار افتادن تمامی تجهیزاتی که احتیاج به برق دارند می شود. پس با این تفاسیر می تواند گفت که طول عمر باتری ها متغیر است و کاملاً بستگی به کیفیت باتری، نوع استفاده و نوع ماشین دارد. اما به طور میانگین بهترین زمان تعویض باتری سورن بعد از ۲ الی ۳ سال استفاده است. اگر می خواهید به طور دقیق بدانید که باتری سورن چه زمانی نیاز به تعویض دارد توصیه می کنیم هر از چند گاهی تست سلامت باتری ماشین را انجام دهید تا در صورت نیاز این قطعه مصرفی را تعویض کنید.

[ARPrice id=296]

بهترین زمان تعویض لنت سورن

لنت سورن بخشی از سیستم ترمز این خودروست که وظیفه توقف و کاهش سرعت خودرو را بر عهده دارد. لنت سورن قطعه‌ای مصرفی می باشد و طول عمر آن بر اساس کیفیت لنت ترمز و سبک رانندگی شما متغیر است. اما با توجه به اینکه لنت ترمز سورن مستقیماً با سلامت سرنشینان خودرو و سایر افراد سر و کار دارد توصیه می کنیم لنت ترمز جلو سورن را هر ۳۰ الی ۴۰ هزار کیلومتر و لنت ترمز عقب سورن را هر ۶۰ الی ۷۰ هزار کیلومتر تعویض کنید.

[ARPrice id=297]

بهترین زمان تعویض لاستیک سورن

لاستیک های سورن باعث بهبود کیفیت سواری و هندلینگ این خودرو می شوند و همچنین نقش بسزایی را روی عملکرد سیستم ترمز خواهند داشت. لاستیک سورن را می توان یکی از مهم ترین اقلام مصرفی این خودرو محسوب کرد که معمولاً باید بعد از چند سال و طی کردن چندین هزار کیلومتر تعویض شوند. برای تشخیص بهترین زمان تعویض لاستیک سورن بهتر است اول نگاهی به عمق آج لاستیک بیندازید و یا تاریخ تولید لاستیک را بررسی کنید که ببینید آیا بیشتر از ۵ سال از عمر لاستیک می گذرد یا خیر. اما طبق یه قانون کلی، بهترین زمان تعویض لاستیک جلو بعد از طی کردن مسافت ۶۰ الی ۷۰ هزار کیلومتر و بهترین زمان تعویض لاستیک عقب سورن بعد از طی کردن مسافت ۸۰ الی ۹۰ هزار خواهد بود.

[ARPrice id=298]

بهترین زمان تعویض فیلتر و صافی سورن

سمند سورن دارای فیلترهای مختلفی است که در ادامه به تفکیک بهترین زمان تعویض فیلتر و صافی سورن را بررسی کرده‌ایم.

بهترین زمان تعویض فیلتر هوا سورن:

فیلتر هوا سورن در ورودی موتور این خودرو قرار دارد و با تصفیه کردن هوا باعث ورود هوای تمیز و بدون آلودگی به موتور می شود. معمولاً آلاینده ها و ذرات زیادی در هوا وجود دارند که می توانند باعث خرابی سوپاپ ها، رینگ های پیستون، بدنه سیلندرها و… شوند که در این میان فیلتر هوا سورن با انجام فیلتراسیون به کمک ماشین می آید و از خرابی های مختلف جلوگیری می کند. با گذر زمان، فیلتر هوا سورن به دلیل جذب آلودگی های مختلف دچار گرفتگی می شود و نیاز به تعویض پیدا می کند که به همین منظور بهترین زمان تعویض فیلتر هوا سورن بعد از طی کردن مسافتی بین ۱۰ الی ۱۵ هزار کیلومتر خواهد بود.

[ARPrice id=299]

بهترین زمان تعویض فیلتر اتاق سورن:

فیلتر اتاق سورن وظیفه حذف آلاینده‌های مضر از جمله دود و گرد و غبار از هوایی که در داخل کابین خودرو تنفس می کنید را دارد. معمولاً بهترین زمان تعویض فیلتر اتاق سورن هر ۱۲ الی ۱۵ هزار کیلومتر می باشد که البته اگر احساس کردید که کابین خودرو بوی نامطبوعی می دهد و یا جریان هوا در اتاق خودرو کاهش یافته بایستی سریعاً این قطعه را تعویض کنید. از آنجایی که فیلتر اتاق سورن با سلامت سرنشینان خودرو سر و کار دارد توصیه می کنیم اگر در محیط های با آلودگی زیاد تردد می کنید، زودتر از این بازه زمانی اعلام شده اقدام به تعویض این فیلتر کنید.

[ARPrice id=300]

بهترین زمان تعویض فیلتر روغن سورن:

مهم ترین وظیفه فیلتر روغن سورن این است که روغن موتور را تصفیه کنید تا روغن موتور بتواند به درستی خنک سازی و روانکاری قطعات داخل موتور را انجام دهد. پس با توجه به اهمیت این قطعه، بهتر است هر زمان که روغن موتور سورن را تعویض کنید همراه با آن، فیلتر روغن روغن سورن را هم تعویض کنید.

[ARPrice id=301]

بهترین زمان تعویض صافی بنزین سورن:

امروزه اکثر خودروها از بنزین برای روشن نمودن موتور استفاده می کنند که البته به دلیل وجود ناخالصی های مختلف درون باک خودرو ممکن است بنزین همراه با این ناخالصی ها وارد موتور شود و خرابی های مختلفی را ایجاد کند که در این بین فیلتر یا صافی بنزین به کمک ما آمده از ورود ناخالصی های بنزین به موتور جلوگیری می کند. لازم به توضیح است کیفیت سوخت و شرایط رانندگی تاثیر زیادی روی طول عمر صافی بنزین سورن دارد که بدین ترتیب می توانیم بگوییم بهترین زمان تعویض صافی بنزین سورن هر ۲۰ الی ۳۰ هزار کیلومتر خواهد بود. البته در مدل توربو سورن به دلیل حساسیت های موتور آن بهتر است مرتباً سلامت صافی بنزین را مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

[ARPrice id=302]

بهترین زمان تعویض کمک فنر سورن

کمک فنر سورن یک بخش مهم در سیستم تعلیق این خودروست که با جذب نوسانات و ضربات وارده به شاسی خودرو مانع از لرزش اتاق ماشین می شود. کمک فنر سورن قطعه‌ای مصرفی است و طبیعتاً سبک رانندگی شما و شرایط جاده یا خیابان هایی که در آن تردد می کنید تاثیز زیادی روی طول عمر آن خواهد داشت اما به طور میانگین، بهترین زمان تعویض کمک فنر سورن بین کیلومترهای ۸۰ الی ۱۰۰ هزار می باشد.

[ARPrice id=303]

بهترین زمان تعویض کاتالیزور سورن

کاتالیزور سورن یکی دیگر از اقلام مصرفی می باشد که این قطعه از یک طرف به خروجی اگزوز و از طرف دیگر به خروجی منیفولد موتور نصب می شود. معمولاً بهترین زمان تعویض کاتالیزور سورن بعد از ۳ الی ۴ سال استفاده می باشد که برای جلوگیری از انتشار آلاینده‌های مختلف توصیه می کنیم سلامت این قطعه مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

[ARPrice id=304]

خرید لوازم یدکی سورن

خرید لوازم یدکی سورن

تا به اینجای مطالب گفته شده شما می دانید بهترین تایم تعویض قطعات مصرفی سورن چه مواقعی می باشد که می توانید با تعویض به موقع اقلام مصرفی سلامت سورن را تضمین کنید و از خرابی مختلف جلوگیری کنید. با این تفاسیر اگر احتیاج به خرید لوازم یدکی سورن دارید می توانید به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و یا با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۳۰۵۰۶۰ تماس بگیرید و ثبت سفارش خود را انجام دهید. خبر خوب اینکه مجموعه یدک یار امکان مشاوره رایگان را فراهم کرده تا سوالات خود را در مورد قطعات مختلف سورن از همکاران ما بپرسید و از تجربه خرید بهتری بهره مند شوید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد بهترین تایم تعویض قطعات مصرفی سورن دارید خوشحال می شویم در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. سینا می گوید

    دم شما گرم بابت اطلاع رسانی

  2. هومن می گوید

    تشکر میکنم اینقد خوب و باسلیقه توضیح دادین . دنبال همچین مطلبی خیلی میشگتم که موارد تعویض و نگهداری ماشین رو یکجا گفته باشه .ممنون