بررسی ام وی ام ایکس ۲۲

ام وی ام ایکس ۲۲ یک خودروی کراس آور است که توسط شرکت مدیران خودرو مونتاژ و بازار عرضه می شود. ما در این مقاله به بررسی کامل این خودرو پرداخته ایم تا با نکاتی مانند طراحی ام وی ام ایکس ۲۲، مشخصات فنی، آپشن ها، ویژگی های مثبت و منفی، قیمت mvm x22 و سایر موارد آشنا شوید.

از آنجایی که میران علاقه مردم به خودروهای شاسی بلند و کراس آور در کل دنیا و همچنین در ایران در دهه اخیر خیلی زیاد شده است؛ شرکت مدیران خودرو هم خودروی “ام وی ام ایکس ۲۲” را که یک خودروی کراس آور است مونتاژ کرد و به بازار ایران راهی نمود. این خودرو توسط کارخانه خودروسازی چری در سال ۲۰۱۶ در کشور چین ساخته شد و توسط شرکت مدیران خودرو که نمایندگی رسمی چری را در ایران بر عهده دارد، وارد ایران شد. خودروی ام وی ام ایکس ۲۲ در کشور چین که با نام چری تیگو ۳ ایکس (Chery Tiggo 3X) شناخته می شود در بین خودروهای شاسی بلند کوچک به عنوان بهترین خودرو انتخاب شد. در ایران هم سازمان استاندارد اعلام کرد که در سال ۹۶ خودروی ام وی ام ایکس ۲۲ در بین خودروهای بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان، به عنوان محبوب ترین خودرو از دیدگاه مشتریان انتخاب شده است.

خودروی ام وی ام ایکس ۲۲ یک خودروی اس یو وی (شاسی بلند) شهری کوچک است با آپشن های رفاهی و ایمنی مناسب و با قیمتی کمتر از خودروهای کراس آور و شاسی بلند دیگر. این خودرو در بازار خودروی ایران نامی برای خود دست و پا کرده است. خودروی ام وی ام ایکس ۲۲ دارای چند مدل است ولی دو مدل از آن در ایران بیشتر به فروش رفت. اولین مدل، مدل اسپرت اکسلنت و دومین مدل هم مدل لاکچری.

  طراحی بیرونی خودروی ام وی ام ایکس ۲۲

 خودروی ام وی ام ایکس ۲۲ یک طراحی پخته و کار شده ای دارد و در واقع طراحی بیرونی آن فراتر از حد انتظار بسیاری از افراد نسبت به ماشین های چینی است. اگر بخواهیم طراحی ظاهری و بیرونی این خودرو را با خودروی ام وی ام ایکس ۳۳ مقایسه کنیم، متوجه می شویم که  ظاهر ماشین های چینی نسبت به ماشین های قبلی رشد بسیار چشمگیری داشته است و این خودرو فاصله خود را با خودروهای روز دنیا حداقل در ظاهر خودرو کم کرده است. در ادامه طراحی نمای خارجی این خودرو را از جلو، عقب و نمای کناری بررسی می کنیم.

طراحی نمای جلوی خودروی ام وی ام ایکس ۲۲

ام وی ام ایکس 22

 از جلو، نمای این خودرو زیبا است. چراغ های بزرگی در جلوی این خودرو تعبیه شده اند که با اندازه بدنه خودرو متناسب هستند. در واقع طراحی جلوی خودرو طوری است که اندازه ماشین را بزرگتر از آن چیزی که هست نشان می دهد. در قسمت پایین چراغ جلو، یک نوار ال ای دی با یک خط صاف وجود دارد که هم در روز روشنایی را تامین می کند و هم باعث زیبا شدن ظاهر خودروی ام وی ام ایکس ۲۲ شده است. در اکثر خودروها لوگوی کارخانه سازنده در وسط جلو پنجره در جلوی خودرو وجود دارد ولی در خودروی ام وی ام ایکس ۲۲ به جای لوگوی کارخانه چری که سازنده این ماشین است، کلمه mvm نوشته شده است.

 سپر این خودرو هم به زیبایی طراحی شده است. در پایین سپر قطعه ای به رنگ نقره ای وجود دارد و در گوشه های سپر هم چراغ های مه شکن زیبایی وجود دارند. در کل در قسمت جلوی این ماشین حجم دهی خوبی صورت پذیرفته است و یک سری خطوط هم روی کاپوت ماشین وجود دارند که باعث زیباتر شدن ظاهر آن شده اند.

 ظاهر خودروی ام وی ام ایکس ۲۲ از نمای کنار

 اگر ظاهر این خودرو را از نمای کنار خودرو بررسی کنیم باید بگوییم که عیب خاصی در آن وجود ندارد. آیرو دینامیک ماشین برقرار است و  سایز پنجره های خودرو و همچنین شیبی که سقف خودرو دارد، مناسب می‌باشند. باربند سقفی این خودرو دارای ریلی است که فلزی می‌باشد و براق است؛ ولی قابی که دور شیشه های این ماشین و در پایین رکاب آن استفاده شده است، فلزی نیست و پلاستیکی می‌باشد. ظاهر تایرهای این ماشین هم اسپرت است و دارای اندازه هایی برابر با ۱۶ اینچ است. قطعاً این اندازه خیلی بزرگ نیست و می‌توانست لاستیک های بزرگتری زیر این ماشین ها باشد. تا هم خودرو زیباتر شود و هم پایداری آن افزایش یابد. از گوشه چراغ پشتی این ماشین تا گلگیر جلوی آن یک سری خطوط حجم دهنده کشیده شده اندکه جزء اصلی ترین دلایل زیبایی ظاهری این خودرو از نمای کنار می‌باشند. گلگیر عقب و رکابهای این ماشین به صورت سه بعدی طراحی گشته اند.

 طراحی عقب ماشین ام وی ام ایکس ۲۲

 خودروی ام وی ام ایکس ۲۲ هم مثل اکثر خودرو های ساخت کشور چین از لحاظ طراحی ظاهری عقب خودرو، دارای نقطه ضعف جدی است. چراغ های عقب خودرو برعکس چراغ های جلو نه اندازه مناسبی دارند و نه طراحی جالبی. از طرف دیگر این چراغ ها با بقیه موارد موجود در عقب ماشین سازگاری و هماهنگی ندارند. چراغ های عقب خودروی ام وی ام ایکس ۲۲ به قدری کوچک هستند که انسان را به یاد خودروی کوچک ام وی ام ایکس ۳۳ که خودروی محبوبی هم نبود، می‌اندازند. عیب دیگر طراحی عقب خودروی ام وی ام ایکس ۲۲ این است که قسمت اعظمی از درپوش صندوق عقب این ماشین، کاملاً ساده است و فقط نواری فلزی و براق بین چراغ های عقب خودرو کشیده شده است. البته یک لوگوی ام وی ام پشت خودرو موجود هست ولی در کل سادگی این قسمت قابل کتمان نیست.

نقطه قوت طراحی عقب خودروی ام وی ام ایکس ۲۲ چند مورد است. اولا خطوط شکسته ای با حجم زیاد در قسمت وسطی و پایینی صندوق عقب این خودرو وجود دارد و البته می‌توان به اسپرت بودن سپر عقب هم به عنوان یک نقطه مثبت در طراحی عقب این خودرو اشاره کرد. اندازه شیشه عقب ماشین ام وی ام ایکس ۲۲ هم خوب است.

ابعاد خودروی ام وی ام ایکس ۲۲

 طول این خودرو ۴ متر و ۲۰ سانتی متر، عرض آن یک متر و هفتاد و شش سانتی متر و ارتفاع آن ۱ متر و ۵۷ سانتی متر می‌باشد. چرخ جلو تا سپر این ماشین زاویه شیب برابر ۲۴ درجه و چرخ عقب تا سپر عقب، زاویه شیب برابر ۳۰ درجه دارد. فاصله محورهای این خودرو هم ۲۵۵۵ میلیمتر است.

ویژگی های فنی خودروی ام وی ام ایکس ۲۲

 موتور این خودرو ۱۵۰۰ سی سی حجم دارد و تعداد سیلندر های آن ۴ عدد است که به صورت خطی کنار هم قرار گرفته‌اند. گیربکس این خودرو به دو صورت اتوماتیک و دنده ای می‌باشد. گیربکس اتوماتیک این خودرو از نوع سی وی تی و دارای نه سرعت مختلف است و گیربکس دستی آن نیز به صورت ۵ دنده می‌باشد.  قدرت موتور خودروی ام وی ام ایکس ۲۲ هم ۱۰۵ اسب بخار می‌باشد. حداکثر سرعتی هم که راننده این خودرو با آن می‌تواند تجربه کند ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است.

موتور این خودرو به صورت تنفس طبیعی است و توان تولید ۱۰۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه را دارد. هچنین موتور این خودرو می‌تواند از دور موتور ۲۷۵۰ دور در دقیقه، گشتاوری برابر با ۱۳۵ نیوتن متر تولید کند.

 ویژگی های مثبت خودروی ام وی ام ایکس x۲۲

  1.  ظاهر اسپرت و زیبای ماشین
  2. استفاده از رینگ و لاستیک ۱۶ اینچی
  3. طراحی داخلی زیبای ماشین
  4. استفاده از آپشن های متعدد در ماشین
  5. استفاده از قطعات ساخته شده توسط تولیدکنندگان مطرح دنیا مانند کارخانه بوش آلمان، کارخانه ولوو کارخانه کانتیننتال و سایر کارخانه ها باعث افزایش کیفیت این خودرو شده است.
  6. صندلی های خودرو ارگونومی مناسبی دارند و راننده و سرنشینان با نشستن در این خودرو احساس متفاوتی نسبت به نشستن در خودرو های ایرانی دارند. با نشستن طولانی مدت در این خودرو، فرد کمتر اذیت می‌شود.
  7. نحوه طراحی داخل خودروی ام وی ام ایکس ۲۲ به نحوی است که راننده و سایر سرنشینان، دید خوبی دارند.
  8. خودروی ام وی ام ایکس ۲۲ به خاطر جمع و جور بودن ابعاد آن و همچنین دارا بودن سنسورها و دوربین عقب و راحتی پارک کردن آن برای خانم ها مناسب است.
  9. فنر ها و سیستم تعلیق خودروی ام وی ام ایکس ۲۲ بسیار خوب است و برای استفاده داخل شهری خودروی مناسبی است.
  10. ۱۰٫ ارتفاع این خودرو از سطح زمین برابر با ۱۸.۵ سانتی متر است و همین ارتفاع هم باعث می‌شود که کف خودرو به دست اندازها برخورد نکند.

 ویژگی های منفی خودروی ام وی ام ایکس x۲۲

  1. خودروی ام وی ام ایکس ۲۲ هم مثل اکثر خودروهای چینی دارای موتور قوی نیست. 
  2. شتاب این خودرو پایین است.
  3. کارخانه سازنده ام وی ام ایکس ۲۲ ادعا می‌کند هر دو مدل گیربکس دستی و گیربکس اتوماتیک خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۶ متر مصرف بنزین دارند اما دارندگان این خودرو در ایران حرف دیگری می‌زنند. با توجه به گرمای هوا و کیفیت پایین بنزین در ایران، ام وی ام ایکس ۲۲ معمولاً در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۸ یا حتی ۹ لیتر مصرف بنزین خواهد داشت. 

آپشن های موجود در خودروی ام وی ام ایکس ۲۲ 

  1. سانروف برقی؛ سانروف برقی موجود در خودروی ام وی ام ایکس ۲۲ دارای دو حالت است. این سانروف هم باعث زیبا شدن فضای داخلی ماشین شده است و هم باعث می شود که هوای داخل کابین تهویه شود. علاوه بر این، بسیاری از کودکان هم علاقه زیادی دارند که سر خود را از سانروف ماشین بیرون ببرند و اطراف را ببینند.
  2. مانیتوری که در خودروی ام وی ام ایکس ۲۲ استفاده شده است، یک مانیتور لمسی است که قابلیت اتصال به گوشی تلفن شما را نیز دارد و همچنین تصاویر دوربین عقب ماشین را در خود نشان می دهد.  راننده با نگاه کردن به این مانیتور در هنگام دنده عقب رفتن، تسلط بیشتری می تواند بر روی رانندگی داشته باشد.
  3. فرمان این خودرو چند منظوره است .
  4. در این خودرو، کامپیوتر سفری تعبیه شده است.
  5. سیستم تهویه هوای اتوماتیک در خودروی ام وی ام یکس ۲۲ موجود است.
  6. سیستم تعلیق این خودرو، مک فرسن است که دارای فنرهای پیچشی می باشد.
  7. این خودرو دارای کروز کنترل است که از روی فرمان کنترل می شود.
  8. بالابر برقی برای تمام شیشه های ماشین وجود دارد.
  9. آینه های بغل این خودرو با قابلیت تنظیم برقی هستند.
  10. ۱۰٫امکان تنظیم صندلی های جلو در شش جهت وجود دارد. (البته به صورت دستی)
  11. ۱۱٫روکش صندلی های این خودرو از جنس چرم است.

بررسی ایمنی خودروی ام وی ام ایکس ۲۲

 مانند سایر خودروهای چینی، خودروی ام وی ام ایکس ۲۲ هم در کشورهای اروپایی، آمریکا، کانادا و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مورد اقبال وارد نشد یا بهتر بگوییم تقریبا وارد این کشورها نشد. این کشورها کشورهای مرفه دنیا هستند که شهروندان آنها خودروهایی با ایمنی بالا سوار می شوند. در واقع دلیل اصلی عدم علاقه کشورهای مرفه و جهان اول به خودروهای چینی این است که استاندارد امنیتی که در اتحادیه اروپا وجود دارد را کسب نکرده اند. هیچ موسسه تست ایمنی خودرو، از خودروی ام وی ام ایکس ۲۲ هم تست ایمنی نگرفته است و این خودرو نتیجه رسمی برای تست تصادف ندارد که یک نقطه ضعف بزرگ برای آن محسوب می شود. در کل ایمنی خودروی ام وی ام ایکس ۲۲ خوب نیست. در ادامه تعدادی از امکانات ایمنی این خودرو را بررسی می کنیم:

  1. حسگر دنده عقب و حسگر برخورد در این خودرو وجود دارد.
  2. کمربند های ایمنی این خودرو به صورت پیش کشنده و با سه نقطه عملکردی هستند.
  3. در این خودرو، تکنولوژی ESC وجود دارد که فشار ترمز را کنترل می کند و در زمان هایی که جاده لغزنده است تعادل ماشین را حفظ می کند.
  4. سیستم ایمنی دیگر موجود در این خودرو سیستم HHC است که باعث جلوگیری از حرکت خود به خود و ناخواسته خودرو در سرپایینی می شود.
  5. این خودرو مجهز به هشدار تعویض دنده در دورهای موتور بالا است.
  6. آپشن ایمنی دیگر این خودرو این است که به صورت خودکار کلاچ خودرو در هنگام استارت زدن گرفته می‌شود تا ماشین در دنده روشن نشود.
  7. در این خودرو دو عدد کیسه هوا وجود دارد یکی برای راننده و یکی هم برای سرنشین جلو. با توجه به این که در خودروهای روز دنیا کمتر از شش عدد کیسه هوا مورد قبول نیست، این خودرو نمره قبولی را از لحاظ کیسه هوا یا همان ایربک نمی گیرد.
  8. سیستم ترمز ضد قفل یا همان ای بی اس و تکنولوژی ای بی دی در خودرو باعث افزایش ایمنی ماشین شده اند.
  9. سیستم کنترل پایداری یا ای اس پی در ماشین ام وی ام ایکس ۲۲ به کار رفته است. ای اس پی موجود در این ماشین شامل چند گزینه می باشد. اولاً سیستم کنترل حرکت در سربالایی ها، ثانیا سیستم کنترل کشش خودرو یا همان تی سی اس، ثالثا سیستم کنترل ترمز الکتریکی.
  10. سیستم تنظیم فشار باد لاستیک ها یا همان تی پی ام اس در این ماشین وجود دارد. این سیستم باعث می شود میزان باد لاستیک ها و همچنین دمای لاستیکها به صورت همیشگی بررسی شود و اگر باد یکی از لاستیک ها کمتر از میزان استاندارد شود و یا اینکه دمای یکی از آنها بیش از حد افزایش پیدا کند، یک هشدار به راننده داده می شود. تنها فایده این سیستم افزایش امنیت نیست بلکه همین استاندارد نگه داشتن میزان باد لاستیک ها باعث صرفه جویی در مصرف بنزین در ماشین هم می شود. علاوه بر این از استهلاک زودتر از موعد لاستیک ها نیز جلوگیری می کند.

طراحی داخلی خودروی ام وی ام ایکس ۲۲

طراحی داخلی خودروی ام وی ام ایکس 22
  1. فضای داخلی خودروی ام وی ام ایکس ۲۲ اسپرت است. تو دوزی داخل این خودرو به صورت اسپرت دو رنگ می باشد و همچنین سرعت سنج استفاده شده در کابین این ماشین هم اسپرت است.
  2. مانیتور ۸ اینچی در این ماشین هم زیبایی خاصی به داخل آن داده است.
  3. مواد به کار رفته در ساخت داشبورد این خودرو متاسفانه از جنس پلاستیک خشک است که اصلا مناسب نیست. البته یک سری از قطعات داشبورد از جنس فیبر کربن هستند که تا حدی فضای داخلی خودرو را قابل قبول می کند.
  4. دوخت صندلی ها خوب است
  5. در بالا و پایین فرمان ماشین از چرم بهره گرفته شده است و پلاستیکی هم که در قسمت داخل درب و در جایی که دست روی آن گذاشته می‌شود، استفاده شده است از نوع پلاستیک نرم است. 
  6. قسمت آمپرهای این خودرو هرچند ساده است ولی نقطه ضعفی برای ماشین حساب نمی شود و طراحی خوبی دارد. تنها نقطه ضعف قسمت آمپرهای این خودرو که قابل تحمل نیست این است که دور موتور این خودرو برعکس نمایش داده می شود که باعث آزار بسیاری از راننده ها می شود .
  7. همین که در طراحی داخلی خودرو از دو رنگ استفاده شده است زیبایی خاصی به ماشین می دهد. رنگ دوم استفاده شده در خودروی ام وی ام می تواند زرد یا نارنجی باشد ولی در خودروهایی که در ایران مونتاژ شده اند، فقط رنگ نارنجی به عنوان رنگ دوم استفاده شده است.

فضای داخلی خودروی ام وی ام ایکس ۲۲

 فاصله محورهای این خودرو یک مقدار از خودروی ام وی ام ایکس ۳۳ بیشتر می باشد که سبب می گردد سرنشینان این ماشین راحت تر در آن بنشینند. صندوق عقب این خودرو هم ۴۲۰ لیتر فضا دارد. البته صندلی های عقب این خودرو جمع می شوند که این مسأله باعث افزایش محل گذاشتن بار و چمدان می گردد. اضافه می کنم که در پایین داشبورد این ماشین و همچنین در داخل درب و پایین کنسول میانی ماشین هم، قسمت های خوبی برای قرار دادن وسایل کوچک وجود دارد.

قیمت خودروی ام وی ام ایکس ۲۲

این خودرو جزء معدود خودروهایی است که هنوز هم در کشور ما تولید می شوند. بهتر می دانید که در سه چهار سال اخیر و پس از خارج شدن کشور آمریکا از برجام و اعمال تحریم های گسترده علیه حکومت ایران، بسیاری از خودروهای موجود در خط تولید کارخانه های خودروسازی ایران از خط تولید خارج شدند و تنها چند خودروی معدود باقی ماندند. مدل صفر و کار نکرده این خودرو در بازار، قیمتی حدود ۵۳۰ تا ۵۸۰ میلیون تومان دارد. بدیهی است که رنگ خودرو  هم قیمت آن را در حد چند میلیون تومان بالا و پایین می برد. بالا و پایین رفتن قیمت دلار هم بر روی قیمت نهایی خودروی ام وی ام ایکس ۲۲ و هر خودروی دیگری تأثیر مستقیم دارد.

بازار دست دوم ماشین ام وی ام ایکس ۲۲ خوب نیست. مدل کارکرده این خودرو هم مثل تمام خودروهای چینی دیگر با افت قیمت شدیدی مواجه می شود. یعنی در خودروی ام وی ام ایکس ۲۲ به ازای هر یک مدل کار کردن خودرو، به جای اینکه ده تا بیست میلیون کاهش قیمت داشته باشیم چیزی حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان کاهش قیمت داریم.

گیربکس دستی و یا اتومات داشتن خودرو هم در قیمت آن تاثیر بسزایی دارد. علاوه بر این خودروی ام وی ام ایکس ۲۲ دارای دو تیپ ساده و اسپرت است که مدل اسپرت آن گرانتر است. مدل اسپرت ام وی ام ایکس ۲۲ سقف مشکی دارد. در کل فرق خاصی بین خودروی ام وی ام ایکس ۲۲ ساده و اسپرت نیست؛ فقط حالت رانندگی اقتصادی در مدل اسپرت این خودرو تعبیه شده است.

البته فروش قسطی این ماشین هم در کشور ما صورت می پذیرد. چیزی که در مورد خودروهای ساخت ایران خودرو و سایپا اصلاً وجود ندارد. یک امکان دیگر که شرکت مدیران خودرو به مشتریان ام وی ام ارائه داده است، این است که می توانند خودروی ام وی ام کارکرده خود را تحویل کارخانه دهند و خودروی نو بردارند. مابه التفاوت قیمت این دو خودرو هم از خریدار و در لحظه تحویل خودرو گرفته می شود. این امکان هم در کارخانه خودروسازی سایپا و ایران خودرو و برای خرید خودروهای پژو و پراید و … وجود ندارد.

خرید لوازم یدکی ام وی ام X22

اگر شما از دارندگان خودروی ام وی ام X22 هستید قطعاً نیاز به لوازم یدکی این خودرو خواهید داشت. با توجه به ازدیاد برندهای فیک در بازار بسیار مهم است که قطعات این خودرو را از فروشگاهی خریداری کنید که اصل بودن کالا را تضمین می کند. به همین منظور، فروشگاه اینترنتی یدک یار انواع لوازم یدکی ام وی ام ایکس ۲۲ را با ضمانت اصالت به شما عزیزان تحویل می دهد.

شما می توانید برای خرید لوازم یدکی ام وی ام X22 به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و یا اینکه با شماره تلفن ۹۱۳۰۵۰۶۰-۰۲۱ تماس بگیرید تا علاوه بر ثبت سفارش، از مشاوره رایگان برای خرید بهره مند شوید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به استفاده از خودروی mvm x22 داشته اید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.