بررسی ولوو ایکس سی ۹۰

یکی از خودروهای شاسی بلند مطرح و باکیفیت بازار خودروی ولوو ایکس سی ۹۰ می باشد که توسط کمپانی سوئدی ولوو تولید شده است. ولوو ایکس سی ۹۰ توسط افرا موتور وارد کشور ما شد که در حال حاضر این خودرو با قانون ممنوعیت واردات مواجه است. ما در این مقاله به بررسی کامل ولوو XC90 پرداخته ایم تا با نکاتی همچون نمای ظاهری، مشخصات فنی، آپشن ها، مزایا و معایب و سایر نکات آشنا شوید.

خودروی “ولوو ایکس سی ۹۰” یکی از پر آپشن ترین خودرو های شاسی بلندی است که در سرتاسر جهان وجود دارد. این خودرو توسط کشور سوئد و در سال ۲۰۱۵ برای اولین بار طراحی شد و به بازارهای جهانی راه یافت. از همان ابتدا مشخص بود که خودروی ولوو ایکس سی ۹۰ (Volvo XC90) قصد رقابت با خودروهای معروف و بزرگ دنیا مثل خودرو لکسوس و رنجروور را دارد. 

طراحی ظاهری خودروی ولوو ایکس سی ۹۰

 این خودرو بسیار زیبا طراحی شده است. در ادامه به جزئیات طراحی آن می پردازیم.

طراحی بخش جلوی خودرو 

ولوو ایکس سی 90

بخش جلویی این ماشین دارای یک جلو پنجره مستطیلی شکل است که با ۱۷ خط عمود پوشیده شده است و یک مارک کارخانه خودروسازی ولوو هم در وسط این جلو پنجره موجود می‌باشد. چراغ های این خودرو مانند چشم طراحی شده اند و این چراغ ها تا بالای گلگیر ادامه پیدا کرده اند. در درون کاسه این چراغ ها، چراغ هایی وجود دارند که در زمانی که هوا روشن است، شبیه حرف انگلیسی T (به صورت خوابیده) هستند و باعث زیبا شدن خودرو می‌شوند. در قسمت پایین چراغ ها یک سری ورودی‌ها برای خنک کردن سیستم ترمز خودرو وجود دارد که دارای تزئینات آلومینیومی زیبا هستند. در کنار این ورودی های هوا هم یک سری چراغ های هالوژنی که مثل قایق هستند، در درون سپر قرار گرفته اند که باعث زیباتر شدن و لاکچری شدن ماشین می‌شوند. 

طراحی نمای کناری خودرو 

برعکس بسیاری از خودروهای معروف دنیا، نمای کناری این خودرو به خوبی و به زیبایی طراحی شده است. نقطه ضعف بسیاری از خودروهای لوکس و معروف و زیبای دنیا، همین قسمت های چپ و راست خودرو است که در خودروی ولوو ایکس سی ۹۰ به بهترین نحو ممکن این دو طرف طراحی شده اند. رینگ های این خودرو هم ۱۰ پره هستند و از جنس آلومینیوم می‌باشند. در وسط این رینگ ها برند کارخانه خودروسازی ولوو موجود است. روی رکاب خودرو هم کروم کاری صورت پذیرفته است. همچنین یک خط برجسته از گلگیرهای جلوی خودرو آغاز شده و به چراغ های قسمت عقب خودرو متصل می‌گردد. به موازات این خط، در پایین هم خط دیگری وجود دارد.  چند گلگیر عضلانی نیز در این خودرو وجود دارد که زیبایی آن را دو چندان می‌کند. آینه های کناری ماشین هم دارای پایه هایی هستند که بسیار زیبا طراحی شده اند. چراغ های راهنمای ماشین هم در پشت پایه‌های آینه قرار دارد. تزئینات کرومی در دور شیشه های ماشین تعبیه شده است که باعث لاکچری شدن بیشتر آن می‌گردد  و همه این زیبایی هایی که اشاره شد باعث شده است دو طرف خودرو بسیار چشم نواز باشد.

طراحی بخش عقب خودرو 

نمای عقب خودرو ولوو ایکس سی 90

به قسمت عقب خودرو می رسیم. این قسمت، انتقاداتی را برانگیخته است. خیلی‌ها در کشور ما نسبت به عقب خودرو  ولوو ایکس سی ۹۰ نقدهایی را وارد کردند و آن را شبیه به سوسک لقب داده اند! ولی واقعیت چیز دیگری است. در قسمت عقب ماشین، چراغ‌ها بسیار زیبا طراحی شده اند و شبیه چراغ‌های خودرو ایکس۶۰ به صورت کشیده از بالا تا وسط صندوق می باشند. کلمه ولوو در پشت ماشین و در پایین شیشه پشتی نوشته شده است. در قسمت پشتی خودرو هم مانند جاهای دیگر خودرو، از تزئینات کرومی چراغ در اگزوز‌های آلومینیومی خودرو و همچنین در سپر آن استفاده شده است که جلوه بسیار زیبایی به خودرو می دهد.

 طراحی کابین خودرو ولوو ایکس سی ۹۰

داخل کابین ماشین ولوو ایکس سی ۹۰ بسیار زیبا است و هارمونی عجیبی بین چوب و چرم استفاده شده در آن ایجاد شده است. اگر سوار ماشین ولوو ایکس سی ۹۰ شوید یا حتی نگاهی به داخل آن بیندازید، به یاد اتاق های هتل های پنج ستاره می‌افتید. صندلی هایی که این ماشین دارد به اندازه مبل های گران قیمت و مجلل راحت هستند. فرمان روی این خودرو، سه شاخه است و در اطراف آن دکمه های متعددی برای کنترل ضبط خودرو برای کروز کنترل و برای موارد دیگر موجود است. در قسمت آمپرهای خودرو هم آمپرهایی خواهید دید که بسیار مجلل هستند و دارای تنظیم نور می باشند. در وسط داشبورد این خودرو یک نمایشگر عمودی وجود دارد و در طرفین آن هم دریچه هایی برای تهویه هوا به شکل عمودی موجود هستند. دسته دنده این خودرو هم خیلی زیبا و خوش دست هست و به خوبی طراحی شده است. به صندوق عقب خودرو هم اگر برسیم باید بگوییم که صندوق عقب خودرو ولوو ایکس سی ۹۰ جادار است و از آن گذشته دو صندلی ردیف سوم، قابلیت تا شدن دارند که فضای آنها پس از تا شدن به فضای صندوق عقب اضافه می شود.

 خودروی ولوو ایکس سی ۹۰ در ایران

  خودروی ولوو ایکس سی ۹۰ را می‌توان یکی از چند خودروی شاسی بلند با کیفیت و فوق العاده موجود در ایران برشمرد. این خودرو هم مانند خودروهای لوکس دیگر با قانون ممنوعیت واردات خودرو مواجه شد و دیگر وارد کشورمان نمی شود. در بین خودروهای شاسی بلند، خودروی پورشه ماکان را می توان یکی از اصلی ترین رقیبان خودروی ایکس سی ۹۰ در بازار ایران دانست. یکی از اصلی ترین دلایلی که ولوو ایکس سی ۹۰ در بازار ایران کم نظیر است، این است که این خودرو در تمام کشورهای جهان با همان موتور چهار سیلندر عرضه می شود. خودروی ولوو ایکس سی ۹۰، مثل بقیه شاسی بلند هایی که به ایران وارد می شوند، نیست که نسخه ضعیف ۴ سیلندر آنها وارد ایران می شود و نسخه با سیلندرهای بیشتر به کشورهای دیگر می رود. به بیان دیگر، همین خودرویی ولوو ایکس سی ۹۰ که وارد ایران می‌شود بهترین خودروی ولوو ایکس سی ۹۰ ای هست که موجود است.

این خودرو که توسط شرکت افرا موتور وارد کشور ما شد در ابتدای ورود به ایران، قیمتی معادل ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان داشت ولی امروزه قیمت آن سرسام آور است. قیمت این خودرو در بازار ایران از ۴میلیارد تومان تا  6 میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان متغیر است. البته فراموش نکنید که فقط مدل‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ این خودرو در ایران موجود هستند و جدیدترین مدل آن، پنج سال کار کرده است و اگر خودروی صفر ولوو ایکس سی ۹۰ قرار باشد در ایران به فروش برود، طبعاً قیمتی بالاتر از اینها خواهد داشت. بنابراین در هنگام خرید خودرو ولوو ایکس سی ۹۰ که جزء گران ترین خودروهای موجود در ایران است باید نهایت دقت را به خرج دهید. فراموش نکنید که خرابی یک قطعه از خودروی ولوو ایکس سی ۹۰ می تواند چند صد میلیون خرج را برای صاحب خودرو به بار آورد. 

ویژگی های فنی خودرو ولوو ایکس سی ۹۰

ویژگی های فنی خودرو ولوو ایکس سی 90

موتور این خودرو ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ دارد و دارای حجم ۲۰۰۰ سی سی می‌باشد. از موتور توربو شارژ بسیار پیشرفته در این ماشین استفاده شده است.

 این خودرو دو دیفرانسیل است و بیشترین قدرتی که این خودرو می‌تواند تولید کند ۳۱۶ اسب بخار در ۵۷۰۰ دور در دقیقه می‌باشد. حداکثر گشتاور آن نیز ۴۰۰ نیوتن متر در ۲۲۰۲ دقیقه است. گیربکس این خودرو ۸ سرعتی خودکار است. خودروی ولوو ایکس سی ۹۰ می‌تواند در ۶.۹ ثانیه، از سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر برسد. بیشترین سرعتی که می‌توان با این خودرو تجربه کرد، ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت است. وزن خودرو دو هزار و بیست و پنج کیلوگرم و فاصله بین دو محور آن ۲۹۸۵ میلیمتر است. این خودرو دارای طولی به اندازه ۴ متر و ۹۵ سانتیمتر و عرض ۲۰۰۹ میلی متر و ارتفاع ۱۷۷۵ میلی متر می‌باشد.

 مصرف بنزین خودروی ولوو ایکس سی ۹۰

این خودرو در حالتی که با آن درون شهر رانندگی شود، ۱۰٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین می‌سوزاند. ولی از آنجایی که خودروی ولوو ایکس سی ۹۰ برای رانندگی در بیرون شهر مناسب است؛ مصرف سوخت آن هم در بیرون شهر بسیار پایین می‌آید و به اندازه ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد. اگر به صورت ترکیبی با این خودرو رانندگی کنید؛ یعنی هم داخل شهر و هم بیرون شهر به اندازه ۷.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین مصرف می‌کند. ظرفیت باک بنزین آن نیز برابر ۷۱ لیتر می‌باشد. خودرو ایکس سی ۹۰، یک خودروی کاملاً پیشرفته است و از استاندارد آلایندگی یورو ۶ بهره‌مند است. و میزان تولید گاز دی اکسید کربنی که این خودرو دارد برابر ۱۷۹ گرم در هر کیلومتر است که نسبت به خودروی با این این قدرت و با این اندازه و با توجه به اینکه این خودرو، یک خودروی بنزین سوز است، عدد بالایی نیست. بدیهی است که نباید این عدد را با خودروهای هیبریدی یا خودروهای برقی مقایسه کرد.

 امنیت خودروی ولوو ایکس سی ۹۰

در این خودرو چندین کیسه هوا به صورت کناری و پرده‌ای و همچنین کیسه هوای مخصوص راننده و سرنشین موجود است. در این خودرو یک سوئیچ برای خاموش کردن کیسه هوای سرنشینان وجود دارد که بسیار کاربردی است. چرا که وقتی راننده به تنهایی در حال حرکت با خودرو است و برخوردی پیش می‌آید؛ دیگر نیاز نیست کیسه هوای دیگر به جز کیسه هوای مخصوص راننده فعال شود و هزینه بسیار زیادی را برای جمع کردن مجدد آنها بر دوش راننده بگذارد. ترمز دستی این خودرو الکترونیکی می‌باشد و ترمز اصلی آن هم دارای قابلیت ای بی اس (abs) ، ای بی دی (ebd) ، ای بی ای (eba)، و دی اس تی سی (dstc) است.

آپشن های موجود در خودروی ولوو ایکس سی ۹۰

سیستم صوتی خودرو از usb، aux، و ipod و انواع امکانات دیگر پشتیبانی می‌کند و همچنین دارای ۱۹ عدد بلندگو با توان ۳۰۰ وات می‌باشد. در این خودرو از یک صفحه نمایش لمسی ۱۲.۳ اینچی هم استفاده می‌گردد.

  • آینه های کناری هوشمند که به صورت اتوماتیک تنظیم می‌شوند و همچنین دارای گرمکن هستند.
  • قفل کودک شیشه ها و درب های عقب خودرو.
  • حسگری برای نور و باران.
  • رفع بخار موجود روی شیشه های عقب متناسب با دمای خودرو.
  • صندلی برقی که دارای ۱۲ مد مختلف است و دارای ۳ حافظه مختلف می‌باشد.
  • دوربین دنده عقب خودرو.
  • پشت سری های صندلی که برقی هستند.
  • صندلی های عقب خودرو قابلیت تا شدن دارند.
  • این خودرو دارای ۳ ردیف صندلی است که باعث می‌شود مسافرت کردن با آن بسیار دلچسب تر شود. این امکان خصوصاً برای خانواده های پر جمعیت مزیت بزرگی است.
  • این خودرو دارای چراغ های هوشمند می‌باشد که متناسب با خط روشنایی موجود در هوا به صورت خودکار روشن می‌شوند.
  • کمربند ایمنی خودرو سه نقطه ای است و دارای پیش کشنده است.
  • صندلی این خودرو دارای سیستم حفاظتی میباشد که در هنگام تصادفات بسیار کاربردی می‌باشد.
  • این خودرو دارای سیستم حفاظت داخل کابین است.
  • این خودرو دارای سیستم کنترل هوشمند سرعت ماشین می‌باشد که به صورت خودکار رانندگی با آن انجام می‌شود و راننده می‌تواند پای خود را از روی گاز بردارد.
  • این خودرو دارای حسگر جلو می‌باشد.
  • خودروی ولوو xc90 دارای صندلی هایی هستند که طبی می‌باشد و در دراز مدت برای کمر راننده و سرنشینان مشکلی پیش نمی آید.
  • یکی از دیگر از قابلیت های جالب خودروی ایکس سی ۹۰، این است که چراغ های جلوی خودرو در هنگام پیچیدن ماشین خود به خود می‌پیچند و میچرخند.
  • صندلی های جلو خودرو دارای گرمکن هستند.
  • این خودرو دارای سیستم روشن شدن خودکار ماشین است.
  • این خودرو دارای سیستم ورود بدون کلید یا همون کیلس استارت است.
  • کیلومتر شمار این خودرو یا همان قسمت آمپرهای خودرو قابلیت تنظیم نور دارد.
  • روکش صندلی ها از چرم طبیعی است. روکش دنده آن نیز از همین چرم طبیعی می‌باشد.
  • در طراحی فرمان از چوب استفاده شده است که ظاهر بسیار زیبایی به آن بخشیده است. همچنین روکش فرمان از چرم اصل می‌باشد.
  • پدال های این خودرو اسپرت می‌باشند و از جنس آلومینیوم هستند.
  • آینه های کناری خودرو برقی هستند و قابلیت تا شدن دارند.
  • این خودرو دارای سیستم هشدار دادن و اخطار دادن خواب‌آلودگی راننده و همچنین سیستم هشدار کج شدن راننده از مسیر صحیح جاده هستند.
  • این ماشین، راننده را از وجود موانع موجود در مسیر آگاه می کند.
  • در خودرو، نقاط کور را برای راننده اعلام می‌کند و تشخیص میدهد.
  • سیستم هشدار دهنده رانندگی بین خطوط وجود دارد که با آلارم آن را اعلام می‌کند.
  • دارای سیستم کنترل کشش و پایداری است.
  • این خودرو دارای سیستم کنترل کردن سرعت در سربالایی و سرپایینی می‌باشد.
  • دارای سیستم پارک کردن اتومات است.
  • در زمان واژگون شدن و چپ کردن خودرو دارای سیستمی است که از داخل کابین محافظت می‌کند.
  • خودروی XC90 دارای امکانی است که عابران پیاده را تشخیص می‌دهد.
  • این خودرو امکان اتو هلد دارد.
  • سیستم تشخیص گارد ریل کنار جاده و همچنین سیستم تنظیم خود به خود فرمان در این ماشین وجود دارد. 
  • دمای بیرون به وسیله سنسورهایی در این ماشین نمایش داده می‌شود.
  • سقف خودرو پانورما است.
  • درب صندوق عقب  برقی است.
  • چراغ های جلو خودرو دارای  چراغ شور هستند..
  • ریل سقفی در این خودرو وجود دارد.
  • چراغ های خودرو زنون هستند.
  • سیستم تهویه هوای خودرو به صورت اتوماتیک کار می‌کند و چهارگانه است.
  • چند نوع حالت رانندگی در این خودرو موجود است.
  • شعاع نور چراغ های جلو دارای قابلیت تنظیم به صورت اتوماتیک هستند.

مزایای خودروی ولوو ایکس سی ۹۰

  • امنیت بالای خودرو
  • وجود آپشن های فراوان در این خودرو
  • طراحی بسیار زیبای داخل و خارج این خودرو
  • همین که اسم کشور سوئد پشت یک محصول باشد کیفیت آن محصول مشخص و تضمین شده است.  

 معایب خودروی ولوو ایکس سی ۹۰

  • پس از ممنوعیت واردات خودروهای لوکس به ایران و همچنین پس از تحریم های گسترده علیه حکومت ایران، خدمات این خودرو بسیار کم شده است. قطعات لازم برای آن به سختی یافت می‌شوند و قیمت بسیار بالایی دارند و البته این مشکل، تنها مختص خودروی ولوو ایکس سی ۹۰ نیست و تمام خودروهای وارداتی خصوصاً خودروهای وارداتی لوکس با این مشکل مواجه هستند.
  • خودروهای توربو شارژ در کشور ما با مشکلاتی مواجه می شوند. دلیل این مشکلات هم نوع بنزینی است که متاسفانه در پمپ بنزین ها وجود دارد و از کیفیت لازم برخوردار نیستند. توربوشارژ بودن این خودرو می‌تواند یک عیب برای آن محسوب شود.
  • دومین مشکل خودروی ولوو ایکس سی ۹۰، سیستم صوتی و درکل مالتی مدیای این خودرو است. البته نه در این خودرو بلکه در بسیاری از خودروهای لاکچری امروزی، سیستم مالتی مدیای پیچیده‌ای وجود دارد که شاید خیلی هم کاربردی نباشد. یک مثال برای اینکه این نقیصه را بیشتر توضیح دهیم ذکر می کنیم. در یک ماشین ساده ای که کولر آن با پیچاندن قسمت مربوطه روشن می شود، راننده می تواند در حین رانندگی و بدون پرت شدن حواس از رانندگی و بدون نگاه کردن به کولر خودرو را روشن کند. حالا اگر در یک خودرویی مانند خودروی ولوو ایکس سی ۹۰ راننده بخواهد کولر خودرو خود را روشن کند مجبور است که به مانیتور مربوطه نگاه بیاندازد و تنظیمات مختلف آن را با لمس کردن تغییر دهد. کاری که می تواند کار خطرناکی باشد. در واقع رابط کاربری سیستم مالتی مدیای خودروی ولوو ایکس سی ۹۰، چندان ساده نیست (هرچند کیفیت صفحه نمایش آن بسیار خوب است). از طرف دیگر سرعت پاسخگویی سیستم مالتی مدیای این خودرو هم کمی پایین است.
  • از لحاظ ویژگی های فنی خودرو ولوو ایکس سی ۹۰ پیچیده است. چرا که هم از توربو شارژ و هم از سوپر شارژ استفاده می کند، که باعث می شود موتور خودرو بسیار پیچیده باشد. علاوه بر پیچیده بودن خودرو به لحاظ فنی، حساسیت موتور آن نیز نسبت به کیفیت بنزین و کیفیت روغن موتور بالا است.
  • عیب بعدی این خودرو، استفاده آن از طرف تسمه تایم است. می دانید که اگر تسمه تایم خودرو به موقع تعویض نشود چه بلایی سر خودرو می‌آید. خودروی ولوو ایکس سی ۹۰ هم از این قاعده مستثنی نیست. از سوی دیگر این را هم می‌دانید که هزینه تعویض تسمه تایم برای خودروهای معمولی مثل ال نود و ۲۰۶ و غیره چقدر بالاست. این هزینه برای خودروی لاکچری ولوو ایکس سی ۹۰، بدیهی است که چندین برابر باشد. این مورد یکی از مواردی است که نشان می دهد خودروی ولوو ایکس سی ۹۰، نیازمند هزینه های نگهداری بالایی است و خیلی جان سخت نیست.
  • هر چند به لحاظ آپشن، خودروی ولوو در سطح عالی است ولی در مقابل خودروهای هم رده ژاپنی که بسیار جان سخت هستند و استهلاک کمتری دارند، این خودرو به لحاظ استحکام و هزینه نگهداری، کم می آورد.

خرید لوازم یدکی ولوو XC90

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، خودروهای وارداتی و به خصوص خودروهای لوکس با مشکل کمبود قطعات مواجه هستند که همین مسئله باعث دغدغه صاحبان خودرو شده است. خودروی ولوو XC90 هم از این قاعده مستثنی نیست و به سختی می توان لوازم یدکی ولوو XC90 را پیدا کرد.

خبر خوب برای شما عزیزان این است که وبسایت فروشگاهی یدک یار انواع لوازم یدکی ولوو XC90 را با ضمانت ارسال کالا به فروش می رساند تا شما به راحتی بتوانید قطعات مورد نیاز خود را پیدا کنید. شما می توانید برای خرید لوازم یدکی ولوو XC90 به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و یا با شماره تلفن ۹۱۳۰۵۰۶۰-۰۲۱ تماس بگیرید تا علاوه بر ثبت سفارش خود، از مشاوره رایگان نیز بهره مند شوید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به استفاده از خودروی ولوو ایکس سی ۹۰ دارید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.