هر آنچه که باید درباره کار و وظیفه باتری ماشین بدانید

مهم ترین کار و وظیفه باتری ماشین راه اندازی موتور، ارسال الکتریسیته به سیستم احتراق، به کار انداختن لوازم جانبی خودرو، تثبیت ولتاژ و… می باشد که در این مقاله ما به بررسی کامل وظایف باتری خودرو پرداخته‌ایم تا هر آنچه که لازم است را بدانید.

آیا می دانستید که عملکرد‌های باتری ماشین فراتر از روشن کردن ماشین شماست؟ درک “کار و وظیفه باتری ماشین” (What is the Function of a Car Battery) به دلایل زیادی می تواند مفید باشد چراکه این قطعه بخش مهمی از سیستم برقی خودرو به‌شمار می رود و از فرآیندهای آن پشتیبانی می کند. پس اگر می پرسید که نقش باتری در خودرو و وظیفه آن چیست در ادامه این مطلب همراهمان باشید تا هر اطلاعات لازم را پیدا کنید.

کار باطری ماشین چگونه است

کار-و-وظیفه-باتری-ماشین

همانطور که در بالا اشاره کردیم نقش باتری در ماشین بسیار مهم است، این قطعه از فناوری سرب اسید برای تبدیل انرژی شیمیایی به برق استفاده می کند که این کار از طریق استفاده از سلول‌هایی انجام می شود که انرژی را تا زمان مورد نیاز در خود ذخیره می کنند. اکثر باتری های استاندارد خودرو شامل شش سلول هستند که در یک ردیف در داخل محفظه پلاستیکی قرار دارند. هر سلول حاوی یک صفحه دی اکسید سرب و یک صفحه سرب است که آنها باهم دو ولت برای هر سلول ایجاد می کنند و در اصل به همین دلیل است که اغلب به عنوان باتری ۱۲ ولتی شناخته می شود.

این ردیف سلول‌ها در اسید سولفوریک غوطه‌ور می شوند که باعث واکنش شیمیایی بین دی اکسید سرب و صفحات سرب می شود و در نتیجه سولفات سرب و یون را ایجاد می کند. با حرکت آزادانه یون‌ها در اطراف صفحات سرب، واکنش شیمیایی دیگری رخ می دهد که هیدروژن و سولفات سرب تولید می کند. سپس حرکت یون‌ها الکتریسیته تولید می کند که به سمت قطب مثبت یا منفی باتری حرکت می کند. در نهایت دو کابلی که به باتری ماشین شما متصل می شوند، برق را به موتور استارت و دیگر سیستم‌های الکتریکی خودرو پخش می کنند.

وظایف باتری خودرو

حال که با نقش باتری در خودرو آشنا شدید، می رسیم به مبحث اصلی یعنی وظایف باتری خودرو که مهم‌ترین کار و وظیفه باتری ماشین شامل موارد زیر می باشد:

باتری منبع تغذیه خودرو است

باتری ها غالباً مستطیلی شکل هستند که محل ذخیره نیروی مورد نیاز ماشین شما برای راه‌اندازی موتور و حفظ شارژ می باشند. پوسته بیرونی باتری پلاستیکی و کاملاً بادوام است تا از اجزای داخلی باتری و مواد داخل آن محافظت کند. داخل باتری محلول شیمیایی (معمولاً اسید سولفوریک) و لایه‌هایی از صفحات سرب و دی اکسید سرب است که با اسید واکنش می دهند انرژی ایجاد می کنند.

باتری انرژی مورد نیاز برای استارت زدن ماشین را ایجاد می کند

باتری ماشین دارای قدرت کافی برای راه‌اندازی موتور است. اسید و صفحات سرب و دی اکسید سرب به ترتیب خاصی باهم تعامل دارند تا بارهای مثبت و منفی و همچنین مواد فرعی ایجاد کنند. این اجزا یک واکنش شیمیایی ایجاد می کنند که الکترون یا الکتریسیته تولید می کند که از باتری خارج می شود و ماشین شما را روشن می کند. 

باتری ماشین الکتریسیته را به سیستم احتراق می رساند

هنگامی که سوییچ ماشین را می چرخانید و یا دکمه استارت را فشار می دهید، سیگنالی به باتری فرستاده می شود و سپس واکنش شیمیایی که در بالا به توضیح آن پرداختیم آغاز می شود تا نیرو به اندازه کافی تولید شود. اساساً وظیفه باتری در این بخش از فرآیند، تراوش کردن یک انفجار قوی است. سپس سیم پیچ‌های سیستم احتراق یا همان کویل‌ها ولتاژ بالایی را تولید می کنند که برای جرقه شمع ها، مشتعل کردن احتراق و استارت ماشین لازم است. برای کسب اطلاعات تکمیلی‌تر در این مورد توصیه می کنیم مقاله کویل چیست و چگونه کار میکند را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

باتری ماشین کمک می کند لوازم برقی مانند ضبط یا سیستم تهویه مطبوع کار کنند

باتری با مشارکت قطعه‌ای در سیستم الکتریکی خودرو به نام دینام کار می کند که این قطعه برق لوازم جانبی مختلف خودرو مانند چراغ‌های جلو، برف پاک کن ها و… را تامین می کند. دیگر وظیفه دینام در خودرو این است که شارژ مجدد باتری را انجام دهد که این پروسه از طریق تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی توسط دینام انجام می شود. در واقع به همین دلیل است که وقتی دینام ماشین خراب باشد، باتری خودرو به سرعت خالی می شود که به همین دلیل حدوداً ۳۰ دقیقه تا نهایت ۱ ساعت می توان رانندگی با دینام خراب را انجام داد.

باتری به تثبیت نوسان ولتاژ ناشی از روشن و خاموش کردن لوازم جانبی خودرو کمک می کند

احتمال این وجود دارد که سیستم الکتریکی خودرو هنگام روشن و خاموش کردن سیستم صوتی، سیستم تهویه مطبوع و… دچار افزایش ولتاژ یا جریان الکتریکی سنگین شود. این افزایش ولتاژ و ناپایداری می تواند تا حد زیادی توسط باتری جذب شود که در نتیجه از اجزای مهم‌تری مانند کامپیوتر خودرو و سیستم احتراق در برابر آسیب محافظت می کند.

وظایف-باتری-خودرو

خرید باتری ماشین

حال که با کار و وظیفه باتری ماشین و اهمیت این قطعه در سیستم برقی خودرو آشنا شدید، بایستی توجه ویژه‌ای به زمان تعویض باتری خودرو داشته باشید و به موقع آن را تعویض کنید. از آنجایی که باتری خودرو قطعه‌ای مصرفی به حساب می آید شما بایستی حدوداً هر ۲ الی ۳ سال یکبار نسبت به تعویض این قطعه اقدام نمایید. به همین منظور اگر قصد خرید باتری خودروهای داخلی و خارجی را دارید می توانید به وبسایت یدک یار مراجعه فرمایید و یا با شماره تلفن ۰۲۱۳۵۰۰۰۴۲۴ تماس بگیرید و ثبت سفارش خود را انجام دهید. پس از تماس با مجموعه یدک یار، شما می توانید تمامی سوالات خود را از کارشناسان یدک یار بپرسید تا خرید مطمئن تری را تجربه کنید.

 با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد وظایف باتری خودرو دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما باشند. 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.