استپر موتور چیست؟

استپر موتور که بر روی دریچه گاز موتور انژکتوری قرار می‌گیرد یکی از قطعات کاربردی و مهم خودرو بوده و به سیستم تولید گشتاور مربوط می‌شود. استپر موتور وظایف مختلفی از جمله تنظیم میزان هوای ورودی به موتور دارد که باید از هر چند وقت یک بار تعویض گردد چرا که خرابی آن مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد.

نحوه عملکرد دریچه گاز

دریچه گاز چیست؟

استپر موتور” از جمله قطعات مهم و اساسی مربوط به سیستم تولید گشتاور است که در اغلب خودرو های رنو وجود دارد. استپر موتور تحت فرمان یونیت موتور می‌باشد، به گونه ای که یونیت موتور با توجه به اطلاعاتی که از سایر سنسور ها دریافت کرده است به استپر موتور فرمان داده و استپر موتور نیز پس از دریافت دستور شروع به فعالیت می‌کند.

به عبارت دیگر، می‌توان گفت استپر موتور به عنوان یک عملگر کار می‌کند. این قطعه در واقع یک موتور الکتریکی است که عملکردی پله پله و فیدبک مانند دارد. محل قرارگیری استپر موتور روی دریچه گاز موتور انژکتوری می‌باشد.

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی کلی اینکه “استپر موتور چیست؟” پرداخته و وظایف مختلف آن را مورد ارزیابی قرار دهیم.

ساختار استپر موتور

ساختار و اجزاء استپر موتور

استپر موتور (Stepper Motor) ساختار ساده ای دارد، به گونه ای که این قطعه شامل یک پیستون می‌باشد که به سمت جلو و عقب حرکت کرده و از این طریق هوای ورودی را کنترل می‌نماید.

سیم پیچی در ساختار استپر موتور قرار گرفته است که با اتصال ترانزیستور ها به ECU خودرو وصل شده و از این طریق اطلاعات لازم و مورد نیاز را با این واحد از اتومبیل به اشتراک می‌گذارد.

در این قطعه ترانزیستور هایی وجود دارد که سبب ایجاد میدان در سیم پیچ شده و به این طریق حرکت پیستون استپر موتور را کنترل می‌نماید. کامپیوتر خودرو با توجه به دما و همچنین بار وارد شده به موتور استپر را تنظیم می‌نماید تا دور های آرام به خوبی و بدون بروز هیچگونه مشکل فعالیت کنند.

استپر موتور چکار می‌کند؟

آیا می‌دانید “استپر موتور چکار می‌کند؟” مهم ترین و اصلی ترین وظیفه استپر موتور این است که خودرو را در حالت دور آرام، روشن نگه دارد. در صورتی که در خودرو سنسور ضربه نیز نصب شده باشد، وظیفه استپر موتور هم بیشتر می‌شود، چرا که در این صورت استپر موتور باید در هر ثانیه سوزن ژیگلور مربوطه را به گونه ای عقب و جلو کند تا ضربه حس شده از طریق سنسور ضربه ناشی از احتراق ناقص سوخت، به شیوه درستی جبران شده و یا بهبود یابد.

همچنین، استپر موتور کار ساسات را نیز انجام می‎دهد. زمانی که خودرو سرد است، سوزن آن به گونه ای تنظیم می‌شود که با اولین استارت خودرو روشن شود.

از دیگر وظایف مهمی که استپر موتور بر عهده دارد می‌توان به زمانی که اشاره کرد که کولر روشن است. هنگامی که کولر خودرو روشن می‌شود، کمپرسور کولر بار خود را بر روی موتور وارد می‌کند. برای جبران این موضوع استپر موتور ژیگلور مربوطه را کمی به سمت عقب تر می‌کشاند تا خود به خود گاز کمی افزایش یابد.

علاوه بر این، تنظیم هوای مورد مصرف سیلندر ها در زمان رها کردن گاز از دیگر وظایف این قطعه می‌باشد.

عمر مفید استپر موتور

طول عمر استپر موتور

به طور کلی، استپر موتور طول عمر مشخصی ندارد اما این جمله به این معنا نیست که در طول عمر اتومبیل نباید آن را تعویض و یا تمیز کرد!

هر چند وقت یک بار بهتر است استپر موتور خود را تمیز کرده و یا در صورت نیاز آن را تعویض نمایید چرا که عدم رسیدگی به این موضوع سبب خرابی قطعه شده و در نهایت مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد.

موارد زیر از جمله نشانه های خراب بودن یک استپر موتور می‌باشند:

  1. شتاب خودرو در صورت خراب بودن استپر موتور در حالت گاز دادن کاهش می‌یابد.
  2. بد روشن شدن اتومبیل در هوای سرد
  3. در صورت خراب بودن استپر، هنگامی که موتور گرم می‌شود دور موتور بالا رفته و به ۲۰۰۰ دور در دقیقه نیز می‌رسد.
  4. گیر کردن گاز و گاز نخوردن خودرو
  5. خاموش شدن خودرو با رها کردن پدال گاز
  6. ثابت نبودن دور موتور اتومبیل بدون وجود هیچگونه دلیل خاصی

در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر باید هر چه سریع تر به “بررسی استپر موتور” پرداخته و نسبت به تعویض این قطعه اقدام نمایید.

عملکرد استپر موتور سبب می‌شود تا در دور آرام میزان هوای ورودی به موتور تنظیم شود، منظور از دور آرام هنگامی است که پدال گاز توسط راننده فشرده نمی‌شود. فشرده نشدن پدال گاز توسط راننده می تواند در مواقع مختلفی همچون قرار گرفتن در ترافیک شدید، فاصله زمانی بین تعویض دنده، قرار گرفتن در پشت چراغ قرمز، گرم شدن اتومبیل و… اتفاق بیفتد.

در صورتی که استپر موتور وظیفه خود را به خوبی انجام ندهد، خودرو نه تنها در موارد نام برده شده خاموش می‌شود بلکه احتمال بروز حوادث مختلف نیز افزایش می‌یابد.

برای مثال، تصور کنید که شخصی با سرعت بالا در حین رانندگی بوده و قصد تعویض دنده را دارد، فرد پیش از هر چیزی ابتدا پای خود را از روی پدال برداشته و سپس دنده را عوض می‌کند، در صورتی که اتومبیل به دلیل داشتن عملکردی نامناسب در حین خلاص بودن دنده و نبود فشار بر روی پدال گاز خاموش شود، ترمز نیز به شدت ضعیف شده و حادثه وحشتناکی رخ می دهد.

همچنین، گاهی اوقات وجود ذرات و آلاینده های ریز، ذرات و گرد و غبار، دوده، چربی و … می‌تواند سبب بروز اختلال در عملکرد این قطعه شود که در چنین شرایطی می‌توانید از اسپری های مخصوص شست و شوی استپر موتور استفاده کرده و آن را به خوبی تمیز کنید.

خرید استپر موتور

خرید استپر موتور برای هر خودرویی امری قابل توجه است و سلامتی خودرو و راحتی سرنشینان را تامین خواهد کرد. این قطعه همچون دیگر قطعات اتومبیل ممکن است دچار اختلال در عملکرد شده و نیاز به تعویض داشته باشد.

در این حالت شما نیاز دارید تا با مراجعه به مرکز معتبری نسبت به خرید یک استپر با کیفیت اقدام کنید. وجود طیف کالاهای تقلبی بسیاری از مشتریان را دچار مشکل کرده است و سردرگمی آنها در یافتن قطعه مورد نظر با کیفیت مورد قبول منطقی خواهد بود.

مجموعه یدک یار به عنوان اولین و بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی قطعات خودرو با نوع بالای محصولی اقدام به ارائه خدمات به تمامی خریداران در سطح کشور کرده است. اصالت کالای خریداری شده و سلامت فیزیکی از نظر بسته بندی و خود قطعه از ضمانت های ارائه شده این فروشگاه به مشتریان خود است. در غیر این صورت، امکان مرجوع و تعویض قطعه خریداری شده نیز وجود دارد.

علاوه بر این، دریافت مشاوره رایگان توسط کارشناسان مجرب و متخصص در زمینه قطعات اتومبیل نیز برای مشتریان وجود دارد. با شماره گیری ۹۱۳۰۵۰۶۰-۰۲۱ می‌توانید با بخش مشاروه ارتباط برقرار نموده و پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره و خرید استپر موتور خودرو خود همین حالا اقدام کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.