چرا دنده ماشین جا نمیره و باید چکار کنیم؟

علت بد جا رفتن دنده ماشین معمولاً مشکلات سیستم کلاچ، سطح پایین کم روغن گیربکس، خرابی دنده برنجی، خرابی ماهک دنده و سایر موارد دیگر مربوط می شود که اگر می خواهید بدانید چرا دنده ماشین جا نمیره و راه حل آن چیست، این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

جا نرفتن دنده ماشین یک مشکل مهم است که باید به آن رسیدگی شود. به طور کلی معمولاً دلیل جا نرفتن دنده ماشین به مشکلات سیستم کلاچ، سطح پایین روغن گیربکس، خرابی ماهک دنده و دنده برنجی مربوط می شود که به همین منظور ما در این مقاله قصد داریم به بررسی اینکه “چرا دنده ماشین جا نمیره” (Why Does The Car Gear Not Shifting) بپردازیم تا بدانید برای رفع این مشکل چه کارهایی را بایستی انجام دهید.

چرا دنده ماشین جا نمیره

چرا-دنده-ماشین-جا-نمیره
علت بد جا رفتن دنده

اگر می پرسید که چرا دنده ماشین خوب جا نمیره، باید این موارد را بررسی کنید:

سطح پایین روغن گیربکس یا کثیفی آن

یکی از رایج ترین دلایل جا نرفتن دنده ماشین کثیفی یا سطح پایین روغن گیربکس می باشد. سطح مناسب روغن گیربکس یا واسکازین برای اطمینان از اینکه قطعات متحرک داخل گیربکس به درستی روغن کاری می شوند و عملکرد مناسبی دارند، بسیار مهم است. همچنین روغن گیربکس کثیف یا سوخته نیز دلیلی است که باعث می شود دنده ماشین خوب جا نرود. برای رفع این مشکل روغن را گیربکس را بررسی کنید تا در صورت کثیفی یا کم بودن سطح آن، روغن گیربکس را تعویض کنید. اگر روغن گیربکس رنگ مایل به سیاه داشت و بوی سوختگی می داد، باید بدانید که زمان تعویض آن فرا رسیده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله زمان تعویض روغن گیربکس در وبلاگ یدک یار مراجعه کنید.

مشکلات مربوط به سیستم کلاچ

علت بعدی برای اینکه چرا ماشین تو دنده نمیره، مشکلات مربوط به کلاچ خودرو می باشد. همانطور که می دانید خودروهای دنده‌ای دارای قطعه‌ای بسیار مهم به نام دیسک و صفحه کلاچ می باشند که با توجه به مصرفی بودن این قطعه ممکن است در صورت خرابی باعث جا نرفتن دنده ماشین شود. به طور کلی علائم خرابی دیسک و صفحه کلاچ شامل جا نرفتن دنده ماشین، گاز هرز خوردن خودرو، لیز خوردن کلاچ، عدم کشش ماشین در سربالایی و موارد دیگر می باشد که از طریق این نشانه می توانید تشخیص دهید آیا دیسک و صفحه کلاچ ماشین نیاز به تعویض دارد یا خیر. حال مشکل دیگری که می تواند باعث از کار افتادن سیستم کلاچ ماشین و در نتیجه جا نرفتن دنده ماشین شود، نشتی مایع هیدرولیک موجود در سیلندر کلاچ ماشین است. برای تشخیص اینکه چرا دنده ماشین جا نمیره و آیا این مشکل از سیستم کلاچ است یا خیر باید زمانی که خودرو خاموش است اقدام به تعویض دنده کنید. اگر تعویض دنده زمانی که ماشین خاموش است راحت تر از زمانی که ماشین روشن است انجام می شود، باید بدانید که مشکل از سیستم کلاچ خودرو می باشد.

آسیب دیدگی ماهک دنده

ماهک دنده قطعه‌ای است که دنده برنجی را در موقعیت صحیح حرکت می دهد و باعث می شود که تعویض دنده به راحتی انجام گیرد. عادات بد رانندگی و یا فرسودگی خود ماهک دنده باعث می شود که دنده ماشین خوب جا نرود که برای حل این مشکل شما می توانید ماهک دنده را تعویض کنید.

خرابی دنده برنجی

دنده برنجی قطعه‌ای است که هماهنگ سازی دنده های ماشین با سرعت موتور را انجام می دهد و علاوه بر این باعث تعویض نرم دنده ها می شود. دنده برنجی با گذشت زمان ممکن است دچار فرسودگی شود و باعث جا نرفتن دنده ماشین شود. برای بررسی خرابی دنده برنجی باید ماشین خود را توسط افراد متخصص مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز این قطعه را تعویض کنید.

مشکل کابل های تعویض دنده

کابل های تعویض دنده به مروز زمان ممکن است دچار شکستگی یا کشیدگی شوند که در این صورت تعویض دنده ماشین به سختی انجام خواهد شد. اگر می پرسید که چرا دنده ماشین خوب جا نمیره باید گفت که خرابی های کابل های تعویض دنده می توانند باعث این مشکل شوند که در صورت شکستگی یا خرابی کابل های تعویض دنده تنها راه حل تعویض آنها می باشد.

عادات نادرست رانندگی

در آخر موضوعی که می تواند علت جا نرفتن دنده ماشین باشد، عادات نامناسب رانندگی است. در بسیاری از مواقع افراد کلاچ ماشین را تا انتها فشار نمی دهند که این اشتباه رانندگی باعث می شود کلاچ ماشین به درستی درگیر نشود و دنده ماشین جا نرود. علاوه بر این، درگیر نشدن کلاچ ماشین می تواند باعث آسیب به گیربکس و کلاچ ماشین نیز شود که در نتیجه هزینه های تعمیر بسیاری را به همراه خواهد داشت.

علت جا نرفتن دنده در حالت روشن

در بعضی از مواقع ممکن است دنده ماشین در حالت روشن به راحتی تعویض نشود ولی زمانی که ماشین خاموش است، تعویض دنده به خوبی انجام گیرد. مهم ترین علت جا نرفتن دنده در حالت روشن به مشکل سیستم کلاچ ماشین مربوط می شود که اگر دیسک و صفحه کلاچ ماشین فرسوده شده باشد و یا مایع هیدرولیک از سیلندر کلاچ ماشین نشتی داشته باشد، تعویض دنده در حالت روشن به سختی انجام خواهد گرفت. علاوه بر مشکلات سیستم کلاچ، سطح پایین روغن گیربکس و خرابی کابل های تعویض دنده می توانند باعث جا نرفتن دنده در حالت روشن شوند.

چرا ماشین تو دنده نمیره

همانطور که در بالا اشاره شد، برای بررسی اینکه چرا ماشین تو دنده نمیره باید مشکلات زیر را بررسی کنید:

  • فرسودگی دیسک و صفحه کلاچ
  • نشتی مایع هیدرولیک از سیلندر کلاچ
  • سطح روغن گیربکس و سالم بودن آن
  • مشکلات مربوط به دنده برنجی و ماهک دنده
  • فرسودگی کابل های تعویض دنده

علت بد جا رفتن دنده عقب

اصلی ترین علت بد جا رفتن دنده عقب خرابی و فرسودگی هرزگرد دنده عقب می باشد که این هرزگرد دنده عقب ممکن است به دلیل طی کردن مسافت های طولانی دچار خرابی شود و همین موضوع باعث بد جا رفتن دنده عقب شود. در صورت خرابی هرزگرد دنده عقب تنها راه حل تعویض این قطعه می باشد.

چرا دنده عقب ماشین جا نمیره

همانطور که اشاره کردیم، برای بررسی اینکه چرا دنده عقب ماشین جا نمیره بایستی هرزگرد دنده عقب را توسط افراد متخصص مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز این قطعه را تعویض کنید. موضوع بعدی اینکه برای راه حل جا نرفتن دنده عقب بهتر است ابتدا ماشین را در دنده یک قرار دهید و سپس به دنده عقب بروید تا دنده عقب به درستی جا برود.

علت جا نرفتن دنده یک

علت جا نرفتن دنده یک شامل موارد زیر می باشد:

  • نشتی واسکازین (روغن گیربکس) یا کیفیت پایین آن
  • خرابی ماهک دنده
  • اختلال در صفحه سلکتور
  • عملکرد نادرست چرخ دنده های گیربکس
  • ساییدگی غلاف کشویی و دنده برنجی
  • فرسودگی کابل های تعویض دنده
  • خشک شدن سیم کلاچ
  • فرسودگی دیسک و صفحه کلاچ
  • نشتی مایع هیدرولیک از سیلندر کلاچ
  • نقص سنسورهای الکترونیکی ماشین
  • عادات نادرست رانندگی مانند فشار ندادن پدال کلاچ تا انتها

در بسیاری از موارد تشخیص دقیق علت جا نرفتن دنده یک توسط افراد ماهر امکان پذیر است زیرا دلایل مختلفی باعث بوجود آمدن این مشکل می شوند. لذا توصیه می کنیم برای بررسی دقیق تر علت جا نرفتن دنده یک، ماشین خود را به مکانیکی ببرید تا افراد متخصص تشخیص دقیق تری را انجام دهند.

چرا دنده پنج ماشین جا نمیره

یکی از مهم ترین علت هایی که باعث جا نرفتن دنده پنج ماشین می شود، عدم تطابق دنده گیربکس با سرعت موتور است. اگر سرعت موتور پایین باشد و قصد داشته باشید به دنده پنج بروید قطعاً با مشکل جا نرفتن دنده پنج مواجه خواهید شد. علاوه بر این موضوع، ممکن است خرابی دیسک و صفحه کلاچ، سطح پایین روغن گیربکس، خرابی دنده برنجی و ماهک دنده نیز باعث بروز این مشکل شوند.

علت بد جا رفتن دنده معکوس

به طور کلی خرابی دیسک و صفحه کلاچ، خرابی چرخ دنده های گیربکس، خرابی دنده برنجی و کم بودن روغن گیربکس باعث بد جا رفتن دنده معکوس می شوند. اما بعضی مواقع نیز علت بد جا رفتن دنده معکوس به این دلیل است که دور موتور با دنده انتخابی تطابق ندارد و برای رفع این موضوع بایستی دور موتور را بالا ببرید و سپس دنده را معکوس کنید. همچنین لازم به توضیح است که برای بررسی دقیق تر این مشکل می توانید مقاله علت بد جا رفتن دنده معکوس را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید تا اطلاعات لازم را برای حل این مشکل پیدا کنید.

علت جا نرفتن دنده اتوماتیک

علت-جا-نرفتن-دنده-اتوماتیک

مهم ترین علت جا نرفتن دنده اتوماتیک کم بودن یا کثیفی بیش از حد روغن گیربکس است. روغن گیربکس در خودروهای اتوماتیک وظیفه روانکاری و جلوگیری از اصطکاک آن ها را بر عهده دارد و همچنین باعث انتقال نیرو از جعبه دنده به موتور می شود. اگر مقدار روغن گیربکس کم باشد و یا روغن گیربکس دچار کثیفی و سوختگی بیش از حد شده باشد قطعاً دنده ماشین جا نخواهد رفت. برای بررسی سلامت روغن گیربکس شما بایستی اندازه گیری روغن گیربکس اتومات را انجام دهید و در صورت نیاز روغن گیربکس را شارژ کنید. حال در موارد دیگر ممکن است مشکلی در کامپیتور ماشین وجود داشته باشد که باعث جا نرفتن دنده اتوماتیک می شود. در واقع کامپیوتر ماشین به گیربکس دستور می دهد که چه دنده‌ای باید با چه سرعتی اتخاذ شود که اگر در این پروسه مشکلی وجود داشته باشد و یا سیگنال ها از طریق کامپیوتر ماشین به درستی ارسال نشود، جا نرفتن دنده اتوماتیک اتفاق خواهد افتاد. برای بررسی دقیق تر مشکلات کامپیوتر ماشین باید این موضوع را توسط افراد متخصص مورد بررسی قرار دهید. مورد آخر اینکه خرابی گیربکس اتومات می تواند علت جا نرفتن دنده اتوماتیک باشد که این خرابی ها ممکن است در توربین گیربکس، سلکتور گیربکس، ساعت گیربکس و… وجود داشته باشد که از تعویض مناسب دنده اتوماتیک جلوگیری می کند. در صورت مشاهده علائم خرابی گیربکس اتومات که شامل مشکل در تعویض دنده، سر و صدای گیربکس، نشتی روغن گیربکس، روشن شدن چراغ چک گیربکس و… می باشد باید سریعاً گیربکس ماشین را در مراکز تخصصی مورد بررسی قرار دهید تا خرابی قطعات مختلف گیربکس مشخص و تعمیرات لازم صورت گیرد.

علت سفت شدن دنده اتومات

علت سفت شدن دنده اتومات عبارتند از:

  • کثیفی یا کم شدن روغن گیربکس
  • گرید نامناسب روغن گیربکس با مشخصات گیربکس
  • نقص کامپیوتر ماشین یا همان ECU
  • خرابی قطعات داخل گیربکس اتومات
  • وجود مشکل در کابل های اتصال دنده به گیربکس

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد اینکه چرا دنده ماشین نمیره دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.