چه خودروهایی تسمه تایم و چه خودروهایی زنجیر تایم دارند؟

اکثر خودروهایی که در بازار کشورمان وجود دارند دارای تسمه تایم هستند. اما یکسری خودروهای داخلی، چینی و خارجی از زنجیر تایم استفاده می کنند که به همین منظور ما قصد داریم به بررسی اینکه چه خودروهایی تسمه تایم و چه خودروهایی زنجیر تایم دارند بپردازیم تا اطلاعات لازم را در این مورد پیدا کنید.

تسمه تایم و زنجیر تایم (Timing Belt) یکی از قطعات بسیار مهم در پیشرانه خودروست که نقش اصلی را در تنظیم زمانبندی چرخش میل لنگ و میل سوپاپ ایفا می کند. در واقع موتور تمامی ماشین ها برای هماهنگ ماندن به تسمه یا زنجیر تایم نیاز دارند که در بعضی از خودروها این تسمه از جنس لاستیک و در بعضی دیگر به صورت زنجیر می باشد. شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که آیا ماشینتان از تسمه تایم استفاده می کند یا زنجیر تایم که به همین منظور ما در این مقاله قصد داریم به بررسی اینکه چه خودروهایی “تسمه تایم و چه خودروهایی زنجیر تایم دارند” بپردازیم تا اطلاعات کاملی را در این زمینه پیدا کنید.

تفاوت تسمه تایم و زنجیر تایم چیست؟

چه-خودروهایی-تسمه-تایم-و-چه-خودروهایی-زنجیر-تایم-دارند

به طور کلی زنجیر تایم همان کار تسمه تایم را انجام می دهد و تنها تفاوت آنها در جنسشان است. بعضی از کمپانی های خودروسازی به منظور کاهش هزینه های تولید از زنجیر تایم در تولیدات خود استفاده می کنند که از مزیت های زنجیر تایم نسبت به تسمه تایم می توانیم به طول عمر بیشتر و صدای کمتر هنگام چرخش اشاره داشته باشیم. حال برای آشنایی کامل تر می توانید مقاله تفاوت زنجیر تایم و تسمه تایم چیست را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

خودروهای ایرانی دارای زنجیر تایم

بعضی از خودروهای ایرانی بجای تسمه تایم از زنجیر تایم استفاده می کنند که لیست خودروهای ایرانی دارای زنجیر تایم شامل موارد زیر می باشد.

زنجیر تایم پژو ۲۰۶:

برخی از تیپ های ۲ و ۳ پژو ۲۰۶ دارای زنجیر تایم می باشند. که شما میتوانید برای خرید تسمه یا زنجیر تایم ۲۰۶ به صفحه خرید تسمه تایم ۲۰۶ در فروشگاه یدک یار مراجعه کرده و بعد از بررسی برند ها اقدام به خرید بهترین قطعه کنید.

زنجیر تایم پژو RD:

پژو آردی خودرویی سدان است که از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۵ توسط ایران خودرو تولید می شد. پژو RD از جمله خودروهایی تولید داخل است که دارای زنجیر تایم می باشد.

زنجیر تایم روآ:

پژو روآ نسخه بهبود یافته پژو RD است که برخی از مدل های این خودرو دارای زنجیر تایم می باشند.

 زنجیر تایم پیکان وانت:

پیکان وانت از جمله خودروهای ایرانی است که از زنجیر تایم استفاده می کند.

زنجیر تایم پیکان:

پیکان یک خودروی سواری است که از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۸۴ توسط ایران خودرو تولید می شد. پیکان در واقع فیس لیفت خودروی هیلمن هانتر می باشد که در پیشرانه پیکان از زنجیر تایم استفاده شده است.

زنجیر تایم نیسان وانت:

نیسان وانت از تولیدات شرکت خودروسازی سایپا می باشد که دارای زنجیر تایم است.

خودروهای چینی که زنجیر تایم دارند

خودروهای چینی فروش بالایی را در کشورمان دارند که ممکن است بپرسید خودروهای چینی که زنجیر تایم دارند کدامند. یکی از خودروهای چینی که دارای زنجیر تایم می باشد، هایما S7 است. هایما S7 خودرویی در کلاس SUV است که توسط ایران خودرو از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ تولید می شد. از دیگر خودروهای چینی که دارای زنجیر تایم می باشد می توانیم به خودروی بایک سابرینا اشاره کنیم. بایک سابرینا در کلاس ماشین های هاچ بک کامپکت قرار دارد که از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ تولید می شد.

خودروهای خارجی که تسمه تایم دارند

خودروهای-خارجی-که-تسمه-تایم-دارند

در نهایت نوبت به خودروهای خارجی که تسمه تایم دارند می رسد که در ادامه به آنها اشاره شده است.

زنجیر تایم پژو ۲۰۰۸:

پژو ۲۰۰۸ در سال ۱۳۹۶ با همکاری شرکت ایران خودرو و شرکت پژو فرانسه وارد ایران شد که یکی از خودروهای خارجی دارای زنجیر تایم است.

زنجیر تایم نیسان ماکسیما:

ماکسیما یکی از خودروهای بسیار محبوب است که در سال ۱۳۸۱ وارد بازار کشورمان شد و تولید آن تا سال ۱۳۹۱ ادامه داشت. لازم به توضیح است که ماکسیما نسل های مختلفی دارد و مدلی که در ایران وجود دارد نسل سوم ماکسیما می باشد که از زنجیر تایم بهره می برد.

 زنجیر تایم نیسان پاترول:

پاترول یکی دیگر از خودروهای ژاپنی و محبوب بازار کشورمان است که طی سال های ۱۳۶۴ تا ۱۳۸۲ وارد بازار شد. نیستان پاترول که در کلاس خودروهای آفرودی قرار می گیرد، دارای زنجیر تایم می باشد.

زنجیر تایم کیا اپیروس:

کیا اپیروس خودرویی کره‌ای و در کلاس سدان می باشد که در پیشرانه آن از زنجیر تایم استفاده شده است.

زنجیر تایم میتسوبیشی ASX:

میستوبیشی ASX خودرویی ژاپنی است که نسخه ۲۰۱۵-۲۰۱۳، نسخه ۲۰۱۷ و نسخه ۲۰۱۸ آن وارد کشورمان شده است. یکی دیگر از ماشین های خارجی که دارای زنجیر تایم می باشد، میتسوبیشی ASX نام دارد.

زنجیر تایم سوزوکی گرند ویتارا:

در نهایت نوبت به دیگر خودروی ژاپنی دارای زنجیر تایم می رسد که سوزوکی گرند ویتارا نام دارد.

ماشین های بدون تسمه تایم

تا به اینجای مطالب گفته شده شما می دانید که چه خودروهایی دارای زنجیر تایم می باشند. خودروهایی که در بالا به آنها پرداخته نشد، همگی دارای تسمه تایم هستند که مشخصاً تعداد خودروهای دارای تسمه تایم زیاد می باشد. برای جمع بندی می توانیم ماشین های بدون تسمه تایم را در لیست زیر قرار دهیم:

  • پژو ۲۰۶ (برخی از تولیدات تیپ ۲ و تیپ ۳)
  • پژو RD
  • پژو روآ
  • پیکان وانت
  • پیکان سواری
  • نیسان وانت
  • هایما S7
  • پژو ۲۰۰۸
  • نیسان ماکسیما
  • نیسان پاترول
  • کیا اپیروس
  • میستوبیشی ASX
  • سوزوکی گرند ویتارا

خرید تسمه تایم و زنجیر تایم تمامی ماشین ها

همانطور که می دانید، تسمه تایم و زنجیر تایم نقش بسیار مهمی را در پیشرانه خودرو ایفا می کند و طبیعتاً پارگی تسمه و زنجیر تایم باعث آسیب های بسیاری به موتور ماشین می شود. در این مطلب ما سعی کردیم شما را با خودروهایی که دارای زنجیر تایم می باشند آشنا کنیم و بدانید کدام خودروها زنجیر تایم و کدام خودروها تسمه تایم دارند. در زمان تعویض تسمه تایم یا زنجیر تایم شما بایستی با برندها و سطح کیفی آنها آشنایی داشته باشید تا بتوانید بهترین انتخاب را برای ماشین خود انجام دهید. به همین منظور شما می توانید برای خرید تسمه تایم و زنجیر تایم تمامی ماشین ها به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و یا با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۳۰۵۰۶۰ تماس بگیرید و علاوه بر ثبت سفارش، از مشاوره رایگان برای خرید بهره مند شوید. پس از تماس با مجموعه، متخصصان یدک یار با ارائه مشاوره رایگان شما را در راستای خرید هرچه بهتر یاری خواهند کرد.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، شما می توانید سوالات خود را در مورد اینکه چه خودروهایی تسمه تایم و چه خودروهایی زنجیر تایم دارند را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 نظرات
  1. SoheilCosmetic می گوید

    بایک سابرینا جدید نیست ، چینی هم هست ، زنجیر تایم هم هست ، لیست خیلی ناقص هست و خیلی بیشترن زنجیر تایمی ها

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      در قدم اول سپاس گزاریم که ما رو در تکمیل اطلاعات تخصصی مجله کمک میکنید و خوشحال میشیم اگر اطلاعات بیشتری دارید در اختیار ما قرار دهید.
      در قدم بعدی باید عرض کنیم که در این مقاله بیشتر به خودرو های رایج تر بازار پرداخته ایم و با توجه به اینکه بصورت کلی خودرو های برند بایک با تیراژ کم در بازار عرضه شده است، این خودرو مورد بررسی قرار نگرفته.
      قدردان کمک شما برای تکمیل اطلاعات هستیم و در اولین فرصت این خودرو را به لیست اضافه میکنیم.

  2. صالح می گوید

    واقعا مفید بود
    ممنون از مطالب عالیتون