بررسی علت بد جا رفتن دنده معکوس

علت بد جا رفتن دنده معکوس می تواند به موارد مختلفی مربوط باشد. اغلب مشکلات گیربکس باعث بروز این مشکل می شوند که به همین دلیل ما در این مقاله رایج ترین علل بد جا رفتن دنده معکوس و راه حل آن را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

خودروهای دارای گیربکس دنده‌ای با فشار دادن کلاچ، امکان تعویض دنده راحت را فراهم می کنند. اما ممکن است هنگام کم کردن دنده ها یا به اصلاح معکوس کشیدن متوجه شوید که دنده به سختی جابجا می شود. بنابراین وقتی جابجایی دنده ها به سختی انجام می شود می پرسید که چه کار باید کنیم. به همین منظور ما در این مقاله به بررسی “علت بد جا رفتن دنده معکوس” (What Casues Hard Shifting Into Reverse Gear) پرداخته‌ایم تا با دلایل اصلی این موضوع آشنا شوید.

علت بد جا رفتن دنده معکوس

علت بد جا رفتن دنده معکوس

در اینجا فهرستی از دلایل احتمالی وجود دارد که باعث بد جا رفتن دنده معکوس می شود:

خرابی دیسک و صفحه کلاچ

علت بد جا رفتن دنده

اگر دیسک و صفحه کلاچ آسیب ببیند و یا تمام شده باشد، می تواند باعث شود که کلاچ نیروی بین موتور و گیربکس را آزاد نکند. این باعث می شود که جابجایی دنده ها و معکوس کشیدن بسیار سخت شود. اگر فکر می کنید علت بد جا رفتن دنده معکوس به خاطر خرابی یا تمام شدن دیسک و صفحه کلاچ است، می توانید آموزش تست خرابی صفحه کلاچ را از مجله یدک یار دنبال کنید تا سلامت این قطعه را مورد بررسی قرار دهید.

خرابی چرخ دنده های گیربکس

بد جا رفتن دنده معکوس

اگر دیسک و صفحه سالم است، یک مکان دیگر برای بررسی علت بد جا رفتن دنده معکوس وجود دارد و آن داخل گیربکس است. بررسی این مشکل نیاز به مهارت هایی دارد و فقط متخصصان باید این کار را انجام دهند. گیربکس دستی شامل چندین دنده است. برخی می توانند چهار دنده و یک دنده عقب داشته باشند، در حالی که برخی دیگر دارای ۵ دنده یا ۶ دنده نیز هستند. بین دنده ۱ و ۲ یا ۳ و ۴ یک دنده توپی نیز وجود دارد. اگر هر یک از این چرخ دنده ها آسیب ببیند، متوجه مشکل در معکوس کشیدن دنده ها خواهید شد.

خرابی دنده برنجی

دنده برنجی حاوی دندانه های کوچکی است و برای اینکه گیربکس به دنده اصلی برود باید به درستی کار کند. اگر دنده برنجی آسیب ببیند، باعث بد جا رفتن دنده معکوس خواهد شد.

کم بودن یا بی کیفیت بودن روغن گیربکس (واسکازین)

هنگامی که از واسکازین یا همان روغن گیربکس توصیه شده برای ماشین خود استفاده می کنید و به طور منظم این روغن را تعویض می کنید طبیعتاً مشکلاتی از این قبیل برای گیربکس بوجود نمی آید. اگر واسکازین کهنه شود یا نشتی داشته باشد،‌ چرخ دنده ها نمی توانند مقدار مناسب روغن کاری را دریافت کنند. بدتر از آن این است که مقدار کم روغن گیربکس باعث ایجاد آسیب برای خود گیربکس می شود و طبیعتاً بدون مقدار مناسب روغن، تعویض دنده و معکوس کردن دنده دشوارتر خواهد شد. عوارض کم شدن روغن گیربکس بسیار جدی است پس همیشه سعی کنید از مقدار مناسب آن اطمینان حاصل کنید. علاوه بر این، علل بد جا رفتن دنده معکوس می تواند به خاطر نوع اشتباه روغن گیربکس نیز باشد. در زمان تعویض روغن گیربکس، به ویسکوزیته و مشخصات مناسب روغن دنده نیاز دارید.

راه حل بد جا رفتن دنده معکوس

اولین چیزی که باید برای علل بد جا رفتن دنده معکوس بررسی کنید، واسکازین (روغن گیربکس) است. مطمئن شوید که سطح روغن مناسب است و مطمئن شوید که سوخته یا خیلی قدیمی نیست.

مکان بعدی که باید بررسی شود، سیلندرهای کلاچ است. هرگونه نشتی در اطراف سیلندرهای کلاچ را بررسی کنید و سعی کنید یک یا دو بار سیستم را تخلیه کنید. وقتی مشکل از بین برود، به احتمال زیاد نشتی در جایی از سیستم وجود دارد که باید رفع شود.

زمانی که مشکلی در سیلندرهای کلاچ وجود ندارد، باید دیسک و صفحه کلاچ را برای هر گونه آسیب به قطعات بررسی کنید.

مورد بعدی اینکه وقتی مشکلی در دیسک و صفحه پیدا نکردید، باید قطعات داخل جعبه دنده را برای هر گونه مشکل بررسی کنید. این اغلب یک کار دشوار است و اگر دانش زیادی در مورد گیربکس ندارید قطعاً کاری نیست که باید انجام دهید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه یا سوالی در مورد علت بد جا رفتن دنده معکوس دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.