آموزش هواگیری ترمز بعد از تعویض لنت

هواگیری ترمز بعد از تعویض لنت شامل یکسری از مراحل می شود که در این مقاله به طور کامل به آموزش هواگیری ترمز بعد از تعویض لنت پرداخته‌ایم تا بتوانید هوا را از سیستم ترمز خارج کنید تا ترمز ماشین عملکرد مناسبی داشته باشد.

خطوط ترمز ماشین از پدال ترمز، بوستر، شیلنگ ها و سایر قسمت ها تشکیل شده که این سیستم به گونه‌ای ساخته شده است که امکان ورود هوا را محدود می کند، اما به مرور زمان ممکن است هوا وارد سیستم ترمز شود. اگر بعد از تعویض لنت متوجه هوا گرفتن ترمز شدید و یا احساس می کنید که پدال ماشین نرم شده است، باید برای حفظ ایمنی هواگیری ترمز را انجام دهید. ما در این مقاله قصد داریم به آموزش “هواگیری ترمز بعد از تعویض لنت” (How Does Air Bleed From The Brake System After Replacing The Pads) بپردازیم تا شما را با چگونگی انجام این کار آشنا کنیم.

هواگیری ترمز بعد از تعویض لنت

هواگیری-ترمز-بعد-از-تعویض-لنت

زمانی که لنت های ماشین فرسوده باشند و مدت زمان زیادی را با این لنت های فرسوده رانندگی کنید، روغن ترمز بیشتری در سیستم مورد استفاده قرار می گیرد که همین موضوع باعث کشیده شدن هوا به داخل سیستم و از کار افتادن ترمزها می شود. به همین منظور هواگیری ترمز بعد از تعویض لنت بسیار مهم است که چگونگی انجام این کار به شرح زیر می باشد:

مرحله اول: اتصال شیلنگ مخصوص به نقطه هواگیری

استفاده از شیلنگ مخصوص برای اینکه روغن ترمز را از دریچه خالی کنید و هواگیری را انجام دهید، ضرورت دارد. هواگیری ترمز بعد از تعویض لنت قطعاً به دو نفر نیاز دارد چراکه یک فرد بایستی پدال ترمز را فشار دهد و سپس شما هواگیری ترمز را انجام دهید. 

وقتی که دریچه را باز می کنید باید فرد دیگر پدال ترمز را تا آخر فشار دهد و نگه دارد. سپس دوباره دریچه را ببندید و پدال ترمز را رها کنید. این کار را تا حدی تکرار کنید که دیگر حباب های هوا همراه با روغن ترمز به بیرون نیاید.

مرحله دوم: تخلیه روغن ترمز قدیمی و حباب های هوا

در این مرحله باید از آچار مخصوص استفاده کنید تا به هواگیر ترمز آسیبی وارد نشود. در اینجا ابتدا حباب های هوا در شیلنگ را خواهید دید و بعد روغن ترمز شفاف را خواهید دید و اینکار را باید تا موقعی ادامه دهید که روغن ترمز کلاً شفاف باشد که هیچ حباب هوایی داخلش نیست.

ابتدا دریچه هواگیر را باز می کنید و بعد پدال ترمز توسط فرد دیگر تا انتها فشار داده شود. حال دریچه هواگیر را ببندید و پدال ترمز را رها کنید. مجدداً دریچه را باز کنید کنید و پدال ترمز فشار داده دهید و در نهایت دریچه را ببندید تا روغن ترمز شفاف را مشاهده کنید که این نشان دهنده نبود هوا در سیستم ترمز می باشد. 

لازم به توضیح است که برای انجام اینکار باید از چرخ عقب سمت شاگرد شروع کنید زیرا از سیلندر اصلی دور می باشد و بعد از آن می توانید اینکار را در دیگر چرخ های ماشین انجام دهید تا مطمئن شوید که هواگیری ترمز بعد از تعویض لنت به درستی انجام شده است.

مرحله سوم: اضافه کردن روغن ترمز جدید

بعد از هواگیری ترمز بایستی مخزن روغن ترمز را چک کنید تا اگر سطح آن پایین آمده است، روغن ترمز جدید را مجدداً اضافه کنید. اگر روغن ترمز سطح پایینی داشته باشد دوباره هوا وارد سیستم ترمز خواهد شد، پس در صورت نیاز روغن ترمز جدید را وارد مخزن کنید. همچنین توصیه می کنیم که به علائم کم شدن روغن ترمز دقت زیادی داشته باشید تا در صورت نیاز سریعاً روغن ترمز جدید را به مخزن اضافه کنید تا هوا وارد سیستم ترمز نشود.

مرحله چهارم: محکم ترمز گرفتن و نگه داشتن ترمز

آخرین مرحله هواگیری ترمز این است که فرد در داخل ماشین پدال ترمز را محکم تا انتها فشار دهد تا شما هرگونه نشتی هوا را از دریچه بررسی کنید. در صورت فشار دادن پدال ترمز، پدال باید محکم و سفت باشد و اصلاً شل و نرم نباشد و سپس شما هم شیلنگی که به دریچه وصل شده است را بررسی کنید تا ببینید حباب های هوا از سیستم خارج می شوند یا خیر. اگر حباب های وجود نداشتند به این معنیست که هواگیری ترمز بعد از تعویض لنت به خوبی انجام شده است.

هواگیری بوستر ترمز

عملکرد اصلی بوستر ترمز کمک به توقف خودرو با افزایش فشار هیدرولیکی است که سیلندر اصلی ترمز را فعال می کند. اگر بوستر ترمز به خوبی کار نکند، برای توقف خودرو نیاز است که نیروی بیش از حدی را به پدال ترمز وارد کنید که این یک موضوع بسیار خطرناک است. حباب های هوا ممکن است به دلایل مختلفی به بوستر ترمز نفوذ کنند و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین زمانی که هواگیری بوستر ترمز را انجام می دهید به این معنیست که حباب های هوا از خطوط ترمز حذف می کنید و فشار هیدرولیکی را بازیابی می کنید. به همین دلیل مهم است که بوستر ترمز را برای هر گونه نشتی هوا یا مشکلات احتمالی دیگر بررسی کنید تا بوستر ترمز عملکرد مناسبی را داشته باشد. به همین منظور شما می توانید برای هواگیری بوستر ترمز مراحلی که در بالا به آن پرداختیم، دنبال کنید تا هواگیری بوستر ترمز را انجام دهید.

علائم وجود هوا در سیستم ترمز

علائم-وجود-هوا-در-سیستم-ترمز

علائم وجود هوا در سیستم ترمز عبارتند از:

  • اسفنجی بودن پدال ترمز
  • احساس نرمی پدال ترمز
  • اختلال در عملکرد پدال ترمز

اگر یکی از این علائم وجود هوا در سیستم ترمز را احساس کردید توصیه می کنیم در اسرع وقت هواگیری سیستم ترمز را انجام دهید تا از خطرات احتمالی جلوگیری کنید. لازم به توضیح است که اگر تجربه‌ای در هواگیری ترمز ندارید بهتر است هواگیری ترمز بعد از تعویض لنت یا هواگیری بوستر ترمز را به افراد متخصص بسپارید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد هواگیری ترمز بعد از تعویض لنت دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.