مواردی که در مصرف سوخت ماشین موثرند

با توجه به بالا رفتن قیمت سوخت، لازم است مواردی را رعایت کنید که می تواند در کاهش مصرف سوخت خودروی شما و همچنین کاهش هزینه ها شود. در این مقاله به مواردی که منجر به کاهش مصرف سوخت ماشین شما می شود پرداخته ایم.

در این مقاله قصد داریم راجع به مواردی که در مصرف سوخت خودروی شما موثر هستند صحبت کنیم.
سنسور سوخت مقدار مصرف سوخت خودری شما را ارزیابی کرده و اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار میدهد، لذا شما میتوانید با استفاده از این سنسور نسبت به میزان مصرف سوخت خودرویتان اطلاع پیدا کنید. اما گاهی این سنسور معیوب میشود که در نتیجه اطلاعات درست را به شما نمیدهد. یکی از علائم خرابی سنسور اکسیژن روشن شدن چراغ چک بعد از بنزین زدن است. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله علت روشن شدن چراغ چک بعد از بنزین زدن را در وبلاگ یدک یار مطالعه کنید.

۱-خراب بودن فیلترهای هوای ماشین 

 فیلتر های هوا در ماشین، وظیفه پاک سازی هوای ورودی به محفظه احتراق خودرو را بر عهده دارند. هر چقدر که فیلترهای هوا به درستی کار کنند، هوای پاک و تصفیه شده در محفظه احتراق خودرو قرار می گیرد و سپس با بنزین ترکیب می شود. در صورتی که فیلتر هوای ماشین به خوبی وظیفه خود را انجام ندهد، هوای کمتری به محفظه احتراق موتور وارد می شود و در نتیجه موتور، برای انجام عمل احتراق دچار مشکل می‌شود. در واقع موتور خودرو، مجبور می‌شود که  فشار بیشتری را تحمل کند تا نیروی لازم برای حرکت را تولید نماید و فشار زیاد به موتور هم برابر با مصرف زیاد بنزین است. دلیل خوب کار نکردن فیلتر های هوا هم رسوب گرفتگی آنها و یا کثیف بودن آن ها است. با تعویض به موقع فیلترهای هوا می توانید از وارد آمدن فشار زیاد به موتور و همچنین از مصرف بالای سوخت خودداری کنید. بدیهی است که هر چقدر که ماشین در در شهرهای شلوغ و آلوده رانندگی شود نیاز به تعویض سریعتر فیلتر هوا بیشتر احساس می شود.

خراب بودن فیلتر هوای ماشین

۲-عملکرد بد سنسورهای اکسیژن ماشین

 یک سری سنسور اکسیژن در موتور ماشین وجود دارند که مخلوط بنزین و هوای موجود در محفظه احتراق خودرو را اندازه گیری می کنند. در صورتی که سنسورهای اکسیژن خودرو، به درستی کار نکنند، نمی‌توانند میزان بنزین مورد نیاز در محفظه احتراق را به درستی تشخیص دهند و در نتیجه، بنزین بیشتری توسط انژکتورها به درون محفظه احتراق پاشش می شود و مصرف سوخت ماشین شما بالا می رود. عملکرد بد سنسورهای اکسیژن، تنها منجر به مصرف بالای بنزین نمی شود بلکه برای موتور خودرو هم مشکلاتی ایجاد می کند. سنسورهای اکسیژن هم جزء قطعات مصرفی ماشین هستند و پس از طی مسافت خاصی باید آنها را تعویض کرد. برای خرید سنسور اکسیژن ماشین، میتوانید به فروشگاه یدک یار مراجعه کرده و یا با شماره ۰۲۱-۹۱۳۰۵۰۶۰ تماس بگیرید.

۳-عملکرد بد انژکتورهای سوخت

 وظیفه انژکتورهای سوخت در ماشین پاشش بنزین به درون محفظه احتراق است. در صورت وجود مشکل در این انژکتورها بنزین پاشیده شده در محفظه احتراق یا کمتر از حداقل  میزان مورد نیاز می شود و یا بیشتر از آن. در واقع عمل سوخت رسانی به موتور خودرو کاملا دچار اختلال می گردد. بنابراین عملکرد بد انژکتور مساوی است با مصرف بالای سوخت و همچنین کارکرد بد موتور.

عملکرد بد انژکتورهای سوخت

۴-تنظیم نبودن موتور

 اگر موتور خودرو را به صورت منظم سرویس نکرده باشید و در واقع عمل تنظیم ‌موتور و سرویس کامل موتور به درستی صورت نپذیرفته باشد، مصرف بنزین در خودروی شما افزایش پیدا می کند. منظور از سرویس کامل موتور این است که قطعاتی مانند شمع موتور، وایر شمع، فیلتر بنزین، دریچه گاز و غیره را به صورت دوره ای سرویس کنید. وجود اشکال در هر یک از مواردی که در بالا اشاره شد می توانند مصرف بنزین خودرو را افزایش دهند و همچنین موتور خودرو را با اختلال مواجه کنند. شما می توانید با خرید شمع های جدید این موضوع که آیا مصرف سوخت کمتر می شود یا نه را بررسی کنید. مجموعه یدک یار با فروش شمع خودرو برای تمامی ماشین ها و ارائه بهترین برندها، دست شما عزیزان را برای خرید این قطعه باز گذاشته است تا مشکل مصرف سوخت ماشین خود را حل کنید. همچنین برای آگاهی کامل از زمان تعویض شمع و نشانه های خرابی آن، مقاله بهترین زمان تعویض شمع ماشین به کمک شما خواهد آمد.

۵-تاثیر رانندگی در مصرف سوخت

 علاوه بر خراب شدن و پایین آمدن کیفیت قطعات موجود در ماشین، یک عامل دیگر هم در افزایش مصرف بنزین یک خودرو تاثیر گذار است و آن هم عادت های بد رانندگی می باشد. طبیعتاً رانندگی با سرعت های بالا و با دور موتور بالا و همچنین رانندگی کردن با دنده مرده می تواند مصرف بنزین ماشین شما را تا حد زیادی افزایش دهد. برای اینکه مصرف سوخت خودروی شما بهینه باشد در هنگام رانندگی به نکات زیر دقت کنید:

 نکته اول: تا حد ممکن از درجا کار کردن ماشین خودداری کنید. یعنی زمان هایی که به هر دلیلی خودروی خود را متوقف کرده اید سعی کنید ماشین را خاموش کنید.

 نکته دوم: از روغن موتور خوب و با کیفیت برای ماشین خود استفاده کنید. چرا که روغن موتور های بی کیفیت، مصرف سوخت بنزین ماشین را افزایش می دهند.

 نکته سوم: فرمان خودروی خود را تنظیم کنید. در صورتی که به هر دلیلی مانند افتادن ماشین در دست انداز های مختلف، فرمان خودروی شما کمی از حالت استاندارد انحراف پیدا کرده باشد، باید هرچه سریع تر کار تنظیم فرمان را در یک مکانیکی انجام دهید. تنظیم نبودن فرمان هم لاستیک های خودرو را دچار فرسایش می کند و هم مصرف بنزین را در ماشین افزایش می دهد.

 نکته چهارم: در هنگام متوقف بودن ماشین، پای خود را روی ترمز قرار ندهید.

 یک عادت بسیار بد در رانندگی بسیاری از افراد وجود دارد و آن هم این است که در زمان متوقف بودن خودرو، پای خود را بر روی پدال ترمز نگه می دارند. این کار علاوه بر اینکه لنت های ماشین شما را دچار فرسایش می کند، مصرف بنزین آن را نیز به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

 نکته پنجم: با سرعت استاندارد رانندگی کنید. رانندگی با سرعت بیش از اندازه و همچنین با سرعت کمتر از حد استاندارد (در هر دو صورت) مصرف بنزین خودروی شما را بالا می برد.

 نکته ششم: سرویس های دوره ای خودروی خود را کاملاً منظم انجام دهید. این کار باید تبدیل به یک عادت شود یعنی راننده خوب راننده ای است که یک دفترچه برای ماشین خود دارد و در هنگام تعویض هر قطعه ای از ماشین، تاریخ و کیلومتر را در آن دفتر ثبت می کند. وقتی که تاریخ تعویض مجدد آن فرا رسید و یا کیلومتر شمار ماشین به حدی رسید که تعویض مجدد قطعه مورد نظر لازم شد، این راننده به تعویض آن قطعه اقدام می کند.

تاثیر رانندگی در مصرف سوخت

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه راجع به رعایت موارد فوق و کاهش مصرف سوخت خودروی خود داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.