هنگام بالا رفتن آمپر چه کنیم تا از جوش آوردن خودرو جلوگیری شود؟

در فصل تابستان و به دلایل مشکلات مختلفی که در سیستم خنک کننده وجود دارد ممکن است آمپر ماشین بالا برود. به همین دلیل شاید بپرسید که هنگام بالا رفتن آمپر چه کنیم تا از جوش آوردن خودرو جلوگیری شود که این آموزش کاربردی می تواند از جوش آوردن ماشین جلوگیری کند.

به نظر می رسد هیچ چیزی ترسناک‌تر از این نیست که وقتی با ماشین خود رانندگی می کنید، متوجه شوید که خودرو در حال جوش آوردن می باشد. در این مواقع باید بدانید که چه کارهایی را لازم است انجام دهید تا از این اتفاق جلوگیری کنید. اگر شما هم می پرسید که “هنگام بالا رفتن آمپر چه کنیم” تا از جوش آوردن خودرو جلوگیری شود (What To Do When The Car Overheats) ، این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

یکی از اصلی ترین دلایلی که می تواند باعث بالا رفتن آمپر شود کمبود آب در رادیاتور است. زیرا همان طور که میدانید رادیاتور وظیفه دارد تا با استفاده از مایع خنک کننده، خودرو را خنک کند. برای آگاهی بیشتر راجب این اتفاق میتوانید مقاله اگر آب رادیاتور ماشین کم باشد چه میشود را در وبلاگ یدک یار بررسی کنید.

منظور از جوش آوردن خودرو چیست

موتور ماشین ها به دلایل زیادی ممکن است بیش از حد گرم شوند. به طور کلی، این بدین دلیل است که مشکلی در سیستم خنک کننده وجود دارد و گرما قادر به فرار از محفظه موتور نیست. منبع مشکل می تواند شامل نشتی یا کم بودن مایع خنک کننده، خرابی فن رادیاتور، خرابی واتر پمپ یا گرفتگی شلنگ های سیستم خنک کننده باشد. در رابطه با این موضوع، توصیه می کنیم مقاله ۸ دلیل اصلی جوش آوردن ماشین را از مجله یدک یار مطالعه کنید تا به طور دقیق تر با علت های جوش آوردن ماشین آشنا شوید.

دقت داشته باشید که نباید جوش آوردن یا گرم شدن بیش از حد ماشین را دست کم بگیرید زیرا ممکن است موتور دچار آسیب های جدی شود.

هنگام بالا رفتن آمپر ماشین چه کنیم

هنگام بالا رفتن آمپر چه کنیم

بایدها و نبایدهایی را هنگام بالا رفتن آمپر ماشین بایستی رعایت کنید که در ادامه به آنها پرداخته‌ایم.

کارهایی که هنگام بالا رفتن آمپر ماشین باید انجام دهید:

کولر ماشین را خاموش و سپس بخاری را روشن کنید

زمانی که آمپر به خط قرمز می رسد، فوراً کولر ماشین را خاموش کنید تا فشار وارده به موتور کاهش یابد. سپس، بخاری را روشن کنید چراکه این کار می تواند به دور کردن گرما از موتور کمک کند تا از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری شود. تا زمانی که بتوانید در مکانی امن حرکت کنید، اجازه دهید بخاری روشن بماند. اینکار ممکن است باعث گرمای شما و سایر سرنشینان شود، اما چند دقیقه تحمل گرما بهتر از تعمیرات اساسی و پر هزینه موتور ماشین است.

ماشین را در مسیری امن و صاف قرار دهید

یک مکان امن و صاف (نه سربالایی و نه سرپایینی) پیدا کنید. اگر ماشین هنوز جوش نیاورده و فقط چراغ هشدار بالا رفتن آمپر روشن شده، ماشین را خاموش کنید و اجازه دهید که ۱۵ دقیقه خنک شود. سپس سوییچ را باز کنید و به آمپر نگاه کنید، آمپر باید با سرد شدن موتور به محدوده طبیعی خود برگردد.

مایع خنک کننده را بررسی کرده و در صورت نیاز این مایع را شارژ کنید

اگر سطح مایع خنک کننده ماشین شما پایین است، اضافه کردن مجدد این مایع می تواند به محافظت از موتور و جلوگیری از جوش آوردن کمک کند تا زمانی که بتوانید مشکلات اساسی را برطرف کنید. با این حال اگر شیلنگ های سیستم خنک کننده مسدود شده باشد یا علت اصلی مشکل شما خرابی فن رادیاتور یا واتر پمپ باشد، این کار چندان مفید نخواهد بود.

توجه: هنگام باز کردن درب رادیاتور دقت زیادی داشته باشید. قبل از برداشتن درب رادیاتور مدت زمانی را اجازه دهید تا خنک شود و برای جلوگیری از سوختگی، از پارچه یا دستمال استفاده کنید.

ماشین را بکسل و در صورت ناچاری، روشن کنید

در وهله اول بهتر است که ماشین را بکسل کنید و یا با یدک کش تماس بگیرید تا خودرو را به نزدیک ترین تعمیرگاه برسانید. اما اگر نمی توانید این کارها را انجام دهید، اکنون وقت آن است که با دقت ماشین را روشن کنید و خود را به نزدیک ترین تعمیرگاه برسانید. هنگام رانندگی حواستان به آمپر ماشین باشد تا اگر دوباره آمپر بالا رفت، مجدداً همین مراحل را تکرار کنید.

کارهایی را که نباید هنگام بالا رفتن آمپر ماشین انجام دهید:

به رانندگی ادامه ندهید

اگر ماشین شما در حال جوش آوردن است هرگز به رانندگی ادامه ندهید. ادامه دادن رانندگی کمکی به شما نمی کند و فقط باعث می شود که ماشین جوش بیاورد و موتور دچار آسیب های جدی شود و هزینه های تعمیر شما را سنگین تر کند.

به هیچ وجه درب رادیاتور را باز نکنید

پس از اینکه خودرو را متوقف کردید، کمی صبر کنید و با باز کردن کاپوت به خنک شدن موتور کمک کنید. اما دقت داشته باشید که هرگز نباید درب رادیاتور را باز کنید چراکه اینکار شما را در معرض خطر سوختگی یا آسیب ناشی از پرتاب دود و بخار قرار می دهد.

راه های پیشگیری از جوش آوردن ماشین

راه های پیشگیری از جوش آوردن ماشین

به قول قدیمی ها، پیشگیری بهتر از درمان است. برای جلوگیری از جوش آوردن ماشین بایستی اقدامات لازم را انجام دهید:

  • حتماً مایع خنک کننده (مخلوط آب و ضد یخ) را از قبل در ماشین خود داشته باشید تا در این مواقع از این مایع استفاده کنید.
  • عادت کنید که هر از چند گاهی سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید تا ببینید مقدار مناسبی از این مایع درون مخزن وجود دارد یا خیر.
  • هنگام رانندگی حواستان به آمپر باشد. اگر آمپر شروع به بالا رفتن کرد شما باید سریعاً کارهایی که در بالا ذکر شد را انجام دهید تا از جوش آوردن ماشین جلوگیری کنید.
  • در صورت مشاهده هرگونه نشتی ضد یخ، سریعاً خودرو را به مکانیکی ببرید تا علت اصلی مشکل برطرف شود.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه یا سوالی در مورد اینکه هنگام بالا رفتن آمپر چه کنیم تا از جوش آوردن خودرو جلوگیری شود دارید، خوشحال می شویم در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.