بررسی علت جیر جیر لاستیک

علت جیر جیر لاستیک ماشین به عوامل مختلفی بستگی دارد که در این مقاله به بررسی این موضوع پرداخته ایم تا بدانید مشکل از کجاست.

لاستیک هایی که با صدای بلند جیر جیر می کنند، می توانند یک سواری آرام را خراب کنند. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی “علت جیر جیر لاستیک” بپردازیم تا بدانید دلیل این موضوع چیست. اگر متوجه صدا جیر جیر لاستیک ماشین (Tires Squeak) می شوید، مهم است که علت آن را پیدا کنید و سپس تعمیرات لازم را انجام دهید. 

چرا لاستیک ماشین جیر جیر می کند

چرا لاستیک ماشین جیر جیر می کند

بیشتر اوقات این صدای جیر جیر لاستیک ماشین را در هنگام شتاب گیری، ترمز گیری و پیچ ها می شنوید. در واقع صدایی که هنگام افزایش سرعت می شنوید، به خاطر لغزیدن آج لاستیک روی سطح جاده در تلاش برای به دست آوردن کشش است. در موقع ترمز گرفتن شدید نیز سُر خوردن علت جیر جیر لاستیک است. همچنین پیچیدن تند می تواند باعث لغزش لاستیک به صورت جانبی روی سطح جاده شود و در نهایت صدای جیر جیر را تولید کند. ولی اگر هنگام چرخش های ملایم متوجه صدا جیر جیر لاستیک ماشین می شوید، ممکن است لاستیک هایی با باد کم داشته باشید که بیش از حد خم می شوند و یا اینکه ممکن است مشکل همسویی وجود داشته باشد.

صدای لاستیک همیشه به معنای وجود مشکل نیست. به عنوان مثال، چرخش در یک شعاع تنگ با سرعت کم، مانند وقتی که در پارکینگ هستید یا اینکه روی خط کشی های عابر پیاده خیابان فرمان را می چرخانید، اغلب صدای جیر جیر لاستیک ماشین را می شنوید. این صدا ناشی از لغزش معمولی لاستیک ها در چنین سطوحی است که بسیار لغزنده تر از آسفالت هستند. با این حال در ادامه می خواهیم که علت صدا جیر جیر لاستیک ماشین را بررسی کنیم تا به طور دقیق متوجه این موضوع شوید.

علت صدا جیر جیر لاستیک ماشین

اصلی ترین علت هایی که باعث ایجاد صدا جیر جیر لاستیک ماشین می شوند عبارتند از:

لاستیک ها باد کافی ندارند

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود لاستیک جیر جیر کند. با این حال، شایع ترین دلیل صدا جیر جیر لاستیک ماشین، کم بودن باد لاستیک ماشین است.

حتی اگر لاستیک های شما نو و سالم باشند، کم کم شروع به نشت باد می کنند و وقتی باد لاستیک تا حد زیادی کم می شود می تواند زودتر چسبندگی خود را از دست بدهد. 

این مشکل می تواند انعطاف بیشتری را در دیواره جانبی لاستیک ایجاد کند، که در نتیجه می تواند شروع به ایجاد صدای جیر جیر کند. اگر این اتفاق می افتد، باید فشار باد لاستیک های ماشین خود را بررسی کنید و پس از باد زدن لاستیک ببینید که آیا مشکل حل می شود یا خیر.

از بین رفتن آج لاستیک ها

هنگام خرید مجموعه جدیدی از لاستیک ها برای ماشین خود، می توانید انتظار داشته باشید که این لاستیک ها تا ۴ یا ۵ سال عمر کنند. با این حال، وقتی که مسافت های زیادی را با ماشین خود طی می کنید و از لاستیک ها استفاده می کنید، آج لاستیک شروع به از بین رفتن می کند. وقتی این اتفاق می افتد، لاستیک ها دیگر همان سطح کشش را برای ماشین شما فراهم نمی کنند و متوجه می شوید که لاستیک ها جیر جیر می کنند.
تنها راه رفع این مشکل خرید لاستیک جدید است که شما میتوانید برای خرید لاستیک ماشین خود به وبسایت یدک یار مراجعه تا از مزایای این فروشگاه نیز بهرمند شوید.

عدم تعادل لاستیک ها

با اینکه لاستیک ها بادوام هستند، گاهی اوقات نیاز است که لاستیک ها را به درستی نگهداری کنید. هنگام رانندگی روزانه با خودرو، عدم تعادل وزن روی خودرو باعث می شود که یکی دوتا از لاستیک ها نیروی بسیار بیشتری نسبت به بقیه وارد کنند. این می تواند باعث شود که این یکی دوتا لاستیک خیلی سریع تر از بقیه فرسوده شوند.

چرخش صحیح لاستیک می تواند به تعادل لاستیک ها کمک کند زیرا تعادل یکنواخت، استهلاک لاستیک را کمتر می کند. اگر فقط یکی از لاستیک های ماشین شما جیر جیر می کند، چرخش و تعادل یکنواخت می تواند این مشکل را حل کند.

ترمز و توقف ناگهانی

همانطور که ملاحظه کردید، بسیاری از دلایل صدا جیر جیر لاستیک ماشین مربوط به وضعیت لاستیک ها می باشند، اما در بعضی مواقع ممکن است صدای جیر جیر لاستیک ماشین به دلیل برخی سبک ها و عادات رانندگی نیز باشد.

یکی از عادات رانندگی که می تواند منجر به صدای جیر جیر لاستیک ها شود این است که ناگهان و به شدت ترمز کنید. بسته به سیستم ترمز ماشین شما، هنگامی که ترمز می گیرید چرخ های خودرو به طور ناگهانی متوقف می شوند. اگر در سرعت های بالا این ترمزهای شدید را می گیرید، استرس و فشار زیادی به لاستیک های ماشین شما وارد می شود و وقتی ماشین در حال متوقف شدن است، صدای جیر جیر بلندی ایجاد می شود.

این فرآیند همچنین می تواند باعث زودتر فرسوده شدن لاستیک های ماشین شما شود و در نتیجه صدای جیر جیر مکرر را ایجاد کند. به همین دلیل، همیشه عاقلانه است که فاصله خود را با خودروی جلویی حفظ کنید و خود را در شرایط خطرناک قرار ندهید.

شتاب گرفتن ناگهانی

شتاب ناگهانی و سریع هنگام توقف یا سرعت های کم باعث می شود لاستیک های ماشین شما با سرعت بیشتری شروع به چرخش کنند که این مسئله منجر به این می شود لاستیک ها برای ایجاد کشش، اندکی لیز بخورند.

شتاب گرفتن ناگهانی می تواند منجر به صدای جیر جیر لاستیک شود و حتی مقداری آج روی لاستیک ها از بین برود. به همین دلیل همیشه توصیه می شود که به طور معقول شتاب بگیرید تا علاوه بر ایمن ماندن، از ایجاد صدا جیر جیر لاستیک ماشین جلوگیری کنید.

چرخش خیلی سریع

یکی دیگر از موقعیت های متداول که متوجه می شوید لاستیک هایتان صدای جیر جیر می دهند، این است که به طور خیلی سریع با خودرو بپیچید. هنگامی که هر نوع چرخشی را انجام می دهید، فشار بیشتری به لبه لاستیک های ماشین شما وارد می شود.

بر حسب وضعیتی که لاستیک های ماشین شما دارند، این امر می تواند باعث شود تا لاستیک ها صدای بلندی را ایجاد کنند تا زمانی که چرخش تمام شود. این صدا معمولاً وقتی که در حال رد کردن یک پیچ تند هستید یا می خواهید در هنگام رانندگی با سرعت بالا بپیچید، ایجاد می شود. اگر این اتفاق می افتد، باید لاستیک های ماشین خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید آج مناسبی دارند.

بالانس نبودن چرخ ها

یکی دیگر از دلایل رایج صدا جیر جیر لاستیک ها، بالانس نبودن چرخ هاست. بالانس بودن چرخ ها بسیار مهم است زیرا تضمین می کند که کنترل مناسبی روی خودروی خود داشته باشید.

اگر چرخ ها از بالانس خارج شوند، فشار بیشتری به قسمت های مختلف لاستیک خودرو وارد خواهد شد. همچنین اگر چرخ های ماشین شما شُل باشند و لاستیک هایتان را در موقعیت مناسب نگه ندارید، همین صدا ممکن است رخ دهد.

با تنظیم بالانس چرخ ها و سفت کردن مهره های چرخ ها، می توانید هنگام رانندگی با ماشین خود متوجه کاهش صدا جیر جیر لاستیک ماشین شوید.

مشکل در ترمز ماشین

اگر متوجه صدای جیر جیری شدید که به نظر می رسد از لاستیک هایتان می آید، همیشه این احتمال وجود دارد که اصلاً مشکل از لاستیک هایتان نیست! در بسیاری از موارد، این صدای جیر جیر در واقع به دلیل مشکل ترمزهای ماشین شما خواهد بود.

در واقع، روتورهای ترمز و یا لنت ترمز ماشین که فرسوده شده اند، باعث ایجاد صداهای عجیب و غریب از جمله خراش و جیغ می شوند. با توجه به اهمیت ترمزهای ماشین شما و برای از بین بردن های صداهای مختلف، بهتر است که وقتی متوجه صداهای جیغ بلند می شوید، ماشین خود را بازرسی کنید.
بعد از بررسی خودرو در صورت نیاز میتوانید برای خرید لنت ترمز ماشین یا دیسک ترمز به وبسایت یدک یار مراجعه کنید.

علت صدای جیر جیر در سرعت پایین

علت صدای جیر جیر در سرعت پایین

اغلب اوقات علت صدای جیر جیر در سرعت پایین، مشکل ترمز ماشین می باشد. ممکن است لنت ترمز یا دیسک ترمز نامناسبی داشته باشید که باعث این مشکل شده است. همچنین می تواند نشان دهنده فرسودگی یاتاقان چرخ باشد.

بدیهی است که ترمزها هنگامی که تحت فشار شدید نیستند، صدا ایجاد می کنند، مانند ترمز در سرعت های بالا یا توقف ناگهانی برای جلوگیری از تصادف. اما وقتی که آن ها شروع به ایجاد سر و صدا در سرعت های پایین می کنند، باعث نگرانی می شوند زیرا به این معنی است که قطعاً چیزی به نحوی از تراز خارج شده است.

به طور کلی ترمزها به دلیل ارتعاشات با فرکانس بالا که شکستگی ها به عنوان بخشی از عملیات معمول تحت تاثیر قرار می گیرند، صدا ایجاد می کنند. وقتی پای خود را روی ترمز می گذارید، گیره های کالیپر، لنت های ترمز را فشار می دهند و همین باعث می شود که کار کنند. لنت های ترمز روتور را گرفته و به لطف قدرت اصطکاک، سرعت خودروی شما را کم می کند. همچنین قادر است تمام گرمای ایجاد شده در اثر این واکنش را جذب کند و گهگاهی در نتیجه سر و صدا خواهید داشت.

به طور معمول شیب بین کالیپر ترمز ماشین شما در لنت ها بیشترین ارتعاشات را جذب می کند و بخش خوبی از صدایی را که در غیر این صورت ایجاد می شود حذف می کند. با این حال، ممکن است همه چیز به اشتباه پیش برود و این همان چیزی است که منجر به این صداهای غیر منتظره و آزار دهنده می شود. بیایید چند مورد از موقعیت هایی که می تواند منجر به صدای جیر جیر در سرعت پایین شود نگاهی بیندازیم.

روانکاری نامناسب

چیزی در تنظیمات ترمز شما به نام صفحه پشتی ترمز کفشکی وجود دارد. این کار برای عملکرد صحیح نیاز به روغن کاری دارد. اگر روغن کاری آنقدر کم شده است که ممکن است هنگام فشار دادن به پدال ترمز، حتی زمانی که با سرعت کم رانندگی می کنید، صدای جیر جیر از ترمزهای عقب ماشین خود بشنوید.

نبود روغن کاری مناسب در این قسمت باعث زنگ زدگی و ایجاد صدای جیر جیر می شود.

جنس لنت ترمز

این امکان وجود دارد که لنت های ترمز روی خودروی شما، دلیل این صدایی باشند که شما می شنوید. البته نه اینکه لنت ها مشکلی دارند، بلکه فقط جنس آن ها باعث صدای جیر جیر در سرعت پایین می شود.

از آنجایی که لنت ترمز برای جذب مقدار زیادی گرما و اصطکاک طراحی شده است، پس باید از موادی ساخته شوند که گرما و اصطکاک را به طور موثر جذب کنند. در لنت های ترمز مدرن موادی مانند کولار، سرامیک،‌ مواد کامپوزیتی مختلف و غیره وجود دارد.

خرابی لنت ترمز

هنگامی که لنت ترمز ماشین شما به اندازه کافی فرسوده شده است، ممکن است صداهایی را هنگام فشار دادن ترمز بدون توجه به سرعتی که دارید بشنوید. لنت های ترمز ماشین دارای قطعه فلزی کوچکی در داخل خود هستند که در صورت فرسوده شدن بیش از حد لنت به شما هشدار می دهد. این قطعه روی روتور خراشیده می شود و یک نوع صدای جیر جیر ایجاد می کند تا به شما اطلاع دهد که لنت های ماشین شما فرسوده شده اند و نیاز به تعویض دارند.

رطوبت

یکی از رایج ترین دلایل صدای جیر جیر در سرعت پایین، ورود رطوبت به ترمزهای ماشین است. این موضوع معمولاً در صبح های مرطوب و در هنگام رفتن به محل کار اتفاق می افتد. البته این اتفاق چیزی نیست که شما را نگران کند چراکه رطوبت باعث ایجاد یک لایه نازک زنگ زدگی روی روتور ماشین شما می شود. هنگامی که ترمزها اعمال می شوند، لایه نازکی از زنگ زدگی از بین می رود و پودری ایجاد می کند که به دلیل اصطکاک شدید بین لنت و روتور می شود و منبع صدای جیر جیر در سرعت پایین است.

تا زمانی که صدایی که تجربه می کنید بر نحوه عملکرد ترمزهای ماشین تاثیری نداشته باشند، همه چیز خوب است. ولی اگر در آب و هوای خشک زندگی می کنید و این صدا را هر روز می شنوید احتمالاً یک مسئله کاملاً متفاوت است که باید به آن بپردازید.

گرد و خاک و سایر کثیفی ها

گاهی اوقات مواد خارجی می توانند به مجموعه ترمز ماشین شما راه پیدا کنند. دقیقاً مانند روشی که رطوبت می تواند در داخل ترمزهای ماشین شما ایجاد شود، ممکن است مقداری گرد و خاک و کثیفی در اطراف مجموعه ترمز خود ببینید که مانع از عملکرد درست آن می شود. از آنجایی که این اتفاق لنت های ترمز و روتورهای ترمز را از تماس کامل محروم می کند، در نتیجه می توانید هر نوع صدایی از صدای جیر جیر گرفته تا خش خش و کم شدن عملکرد ترمز را متوجه شوید.

سخن آخر

اگر لاستیک های ماشین شما جیر جیر می کنند، ممکن است به دلیل عوامل مختلفی باشد که هر یک می توانند به شکل جداگانه‌ای رفع شوند تا اطمینان حاصل شود که لاستیک ها همچنان کشش و پایداری لازم برای رانندگی ایمن را دارند. همچنین در مورد علت صدای جیر جیر در سرعت پایین مواردی را ذکر کردیم که هر کدام از آن ها می توانند مقصر ایجاد این صداها باشند.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به علت جیر جیر لاستیک ماشین دارید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.