آشنایی تخصصی با خرابی های رایج خودرو

خودروها به دلایل مختلفی ممکن است با خرابی های گوناگونی مواجه شوند که اغلب از این خرابی ها را می توان با تعویض به موقع قطعات مصرفی جلوگیری کرد. خرابی های رایج خودرو شامل خوابیدن باتری ماشین، مشکلات برقی، جوش آوردن ماشین، سوختن واشر سرسیلندر و… می باشند که در این مقاله ما به بررسی این علت و نشانه‌های این خرابی ها پرداخته‌ایم تا اطلاعات لازم را پیدا کنید.

خراب شدن ماشین بدترین کابوس یک راننده است، به خصوص اگر در یک سفر اتفاق بیفتد. قبل از اینکه نگران هزینه تعمیر باشید، به این مقاله که در مورد “خرابی های رایج خودرو” می باشد نگاهی بیندازید زیرا علت خرابی ماشین شما می تواند بسیار ساده‌تر از آن چیزی باشد که فکر می کنید. آگاهی از علت خرابی های رایج خودرو (What are the Common Car Breakdowns) به شما در جلوگیری از مشکلات آینده کمک می کند.

خرابی های رایج خودرو

خرابی-های-رایج-خودرو

در اینجا ما اطلاعاتی را تجزیه و تحلیل کرده‌ایم تا فهرستی از رایج ترین خرابی های ماشین را گردآوردی کنیم. همچنین به شما توضیح خواهیم داد که در صورت خرابی چه کاری را انجام دهید و چگونه از این خرابی ها جلوگیری کنید. بیشترین خرابی های ماشین عبارتند از:

خرابی یا خوابیدن باتری ماشین

شاید یکی از رایج ترین خرابی های خودرو خوابیدن باتری ماشین باشد که این خرابی زمانی بوجود می آید که به مدت طولانی از خودرو استفاده نکرده‌اید و یا اینکه مشکلات برقی در خودرو وجود داشته باشد. البته علت خرابی باتری ماشین ممکن است به خرابی رله‌ها، شرایط آب و هوایی، سولفاته شدن باتری و سایر موارد نیز مربوط باشد.

رانندگی منظم برای شارژ نگه داشتن باتری مهم است، اما رانندگی با خودرو در مسیرهای کوتاه انرژی کافی را تامین نمی کند به همین دلیل اگر قصد دارید به مدت طولانی از خودرو استفاده نکنید، سر باتری ماشین را جدا کنید تا باتری ماشین نخوابد. از دیگر راه های جلوگیری از خوابیدن باتری ماشین می توانیم به استفاده از نگهدارنده های باتری اشاره کنیم. البته به یاد داشته باشید که عمر مفید باتری ماشین بین ۲ الی ۳ سال می باشد و با نزدیک شدن به این بازه زمانی بایستی باتری ماشین را تعویض کنید.

خرابی دینام

دینام به تولید برق برای خودروی شما کمک می کند و بدون این قطعه، باتری توسط موتور شارژ نمی شود. پس اگر دینام از کار بیفتد، باتری ماشین شما نیز در نهایت خالی خواهد شد. هیچ روش خاصی برای نگهداری دینام وجود ندارد، اما اگر متوجه شدید که نور چراغ های جلو کم شده است و یا چراغ های پشت آمپر سوسو می زنند، بایستی دینام خودرو را مورد بررسی قرار دهید.

مشکلات برقی

سیستم الکتریکی ماشین شما طیف وسیعی از مدارها است که همه چیز را از چراغ های جلو گرفته تا سیستم صوتی را کنترل می کند. مشکلات برقی خودرو ممکن است با سوختن لامپ ها، سوختن فیوزها و… ظاهر شوند. اگرچه می توان با استفاده از یک مولتی متر و و کمی دانش مشکلات برقی خودرو را پیدا کرد، اما ما توصیه می کنیم رفع این قبیل مشکلات را به افراد متخصص بسپارید.

خرابی شمع ها

شمع ها یکی از مهم ترین قطعات خودرو می باشند زیرا جرقه‌ای از الکتریسیته تولید می کنند که نیروی لازم برای احتراق و راه‌اندازی موتور را ایجاد می می کند. شمع ها پیستون‌ها را به حرکت در می آورند تا خودروی شما بتواند مخلوط سوخت و هوای فشرده را بسوزاند و به خودرو اجازه دهد که روشن بماند. شمع قطعه‌ای مصرفی محسوب می شود که طبیعتاً بعد از مدتی نیاز به تعویض دارد که توصیه می کنیم برای جلوگیری از عوارض عدم تعویض شمع خودرو، هر ۳۰ هزار کیلومتر این قطعه را تعویض کنید.

جوش آوردن ماشین

جوش آوردن ماشین به خصوص در روزهای گرم سال یکی از رایج ترین مشکلات مکانیکی خودرو می باشد. معمولاً خرابی اجزای سیستم خنک کننده ماشین مانند واتر پمپ، رادیاتور، ترموستات، فن ها و… باعث گرم شدن بیش از حد موتور و جوش آوردن خودرو می شود. البته علت جوش آوردن ماشین به موارد دیگری از جمله گرفتگی در مسیر حرکت آب، کم یا زیاد بودن مایع خنک کننده و یا نشتی در سیستم خنک کننده مربوط می شود که توصیه می کنیم حتماً در صورت داغ شدن موتور در اسرع وقت به مکانیکی مراجعه فرمایید تا مشکلات سیستم خنک کننده مشخص و برطرف شوند. در صورت بی توجهی به این مشکل و جوش آوردن ماشین، سوختن واشر سرسیلندر، ترک خوردگی بلوک موتور، آسیب به سوپاپ ها، سوختن یاتاقان ها و… بوجود خواهد آمد.

سوختن واشر سرسیلندر

یکی دیگر از رایج ترین مشکلات مکانیکی خودرو، سوختن واشر سرسیلندر می باشد که اغلب هزینه‌های سنگینی برای تعمیر به همراه دارد. در توضیح اینکه چرا ماشین واشر می سوزاند باید گفت که معمولاً کم شدن آب رادیاتور، نقص فنی در ترموستات، خرابی واتر پمپ، گرفتگی رادیاتور و سیستم خنک کننده و… باعث ایجاد این مشکل می شود که توصیه می کنیم در صورت مشاهده گرمای بیش از حد موتور، کم شدن قدرت موتور، خروج دود سفید غلیظ از اگزوز و… سریعاً به تعمیرگاه مراجعه فرمایید تا از هزینه‌های تعمیر سنگین واشر سرسیلندر جلوگیری کنید.

خرابی گیربکس اتومات

امروزه به دلیل راحتی رانندگی و سواری با خودروهای دنده اتوماتیک، شاهد استقبال زیاد از خودروهای گیربکس اتوماتیک هستیم. گیربکس اتوماتیک سیستم پیچیده‌ای دارد که به همین دلیل بسیار حساس می باشد و اگر به خوبی نگهداری نشود، قطعاً با خرابی های مختلف روبرو خواهد شد. به طور کلی عدم تعویض به موقع روغن گیربکس، نشتی روغن گیربکس، گرفتگی فیلتر گیربکس و… علت خرابی گیربکس اتومات می باشند. اگر احساس کردید که مشکلی در تعویض دنده گیربکس وجود دارد، گیربکس سر و صدا می کند و یا نشتی روغن گیربکس وجود دارد، در اسرع وقت گیربکس ماشین خود را به افراد متخصص نشان دهید تا با انجام تعمیرات لازم، از هزینه‌های بسیار زیاد برای تعویض کامل گیربکس جلوگیری کنید.

خرابی دیسک و صفحه کلاچ

دیسک و صفحه کلاچ یکی از مهم ترین قطعات خودروهای دنده‌ای می باشد که وظیفه انتقال نیرو و تعویض دنده را بر عهده دارد. این قطعه معمولاً با مشکلات و ایرادات مختلفی دست و پنچه نرم می کند که خرابی دیسک و صفحه عموماً با اصطلاح تمام شدن دیسک و صفحه شناخته می شود. از آنجایی که دیسک و صفحه کلاچ قطعه‌ای مصرفی به حساب می آید شما بایستی در بازه‌های زمانی مشخص این قطعه را تعویض کنید. همچنین در صورت مشاهده علائم خرابی دیسک و صفحه کلاچ که شامل گاز هرز خوردن ماشین، عدم کشش در سربالایی ها، لیز خوردن کلاچ و… بایستی سریعاً این قطعه را تعویض کنید.

روغن ریزی ماشین

روغن ریزی یکی از مهم ترین خرابی های خودرو می باشد که اغلب این مشکل در جاهایی مثل واشر فیلتر روغن، واشر پمپ روغن، سرسیلندر، گیربکس، موتور، لوله بخاری و مکان های دیگر رخ می دهد. علت روغن ریزی ماشین به مشکل در واشر سوپاپ سیلندر، سوختن واشر سرسیلندر، خرابی فیتلر روغن، آسیب دیدن دوشاخه تخلیه روغن و… مربوط می شود که در صورت مشاهده روغن در زیر ماشین باید سریعاً خودرو را از نزدیک و زیر نظر افراد متخصص مورد بررسی قرار دهید تا روغن ریزی خودرو برطرف شود.

مشکلات-مکانیکی-خودرو

پاره شدن تسمه تایم

تسمه تایم یک قطعه بسیار ضروری برای موتور خودروست که باعث می شود میل لنگ و میل سوپاپ در هماهنگی کامل کار کنند. یکی از خرابی های رایج خودرو پاره شدن تسمه تایم است که اغلب این مشکل به دلیل فرسودگی اتفاق می افتد. به همین دلیل بسیار مهم است که علائم پاره شدن تسمه تایم را جدی بگیرید و هر از چندگاهی تسمه تایم را به صورت چشمی بررسی کنید تا در صورت مشاهده آسیب، سریعاً آن را تعویض کنید.

خرابی لنت ترمز

لنت ترمز یکی از اجزای مهم سیستم ترمز ماشین است که معمولاً لنت ها بسته به کیفیت آنها، دارای عمر مشخصی می باشند. خرابی لنت ترمز اغلب با نشانه‌هایی مانند ضعیف شدن ترمزها، لرزش در پدال ترمز، صدای جیغ یا سوت کشیدن لنت ها و… همراه است که به شما زمان تعویض این قطعه را اعلام می کند. همچنین لازم به ذکر است که بهترین زمان تعویض لنت ترمز برای چرخ های جلو هر ۴۰ هزار کیلومتر و برای چرخ های عقب هر ۶۰ هزار کیلومتر خواهد بود.

پاره شدن سیم کلاچ

قطعه سیم کلاچ در خودروهای دنده‌ای کاربرد دارد که بین گیربکس و موتور قرار می گیرد و سبب انتقال قدرت موتور به چرخ های ماشین می شود. پاره شدن یا خراب شدن سیم کلاچ تعویض دنده را دشوار می کند که در این صورت بایستی برای تعویض سیم کلاچ اقدام نمایید.

نتیجه گیری

در این مقاله ما به خرابی رایج خودرو پرداختیم که اغلب با تعویض به موقع قطعات و بررسی مداوم خودرو می توانید تا حد زیادی از این خرابی ها جلوگیری نمایید. این خرابی ها معمولاً قبل از جدی شدن مشکل یکسری از علائم را از خود بروز می دهند که شما با توجه به این علائم می توانید هزینه‌های تعمیر ماشین را تا حد زیادی کاهش دهید. به طور کلی توصیه می کنیم در صورت مشاهده این نشانه‌ها قبل از جدی شدن خرابی، خودرو را به مکانیکی ببرید تا افراد متخصص تعمیرات لازم را انجام دهند.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد خرابی های رایج خودرو دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.