دنده مرده چیست؟

دنده مرده وضعیتی است که می تواند آسیب های مختلفی را برای ماشین به همراه داشته باشد. اگر می خواهید بدانید که دنده مرده چیست و چه معایبی برای ماشینتان دارد، این مقاله به کمک شما خواهد آمد.

امروزه بیشتر ماشین ها دارای گیربکس اتوماتیک و یا گیربکس دستی می باشند. در ماشین های اتوماتیک همانطور که از نامشان پیداست، تغییر دنده و شتاب خودرو به صورت اتوماتیک و توسط گیربکس انجام می شود اما در خودروهای دنده‌ای، راننده باید در دور موتور مشخصی تعویض دنده را انجام دهد. شاید شما هم اصطلاح “دنده مرده” را شنیده‌اید ولی نمی دانید که منظور از آن چیست و چه ضررهایی برای خودرو دارد. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی دنده مرده و معایب آن بپردازیم تا بدانید که چرا باید از اینکار اجتناب کنید.

منظور از دنده مرده چیست

دنده مرده

در خودروهای دنده دستی زمانی که دور موتور به مقدار معینی می رسد، می بایست دنده تعویض را تعویض کنید. بهترین دور موتور برای تعویض دنده محدوده بین ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دور در دقیقه می باشد، حالا اگر شما در دور موتور ۲۰۰۰ اقدام به تعویض دنده کنید، ماشین دیگر قدرت و نیروی لازم برای حرکت را نخواهد داشت که اصطلاحاً به آن دنده مرده می گوییم.

پس به طور ساده می توانیم بگوییم دنده مرده به حالتی گفته می شود که با انتخاب دنده اشتباه که منظور دنده بیش از حد سبک می باشد، راننده قصد شتاب گرفتن دارد.

صدای دنده مرده

زمانی که خودرو در دنده مرده قرار دارد، صدایی شبیه به برخورد قاشق و چنگال به یکدیگر و یا ناک زدن به وجود می آید. در دنده مرده و زمانی که پای شما روی پدال گاز است این صدا شنیده می شود و به محض اینکه پای خود را از روی گاز بر میدارید این صدا قطع می شود.

معایب دنده مرده رفتن

معایب دنده مرده رفتن

دنده مرده می تواند ضررهای مختلفی را برای خودرو به همراه داشته باشد. یکی از مهم ترین معایب دنده مردن رفتن این است که خودرو دچار احتراق ناقص می شود. این مشکل به دلیل عدم تطابق گشتاور موتور با دنده گیربکس بوجود می آید که می تواند آسیب های مختلفی را به رینگ پیستون، دیواره داخلی پیستون و سوپاپ وارد کند. علاوه بر این، دنده مرده می تواند مشکلات دیگری از جمله پاره شدن تسمه تایم و روغن سوزی را به همراه داشته باشد.
عوارض خرابی هر کدام از موارد بالا بسیار زیاد و هزینه بر است. اگر تمایل دارید تا راجب عوارض روغن سوزی بیشتر بدانید، میتوانید مقاله علت روغن سوزی ماشین را در وبلاگ یدک یار بررسی کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، خوشحال می شویم دیدگاه های خود را در مورد دنده مرده ماشین با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.