بررسی هیوندای اکسنت

هیوندای اکسنت ییک از قدیمی ترین و در عین حال محبوب ترین خودرو های تولید شده شرکت هیوندای است که تا به امروز در ۵ سنل مختلف طراحی و عرضه شده است. این خودرو در سال ۱۳۹۶ توسط کمپانی کرمان موتور وارد ایران شد و از آن به بعد به صورت مونتاژ شده وارد بازار های خودرو شده است.

هیوندای اکسنت (Hyundai Accent) یکی از قدیمی ترین خودروهای شرکت کره‌ای هیوندای است. این خودرو از سال ۱۹۹۴ تولید شد و تا به امروز ۵ نسل مختلف از آن تولید شده اند. هیوندای اکسنت یک خودروی کامپکت و جمع جور برای استفاده خانواده ها است. این سدان خانوادگی ساخت کشور کره جنوبی است که در کشور ما نیز محبوبیت زیادی دارد. اما به خاطر عدم تداوم واردات، قطعات و لوازم این خودرو در بازار ها کم یاب شدند. یدک یار از تمامی لوازم یدکی اکسنت پشتیبانی کرده و می توانید برای بررسی دقیق تر این قطعات به یدک یار سر بزنید.

 مزایای خودروی هیوندای اکسنت

  1. سواری خودروی هیوندای اکسنت راحت و نرم است.
  2. برای استفاده خانواده خودروی مناسب می باشد.
  3. مصرف بنزین خودروی هیوندای اکسنت پایین است.
  4. استهلاک قطعات این خودرو نسبت به بسیاری از خودرو های دیگر پایین تر است و در واقع دوام این خودرو بالا است.
  5. طراحی ظاهری و طراحی داخلی خودرو هیوندا اکسنت نسل چهارم با توجه به قیمت آن مناسب است. در واقع طراحی ظاهری و داخلی این خودرو به نحوی بوده است که عامه پسند باشد.
  6. امکانات رفاهی و امکانات ایمنی خوبی در این ماشین وجود دارد در کل ایمنی خودروی هیوندای اکسنت واقعاً بالا است.
  7. کابین اکسنت جادار است.
  8. مهم تر از همه این که خودروی هیوندای اکسنت یک ماشین کره ای است و ایرانیان به خودروهای کره ای اعتماد زیادی دارند.

 معایب هیوندای اکسنت

  1. از نظر قدرت موتور و شتاب و هیجان رانندگی این خودرو در مقابل رقبا کم می آورد.
  2. در مسیرهای ناهموار صندلی های ردیف عقب  با تکان های زیادی روبرو می شوند که این ویژگی مورد پسند برخی از خریداران نیست.
  3. صندلی های خودرو در کل خیلی راحت نیستند و حالت ارگونومی ندارند.

 طراحی بیرونی هیوندای اکسنت

طراحی بیرونی هیوندای اکسنت

این خودرو جزء آخرین خودروهایی است که طراحی ظاهری آن با زبان طراحی قدیمی کارخانه خودروسازی هیوندای صورت پذیرفته است. کارخانه خودروسازی کره ای، چند سال پس از تولید خودروی هیوندای اکسنت، زبان طراحی جدیدی را برای طراحی محصولات خود انتخاب کرد.

طراحی ظاهری این ماشین به کمک تلفیق کردن یک سری خط ساده به همراه زاویه های نرم صورت پذیرفته است. اگر از نمای روبرو بخواهیم این خودرو را بررسی کنیم، دو چراغ عبوس را در جلوی این خودرو می بینیم که در دو سمت جلو پنجره خودرو قرار گرفته اند. جلو پنجره خودرو هم باریک و کشیده است. در واقع جلو پنجره به نحوی طراحی شده است که این خودرو، اسپرت به نظر برسد. اگر از نمای کناری بخواهیم خودرو را بررسی کنیم مشاهده می کنیم که یک خط حجم دهنده از چراغ های عقب ماشین تا  قوس گلگیر جلوی آن ادامه پیدا کرده است و باعث شده است که نمای این خودرو از بغل عضلانی به چشم آید. از نمای عقب هم طول کوتاه درب صندوق عقب ماشین را می‌بینیم که بسیار جالب است.
درب صندوق عقب لبه برآمده ای دارد و قوسی شکل است. چراغ های عقب خودرو هم به صورت یک تکه می باشند. سپر عقب این خودرو نیز زیبایی خاصی دارد. سقف خودروی هیوندای اکسنت، هم حالات سیالی دارد و آن هم به زیبایی خودرو افزوده است.

طراحی داخلی هیوندای اکسنت

داشبورد هیوندای اکسنت حجیم است و همین امر باعث شده است که یک مقدار در فضای پای راننده و سرنشین جلو محدودیت ایجاد شود. البته افرادی که قد خیلی بلندی ندارند برای نشستن در ردیف جلو و البته در ردیف عقب این خودرو مشکلی نخواهند داشت و سر و پا و زانوی آنها اذیت نمی شود. غربیلک فرمان این خودرو به صورت ساده و به صورت دایره ای طراحی شده است که یک مقدار از اسپرت بودن داخل این خودرو را کم می کند. درواقع  طراحی فرمان خودروی هیوندای اکسنت، یک نقطه ضعف برای طراحی داخلی این خودرو محسوب می‌شود.

کیفیت مواد استفاده شده در داخل خودرو هم هر چند نسبت به محصولات چینی و ایرانی موجود در بازار بالاتر است ولی در کل کیفیت فوق العاده ای نیست.

به طور کلی،  طراحی داخلی خودرو قابل قبول است ولی خوب باید در نظر بگیریم که حداقل ۱۰ سال از عمر این خودرو می‌گذرد و در این ده سال خودروهای اروپایی و کره ای و ژاپنی و حتی خودرو های چینی موجود در بازار ایران از لحاظ طراحی داخلی پیشرفت‌های زیادی داشته اند.

آپشن های فنی هیوندای اکسنت

آپشن های فنی هیوندای اکسنت

موتور این خودرو ۴ لیتر و بسیار جمع و جور است که ۱.۶ لیتر ظرفیت دارد. نوع موتور خودروی هیوندای اکسنت نیز از نوع تنفس طبیعی می باشد. قدرتی که این موتور تولید می‌کند به اندازه ۱۲۲ اسب بخار است و گشتاوری که می تواند تولید کند ۱۵۵ نیوتن متر می باشد.

این قدرت و گشتاور به کمک یک گیربکسی که اتوماتیک و چهار سرعته است تولید می شود. قدرت خودروی هیوندای اکسنت به سمت محور جلوی خودرو روانه می شود در واقع این خودرو یک خودرو دیفرانسیل جلو می باشد.

شتاب سرعت صفر تا ۱۰۰ خودروی هیوندای اکسنت

شتاب صفر تا صد این خودرو نیز ۱۱.۴ ثانیه و بیشترین سرعت آن نیز ۱۸۴ کیلومتر بر ساعت می باشد.

مصرف بنزین در خودروی هیوندای اکسنت

 این خودرو به صورت ترکیبی ۶.۴ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین مصرف می کند. ظرفیت باک بنزین هیوندای اکسنت نیز ۴۳ لیتر است که با پر کردن باک بنزین خودرو می‌توان ۵۷۳ کیلومتر مسافت را طی نماید. استاندارد آلایندگی خودرو نیز یورو ۶ است.

نسل های مختلف هیوندای اکسنت در کشور ایران

دومین نسل از هیوندای اکسنت، ورنا نام داشت و در شرکت راین که از زیر مجموعه های شرکت خودروسازی کرمان موتور می باشد وارد ایران شد. این اتفاق در دهه ۸۰ شمسی اتفاق افتاد. از بدو ورود این خودرو به ایران، استقبال زیادی توسط مردم از این خودرو صورت پذیرفت. نسل سوم خودرو هیوندای اکسنت برعکس نسل قبلی وارد ایران نشد، اما نسل چهارم این ماشین  از سال ۲۰۱۴ میلادی وارد کشور ایران شد.

شرکت آسان موتور مسئول واردات و و خدمات پس از فروش این خودرو در ایران شد. البته در سال ۱۳۹۶ شرکت کرمان موتور اقدام به مونتاژ خودرو هیوندای اکسنت کرد. شرکت کرمان موتور مثل همیشه اقدام به حذف آپشن ها و امکانات مهم این خودرو کرده است. این عمل به منظور کاهش هزینه تولید صورت می پذیرد. امکانات بسیار مهمی همچون سیستم کنترل کشش یا تی سی اس و سیستم ای اس سی و سیستم اچ ای سی، البته روکش های چرمی صندلی ها هم توسط شرکت کرمان موتور از خودروها حذف شده است.

 نسل پنجم خودرو هیچ موقع وارد ایران شد و اکثر خودروهای هیوندای اکسنت که در بازار مشاهده می کنید مربوط به نسل چهارم آن خودرو است که با نام آربی نیز مشهور است.

ابعاد و اندازه ها و وزن و ظرفیت هیوندای اکسنت

 طول خودرو برابر با ۴۳۷۰ میلی متر، عرض آن برابر با ۱۷۰۰ میلی متر، ارتفاع آن برابر با ۱۴۵۷ میلی متر و فاصله محوری در این خودرو برابر با ۲۵۷۰ میلی متر می باشد. وزن آن نیز ۱۱۴۰ کیلوگرم است. ظرفیت صندوق عقب ماشین ۴۶۵ لیتر می باشد.

آپشن های خودروی هیوندای اکسنت

  1. صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی در وسط داشبورد ماشین وجود دارد.
  2. مه شکن جلو و مه شکن عقب در این خودرو وجود دارد.
  3. استارت دکمه ای در این ماشین جاسازی شده است و راننده می تواند با فشردن یک دکمه ماشین را روشن و خاموش کند.
  4. حالت رانندگی اکو در این ماشین وجود دارد و راننده می تواند هر موقعی که بخواهد، خودرو را به حالت اکو ببرد.
  5. فرمان خودرو به صورت برقی است.
  6. آینه وسط خودرو به صورت الکتروکرومیک می باشند و باعث می‌شوند اگر خودروهای پشت سر این خودرو نور بالا داده باشند، چشم راننده خودروی هیوندای اکسنت اذیت نشود.
  7. این خودرو مجهز به اکو باکس است.
  8. سیستم تهویه هوای مطبوع خودرو به صورت اتوماتیک می باشد.
  9. این خودرو دارای دوربین عقب است.
  10. سیستم چندرسانه‌ای این خودرو قابلیت اتصال به بلوتوث و USB را دارد و همچنین دارای جی پی اس است.
  11. صندلی راننده به صورت دستی در ۶ حالت قابل تنظیم است و صندلی های جلو ماشین در چهار حالت، به صورت دستی تنظیم می‌شوند. همچنین روکش صندلی های این خودرو هم به صورت چرمی می باشد.
  12. آینه بغل های این خودرو به صورت برقی هستند.
  13. این خودرو مجهز به دی لایت و اتولایت است.

ایمنی خودروی هیوندای اکسنت

  1. این خودرو موفق شده است از موسسه امنیت ترافیک بزرگراه های آمریکا یا همان ان اچ تی اس آ، چهار ستاره ایمنی را دریافت کند. این امتیاز یک امتیاز بسیار خوب برای این خودرو است و راننده و سرنشینان خودرو می توانند با تکیه بر امنیت بالای این خودرو به راحتی در این خودرو بنشیند. فراموش نکنید که موسسه های تست ایمنی خودرو در آمریکا و اروپا، به راحتی به یک خودرو ستاره ایمنی نمی دهند.  
  2. سیستم کنترل پایداری خودرو در سربالایی در خودروی هیوندای اکسنت وجود دارد.
  3. ۶ عدد کیسه هوا این در این خودرو وجود دارد. کیسه هوای راننده، کیسه هوای سرنشینان جلو، کیسه هوای جانبی و کیسه هوای پرده‌ای از جمله کیسه هوا های آن هستند.
  4. سنسور کنترل میزان باد لاستیک یا همان تی پی ام اس در هیوندای اکسنت وجود دارد.
  5. ترمز این خودرو مجهز به سیستم ترمز ضد قفل یا ABS و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز یا EBD است. ضمناً باید بگویم که ترمز های جلوی خودرو از نوع دیسکی خنک شونده و ترمزهای عقب این خودرو از نوع دیسکی عادی هستند.
  6. سنسور پارک عقب در خودروی هیوندای اکسنت وجود دارد.
  7. سیستم مدیریت  و کنترل پایداری ماشین در این خودرو وجود دارد.

قیمت خودروی هیوندای اکسنت

آخرین مدل از خودروهای هیوندای اکسنت که در بازار خودرو ایران وجود دارد، مدل ۲۰۱۷ آن است که دارای قیمتی در بازه ۶۱۰ میلیون تومان تا ۷۸۰ میلیون تومان می باشد. البته واقعاً هزینه کردن این مقدار پول برای خودرو در وضعیت اقتصادی نابسامان امروزه کشور ایران کار ساده ای نیست. چرا که قیمت خودرو تابع عوامل مختلف اقتصادی و سیاسی است. این عوامل اقتصادی و سیاسی هم متاسفانه دارای ثبات نیستند و در نتیجه قیمت خودرو هم نوسانات زیادی دارد. عامل دیگری که ارائه قیمت برای خودرو هیوندای اکسنت را سخت می‌کند این است که مدل صفر این خودرو در بازار وجود ندارد  و قیمت گذاری روی مدل‌های کارکرده یک ماشین بسیار پیچیده است و عوامل مختلفی همچون میزان کارکرد ماشین، خراب بودن یا سالم بودن آپشن های روی ماشین، ماه های باقی مانده تا فرارسیدن تایم بیمه ماشین، میزان آسیب دیدن بدنه ماشین، نقاط آسیب دیدگی از بدنه ماشین و غیره در قیمت خودروی کارکرده تاثیرگذار هستند

 حتی کار به جایی رسیده است که خریداران خودرو به شهری که قبلا ماشین در آنجا بوده هم توجه می‌کنند. خودروهایی که برای مدت طولانی در شهرهایی  با آب و هوای شرجی بوده اند با مشکل پوسیدگی بدنه مواجه هستند و قیمت آن ها باید پایین تر از قیمت خودرو هایی باشد که در شهرهایی با آب و هوای خشک بوده اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.