علت روشن شدن چراغ ESP چیست؟

سیستم کنترل پایداری خودرو یا ESP در یکسری از خودروهای امروزی وجود دارد. در بعضی از مواقع ممکن است چراغ ESP روی صفحه کیلومتر روشن بماند که همین مسئله نشان دهنده مشکلی در سیستم کنترل پایداری خودرو است. ما در این مقاله به بررسی علت روشن شدن چراغ ESP پرداخته‌ایم تا شما را با این موضوع آشنا کنیم.

شاید بسیاری از شما عزیزان نام سیستم کنترل پایداری خودرو (Electronic Stabillity Control) که به اختصار ESP نامیده می شود را شنیده باشید ولی ندانید که این مزیت چیست و چه کاربردی دارد. اگر خودروی شما از این آپشن بهره مند باشد، شما این چراغ را در شرایطی خاص بر روی صفحه کیلومتر خود خواهید دید. با این حال، “علت روشن شدن چراغ ESP” این است که مشکلی وجود دارد.

ما در این مقاله علاوه بر بررسی علت روشن شدن چراغ ESP، می خواهیم که شما را به طور کلی با این سیستم آشنا کنیم تا هر آنچه لازم است را بدانید. پس خوشحال می شویم که تا پایان این مطلب همراهمان باشید.

چراغ ESP به چه معناست

چراغ هشدار کنترل پایداری (ESP) نشان می دهد که مشکلی در سیستم کنترل پایداری خودرو شما وجود دارد یا اینکه روی سطحی لغزنده رانندگی می کنید. وقتی که در شرایطی رانندگی می کنید که زمین لغزنده است، چراغ ESP روشن می شود و هنگام کار روی صفحه کیلومتر ماشین شما چشمک می زند. اگر این چراغ ثابت می باشد، به این معنی است که مشکلی در سیستم کنترل پایداری خودرو وجود دارد.

سیستم ESP چگونه کار می کند

سیستم ESP چگونه کار می کند

سیستم ESP به تنهایی کار نمی کند و در واقع این سیستم با کنترل کشش و ترمزهای ضد قفل (ABS) کار می کند. اگر یکی از چرخ ها بلغزد، ESP چرخ های دیگر را با کاهش قدرت و اعمال ترمز برای اصلاح پایداری خودرو کنترل می کند. ESP همچنین می تواند به موتور خودرو اطلاع دهد که در صورت رانندگی خطرناک، قدرت را کاهش دهد و سپس این امر بر نیرویی که به چرخ های تکی عرضه می شود تاثیر می گذارد. این مسئله زمانی مفید است که برای مثال، ماشین شما روی زمین یخی دور می زند، اما هیچ کششی روی چرخ ها وجود ندارد که به این ترتیب این سیستم قدرت را کاهش خواهد داد و در نهایت شما قادر خواهید بود که کنترل بیشتری روی چرخ های خود داشته باشید.

علت روشن شدن چراغ ESP

شایع ترین علت روشن شدن چراغ ESP به دلیل معیوب بودن سنسور ABS است. همچنین می تواند ناشی از مشکلاتی مانند بدنه دریچه گاز، سوئیچ پدال ترمز یا سنسور فرمان باشد. به یاد داشته باشید که اگر هنگام رانندگی روی سطحی لغزنده چراغ ESP چشمک می زند به این معنی است که درست کار می کند و مشکلی وجود ندارد.

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، ESP همراه با ABS کار می کند که این امر تشخیص فوری علت اصلی مشکل را دشوار می کند. برای تعیین علت اصلی این مشکل همیشه توصیه می شود کدهای خطا را با دستگاه دیاگ تشخیص و بررسی کنید.

در ادامه لیست دقیق تری از شایع ترین علل روشن شدن چراغ ESP آورده شده است:

خراب بودن سنسور سرعت ABS

سنسورهای چرخ اطلاعات مربوط به سرعت هر چرخ را به واحد کنترل ABS ارسال می کنند. سپس واحد کنترل ABS این اطلاعات را اندازه گیری می کند و راه حل های لازم را در صورت لغزش یک یا چند چرخ اعمال می کند.

اگر یکی از سنسورهای ABS از کار بیفتد، ممکن است فکر کند که یکی از چرخ ها می لغزد اما در واقع اینطور نیست، پس در نتیجه باعث روشن شدن چراغ ESP می شود.

خراب بودن حلقه های ABS

همین مورد در مورد رینگ های ABS نیز صدق می کند. سنسور ABS سرعت چرخ را از حلقه های ABS اندازه گیری می کند و ممکن است بعضی مواقع یکی از این رینگ ها شکسته شود که باعث می شود سرعت اشتباه را اندازه گیری کند.

خرابی بدنه دریچه گاز

بدنه دریچه گاز برای کنترل قدرت خروجی سیستم ESP در هنگام لیز خوردن خودرو استفاده می شود. اگر بدنه دریچه گاز مشکلی داشته باشد، باعث روشن شدن چراغ ESP می شود.

خرابی سوئیچ پدال ترمز

سیستم ESP باید بداند که چه زمانی پدال ترمز را فشار می دهید. برای اینکه این عملکرد به درستی کار کند، یک سوییچ پدال ترمز روی پدال ترمز ماشین شما نصب شده است. پس اگر این سوییچ معیوب باشد و اطلاعات اشتباه را ارسال کند، ممکن است علت روشن شدن چراغ ESP باشد.

معیوب بودن سنسور زاویه فرمان

سیستم ESP همچنین از زاویه فرمان برای محاسبه کارهایی که باید در شرایط لغزش انجام دهید استفاده می کند. اگر سنسور زاویه فرمان ماشین شما به درستی برنامه ریزی نشده باشد ممکن است باعث روشن شدن چراغ ESP شود.

مشکلات سیم کشی ABS

خودروی شما دارای سیم کشی واحد کنترل ABS به هر سنسور چرخ است. این سیم ها به دلیل تکان خوردن خودرو در طول زمان ممکن است حرکت کنند یا اینکه جابجا شوند و این اغلب می تواند مشکلات سیسم کشی ABS را ایجاد کند که یکی دیگر از علل روشن شدن چراغ ESP است.

اگر چراغ ESP روشن شود چه باید کرد

اگر چراغ ESP روشن شود چه باید کرد

اگر چراغ ESP ماشین شما روشن می شود، باید کدهای مشکل را با یک دستگاه دیاگ بررسی کنید تا ببینید چه چیزی علت روشن شدن چراغ ESP است. شما نمی توانید با حدس زدن و تعویض قطعاتی که فکر می کنید معیوب هستند این مشکل را برطرف کنید، پس حتماً در صورت بروز این مشکل، خودرو را دیاگ بزنید.

چه زمانی روشن شدن چراغ ESP طبیعی است و چه زمانی غیر طبیعی

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، هنگامی که در شرایط لغزنده رانندگی می کنید طبیعتاً چراغ ESP خودروی شما چشمک می زند که این موضوع کاملاً استاندارد است. اما وقتی که این چراغ کاملاً ثابت است و چشمک نمی زند یا اینکه در سطوح لغزنده رانندگی نمی کنید، نشان دهنده این است که مشکلی در سیستم کنترل پایداری خودرو وجود دارد.

آیا رانندگی با چراغ روشن ESP ایمن است

اگر به رانندگی بدون ESP عادت ندارید، احتمالاً رانندگی با چراغ روشن ESP برای شخص شما ایمن نخواهد بود. سیستم کنترل پایداری برای حفظ کشش چرخ های ماشین شما بر روی سطوح لغزنده طراحی شده است و مهم است که به درستی کار کند. اگر چراغ ESP روشن باشد به این معنی است که سیستم مشکل دارد و سیستم ESP غیر فعال می شود.

آیا ESP همان سیستم کنترل کشش است

خیر، سیستم ESP مشابه سیستم کنترل کشش نیست؛ سیستم کنترل کشش برای جلوگیری از لغزش هنگام پیچیدن طراحی شده است، در حالی که سیستم ESP برای جلوگیری از چرخش چرخ های ماشین شما بر روی سطوح لغزنده طراحی شده است.

اگر سیستم ESP مشکل داشته باشد چه اتفاقی می افتد

اگر با ESP معیوب رانندگی می کنید، تنها تفاوت این است که سیستم کنترل پایداری کار نمی کند. اگر سیستم ESP غیر فعال باشد، چرخ های خودرو شما آزادانه روی سطوح لغزنده می چرخند و اگر عادت به این کار نداشته باشید، کنترل وسیله نقلیه شما دشوار می شود و ممکن است منجر به تصادف شود. 

کلام پایانی

چراغ ESP نشان می دهد که مشکلی در سیستم کنترل پایداری خودرو وجود دارد که باید تعمیر شود. همچنین اگر روی سطحی لغزنده رانندگی می کنید، این چراغ چشمک می زند که کاملاً استاندارد است. سیستم ESP با سیستم کنترل کشش، سیستم ABS و سیستم کنترل موتور همکاری می کند.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به علت روشن شدن چراغ ESP ماشین خود دارید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 نظرات
  1. R fakhrian می گوید

    ممنون از توضیحات کامل شما.
    مهندس هنگام رانندگی تو شهر سیستم ESP غیر فعال باشه عیبی نداره؟ چ مواقعی باید خاموش باشه؟ استراحت لازم نداره؟! پس دکمه روشنو خاموش واسه چیه؟!

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      سیستم ESP یک سیستم کمکی در رانندگی است و پیشنهاد میشود که همواره روشن باشد. تنها در شرایطی که شما میخواستید استفاده غیر عرف از خودرو کنید باید این سیستم خاموش شود.

  2. حلاجی می گوید

    در جاده های لغزنده بصورت اتوماتیک چراغ Esp روشن میشود یعنی نیازی به فشردن دکمه مربوطه نمی باشد؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      خیر نیازی به فشردن دکمه نیست. سیستم ESP یا کنترل پایداری یک بار روشن شده و بصورت خودکار در زمان نیاز فعال شده و عمل میکند. روشن شدن چراغ ESP نشان دهنده وارد مدار شدن و عمل کردن این سیستم است.

  3. Hamid می گوید

    سلام .یه سوال چرا وقتی دکمه espرو میزنیم کنارش میزنه off

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      در این شرایط، روشن شدن چراغ ESP به همراه OFF نشان دهنده خاموش بودن سیستم کنترل پایداری خودرو شماست.
      در اصل شما سیستم ESP خودرو خود را خاموش کردید.

  4. محسن می گوید

    سلام من ماشینو تازه تحویل گرفتم در سرعت بالای ۱۰۰ چراغ esp و چراغ abs و علامت اچار هر سه باهم روشن میشون و وقتی سرعت رو میارم زیر ۱۰۰ هر سه باهم خاموش میشوند مشکلی در ماشین هست؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز خودرو شما چیست؟ بصورت کلی مشخصه که مشکل روشن شدن چراغ ESP و ABS و آچار در چنین شرایطی نشان دهنده وجود مشکل خرابی سیستم برقی و الکتریکی است که در خودرو های داخلی جدید و چینی ها بسیار رایج است و تنها راه عیب یابی بررسی خودرو از نزدیک توسط متخصص است.
      گفتنی است گزارشات زیادی مبنی بر عدم توانایی نمایندگی ها برای عیب یابی مشکلات برقی این خودرو ها به دست ما میرسد. لذا پیشنهاد میکنیم به متخصص مجرب و آشنا به سیستم برقی خودرو خود مراجعه کنید.

  5. حسین می گوید

    سلام خودرو کوییکrsدارم اما اصلا چراغ espتوی صفحه کیلومترش روشن نبست و حتی offروهم میزنم هیچ چراغی روشن نمیشه مشکلش چیه توراخدا بگید

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز خودرو شما باید از نزدیک بررسی شود که آیا اصلا ESP در مدار هست یا خیر. چراغ ESP زمان فعال شدن این سیستم در حرکت و زمان خاموش کردن دستی آن روشن میشود و در حالت عادی و رانندگی در شرایط استاندارد خاموش است.

  6. Alii می گوید

    سلام من ۲۰۷ ارتقا یافته گرفتم توی سرعت ۱۰۰ کیلومتر چراغ esp روشن میشه و وقتی سرعت کم میشه خاموش میشه این یعنی اتوماتیک فعال شده یا مشکل داره؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      روشن شدن چراغ ESP به معنی وارد مدار شدن این سیستم است، اگر بصورت منظم و در حالت عادی شاهد روشن شدن چراغ ESP هستید باید به دنبال علت آن باشید. اما اگر در مسیر های لغزنده و هنگام از کنترل خارج شدن خودرو شاهد روشن شدن این چراغ هستید، جای نگرانی نیست و این سیستم به درستی در حال انجام وظیفه است.

  7. امید می گوید

    سلام
    امروز تو جاده بودم از روی ناهمواری با سرعت۱۲۰ رد شدم،esp فعال شد و از کروز کنترل خارج شد….
    الان پشت چراغ قرمز بودم که ی بارگی پر گاز دادم،مجددا دو بار فعال شد esp….
    از رمپ خونه هم که اومدم بالا باز فعال شد esp..
    کسی تجربه ای داره مشکل چیه؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز جاین نگرانی نیست و سیستم ESP خودرو. شما به خوبی و درست عمل میکند. بصورت کلی سیستم ESP در مواقعی که ماشین از حالت عادی حرکت خارج میشود وارد مدار شده و چراغ آن بروی پشت آمپر روشن میشود.

  8. احمد می گوید

    باعرض سلام من با ماشین آزرا‌ تو بارندگی بارون‌ رانندگی کردم علامت esp off روشن شد بعد که رسیدم ماشین رو خاموش کردم‌ و دوباره روشن کردم دیگه علامت نبود خواستم بدونم‌ مشکلی داره یا نه

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      خیر مشکلی نیست، اما اگر مجدد شاهد چنین آلارمی بودید که ESP در بارندگی خاموش شد باید سیستم ESP خودرو را بررسی کنید.