تاثیر رطوبت بر خودرو و راه های محافظت از آن

به دلیل اینکه در آب و هوای مرطوب مولکول های آب بیشتر و اکسیژن کمتری وجود دارد، عملکرد و موتور خودرو تحت تاثیر قرار می گیرد. ما در این مقاله به بررسی تاثیر رطوبت بر خودرو و اینکه چگونه از تاثیر رطوبت بر خودرو جلوگیری کنیم پرداخته ایم تا بیشتر با این مبحث آشنا شوید.

هوای مرطوب می تواند باعث شود ماشین ها برای بهترین عملکرد در این مدت به توجه و مراقبت بیشتری نیاز داشته باشند، زیرا محیط های مرطوب باعث افزایش فرسودگی و پارگی قطعات می شوند. توجه به “تاثیر رطوبت بر خودرو” بسیار مهم است زیرا رطوبت وسایل نقلیه را بیشتر در معرض گرم شدن بیش از حد قرار می دهد و احتمال سایر مسائل مربوط به گرما را افزایش می دهد.

ما در این مقاله قصد داریم به بررسی تاثیر رطوبت بر خودرو (Humidity Affect Car Performance) بپردازیم تا بدانید اینگونه شرایط چگونه عملکرد موتور خودرو و به طور کلی ماشین را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین راه هایی برای جلوگیری از خرابی قطعات در شرایط آب و هوایی مرطوب وجود دارد که به آنها اشاره خواهیم داشت. پس تا پایان این مطلب همراهمان باشید.

تاثیر رطوبت بر خودرو

تاثیر رطوبت بر خودرو

به طور کلی، هوایی که رطوبت بالایی داشته باشد به این معنی است که مولکول های آب بیشتری در آن وجود دارد. به این ترتیب هوای مرطوب مولکول های آب بیشتر و اکسیژن کمتری نسبت به هوای سرد دارد. هوای مرطوب بیشتر به موتور ماشین شما فشار وارد می کند و این تحت فشار قرار دادن موتور می تواند منجر به طول عمر کوتاه تر و تعمیرات مکرر و تحت تاثیر قرار دادن عملکرد کلی ماشین شود. به طور کلی، ماشین ها در آب و هوای مرطوب و گرم زودتر مستهلک می شوند، به همین منظور توصیه می شود که اگر در این شرایط آب و هوایی رانندگی می کنید به صورت منظم قطعات و بخش های مختلف ماشین را بررسی کنید.

تاثیر رطوبت بر عملکرد موتور خودرو

قطعات موتور معمولاً با سرعت و سختی در حال کار هستند و همین موضوع باعث شده موتورها از قبل به گونه‌ای طراحی شده باشند که گرمای زیادی را تحمل کنند. موتور خودرو خیلی چیزها را می تواند اداره کند، ولی وقتی موضوعاتی مانند رطوبت هوا وجود داشته باشد می تواند آسیب های زیادی را به همراه داشته باشد. جدا از مشکلات مکانیکی موتور در شرایطی که رطوبت وجود دارد، عملکرد آن نیز تحت تاثیر گرمای بیش از حد قرار می گیرد. روغن موتور، ضد یخ ماشین و فن های رادیاتور به حفظ دمای کارکرد مطمئن موتورها کمک می کنند، اما دما و شرایط محیط نیز در این امر نقش دارد. موتورها برای کارکرد روان و کارآمد بر نسبت دقیق هوا به سوخت متکی هستند. سوخت بیش از حد یا خیلی کم مشکل ساز است چراکه ECU میزان و کیفیت هوای ورودی را کنترل می کند و سوخت را به ترتیب تنظیم می کند.

آنچه در اینجا مهم است این است که هوای سرد چگالی تر از هوای گرم و مرطوب است. این بدان معناست که در هوای مرطوب ماشین شما نسبت به زمستان، اکسیژن کمتری دریافت می کند که باعث می شود موتور در تلاش برای جبران این تفاوت، قدرت خود را از دست بدهد. مشکل دیگر رطوبت این است که می تواند ذرات آب و هوا بیشتری را هنگامی که هوا مرطوب است معلق کند که باعث جابجایی بیشتر اکسیژن می شود. برای جلوگیری از مخلوط سوخت بیش از حد و ضربه موتور، سوخت کمتری به محفظه احتراق فرستاده می شود و ECU زمانبندی را تنظیم می کند که در نهایت همه اینها بر عملکرد موتور تاثیر منفی می گذارد.

مورد بعدی اینکه در آب و هوای مرطوب و گرم شما بیشتر عرق می کنید و قطعاً هنگامی که در داخل ماشین هستید، کولر خودرو را روشن می کنید. با افزایش استفاده از تهویه مطبوع در تابستان، عملکرد موتور نیز کاهش می یابد. سیستم تهویه مطبوع نیاز به نیروی مستقیم از موتور دارد و بار اضافی را به موتور وارد می کند که این موضوع باعث می شود عملکرد موتور تحت تاثیر قرار بگیرد و سوخت بیشتری را مصرف کند.

چگونه از خودرو در برابر رطوبت محافظت کنیم

چگونه از خودرو در برابر رطوبت محافظت کنیم

برای کمک به ماشین و مخصوصا موتور آن در مقابله با رطوبت، همیشه اطمینان حاصل کنید که روغن موتور ماشین خود را در فواصل زمانی معین تعویض می کنید و مایع خنک کننده یا ضد یخ ماشین را شارژ نگه می دارید. بدون روغن موتور و مایع خنک کننده کافی، موتور ماشین شما به سرعت تسلیم گرما و رطوبت و اصطکاک می شود و به زودی آسیب های داخلی را به دنبال خواهد داشت. علاوه بر این، شما باید فن های رادیاتور، تسمه ها و فیلتر اتاق را بررسی کنید تا مطمئن شوید مشکلی ندارند و به درستی کار می کنند. تمامی این قطعات برای عملکرد بهتر موتور ضروری هستند و مشکلات مربوط به موتور خودرو جلوگیری می کنند.

سخن آخر

در بیشتر موارد مراقبت و تعمیر نگهداری منظم خودرو کمک زیادی به حفظ موتور ماشین شما در برابر رطوبت می کند. کاهش عملکرد ماشین در هوای مرطوب طبیعی است و لزوماً به این معنا نیست که خودروی شما مشکلی دارد اما لازم است در تعمیر و نگهداری خودرو در این شرایط محیطی کوشا باشید تا بتوانید از خرابی های موتور و سایر قطعات داخلی جلوگیری کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به تاثیر رطوبت بر خودرو خودتان دارید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.