علت بالا پایین شدن دور موتور چیست؟

دور موتور ممکن است در حال رانندگی و یا در حالت درجا خود به خود بالا پایین شود که معمولاً علت بالا پایین شدن دور موتور به خرابی استپر موتور، شمع های فرسوده، خرابی سنسور دریچه گاز و سایر مسائل مربوط می شود. به همین دلیل ما در این مقاله به بررسی کامل علت بالا پایین شدن دور موتور پرداخته‌ایم تا بتوانید این مشکل را برطرف کنید.

از آنجایی که موتور مهم ترین جزء خودروست، بایستی عملکرد آن را به دقت زیر نظر داشته باشید. در شرایط عادی نباید زیاد نگران دور موتور یا همان RPM باشید اما اگر دور موتور به طور مداوم بالا و پایین می شود باید مشکل را بررسی و رفع کنید. “علت بالا پایین شدن دور موتور” معمولا به دلیل خرابی استپر موتور، نشتی خلاء، فرسودگی شمع ها، انژکتورهای کثیف و غیره می باشد که ما در ادامه به بررسی کامل علت بالا پایین شدن دور موتور (What Causes of Car RPM Fluctuate) و راهکار آن پرداخته‌ایم.

علت بالا پایین شدن دور موتور

علت-بالا-پایین-شدن-دور-موتور

هر جزء خودرو که به طور مستقیم با موتور در تعامل باشد،‌ می تواند باعث ایجاد یا تشدید این مشکل شود. با این حال چند علت رایج برای بالا پایین شدن دور موتور وجود دارد که این موارد عبارتند از:

خرابی استپر موتور

استپر موتور روی بدنه دریچه گاز موتورهای انژکتوری قرار دارد که این به معنای برقراری ارتباط با ECU خودرو و کنترل جریان هوا در هنگام کارکردن موتور است. بنابراین هنگامی که استپر موتور دچار فرسودگی می شود، اختلال در تبادل اطلاعات با ECU رخ می دهد که در نتیجه استپر نمی تواند به درستی کار کند و باعث بالا پایین شدن و نوسانات شدید دور موتور می شود.

به طور کلی طول عمر استپر موتور می تواند متفاوت باشد که هر از چندگاهی توصیه می کنیم این قطعه را تمیز کنید و در صورت مشاهده علائم خرابی، آن را تعویض کنید.

نشتی خلاء

مورد بعدی اینکه ممکن است نشت خلاء در موتور رخ داده باشد و این معمولاً به دلیل قطع شدن هوا در منیفولد ورودی سیستم اگزوز ایجاد می شود. چنین نشتی می تواند باعث کاهش راندمان سوخت شود و چراغ چک موتور را روشن کند و علاوه بر این باعث از دست رفتن توان موتور یا افزایش یا نوسان دور موتور شود.

شمع های معیوب

بالا پایین شدن دور موتور یک مشکل رایج برای خودروهایی است که شمع هایی معیوب دارند زیرا شمع ها سوخت را با پیستون شلیک می کنند و اگر شمع ها فرسوده شوند، شتاب ماشین شما کاهش می‌یابد و تکان‌ها و احتراق های ناقص شروع می‌شوند که در مجموع باعث بالا پایین شدن دور موتور می شود. شمع های معیوب علت ریپ زدن ماشین در دور پایین نیز است.

با دانستن نشانه های تعویض شمع خودرو می توانید به موقع این قطعه مصرفی را تعویض کنید و علاوه بر حل مشکل بالا پایین شدن دور موتور، از سایر مشکلات دیگر نیز جلوگیری کنید.

معیوب بودن سنسور موقعیت دریچه گاز

اگر مشکلی در سنسور موقعیت دریچه گاز وجود داشته باشد،‌ ممکن است خودروی شما به طور تصادفی شتاب بگیرد یا در استارت خوردن مشکل داشته باشد. این به نوبه خود باعث می شود دور موتور نوسانات شدیدی داشته باشد و تنها راه حل جایگزینی کامل این قطعه است.

ممکن است بپرسید که چه چیزی باعث خراب شدن سنسور دریچه گاز می شود که معمولاً نقص در ECU، وجود اتصالی در سیم کشی ماشین،‌ خیس شدن سنسور و غیره باعث این اتفاق خواهند شد.

کثیفی انژکتورهای سوخت

از آنجایی که سوخت پس از مدتی کثیف می شود، انژکتورها با کثیفی و سایر زباله ها پوشانده می شوند. خرابی در انژکتور ماشین می تواند شتاب گیری را دشوار کند، باعث بالا رفتن مصرف سوخت شود و مخصوصاً باعث نوسانات دور موتور شود. معمولاً تعویض یا شستشوی انژکتورها می تواند منجر به حل نوسانات دور موتور شود.

علت بالا پایین شدن دور موتور در حالت درجا

در حالت درجا ممکن است دور موتور شما بالا پایین شود که این اتفاق حتی ممکن است منجر به لرزش و ناپایداری ماشین نیز شود. چندین فاکتور فنی وجود دارد که می تواند “علت بالا پایین شدن دور موتور در حالت درجا” باشد که این موارد شامل:

خرابی استپر موتور

همانطور که در بالا اشاره کردیم، اگر استپر موتور خراب باشد می تواند منجر به بالا پایین شدن دور موتور شود و حتی گاهی اوقات ماشین را خاموش کند.

گرفتگی فیلتر هوا

موتور خودروی شما برای عملکرد روان به نسبت هوا/سوخت بهینه و ثابت نیاز دارد. فیلتر هوای کثیف می تواند جریان هوا به موتور را کاهش دهد و منجر به بالا پایین شدن دور موتور در حالت درجا شود. برای حل این مشکل بهتر است فیلتر هوا را در بازه‌های زمانی مشخص تعویض کنید.

کثیفی یا آسیب دیدن بدنه دریچه گاز

بدنه دریچه گاز جریان هوا را به داخل موتور تنظیم می کند که معمولاً اختلالات دریچه گاز باعث بالا پایین شدن دور موتور در حالت درجا و سایر مشکلات می شود. زمانی که دریچه گاز آسیب دیده باشد تنها راه حل تعویض آن است.

نشتی خلاء

نشت خلاء می تواند جریان هوا را به موتور کاهش دهد و منجر به نوسانات دور موتور در حالت درجا شود. برای رفع این مشکل توصیه می شود خودرو را به مکانیکی ببرید تا خطوط خلاء برای هر گونه نشتی بررسی شود.

بالا-پایین-شدن-دور-موتور

علاوه بر این مشکلات فنی، سایر عوامل غیر فنی نیز می تواند علت بالا پایین شدن دور موتور در حالت درجا باشد:

  • تهویه مطبوع یا بخاری: هنگامی که کمپرسور کولر یا بخاری ماشین شروع به کار کند، موتور باید بار اضافی را جبران کند که این بار اضافی می تواند باعث بالا پایین شدن دور موتور در حالت درجا شود. در این رابطه توصیه می کنیم مقاله علت بالا رفتن دور موتور هنگام کولر گرفتن را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.
  • استفاده از لوازم برقی: لوازم برقی مانند سیستم های صوتی یا چراغ هایی که برق زیادی را مصرف می کنند می توانند باری را به موتور وارد کنند و در نتیجه باعث بالا پایین دور موتور در حالت درجا شوند.
  • کیفیت سوخت: سوختی که کیفیت پایینی داشته باشد می تواند منجر به احتراق ضعیف و ناپایداری دور موتور در حالت درجا شود.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد علت بالا پایین شدن دور موتور دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان یدک یار در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی سوالاتتان باشند و شما را در راستای حل این مشکل یاری نمایند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.