بررسی علت لرزش فرمان هنگام ترمز گرفتن

لرزش فرمان در اکثر خودروها اتفاق می افتد که این را می توان امری طبیعی دانست، اما در بعضی مواقع ممکن است پس از ترمز گرفتن متوجه لرزش شدید فرمان شوید که این موضوع نشان دهنده وجود مشکلاتی است. اگر می خواهید بدانید که علت لرزش فرمان هنگام ترمز گرفتن چیست، این مقاله شما را راهنمایی خواهد کرد.

آیا هنگام ترمز گرفتن فرمان ماشین شما می لرزد؟ موارد زیادی وجود دارد که می تواند “علت لرزش فرمان هنگام ترمز گرفتن” باشد، اما ممکن است تصور کنید که مشکلی در خود سیستم فرمان وجود دارد. با این وجود، سیستم فرمان معیوب همیشه برای شما مشکل ایجاد می کند، نه فقط زمانی که پدال ترمز را فشار می دهید. به همین دلیل دانستن علت لرزش فرمان هنگام ترمز گرفتن (Steering Wheel Shake When Braking) بسیار مهم است تا بدانید مشکل کجاست و سریعاً آن را برطرف کنید. پس تا پایان این مطلب همراهمان باشید تا این موضوع را بررسی کنیم.

لرزش فرمان هنگام ترمز در سرعت بالا

لرزش فرمان هنگام ترمز در سرعت بالا

دلایلی که می توانند مقصر لرزش فرمان هنگام ترمز در سرعت بالا باشند عبارتند از:

بالانس نبودن چرخ ها

لاستیک ها یا چرخ های ماشین شما باید تعادل یکسانی داشته باشند و با سرعت یکسان بچرخند. با این حال تغییرات فصلی، عادات رانندگی نامنظم، شرایط نامناسب جاده و عوامل دیگر می‌توانند باعث از بین رفتن بالانس چرخ ها شوند.

لاستیک ها یا چرخ های نامتعادل می توانند روی سیستم تعلیق و اکسل ماشین شما تأثیر بگذارند که باعث ایجاد لرزش در فرمان می شود. با این مشکل در سرعت‌های پایین‌تر هیچ لرزشی دریافت نمی‌کنید، اما هرچه سریع‌تر رانندگی کنید، این لرزش‌های فرمان بیشتر و بیشتر قابل توجه‌تر می‌شوند.

اکسل خودرو

اگر خودروی شما اخیراً درگیر تصادف شده است و شما تازه متوجه لرزش فرمان شده اید، به بررسی مشکلات اکسل بپردازید، زیرا به احتمال زیاد خم شده یا آسیب دیده است. لرزش های فرمان با بالا رفتن سرعت افزایش می یابند، اما حتی در سرعت های پایین تر نیز وجود خواهند داشت. شکستگی میل درایو ممکن است منجر به تکان خوردن تصادفی فرمان شود. فرمان به خودی خود به چپ یا راست تکان می خورد. این یک مشکل جدی است و باید ماشین را نزد مکانیک ببرید (از رانندگی با آن خودداری کنید) و فوراً آن را تعمیر کنید.

دیسک ترمز

لرزش شدید فرمان هنگام ترمزگیری نشان می دهد که دیسک های ترمز احتمالاً تاب برداشته یا فرسوده شده اند. اگر به پدال ترمز فشار بیاورید و متوجه شوید که فرمان شما شروع به لرزیدن می کند، این می تواند نشانه ای از خراب شدن دیسک ترمز ماشین شما باشد. البته دلایل زیادی برای لرزش فرمان وجود دارد، به خصوص اگر این لرزش فقط هنگام رانندگی با سرعت خاصی اتفاق بیفتد. اما اگر فقط هنگام فشار دادن به پدال ترمز اتفاق بیفتد، احتمالاً به دلیل مشکل در دیسک های ترمز است.

اگر دیسک ها فرسوده شده یا به درستی نصب نشده باشند، باعث لرزش کالیپرهای سیستم ترمز می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، لرزش از طریق اجزایی که به کالیپرها وصل شده اند و سپس به فرمان حرکت می کند. نتیجه نهایی اینکه وقتی هر بار پای خود را روی پدال ترمز می گذارید، متوجه لرزش فرمان می شوید.

لرزش فرمان هنگام ترمز در سرعت پایین

مواردی که در بالا ذکر شد عمدتاً مقصر لرزش فرمان در سرعت های بالا هستند که البته می توانند موجب لرزش فرمان در سرعت های پایین نیز شوند. با این حال، علت لرزش فرمان هنگام ترمز در سرعت پایین شامل موارد زیر است:

ترمزهای ماشین

ترمزهای ماشین شما مسلماً مشکوک ترین مقصر هستند، وقتی که فرمان با سرعت پایین تکان می خورد یا می لرزد. قرار گرفتن دائمی در معرض اصطکاک، گرما و عناصر مختلف باعث می شود که در صورت عدم سرویس دهی صحیح، ترمز سریع فرسوده شود و از کار بیفتد. وقتی این اتفاق می افتد، مطمئناً می توانید آن را از طریق لرزش فرمان احساس کنید. سیستم ترمز خودرو را می توان به چهار واحد مجزا تقسیم کرد که شامل دیسک ترمز، لنت ترمز، کالیپر ترمز و خطوط ترمز که هر کدام از اینها می توانند علت لرزش فرمان هنگام ترمز گرفتن در سرعت پایین باشند. توجه داشته باشید که خرابی سیستم ترمز ماشین معمولا به علت تعویض اشتباه لنت ها بوده که آسیب های زیادی را به خودرو وارد میکند. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله عوارض نگرفتن ترمز بعد از تعویض لنت را در وبلاگ یدک یار بررسی کنید.

سیستم تعلیق

خرابی بعدی که می تواند علت لرزش فرمان هنگام ترمز گرفتن در سرعت های پایین باشد، سیستم تعلیق است. از آنجایی که سیستم تعلیق و فرمان کاملاً به یکدیگر متصل هستند، هر گونه مشکلی در سیستم تعلیق شما می تواند منجر به لرزیدن روی چرخ شود. کوچکترین ارتعاش می تواند به اجزای اصلی اشاره کند که عمر مفیدشان فرسوده شده یا به طور کامل از کار افتاده اند.

سیستم تعلیق کار زیادی برای از بین بردن و کم کردن ارتعاش تمام دست اندازها و چاله های جاده در حین رانندگی انجام می‌دهد. این فرآیند بر سیستم تعلیق تأثیر می گذارد، به خصوص اگر به طور منظم در جاده های ناهموار رانندگی می کنید. ضربه‌های شدید بر روی چاله‌ها یا خرابی جاده باعث می‌شود که سیستم تعلیق فشار بیشتری تحمل کند. سیستم تعلیق را چهار قسمت بسیار مهم دارد که خرابی هر یک از آنها می تواند مقصر لرزش فرمان در سرعت پایین باشد. این اجزا شامل میله های داخلی و خارجی، مفاصل توپی یا بوش های بازوی کنترلی می باشند که بایستی برای از بین بردن لرزش فرمان، آنها را بررسی و در صورت نیاز تعمیر کنید.

سایر مشکلات چرخ

برای تشخیص مشکلات چرخ، از بلبرینگ چرخ شروع کنید. اگر فرمان هنگام رانندگی مستقیم تکان بخورد، معمولاً به مفاصل توپی مربوط می شود و اگر هنگام چرخش تکان بخورد، به احتمال زیاد مشکل مربوط میله اتصال است.

لرزش فرمان هنگام ترمز شدید

لرزش فرمان هنگام ترمز شدید به دلیل مشکلات زیر اتفاق می افتد:

چرا هنگام ترمز فرمان می لرزد

علت لرزش فرمان هنگام ترمز گرفتن

واضح ترین دلیل لرزش فرمان هنگام ترمز، دیسک های ترمز تاب دار و بالانس نبودن چرخ ها هستند. هنگامی که رانندگان پدال ترمز را به سمت پایین فشار می دهند، لنت  های ترمز بر روی دیسک های ترمز فشرده می شوند تا اصطکاک ایجاد کنند که سپس وسیله نقلیه شما را متوقف می کنند. اگر دیسک ترمز تاب برداشته باشد یا لنت ترمز مشکلی داشته باشد، لرزش فرمان را حس خواهید کرد. علاوه بر این همانطور که بارها اشاره داشتیم، بالانس نبودن چرخ ها نیز مقصر بعدی است. عدم تعادل و یکسان نچرخیدن چرخ ها، لرزش فرمان موقع ترمز گرفتن را به همراه خواهد داشت. اما نکته ای که مشکل در سیستم ترمز را نسبت به بالانس نبودن چرخ ها متمایز میکند، شنیدن صدای سوت در هنگام ترمز گیری است. شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله علت سوت کشیدن ماشین هنگام ترمز را در وبلاگ یدک یار مطالعه کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به علت لرزش فرمان هنگام ترمز گرفتن دارید می توانید دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.