اجرای استاندارد آلایندگی و مصرف سوخت WLTP در اروپا

سطح استاندارد آلایندگی سالانه در کشور های بروز دنیا در حال پیشرفت بوده و تغییر میکنند. هدف از تعیین استاندارد آلایندگی جدید، تلاش برای کمتر آلوده کردن محیط زیست بخصوص هوا میباشد. استاندارد جدید WLTP به تازگی جایگاه استاندارد NEDC شده است. جزئیات جدید استاندارد WLTP در این مقاله بررسی شده با ما همراه باشید …

تا پیش از این در اروپا، آزمایش و قوانین استاندارد آلایندگی NEDC بر روی خودروها انجام می گرفت. از اوایل شهریور سال ۱۳۹۷، آزمایش آلایندگی و مصرف سوخت جدیدی در اروپا به نام « فرآیند تست هماهنگ شده ی جهانی خودروهای سبک وزن» و یا WLTP، جایگزین آزمایش NEDC در اروپا شده است. پس از اجرایی شدن قانون WLTP، تنها خودروهایی که با این آزمایش ها و تست ها هماهنگ باشند؛ مجاز به عرضه خودرو، در بازار اروپا می باشند. از این رو رعایت قوانین آلایندگی و مصرف سوخت (WLTP test) به یکی از اصلی ترین دغدغه های خودروسازان اروپایی می باشد. همچنین تاثیر بسیاری نیز بر بازار خودروی اروپا و دیگر کشورهای وابسته به این بازار گذاشته است.

قوانین WLTP در اروپا

ویژگی های WLTP و تفاوت آن با NEDC

تفاوت nedc و wltp

طراحی و اجرای تست “تست NEDC” در سال ۱۹۸۰ به عنوان استاندارد آلایندگی و مصرف سوخت انجام گردید. در چند سال گذشته نیز فرآیند تست هماهنگ شده ی جهانی خودروهای سبک وزن یا “تست WLTP” جایگزین تست NEDC گردید؛ که در واقع نمونه ارتقا یافته همان NEDC می باشد. قوانین و آزمایش های WLTP، با استفاده از اطلاعاتی که توسط خودروسازان در اروپا جمع آوری شده است و براساس موقعیت های حقیقی و متفاوت رانندگی در محیط های مختلف انجام میگیرد، نه اینکه تنها در موقعیت های آزمایشگاهی انجام شود.

در آزمایش NEDC مدت زمان انجام تست ۲۰ دقیقه می باشد اما در مقابل در تست WLTP با افزایش ۵۰ درصدی زمان انجام آن در مدت ۳۰ دقیقه انجام می شود. مسافت طی شده توسط خودرو در تست NEDC به میزان ۱۱ کیلومتر می باشد، در صورتی که در تست WLPT، مسافت به میزان ۱۲٫۲۵ کیلومتر افزایش یافته و ۲۳٫۲۵ کیلومتر می باشد. همچنین سرعت های مختلف خودرو نیز در تست NEDC، در شرایط مختلف شامل: سرعت کم که حداکثر سرعت در این شرایط ۳۰ کیلومتر بر ساعت می باشد، سرعت میانه با حداکثر ۸۰ کیلومتر بر ساعت، سرعت بالا با نهایت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و سرعت خیلی بالا با بیش از ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت انجام می شد؛ اما در تست WLTP، در مجموع تغییرات انجام گرفته ، سرعت میانگین خودروها از ۳۴ کیلومتر بر ساعت در آزمایش NEDC، به ۴۶ کیلومتر بر ساعت در آزمایش WLTP می رسد.

برای مشخص شدن تفاوت میان خودروها با ویژگی های متغیر، از مدل های ریاضی بهره گرفته شده است. در آزمایش های جدید (WLTP)، استفاده از رینگ های بزرگ و تایرهای پهن یا آپشن های دیگری چون سان روف جز عوامل افزایش وزن خودرو و افزایش مصرف سوخت و آلاینگی محسوب می گردد. خودروسازان نیز اجازه ندارند مانند قبل از رینگهای ۲۲ اینچی و سانروف های پانورامیک بزرگ در خودروهای تولیدی خود استفاده نمایند.همچنین در خودروهای هیبریدی نیز، برای کسب نتایج بهتر و واقعی تر آلایندگی، در کنار آزمایش خودرو به صورت شارژ کامل باتری، تست خودرو در شرایط بدون شارژ کامل نیز صورت می گیرد؛ زیرا در شرایط معمولی، رانندگان همیشه با شارژ کامل وارد مسیر نمی شوند. به همین علت هر دو حالت در انجام آزمایش WLTP در نظر گرفته شده است؛ تا نتایج بهتر و قابل اعتماد تری از آن به دست آید.

انجام اولین مراحل آزمایش های جدید WLTP از تابستان سال ۱۳۹۶ توسط اتحادیه اروپا کلید خورد؛ اما این گونه برنامه ریزی شده بود که قوانین NEDC از اواخر تابستان ۱۳۹۷ برای همیشه کنار گذاشته شود. از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ برخی شرکت ها خودروهای خود را هماهنگ با قوانین جدید تولید و بازار عرضه کردند؛ اما همچنان برخی دیگر نیز خودروها را با استانداردهای NEDC تولید کرده اند. اتحادیه اروپا برای خودروهایی که تا این زمان به فروش نرفته اند و یا در انتهای خط تولید هستند استثناء قائل شده است.

تغییرات خودروهای جدید با استاندارد آلایندگی WLTP

تغییرات خودرو با سیستم WLTP

ضرورت پیروی از قوانین WLTP، در حال حاضر تنها در اروپا لازم به اجرا می باشد؛ ولی خودروسازان اروپایی همه محصولات خود را، چه برای بازار جهانی و چه برای بازار خودروی اروپا، هماهنگ با این قوانین تولید می کنند، زیرا هماهنگی همزمان با WLTP و “استاندارد آلایندگی” یورو ۶٫۲ و جلوگیری از هزینه‌های اضافی، امری مشکل می باشد. 

اصلی ترین تغییرات در خودروها برای سازگاری با قوانین WLTP چه چیزی است؟؟

به طور کلی در خودروهای اروپایی، این تغییرات انجام می گردد: 

  • مجهز شدن خودروهای بنزینی به فیلتر ذره ای جدید (PF) 
  • استفاده از متریال جدید و مقاوم حرارتی در سیستم اگزوز و فناوری کاتالیزور 
  • نصب نسل جدید سنسور اکسیژن، برای کنترل دقیق تر ترکیب سوخت و هوا در سیلندر

در همین راستا یکی از سخنگوهای پژو سیتروئن گفته است: در خودروهای جدید هماهنگ با قوانین آلایندگی WLTP تفاوت چندانی با خودروهای گذشته انجام نشده است و سیستم فیلتر خودروهای دیزلی با مدلهای بنزینی متفاوت اند؛ اما عملکرد یکسانی دارند.

اجرای قوانین WLTP و تاثیرات آن بر خودروسازان و بازار جهانی خودرو

تاثیر WLTP بروی خوردو سازان جهانی

با اجرای قوانین آلایندگی WLTP خودروسازان باید تغییراتی در خط تولید و مدلهای مختلف خودروها اعمال نمایند،  خودروهای فولکس واگن هاچبک گلف GTI دنده دستی، اشکودا اکتاویا RS245 دستی و خودرو آئودی RS 169 TSI و RS 135 TDI در راستای اعمال این قوانین تولید نمی شوند و همچنین مدل گلف R گیربکس دستی که از مدل های پر طرفدار این خودرو می باشد نیز، به دلیل عدم سازگاری با قوانین WLTP تولید نمی‌شود. همچنین آئودی S3 با دنده دستی نیز، به همین صورت خواهد بود.

قبل از این خودروسازان فولکس واگن گلف اعلام کرده بودند، عدم تولید برخی مدل های گیربکس دستی به دلیل تقاضای بالاتر خودروهای اتوماتیک انجام گرفته است؛ اما مشخص است که خودروسازان مجبور به انجام این تغییرات، در خط تولید خودرو شده‌اند. شرکت خودروسازی مرسدس بنز برنامه های خود را اعلام نکرد و تنها تفاوت نسل C کلاس با موتورهای فعلی محصولات شان تایید شده است؛ همچنین دیگر شرکت آلمانی، به نام بی ام و تا زمان اجرایی شدن WLTP، واکنشی به این قوانین نشان نداده است. 

شرکت خودروسازی پژو نیز به علت دارا بودن موتور ۱٫۶ لیتری با چهار سیلندر، که با قوانین WLTP سازگار نیست؛ مجبور به توقف تولید پژو ۳۰۸GTI شده‌اند؛ به گفته ی مدیران شرکت پژو، توقف در تولید این مدل تاثیر چندانی در بازار فروش آن نمی گذارد؛ زیرا در آن زمان از خودروی ۳۰۸GTI به اندازه ی تقاضای بازار تولید شده و در نمایندگی ها از این مدل خودرو موجود می باشد؛ اما مدل ۲۰۸GTI به دلیل شایعه ی رونمایی از نسل جدید این خودرو، که بعید است با قوانین هماهنگ باشد، آخرین روزهای عمرش را می گذارند. شرکت جکوار لندرور نیز، در حال اعمال تغییر در مدل های جدید این خودرو می باشند و خبری از توقف خط تولید در مدل های این برند بریتانیایی وجود ندارد.

اجرای قوانین آلایندگی WLTP در اروپا و تاثیر آن در دیگر کشورهای جهان

فشار به خودروسازان، برای اجرای قوانین و استانداردهای آلایندگی و یورو ۶ برای ساخت موتورهای پاک تر و کم مصرف تر در نظر گرفته شده است؛ که نتیجه آن مجهز شدن خودروهای اروپایی به فیلترهای ذره ای می باشد؛ اما خودروهای جدید تولید شده در اروپا، با بنزین موجود در همه کشورها هماهنگی کامل نخواهد داشت. استانداردهای بنزین اروپایی میزان گوگرد در سوختشان محدود به ۱۰ قسمت بر میلیون (PPM) شده است؛ در صورتی که این میزان گوگرد، در بنزین سوپر کشور استرالیا ۵۰ قسمت بر میلیون می باشد و در بنزین معمولی آنها به ۱۵۰ قسمت بر میلیون می رسد. همچنین در کشور خودمان نیز گوگرد بنزین حدود ۶۰ قسمت بر میلیون می باشد؛ البته بر اساس گفته های مدیرعامل و رییس هیئت مدیره ی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بنزین یورو ۵ این پالایشگاه با کمتر از یک قسمت در میلیون گوگرد عرضه خواهد شد. با این وجود دیگر کشورهای غیر اروپایی برای استفاده از خودروهای اروپایی باید استانداردهای آلایندگی یورو ۶ را در بنزین ها اعمال نمایند؛ همچنین برای مصرف سوخت، قوانین داخلی تنظیم کنند و کیفیت بنزین را به استانداردهای بالاتری ارتقا دهند.

در صورت هماهنگ نشدن با استانداردهای آلایندگی خودروهای اروپایی، که به امری جهانی تبدیل می شود این موضوع در بازار و صنعت خودرو در دیگر کشورها نیز تاثیرگذار می باشد. اعمال این تغییرات در قوانین آلایندگی برای تولید خودروهای پاک تر و مشابه بودن اعداد و ارقام مصرف سوخت اعلام شده از شرکت سازنده در شرایط رانندگی روزمره می باشد و در صورتی که ساخت خودروها با این قوانین هماهنگ نباشند؛ برخی خودروهای پرطرفدار و پر قدرت اروپایی مجهز به گیربکس دستی مجبور به توقف در خط تولید خواهند شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.