آب رادیاتور ماشین چیست؟

آب رادیاتور که همان ضد یخ می باشد در درون محفظه‌ای مخصوص ریخته می شود که این مایع می تواند از موتور در برابر گرمای بیش از حد محافظت کند. بسیار مهم است که همیشه سطح آب رادیاتور ماشین خود را بررسی کنید تا در صورت نیاز آن را تعویض کنید. ما در این مقاله به بررسی کامل آب رادیاتور ماشین پرداخته ایم تا بیشتر با آن آشنا شوید.

آب رادیاتور” که با نام ضدیخ یا مایع خنک کننده نیز شناخته می شود، از موتور در برابر گرمای بیش از حد محافظت می کند. آب رادیاتور در سرتاسر بلوک موتور حرکت می کند تا دمای متعادل یکنواخت حفظ شود. آب رادیاتور در مخزنی مخصوص که به رادیاتور چسبیده است قرار دارد، هنگامی که موتور کار می کند، آب رادیاتور به طور مداوم در موتور به گردش در می آید و از طریق رادیاتور ماشین باز می گردد و بعد از خنک شدن از پایین رادیاتور خارج می شود و این چرخه به طور کلی برای خنک شدن موتور و اجزای آن ادامه می یابد.

آب رادیاتور ماشین یا ضد یخ (Antifreeze) معمولاً با نسبت ۵۰/۵۰ با آب مخلوط می شود که باید سطح این مایع مناسب باشد تا بتواند کارایی مناسب را برای موتور ماشین داشته باشد.

آب رادیاتور از چه ترکیباتی ساخته شده است؟

آب رادیاتور

تمام آب رادیاتورهای خودرو بر پایه گلیکول هستند. آب رادیتورهای معمولی مخلوطی از اتیلن گلیکول با مواد افزودنی و مقداری آب تشکیل شده اند. نوع دیگر آب رادیاتورها مبتنی بر گلیکول از پروپیلن گلیکول و آب تشکیل شده است. تفاوت عمده بین این دو نوع این است که پروپلین گلیکول سَمیّت کمتری دارد.

استفاده از آب معمولی در رادیاتور

لازم به توضیح است که آب خالص نسبت به اتیلن گلیکول خالص توانایی انتقال حرارت بیشتری دارد، بنابراین اگر بخواهیم فقط موضوع انتقال گرما را در نظر بگیریم، آب بهترین خنک کننده برای استفاده خواهد بود. اما آب چالش های دیگری را به همراه دارد. آب روی قطعات آهنی موتور زنگ می زند، سپس زنگ زدگی را به سایر مناطق سیستم خنک کننده منتقل می کند. همچنین آب باعث می شود که خوردگی در رادیاتور ماشین بوجود آید و در نهایت سیستم خنک کننده را با رسوب پر کند و در انتقال حرارت اختلال ایجاد کند.

بهترین زمان تعویض آب رادیاتور ماشین

زمان تعویض آب رادیاتور” بستگی به نوع مایع خنک کننده، شرایط آب و هوایی، نوع خودروی شما و مسافتی که طی می کنید دارد. در حالت ایده آل شما باید پس از ۸۰ هزار کیلومتر اول و سپس هر ۴۰ هزار کیلومتر آب رادیاتور ماشین خود را تعویض کنید.

علاوه بر این، اگر موارد زیر وجود داشته باشد نیاز است که آب رادیاتور ماشین خود را تعویض کنید:

  • سطح آب رادیاتور کم تر از حد متوسط باشد
  • اگر تغییر رنگ جزئی در مایع داخل رادیاتور مشاهده کردید، باید فوراً آن را تعویض کنید
  • هنگامی که کثیفی یا قطعات کوچکی در بالای سیال یافت کردید که نشان دهنده‌ی ناخالصی آن است، باید علت را شناسایی کنید و آب رادیاتور ماشین را تعویض کنید

چگونه آب رادیاتور ماشین را تعویض کنیم؟

قبل از اینکه شروع به تعویض آب رادیاتور ماشین خود کنید، دفترچه‌ی راهنمای خودرو را بخوانید. با این حال، آموزش تعویض آب رادیاتور ماشین به صورت زیر می باشد:

  • اطمینان حاصل کنید که موتور ماشین سرد است و ترمز دستی فعال است.
  • کاپوت ماشین خود را بالا بزنید.
  • ظرفی را زیر رادیاتور قرار دهید و دریچه تخلیه را باز کنید ( برای مکان یابی به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید).
  • سیستم خنک کننده را هر چند بار که لازم است شستشو دهید تا از خالی بودن مایع خنک کننده مطمئن شوید.
  • مخزن ذخیره آب رادیاتور را پیدا کنید، سپس آن را بیرون بیاورید و مایع باقی مانده را تخلیه کنید. در نهایت مخزن را در جای خود قرار دهید.
  • موتور ماشین را برای مدت کوتاهی روشن کنید، سپس آب رادیاتور را شارژ کنید.
  • درپوش آب رادیاتور را سِفت کنید و سپس موتور را دوباره روشن کنید تا فن خنک کننده روشن شود. سپس سطح آب رادیاتور را چک کنید و در صورت نیاز آن را شارژ کنید.

چک کردن آب رادیاتور ماشین

منطقی است که حداقل ۲ بار در سال آب رادیاتور ماشین خود را چک کنید که این کار معمولاً قبل از تابستان و قبل از زمستان می باشد. البته که بهتر است تعداد دفعات بیشتری سطح ضدیخ خودروی خود را چک کنید تا از مناسب بودن سطح آن اطمینان پیدا کنید.

برای بررسی سطح آب رادیاتور ماشین مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مطمئن شوید که ماشین شما خنک است. اگر موتور ماشین شما داغ باشد و بخواهید که سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید، ممکن است در اثر خروج مایع داغ و تحت فشار از مخزن دچار سوختگی شوید.
  • مخزن آب رادیاتور ماشین خود را پیدا کنید. این مخزن در زیر کاپوت مشخص است و دارای علامت هایی برای نشان دادن حداقل و حداکثر سطح مایع خنک کننده است.
  • درپوش مخزن را بردارید و سطح مایع خنک کننده خود را بررسی کنید. اگر مایع خنک کننده زیر خط حداقل باشد، سطح آن بسیار پایین است و باید مایع خنک کننده بیشتری را اضافه کنید.

سطح پایین آب رادیاتور ماشین می تواند نشان دهنده‌ی نشتی یا دلایل دیگری باشد که خودروی شما از مایع خنک کننده استفاده می کند. لازم به ذکر است که شما می توانید مقاله بررسی علت کم شدن آب رادیاتور ماشین را از مجله یدک یار مطالعه کنید تا بتوانید به طور دقیق با علت های کم شدن آب رادیاتور و میزان طبیعی آن آشنا شوید. در این مواقع برای جلوگیری از آسیب به موتور ماشین و اجزای آن در اسرع وقت خودرو را به تعمیرگاه ببرید تا افراد متخصص آن را بررسی و سپس اقدام به خرید رادیاتور ماشین کنید.

چک نکردن مداوم آب رادیاتور می تواند منجر به ایجاد مشکلات بزرگتری شود. اگر سطح ضد یخ ماشین شما متعادل نباشد ممکن است خودرو دچار جوش آوردن و حرارت زیاد شود و در نتیجه موتور، سرسیلندر و سایر اجزای خودرو آسیب ببیند.

عوارض خوردن آب رادیاتور

آب رادیاتور حاوی مواد شیمیایی است که اگر فردی آن را بخورد دچار مسمومیت می شود. مسمومیت با ضدیخ می تواند تهدید کننده زندگی باشد و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. اگرچه مواد شیمیایی موجود در آب رادیاتورها نسبتاً غیر سمی هستند، اما بدن می تواند آن ها را به مواد بسیار سمی تبدیل کند.

علائم مسمومیت با ضدیخ ممکن است بلافاصله پس از مصرف آن ظاهر نشود، زیرا متابولیزه کردن مواد شیمیایی توسط بدن زمان می برد. بدن مواد شیمیایی موجود در ضدیخ را به الکل ها و اسیدهای کوچکتر تبدیل می کند. شروع و شدت علائم می تواند با توجه به نوع و مقدار ضد یخ مصرف شده متفاوت باشد.

به طور کلی مسمومیت با ضدیخ در سه مرحله رخ می دهد:

  • اولین مرحله مسمومیت بین ۳۰ دقیقه تا ۱۲ ساعت پس از مصرف شخص شروع می شود که این علائم می تواند شامل از سرگیجه، خستگی، سردرد، تهوع و استفراغ، تشنج و کما باشد.
  • افراد معمولاً ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از مصرف وارد مرحله دوم مسمومیت با آب رادیاتور می شوند که علائمی همچون ضربان قلب نامنظم، تنقس کم عمق، تغییرات در فشار خون، کم آبی بدن، خستگی و گیجی دارد.
  • مرحله سوم مسمومیت با آب رادیاتور ۲۴ تا ۷۲ ساعت پس از مصرف رخ می دهد که اگر فرد تحت درمان قرار نگیرد، تجمع کریستال های اگزالات کلسیم می تواند منجر به نارسایی کلیه شود.

برای درمان مسمومیت با آب رادیاتور لازم است که فرد فوراً به پزشک مراجعه کند تا درمان های لازم را دریافت کند. پادزهر درمانی می تواند جلوگیری از آسیب بیشتر به کلیه کمک کند، اما متابولیت هایی را که قبلاً در کلیه ها جمع شده اند را حذف نمی کند. پزشک ممکن است برای بازگرداندن pH خون فرد به سطوح طبیعی، تجویزهایی مانند بی کربنات را انجام دهد و یا اینکه برای حذف ضدیخ متابولیزه نشده و متابولیت های سمی از جریان خون، همودیالیز را توصیه کند.

بهترین مایع خنک کننده رادیاتور

بهترین مایع خنک کننده رادیاتور

سه نوع آب رادیاتور ماشین به طور معمول برای سرویس سیستم های خنک کننده خودرو استفاده می شود:

آب رادیاتور ماشین با تکنولوژی اسید معدنی:

آب رادیاتور با فناوری اسید معدنی (IAT) نوعی ضدیخ معمولی است که سال ها در خودروهای قدیمی استفاده می شد. این نوع مایع خنک کننده باید به دفعات بیشتری تعویض شود زیرا سریعاً کیفیت خود را از دست می دهد. این نوع ضدیخ می تواند به رنگ سبز یا زرد باشد.

آب رادیاتور ماشین با تکنولوژی اسید آلی:

چندین برند آب رادیاتور با تکنولوژی اسید آلی (OAT) وجود دارد. آنها در چندین رنگ مختلف از سبز تیره و نارنجی تا صورتی و آبی موجود هستند.

آب رادیاتور ماشین با فناوری اسید آلی هیبریدی:

آب رادیاتور هیبرید اسید آلی (HOAT) ترکیبی از آب رادیاتورهای IAT و OAT است. ضد یخ هیبرید اسید آلی یک مایع خنک کننده محبوب است که در اکثر خودروهای جدید استفاده می شود.

خرید ضد یخ ماشین

با توجه به اهمیت ضد یخ در خودروها، لازم است که در صورت نیاز فوراً ضد یخ مناسب را برای ماشینتان خریداری کنید. به همین جهت فروشگاه اینترنتی یدک یار آب رادیاتور ماشین را در سریع ترین زمان ممکن به دست شما می رساند تا کوچکترین مشکلی خودروی شما را تهدید نکند. علاوه بر این، محصولات یدک یار با ضمانت اصالت و کیفیت به شما تحویل داده می شود تا خیالتان از بابت کیفیت ضدیخ راحت باشد.

شما می توانید برای خرید ضد یخ ماشین به فروشگاه اینترنتی یدک یار مراجعه کنید و یا با شماره تلفن ۹۱۳۰۵۰۶۰-۰۲۱ تماس بگیرید تا ثبت سفارش خود را انجام دهید و از مشاوره رایگان برای خرید بهره مند شوید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به خرید، استفاده و تعویض آب رادیاتور ماشین خود داشته اید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.