بررسی علت باد کردن شلنگ رادیاتور ماشین

علت باد کردن شلنگ رادیاتور ماشین به فرسودگی شلنگ ها، فشار بیش از حد و همچنین حرارت بسیار زیاد آن ها مربوط می شود که در این صورت باید شلنگ ها را تعویض کنید تا سیستم خنک کننده ماشین عملکرد مناسبی داشته باشد.

رادیاتور ماشین یک هدف اساسی دارد که آن از بین بردن گرمای جمع آوری شده توسط مایع خنک کننده موتور است. برای انجام این فرآیند، مایع خنک کننده باید از طریق رادیاتور عبور کند و به موتور برسد که این کار توسط دو شلنگ رادیاتور انجام می شود. شلنگ های رادیاتور در معرض ساییدگی و فرسودگی زیادی از جمله گرما و فشار هستند که اگر متوجه شدید یکی از شلنگ های رادیاتور باد کرده است، یعنی اینکه فرسودگی شده است. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی “علت باد کردن شلنگ رادیاتور ماشین” (What are the Causes of a Swelling Radiator Hose) بپردازیم تا بدانید چرا این اتفاق می افتد که راهکار آن چیست.

علت باد کردن شلنگ رادیاتور ماشین

علت-باد-کردن-شلنگ-رادیاتور-ماشین

سه دلیل اصلی برای باد کردن شلنگ رادیاتور وجود دارد که اولین مورد فشار بیش از حد است. اگر اخیراً رادیاتور ماشین را تعویض کرده‌اید، این احتمال وجود دارد که فشار زیادی در سیستم و مخصوصاً شلنگ ها ایجاد شده باشد زیرا علت تحت فشار بودن شلنگ رادیاتور به عدم هواگیری شلنگ ها و بست ها و رابط های بین لوله مربوط می شود. دومین علت باد کردن شلنگ رادیاتور ماشین ساییدگی و فرسودگی می باشد. اگر داخل شلنگ رادیاتور فرسوده شده باشد ممکن است این امر حباب های هوا ایجاد کند که باعث می شود بخش بزرگی از شیلنگ رادیاتور باد کند. در نهایت اینکه شلنگ های رادیاتور در معرض حرارت بسیار زیاد می توانند باد کنند. اگر موتور ماشین شما بیش از حد گرم شده است، مایع خنک کننده داغ باعث متورم شدن شلنگ های رادیاتور می شود.

اگر متوجه باد کردن شلنگ رادیاتور ماشین شده‌اید باید در اسرع وقت آن ها را تعویض کنید. به همین منظور ابتدا ماشین را برای بررسی شلنگ های رادیاتور به یک مکانیک مورد اعتماد نشان دهید تا با تعویض شلنگ ها، این مشکل را برطرف کند.

علت سفت شدن شیلنگ رادیاتور ماشین

دمای بیش از حد محیط، گرمای موتور و مواد لاستیکی همگی عواملی هستند که منجر به خشک شدن و سفت شدن شیلنگ رادیاتور ماشین می شوند. علاوه بر این، اسیدهای خاصی در سیستم خنک کننده وجود دارند که می توانند به مرور زمان باعث تخریب لاستیک شوند و یکپارچگی شیلنگ ها را به خطر بیندازند. اینها اصلی ترین علت سفت شدن شیلنگ رادیاتور ماشین می باشند که در این صورت اگر شیلنگ های رادیاتور را تعویض نکنید مشکلات مختلفی مانند نشتی مایع خنک کننده و داغ شدن بیش از حد موتور بوجود می آید.

علت سفت شدن شیلنگ ترموستات

علت-سفت-شدن-شیلنگ-ترموستات

علت سفت شدن شیلنگ ترموستات فرسودگی و گرمای بیش از حد می باشد که اگر به موقع شیلنگ ترموستات را تعویض نکنید، ممکن است شیلنگ دچار نشتی و خرابی شود و مشکلاتی مانند داغ شدن بیش از حد موتور را بوجود آورد.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد علت باد کردن شلنگ رادیاتور ماشین دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 نظرات
  1. عبداله می گوید

    سلام ممنونم از مطالب خوبه تون ماشین من کاپرا۲ هستش در زمان خاموش بودن شلنگ رادیاتور نرمه ولی وقتی روشن میکنم دما میره بالا سفت میشه ولی باد نکرده ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز اقدام به هواگیری اصولی نمایید به احتمال زیاد مشکل خودرو شما حل میشود.

  2. حسین می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید
    ممنون بابت مطالب مفیدتون.
    خدمتتون عارضم که الان چند وقتی میشه ماشینم(۴۰۵) دچار مشکلی شده که وقتی ماشینو چند دیقه روشن میکنم شلنگ ترموستات کم کم سفت میشه و هرچقدر ماشین داغتر میشه بیشتر سفت میشه به صورتی که دیگه یذره ام قابل انعطاف نیست و اصلا باد نمیکنه و فقط همون‌طور که عنوان کردم بیش از حد سفت میشه و درب رادیاتورو که نصفه باز میکنم صدای نوشابه شدیدی میده و حتی نشانه واشر ترسوندنم نداره چون آمپر یذره ام نسبت به گذشته بالاتر نمیره و آبی ام کم نمیکنه و درب روغن شیری نشده و داخل آب اثری از روغن دیده نمیشه و بارها هم به روشهای مختلف هواگیری کردم و حتی تو سربالایی و روشن و خاموش و گرم و سرد و اما نشد که نشد و حتی درب رادیاتور و ترموستات هم تعویض کردم اما باز هم بی فایده بود و واقعا کلافه شدم و موندم چه مرگشه و الان نزدیک یک ماهه روزی چند بار هواگیری میکنم از ترس اینکه این مشکل باعث آسیب به سرسیلندر بشه؛
    استاد عاجزانه ازتون درخواست میکنم هر موردی جزئی ای ام که مد نظرتون هست بیزحمت عنوان کنید بلکه مشکلم حل بشه چون قبلا که هوا میگرفت با یه بار هواگیری اصولی ردیف میشد اما اینبار واقعا نمیدونم چه مشکلی داره و عجیبتر اینکه هروقت هوا میگرفت، آمپر از حد معمول بالاتر میرفت اما الان آمپر همچنان مثل سابق میمونه و فقط تنها چیزی که به ذهنم میرسه اینکه چند روز قبل از عید هوا خیلی گرم شد و تو ترافیک حدود نیم ساعت کولر گرفتم و بعد از اون این اتفاق افتاد و شاید هم به کولر ربطی نداشته باشه اما چون تقارن داشت عنوان کردم.
    خلاصه اینکه ممنون میشم راهی جلوی پام قرار بدید.
    ببخشید که مطلبم طولانی شد و گفتم همه چیزو عنوان کنم ضرر نداره.
    با تشکر از سایت کار درستت.
    یاعلی

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز معمولا سفت شدن شیلنگ رادیاتور خودرو در این شرایط به دلیل وجود هوا در سیستم خنک کننده خودرو است، با توجه به اینکه هواگیری انجام میشه و واشر سرسیلندر هم به گفته شما سلامته احتمال خرابی واشر منیفولد وجود داره، خرابی این قطعه باعث میشه گاز های ناشی از احتراق موتور وارد سیستم خنک کننده بشه و چنین مشکلی رو ایجاد کنه، این قطعه رو نیز بررسی کنید و از سلامت اون اطمینان حاصل کنید.