روغن ریزی ماشین در شرایط مختلف چه دلایلی دارد و نحوه تشخیص آن چگونه است؟

روغن ریزی ماشین یکی از مشکلات بسیار مهم است که باید در اسرع وقت علت نشتی مشخص و برطرف شود. معمولاً روغن ریزی ماشین از موتور، گیربکس، سیستم هیدرولیک و سیستم ترمز رخ می دهد که خرابی قطعات و اتصالات و از بین رفتن آب بندی های آن باعث روغن ریزی می شود. ما در این مقاله به بررسی علت روغن ریزی ماشین در شرایط مختلف و نحوه تشخیص آن پرداخته‌ایم تا بتوانید این مشکل را برطرف کنید.

زمانی که می خواهید سوار ماشینتان شوید اگر متوجه نشتی روغن در زیر ماشین شدید، این می تواند نشان دهنده مشکلات مختلفی باشد. برای جلوگیری از آسیب بیشتر به موتور خودرو و سایر قطعات، مهم است که منبع “روغن ریزی ماشین” را پیدا کنید و آن را برطرف کنید. اما علت روغن ریزی ماشین چیست و چگونه می توان آن تشخیص داد؟ (What Are The Types Of Car Oil Leaks) با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی علت روغن ریزی ماشین در شرایط مختلف و نحوه تشخیص آن بپردازیم.

روغن ریزی ماشین

روغن-ریزی-ماشین

روغن ریزی ماشین یک مشکل بسیار مهم است که معمولاً ممکن است در جاهایی مثل واشر فیلتر روغن، واشر پمپ روغن، واشر تابه روغن، سرسیلندر، گیربکس، موتور، لوله بخاری و مکان های دیگر رخ دهد. به طور کلی انواع روغن ریزی ماشین شامل نشتی روغن موتور، نشتی روغن ترمز، نشتی روغن هیدرولیک و نشتی روغن گیربکس می باشد که در ادامه علت و نحوه تشخیص هر کدام از این نشتی ها را بررسی خواهیم کرد.

روغن ریزی ماشین از چیست؟

روغن ریزی ماشین از موتور، گیربکس، سیستم ترمز و سیستم هیدرولیک است که خرابی و فرسودگی هر یک از قطعات و اتصالات مربوط به موتور، گیربکس و… باعث روغن ریزی ماشین می شود.

علت روغن ریزی ماشین

علت روغن ریزی ماشین” می تواند مختلف باشد چراکه نشتی های روغن ممکن است از موتور، گیربکس، سیستم ترمز و هیدرولیک اتفاق بیفتد. به طور کلی دلیل روغن ریزی ماشین شامل موارد زیر است:

آسیب دیدن دوشاخه تخلیه روغن:

روغن ریزی ماشین اغلب به دلیل آسیب دیدن یا فرسودگی دوشاخه تخلیه روغن موتور ایجاد می شود. به طور کلی این نوع نشتی زمانی رخ می دهد که پس از هر بار تعویض روغن موتور، دوشاخه تخلیه دچار آسیب دیدگی می شود. برای جلوگیری از روغن ریزی ماشین مطمئن شوید که دوشاخه تخلیه روغن به درستی سفت شده است. در پایین مخزن روغن، می‌توانید دریچه تخلیه روغن ماشین را پیدا کنید که به راحتی از قسمت زیرین خودرو قابل دسترسی است. به این نشتی ها نشت مخزن روغن نیز می گویند. مهم ترین علت کم شدن روغن موتور نشتی روغن است که شما می توانید ابتدا مقدار روغن موتور را اندازه گیری کنید و سپس دوشاخه تخلیه روغن، فرسودگی واشرها و اورینگ ها بررسی کنید تا محل دقیق نشتی را پیدا کنید.

مشکل در واشر سوپاپ سرسیلندر: 

واشر سوپاپ از اجزای داخل سرسیلندر محافظت می کند زیرا این واشر بین سرسیلندر و پوشش سوپاپ آب بندی ایجاد می کند. این نوع روغن ریزی از بالای موتور رخ می دهد و قابل مشاهده است که در این صورت باید واشر سوپاپ سرسیلندر را تعویض کنید چراکه این واشر به مرور زمان فرسوده می شود.

سوختن واشر سرسیلندر:

در صورت آسیب دیدن یا سوختن واشر سرسیلندر، روغن به داخل محفظه احتراق و سیستم خنک کننده نشت می کند و اصطلاحاً خودرو آب روغن قاطی می کند که در واقع اصلی ترین علت آب روغن قاطی کردن ماشین سوختن واشر سرسیلندر است. زمانی که این روغن ریزی از سمت راست موتور می باشد به معنی سوختن واشر سرسیلندر است که باید فوراً برای تعمیرات لازم اقدام شود.

فرسودگی سنسور فشار روغن (فشنگی روغن):

سنسور فشار روغن در سرسیلندر یا در بلوک موتور که اغلب از پلاستیک ساخته شده است قرار دارد و با گذشت زمان دچار فرسودگی و ترک خوردگی شود و منجر به روغن ریزی ماشین شود.

خرابی فیلتر روغن:

فیلترهای روغن با جذب آلاینده ها و کثیفی ها به تمیز ماندن روغن موتور کمک می کنند. با گذشت زمان ممکن است فشار در فیلتر روغن ایجاد شود که می تواند باعث نشتی آن شود. همچنین نصب اشتباه و فرسودگی فیلتر روغن نیز می تواند باعث روغن ریزی ماشین شود. برای تشخیص راحت تر، بهتر است مقاله خرابی فیلتر روغن را در وبلاگ یدک یار مطالعه کنید.

مشکل در مخزن هیدرولیک

خرابی فشنگی، فرسودگی شلنگ ها و آسیب دیدگی مخزن هیدرولیک می تواند باعث نشتی روغن شود. اگر روغن هیدرولیک کم باشد شما متوجه مشکلات فرمان مانند قفل شدن فرمان، چرخش پر سر و صدا فرمان و تیز شدن آن خواهید شد که از این می توانید متوجه نشتی روغن از مخزن هیدرولیک شود.

هرز رفتن واشر و اتصالات سیستم ترمز

مشکل در مخزن، اتصالات و شلنگ های سیستم ترمز می تواند علت روغن ریزی ماشین از نوع روغن ترمز باشد که معمولاً این نوع روغن ریزی از پمپ اصلی ترمز و مخزن سیلندرهای ترمز رخ می دهد.

مشکلات مربوط به گیربکس

یکی دیگر از علت های مهم روغن ریزی ماشین مشکلات مربوط به گیربکس است که این اتفاق معمولاً به دلیل ترک خوردن پوسته گیربکس، از بین رفتن آب بندی های واشرها، عدم تعویض مرتب روغن گیربکس و… بوجود می آید. 

روغن ریزی ماشین نشانه چیست

روغن ریزی ماشین نشانه آسیب دیدن یا فرسایش قطعات موتور و گیربکس، نصب های نادرست اجزایی مانند فیلتر روغن یا از بین رفتن آب بندی های درزگیر سوپاپ ها و همچنین عدم تعویض روغن قدیمی یا کثیف است که می تواند باعث فرسایش قطعات مختلف و در نتیجه روغن ریزی ماشین شود. به دلیل اینکه روغن ریزی ماشین می تواند از موتور، گیربکس، سیستم ترمز و… باشد مهم است که تشخیص دقیقی داشته باشید تا بتوانید مشکل روغن ریزی ماشین را برطرف کنید که به همین دلیل در ادامه علت ها و علائم روغن ریزی ماشین از موتور، گیربکس، گیربکس و… را بررسی کرده‌ایم.

روغن ریزی گیربکس

روغن-ریزی-گیربکس

روغن گیربکس سالم قرمز رنگ است و زمانی که دچار فرسودگی می شود به رنگ قهوه‌ای سوخته در می آید. زمانی که روغن ریزی در زیر و نزدیک به وسط یا سمت راننده ماشین باشد نشان دهنده روغن ریزی گیربکس است. همچنین لازم به توضیح است که بوی روغن ریزی گیربکس شبیه به بوی نفت می باشد و غلظت و چسبندگی زیادی دارد.

علت روغن ریزی گیربکس شامل موارد زیر است:

  • شکستن کاسه نمد شفت اصلی
  • شکستن فشنگی دنده عقب
  • سوراخ شدن و آسیب دیدن محل اتصال پوسته کلاچ و پوسته گیربکس
  • خرابی یا فرسودگی پیچ تخلیه روغن گیربکس
  • از بین رفتن آب بندی واشرهای محفظه روغن گیربکس
  • خرابی شیر برقی کنترل جریان روغن گیربکس (این مورد در گیربکس های اتوماتیک دیده می شود)
  • فرسودگی یا آسیب دیدن کاسه نمدهای مرتبط با دیفرانسیل
  • عدم تعویض به موقع روغن گیربکس که باعث آسیب به قطعات مختلف و در نتیجه روغن ریزی گیربکس می شود

علائم و عوارض کم شدن روغن گیربکس بسیار جدی است که به همین دلیل بایستی سریعاً این موضوع را تشخیص دهید و در جهت رفع آن اقدام کنید. برای جلوگیری از روغن ریزی گیربکس اول از همه توصیه می کنیم که روغن گیربکس خودروهای دنده‌ای را هر ۵۰ هزار کیلومتر و روغن گیربکس خودروهای اتوماتیک را هر ۴۰ هزار کیلومتر تعویض کنید. اگر احساس می کنید که عملکرد گیربکس ماشین شما دچار مشکل شده و به خوبی گذشته عمل نمی کند بهتر است قبل از جدی شدن آسیب ها گیربکس ماشین را از نزدیک مورد بررسی قرار دهید تا تعمیرات لازم صورت گیرد. سعی کنید به طور مرتب سطح روغن گیربکس را اندازه‌گیری کنید و در صورت کم شدن آن، روغن گیربکس جدید را به مخزن اضافه کنید.

روغن ریزی از سر سیلندر

یکی از دلایلی که باعث روغن ریزی از سر سیلندر می شود از بین رفتن آب بندی میان سرسیلندر و واشر سرسیلندر است که این موضوع نشان دهنده سوختن واشر سرسیلندر می باشد. همچنین روغن ریزی از سر سیلندر می تواند به دلیل آسیب دیدگی سرسیلندر و یا نصب نادرست پیچ ها توسط تعمیرکار باشد.

روغن ریزی از سر سیلندر باعث نشت روغن موتور می شود که معمولاً این نوع نشتی از بالای موتور رخ می دهد. حال اگر نشتی روغن از پایین موتور بود باید بدانید که خرابی کارتر، آسیب دیدگی دوشاخه تخلیه روغن یا پیچ تخلیه روغن باعث نشتی می شود که به همین دلیل باید در اسرع وقت خودرو را به مکانیکی ببرید تا علت اصلی روغن ریزی از سر سیلندر پیدا و تعمیرات لازم انجام شود.

روغن ریزی از سمت شاگرد

اصلی ترین دلایل روغن ریزی از سمت شاگرد عبارتند از:

فرسودگی قاب تسمه تایم

قاب تسمه تایم از ورود کثیفی ها، آلودگی ها و گرد و غبار به داخل فضای موتور جلوگیری می کند. در واقع این قاب، تسمه تایم را محکم در جای خود نگه می دارد و به عملکرد روان آن کمک می کند. اما بد نیست بدانید که قاب تسمه تایم به همراه واشر قاب تسمه تایم از نشتی روغن موتور جلوگیری می کند که این قطعه ممکن است با گذشت زمان به دلیل گرمای بیش از حد ناشی از موتور خودرو دچار فرسودگی شود. اگر قاب تسمه تایم دچار خرابی شود دیگر نمی تواند از نشتی روغن موتور جلوگیری کند که در این حالت روغن ریزی از سمت شاگرد دیده می شود. برای رفع این مشکل باید ابتدا قاب تسمه تایم را مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

از بین رفتن آب بندی های میل لنگ و موتور

از بین رفتن آب بندی های میل لنگ و موتور که معمولاً به دلیل فرسودگی ایجاد می شود می تواند باعث نشت روغن موتور از سمت صندلی شاگرد شود. این نوع روغن ریزی بسیار شدید است و می تواند در کمترین زمان روغن موتور را تخلیه کند که در این صورت بایستی کاسه نمد را به طور کامل تعویض کنید و همچنین آب بندی های میل لنگ و موتور را انجام دهید که این یک فرآیند پرهزینه خواهد بود.

فرسودگی فیلتر روغن

بسیاری از افراد به موقع فیلتر روغن ماشین را تعویض نمی کنند و این امر به مرور زمان منجر به مشکلات زیادی از جمله روغن ریزی می شود. فیلتر روغن باید به طور مرتب تعویض شود زیرا با گذر زمان کثیفی های زیادی را به خود جذب می کند و اگر کارایی خود را به دلیل گرفتگی از دست بدهد باعث نشتی روغن موتور می شود که این روغن ریزی از سمت شاگرد رخ می دهد.

خرابی شیر تهویه مثبت میل لنگ یا شیر PCV

شیر PCV یا شیر تهویه مثبت میل لنگ بخش مهمی از سیستم آلایندگی هر خودرویی است زیرا میزان جریان سوخت بین منیفولد ورودی و میل لنگ را تنظیم می کند. هنگامی که شیر PCV خراب می شود، مقدار فشار را در داخل پوشش شیر ایجاد می کند که این در نهایت منجر به روغن ریزی می شود و علاوه بر این روغن ریزی می تواند باعث کاهش شتاب ماشین، مصرف سوخت بیشتر و آلایندگی زیاد تر خودرو نیز شود. این نوع نشتی روغن در سمت شاگرد رخ می دهد.

برای رفع روغن ریزی از سمت شاگرد باید این دلایل را در نظر بگیرید و با مکانیک خود صحبت کنید تا تعمیرات لازم انجام گیرد تا روغن ریزی متوقف شود.

روغن ریزی ماشین سمت راننده

روغن ریزی ماشین سمت راننده از نوع نشتی روغن ترمز، روغن هیدرولیک و روغن گیربکس است. روغن ترمز رنگی شفاف دارد و رقیق است که معمولاً نشتی روغن ترمز به خاطر ایراد در پمپ ترمز، خرابی واشر بین اتصالات سیستم ترمز و وجود مشکل در مخزن روغن ترمز بوجود می آید. حال روغن هیدرولیک بوی تند دارد و قهوه‌ای رنگ است که معمولاً نشتی روغن هیدرولیک به دلیل سوراخ شدن یا آسیب دیدگی مخزن هیدرولیک، آسیب دیدگی شلنگ های هیدرولیک، خرابی فشنگ هیدرولیک و همچنین مشکل در پینیون فرمان خودرو بوجود می آید. در نهایت روغن ریزی گربکس به دلیل خرابی پوسته گیربکس، واشرهای آب بندی و… رخ می دهد که نشتی روغن گیربکس به رنگ قهوه‌ای سوخته می باشد و از سمت راننده اتفاق می افتد.

علت روغن ریزی از بالای موتور

علت-روغن-ریزی-از-بالای-موتور

همانطور که در بالا اشاره کردیم، علت روغن ریزی از بالای موتور به خاطر آسیب دیدگی کف سیلندر یا سوختن واشر سرسیلندر است که باعث نشتی روغن از بالای موتور می شود. همچنین اگر به تازگی سرسیلندر ماشین را خود را تعویض کرده‌اید و سپس متوجه روغن ریزی از بالای موتور شده‌اید باید بدانید که نصب نادرست پیچ ها توسط تعمیرکار نیز می تواند علت این موضوع باشد.

علت روغن ریزی از لوله بخاری چیست

علت روغن ریزی از لوله بخاری ماشین به دلیل فرسودگی و خرابی اویل پمپ است که باعث نشتی روغن موتور بر روی لوله بخاری ماشین می شود. اویل پمپ قطعه‌ای است که وظیفه رساندن روغن موتور به داخل موتور را دارد که می تواند به مرور زمان دچار فرسودگی و در نتیجه نشتی روغن موتور شود. طول عمر مفید اویل پمپ به طور دقیق مشخص نیست و از روی نشانه هایی مانند وجود صداهای غیر معمول، کاهش فشار در روغن موتور و افزایش دمای موتور می توانید متوجه خرابی این قطعه شوید.

علت روغن ریزی از فشنگی روغن

فشنگی روغن یا سنسور تشخیص فشار روغن برای عملکرد پیشرانه خودرو نقشی بسیار مهم دارد که علت روغن ریزی از فشنگی روغن به خاطر خرابی اویل پمپ، استفاده از روغن موتور نامناسب، داغ شدن بیش از حد روغن موتور می باشد.

علت روغن ریزی از زیر ماشین

همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره شد، روغن ریزی از زیر ماشین شامل نشتی روغن موتور، روغن ترمز، روغن گیربکس و روغن هیدرولیک می باشد که خرابی اتصالات و قطعات یا از بین رفتن آب بندی های مربوط به هر کدام از اینها می تواند باعث روغن ریزی از زیر ماشین شود.

علت روغن ریزی از سمت تسمه تایم

علت-روغن-ریزی-از-سمت-تسمه-تایم

علت روغن ریزی از سمت تسمه تایم مربوط به خرابی قاب تسمه تایم می باشد که منجر به نشتی روغن موتور ماشین می شود. قاب تسمه تایم از ورود کثیفی ها، آلودگی ها و گرد و غبار به داخل فضای موتور جلوگیری می کند و همچنین تسمه تایم را محکم در جای خود نگه می دارد و به عملکرد روان آن کمک می کند. قاب تسمه تایم به همراه واشر قاب تسمه تایم از نشتی روغن موتور جلوگیری می کند که این قطعه ممکن است با گذشت زمان به دلیل گرمای زیاد ناشی از موتور خودرو دچار فرسودگی شود. اگر قاب تسمه تایم دچار خرابی شود دیگر نمی تواند از نشتی روغن موتور جلوگیری کند که در این حالت روغن ریزی از سمت تسمه تایم دیده می شود.

روغن ریزی بعد از تعویض واشر سرسیلندر

مهم ترین علت روغن ریزی بعد از تعویض واشر سرسیلندر نصب نادرست واشر سرسیلندر و از بین رفتن آب بندی های آن می باشد. یک تعمیرکار ماهر باید نصب واشر سرسیلندر و آب بندی های آن را به درستی انجام دهد تا روغن موتور نشتی از این قسمت نداشته باشد. در صورت مشاهده روغن ریزی بعد از تعویض واشر سرسیلندر ماشین حتماً در اسرع وقت خودرو را به تعمیرکار خود نشان دهید تا تعمیرات لازم را مجدداً انجام دهد تا جلوی نشتی روغن موتور گرفته شود.

آیا روغن ریزی ماشین خطرناک است

روغن ریزی ماشین بسیار خطرناک است زیرا نشتی روغن می تواند باعث تخلیه روغن گیربکس، روغن موتور، روغن هیدرولیک و روغن ترمز شود که در این شرایط به دلیل نبود روغن برای انجام روانکاری و خنک سازی قطعات، آسیب های سنگین به موتور، گیربکس، سیستم ترمز و… وارد می شود.

علت روغن ریزی ماشین صفر

علت روغن ریزی ماشین صفر به مشکلات تولید و مونتاژ توسط کارخانه بر می گردد که در صورت مشاهده روغن ریزی باید سریعاً برای تعمیر آن اقدام کنید. معمولاً روغن ریزی ماشین صفر به خاطر بی کیفیت بودن یا خرابی قطعاتی مانند فشنگی روغن، فیلتر روغن، واشر سرسیلندر، پیچ کارتل، واشر کارتل، سوراخ بودن مخزن ها و همچنین آب بندی غیر اصولی قطعات و اتصالات مختلف اتفاق می افتد.

نحوه تشخیص روغن ریزی ماشین

نحوه تشخیص روغن ریزی ماشین به صورت زیر می باشد:

  • بعد از اینکه خودرو را پارک کردید بعد از چند ساعت کف پارکینگ یا خیابان را بررسی کنید تا ببینید آیا قطرات روغن وجود دارد یا خیر.
  • شما می توانید با استفاده میله اندازه‌گیری سطح روغن موتور و سطح روغن گیربکس را اندازه‌گیری کنید و اگر متوجه کاهش مداوم سطح روغن موتور یا روغن گیربکس شدید باید بدانید روغن ریزی ماشین وجود دارد.
  • به محل دقیق نشت روغن موتور توجه داشته باشید و بررسی کنید که نشتی روغن در کدام سمت اتفاق می افتد. همانطور که در بالا اشاره کردیم روغن ریزی ماشین اغلب از سمت راننده، سمت سرنشین و بالای موتور اتفاق می افتد که هر کدام از اینها دلایل خاص خودشان را خواهند داشت.
  • به بو و رنگ روغن ریزی دقت داشته باشید. روغن ریزی موتور به رنگ قهوه‌ای است. نشتی روغن هیدرولیک بوی تندی دارد و به رنگ قهوه‌ای یا قرمز می باشد و همچنین این روغن رقیق است. نشتی روغن ترمز شفاف و رقیق است و در نهایت نشتی روغن گیربکس در حالت طبیعی قرمز و در صورت فرسودگی روغن گیربکس به رنگ قهوه‌ای سوخته است که بویی شبیه به نفت نیز دارد.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد روغن ریزی ماشین در شرایط مختلف و نحوه تشخیص آن دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار پاسخگوی سوالات شما باشند و راهنمایی های لازم را ارائه دهند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.