سیستم ABS چیست؟

سیستم ABS یا سیستم ترمز ضد قفل یکی از حیاتی ترین اجزای خودروها می باشد که اگر فشار ناگهانی و قابل توجهی روی ترمزها را تشخیص دهد، به طور متناوب ترمزها را شل می کند تا از قفل شدن چرخ ها جلوگیری کند. ما در این مقاله به بررسی کامل سیستم ABS و مواردی همچون مزایا و معایب سیستم ترمز ضد قفل، تفاوت ABS با ترمز معمولی، روشن شدن چراغ هشدار ABS و سایر نکات پرداخته ایم.

ABS سیستمی است که رانندگان هنگام ترمز شدید کنترل خودرو خود را به وسیله آن حفظ می‌کنند. اما abs چیست و چگونه کار می‌کند؟ 

سیستم ABS“، یا سیستم ترمز ضد قفل (anti-lock braking system)، شاید غیرقابل تصور به نظر می‌رسد. مطمئناً اگر به شدت ترمز کنید، دوست خواهید داشت که چرخ‌ها از چرخش متوقف شوند؟ خوب، در واقع این آخرین چیزی است که باید اتفاق بیفتد، زیرا شما دیگر کنترلی بر وسیله نقلیه ندارید.

ABS یک ویژگی ایمنی است که برای جلوگیری از قفل شدن چرخ‌های خودرو شما طراحی شده است. ABS در خودروهای مدرن وجود دارد. این بدان معناست که خودرو بدون توجه به اینکه چرخ‌ها رو به کجا در حال حرکت هستند، شروع به لغزیدن می‌کنند. با این ویژگی به سرعت می‌توانید بصورت کنترل شده ترمز  کنید.

کاری که ABS انجام می‌دهد این است که از قفل شدن چرخ‌ها جلوگیری می‌کند. ABS تضمین می‌کند که شما همچنان کنترل خودرو را در اختیار دارید. چرخ‌ها به چرخش خود ادامه می‌دهند و خودرو می‌تواند در هر جهتی که رو به آن باشد حرکت کند.

سیستم ABS

تاریخچه سیستم abs

این سیستم ابتدا در دهه ۱۹۵۰ مورد استفاده قرار گرفت، جایی که به عنوان یک راه حل ضد لغزش برای هواپیماها استفاده شد. این تکنولوژی اولین بار دو دهه بعد به لطف فورد و کرایسلر در اتومبیل‌ها ظاهر شد. abs یک ویژگی استاندارد در تمام خودروهای جدید فروخته شده در بریتانیا از سال ۲۰۰۴ بوده است.

سیستم ABS همچنین بخشی جدایی ناپذیر از سیستم‌های کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) است. کنترل‌های پایداری حتی زمانی که ترمز نزده باشید هم در حال فعالیت است. 

رایج ترین پیکربندی ABS از این اجزا تشکیل شده است:

  1. واحد کنترل هیدرولیک ABS: نام دیگر این بخش مدولاتور ABS یا پمپ ABS است.  این بخش دارای یک موتور الکتریکی است. این بخش سوپاپ ABS  است. از دو قسمت شیربرقی و یک پایه تشکیل شده است. فشار هیدرولیک خطوط ترمز با اجازه این بخش کنترل می‌شود. بخشی که این وظیفه را برعهده دارد یک شیر برقی است. همچنین به یک سیم پیچ مغناطیسی نیز نیاز است. این شیر دریچه مایع ترمز را باز و بسته می‌کند. باتوجه به طراحی مدولاتور ABS تعداد شیرهای برقی می‌تواند متفاوت باشد.
  2. سنسور ABS: این بخش مسئول رساندن اطلاعات مربوط به سرعت چرخ است. این اطلاعات باید به ماژول کنترل ABS داده شوند. ما در مقاله آشنایی با سنسور ای بی اس به بررسی کامل آن پرداخته ایم.
  3. ماژول ABS: این بخش یک میکرو پردازنده است. بررسی‌های تشخیصی در این بخش داده می‌شوند. اطلاعات حاصل از این بخش به بخش مدولاتور ABS داده می‌شود. 

ترمز ضد قفل چیست

سیستم ترمز ضد قفل” بخشی از کنترل پایداری الکترونیکی خودرو (ESC) است. ESC به واحد کنترل موتور (ECU) متصل است که به طور موثر مغز خودرو است. کاری که ترمز ضد قفل انجام می‌دهد این است که به طور مداوم سنسورهای هر یک از چرخ‌های خودرو را کنترل می‌کند. اگر فشار ناگهانی و قابل توجهی روی ترمزها تشخیص دهد، ABS به طور متناوب ترمزها را شل می‌کند تا از قفل شدن چرخ‌ها جلوگیری کند.

این سری از اقدامات کنترل شده توسط کامپیوتر از لغزش خودرو جلوگیری می‌کند و از کنترل خودرو توسط راننده اطمینان حاصل می‌کند. ماژول ABS ماژول اصلی و تصمیم گیرنده سیستم ضد قفل است. اطلاعات سنسورهای ABS را پردازش می‌کند و فشار ترمز را از طریق مدولاتور ABS کنترل می‌کند. چندین نام دیگر نیز به سیستم ABS اطلاق می‌شود مانند:

  • واحد کنترل ABS
  • کنترلر ABS
  • واحد ABS
  • واحد کنترل الکترونیکی (ECU)

در اکثر طرح‌های رایج خودرو، ماژول کنترل در محفظه موتور نصب می‌شود. گاهی اوقات، در ریل قاب در سمت چپ خودرو قرار دارد. با تشخیص حسگر ABS مبنی بر سر خوردن ماشین سیگنالی به ماژول ABS ارسال می‌شود تا ترمز را به سرعت پمپ کند. این باعث ترمز متناوب و مقداری کنترل فرمان می‌شود.

در این قسمت سناریویی را راجع به اتفاقات بین سنسور ABS و ماژول کنترل ABS بیان می‌کنیم تا به شما ایده دهد که چگونه این پمپاژ سریع کار می‌کند:

  • سنسور ABS تشخیص می‌دهد که یکی از لاستیک‌ها به طور قابل توجهی کندتر از بقیه در هنگام ترمز می‌چرخد ​​و این اطلاعات را به ماژول کنترل ABS منتقل می‌کند.
  • ماژول کنترل فشار ترمز آن چرخ را برای مدت کوتاهی آزاد می‌کند تا لاستیک بتواند دوباره چسبندگی خود را به دست آورد.
  • سپس ماژول کنترل، ترمزهای آن چرخ را مجدداً فشار می‌دهد.
  • هر زمان که لاستیک تحت ترمز این اتفاق برایش بیافتد، این فرآیند چندین بار در ثانیه تکرار می‌شود.

علت قفل شدن ترمز abs

در این بخش علائم واضحی را که می‌تواند به شما در تشخیص مشکل ماژول کنترل ABS کمک کند آورده‌ایم:

  • روشن شدن چراغ هشدار ABS
  • قفل شدن ترمزها
  • پدال ترمز بدون پاسخ
  • افزایش تلاش برای فشردن پدال
  • خرابی سرعت سنج

Abs مخفف چیست

ABS بخشی از سیستم ترمز شماست و مخفف “Anti Lock Brakes” است. برای اینکه بدانید ماشین شما ترمز ABS دارد باید به دو مورد توجه کنید. یک هنگامی که ماشین خود را روشن می‌کنید و سپس خاموش می‌شود روی داشبورد شما چراغی روشن می‌شود و دو اگر خیلی شدید ترمز کنید، یک ضربان از روی پدال ترمز احساس خواهید کرد. اگر چراغ به طور دائم روی داشبورد باشد به این معنی است که یکی از سنسورها مشکل دارد و باید بررسی شود. ترمزهای شما هنوز کار می‌کند اما ABS شما کار نمی کند. ABS اساساً ترمزها را قفل و باز می‌کند، بنابراین به چرخش لاستیک‌ها کمک می‌کند تا مانند سیستم‌های قدیمی ترمز قفل نشوند.

روشن شدن چراغ هشدار ABS

وقتی استارت خودرو را روشن می‌کنید، “چراغ ABS” روشن می‌شود و بررسی می‌کند که آیا سیستم خوب کار می‌کند یا خیر. سپس چراغ باید خاموش شود. اگر روشن بماند، ABS به درستی کار نمی کند. اگر با روشن شدن چراغ در حال رانندگی هستید، می‌توانید به مقصد خود ادامه دهید، اما شاید با کمی احتیاط بیشتر، زیرا اگر ترمز شدیدی انجام دهید، سیستم واکنشی نشان نخواهد داد. اگر چراغ اخطار ترمز نیز روشن شود، باید به محض این اتفاق توقف کنید و به تعمیرکار ماشین وضعیت ماشین خود را توضیح دهید.

چراغ ABS را نادیده نگیرید، زیرا مشکل هر چه باشد به خودی خود از بین نمی رود. اولین کاری که باید انجام دهید در صورت روشن شدن یا روشن ماندن چراغ ABS این است که سطح روغن ترمز خود را بررسی کنید و در صورت کم بودن آن را شارژ کنید. اگر اینطور نیست، یا چراغ روشن می‌ماند، مشکل می‌تواند از ECU یا سنسورهای ABS باشد. گاهی همراه با چراغ ترمز دستی روشن میشود. علت روشن شدن چراغ ای بی اس و ترمز دستی و این نوع مشکلات نیاز به توجه یک مکانیک حرفه ای دارد.

قفل شدن ترمزها

سیستم ABS به طور خاص برای جلوگیری از قفل شدن هر چرخ در هنگام ترمزگیری شدید طراحی شده است. بنابراین، هنگامی که یک ماژول کنترل ABS از کار بیفتد، احتمالاً زمانی که به شدت ترمز می‌کنید متوجه آن خواهید شد. یک ماژول ABS بد می‌تواند رفتار نامنظم داشته باشد و باعث می‌شود ترمزهای شما حتی در ترمز معمولی قفل شوند. حتی ممکن است متوجه رفتار غیرعادی ترمزها شوید، مانند صداهای کلیک تصادفی. اینها همچنین می‌توانند نشان دهنده خرابی ماژول ABS باشند. در اینجا نکته ای وجود دارد که باید به آن توجه کنید. اگر یکی از لاستیک‌ها به طور مداوم قفل است، ممکن است ABS خودرو نباشد، بلکه یک کالیپر گیر کرده است.

پدال ترمز بدون پاسخ

پدال ترمز شما ممکن است به مرور زمان به آرامی پاسخگو نباشد. در ابتدا باید پدال را چند بار فشار دهید تا ترمزگیری انجام شود. در نهایت، باید چندین بار فشار دهید تا کار کند. این ممکن است نشانه خراب شدن ماژول ABS باشد. با این حال، عدم پاسخگویی پدال ترمز می‌تواند به معنای بسیاری چیزهای دیگر باشد. از مکانیک خود بخواهید سطح روغن ترمز را بررسی کند و شاید سیستم ترمز را شستشو دهد تا هوا در خطوط ترمز نباشد.

افزایش تلاش برای فشردن پدال

با یک سیستم ترمز کاملاً سرحال، پدال ترمز به حداقل تلاش برای کاهش سرعت خودرو نیاز دارد. اگر متوجه شدید که برای ایجاد همان مقدار نیروی ترمز به تلاش بیشتری برای پدال نیاز دارید، ممکن است ماژول کنترل ABS مشکل داشته باشد. باز هم، مشکلات پدال ترمز مانند افزایش تلاش برای فشردن ترمز می‌تواند به معنای چیزهای دیگری باشد، مانند فرسوده شدن لنت ترمز یا خرابی تقویت کننده ترمز، بنابراین مطمئن شوید که همه چیز را چک کرده باشید.

خرابی سرعت سنج

موارد نادری وجود دارد که خرابی ماژول کنترل ABS بر سرعت سنج تأثیر بگذارد. یا سرعت اشتباه را به شما نشان می‌دهد، یا سوزن فقط در ۰ مایل در ساعت استراحت می‌کند. در مرحله بعد، چراغ ABS یا چراغ چک موتور احتمالا روشن می‌شود. حتی اگر آن چراغ‌ها روشن نمی‌شوند، سرعت‌سنج معیوب دلیل معقولی برای بررسی خودرو شما است. اساساً، اگر تصور می‌کنید که ماژول کنترل ABS شما ممکن است خراب شده باشد، سریعاً به مکانیک مراجعه کنید.

معایب ترمز abs

از “معایب ترمز abs” می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کم کردن فاصله ترمز تا ایستادن ماشین

این یک تصور غلط رایج است که ABS به کاهش فاصله توقف کمک می‌کند. این چیزی نیست که abs برای انجام آن طراحی شده باشد. در عوض، حتی در هنگام انجام مانورهای فرار بیش از حد، احتمال لغزش را کاهش می‌دهد.  ABS باید اطمینان حاصل کند که کنترل فرمان حفظ خواهد شد، اما تصور نکنید که خودرویی با ABS در فاصله کوتاه‌تری متوقف می‌شود. در هر صورت، اعمال متناوب و شل کردن ترمزها می‌تواند در واقع فاصله ترمز را افزایش دهد. این امر باعث می‌شود که فاصله خود را از وسایل نقلیه جلویی و رعایت محدودیت سرعت بسیار مهم کند.

عملکرد ترمز abs بر روی سطوح یخ و سست

سیستم‌های ترمز ضد قفل روی سطوح تمیز، مانند جاده‌های آسفالت معمولی، بهترین عملکرد را دارند. آنها روی سطوحی که دارای شن، گل یا برف سست هستند، تأثیر کمتری دارند، که در هنگام رانندگی در زمستان ارزش یادآوری را دارد. این به این دلیل است که سیستم ABS ممکن است داده‌های حسگرها را به اشتباه تفسیر کند و به روش بهینه پاسخ ندهد. بنابراین، در پاسخ به سؤال رایج «آیا ABS روی یخ کار می‌کند؟»، پاسخ این است که «در حدی نیست که بخواهید به تنهایی به آن تکیه کنید». مسئله لغزنده بودن سطوح جاده توضیح می‌دهد که چرا وسایل نقلیه خارج از جاده تمایل به خاموش کردن ABS دارند.

اگر سیستم ABS از کار بیفتد چه اتفاقی می‌افتد؟

در این شرایط ترمزهای معمولی همچنان کار می‌کنند. البته دقت کنید که ترمزهای معمولی ماشین شما مشکلی نداشته باشد. یادتان نرود که برای ترمز گرفتن بدون ABS بیشتر احتیاط کنید. 

مزایای ترمز abs

مزایای ترمز abs

در اینجا چهار “مزیت سیستم ترمز ضد قفل” آورده شده‌است:

  • خودروهای مجهز به ABS کمتر در تصادفات مرگبار درگیر می‌شوند.
  • ABS احتمال برخورد از جلو در جاده‌های خیس و خشک را کاهش می‌دهد
  • خودروهای دارای ABS به ندرت از جاده پیش رو منحرف می‌شوند.
  • در مواقع اضطراری، خودرویی با ABS تمایل دارد در فاصله بسیار کوتاه‌تری نسبت به خودروی بدون ABS توقف کند.

تفاوت ترمز معمولی و abs

بدون سیستم ABS، رانندگان باید برای نگه داشتن ماشین چندین مرتبه پای خود را روی پدال ترمز بگذارند و در اکثر موارد در صورت نیاز شدید به ترمز سیستم ترمز قفل می‌کند. ترمزهای ضد قفل این کار را به طور خودکار انجام می‌دهند که احتمالاً ایمنی راننده را در زمان تصادف تضمین می‌کند. این سیستم همچنین برای جلوگیری از خطر قفل شدن چرخ‌ها طراحی شده است. وقتی چرخ‌ها قفل می‌شوند، احتمال دارد وسیله نقلیه به طور خطرناکی بدون اینکه راننده بتواند وضعیت را کنترل کند روی سطح جاده سر بخورد. به خصوص اگر سطح جاده خیس باشد.

استفاده از ABS با استفاده از ترمزهای معمولی بسیار متفاوت است. اگر برای علائم ایست، چراغ قرمز یا خودروهایی که جلوتر از شما سرعت می‌گیرند، به طور معمول ترمز می‌کنید، سیستم ABS فعال نمی شود. ترمز زود هنگام همیشه در هر شرایطی بهترین است، اما اگر نیاز به ترمز سریع و ناگهانی داشته باشید، ABS فعال می‌شود. در خودروهای بدون سیستم ترمز ضد قفل، رانندگانی که شرایط لغزنده را تجربه می‌کنند، برای جلوگیری از تصادف در جاده‌های لغزنده، باید ترمز را محکم فشار دهند. 

بعد از خراب شدن ABS چه کنیم

  • اگر چراغ ABS روی داشبورد ظاهر شد، سوییچ را در استارت ماشین قرار دهید و خودرو را روشن و خاموش کنید. این گاهی اوقات با تنظیم مجدد کد ذخیره شده در حافظه، مشکلات حل می‌شود. اگر مشکل ادامه داشت، وسیله نقلیه را به یک مکانیک ببرید در آنجا از اسکن برای اتصال به کنترل‌کننده ABS استفاده می‌کنند، که کد را شناسایی و رفع می‌کند.
  • اگر ABS شما در سرعت کم و زمانی که فقط مقدار کمی فشار وارد می‌کنید فعال می‌شود، سنسورهای چرخ جلو را تمیز کنید. خودرو را به مکانیک ببرید تا حسگرها را به درستی تمیز کنند.
  • اگر ترمز ABS متوقف نشد، فشار وارد کنید. روغن ترمز سیلندر اصلی را بررسی کنید تا ببینید کم است یا خیر و در صورت لزوم آن را تا سطح مشخص شده پر کنید. همچنین ممکن است به این معنی باشد که هوا در سیستم هیدرولیک است. سیستم هیدرولیک را تخلیه کنید تا مشکل حل شود.
  • اگر هنگام فشردن ترمزهای ABS صدای به هم خوردن می‌شنوید، قطعات انتهای جلوی شل یا شکسته را تعویض کنید. وسیله نقلیه خود را برای سرویس به نزدیکترین تعمیرگاه ببرید.

خرید سیستم ABS ماشین

خرید سیستم ABS ماشین

با توجه به توضیحاتی که در بالا ذکر کردیم، سیستم ABS برای هر خودرویی حیاتی می باشد. البته ممکن است خرید سیستم ABS برای هر خریداری سخت و گیج کننده باشد که به همین منظور شما می توانید برای خرید سنسور ABS ماشین به فروشگاه اینترنتی یدک یار مراجعه کنید و پس از انتخاب خودروی خود، سیستم ABS مناسب ماشینتان را خریداری کنید.

علاوه بر این، شما می توانید با شماره تلفن ۹۱۳۰۵۰۶۰-۰۲۱ تماس بگیرید تا از مشاوره رایگان برای خرید این قطعه بهره مند شوید. همکاران ما در یدک یار اطلاعات جامعی را برای انتخاب سیستم ABS مناسب خودروی شما را در اختیارتان خواهند گذاشت.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به خرید و استفاده از سیستم ABS برای ماشینتان داشته اید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.