بررسی پاترول

نیسان پاترول یکی از خودروهای محبوب در ایران و جهان می باشد که افراد زیادی از جمله کسانی که به آفرود علاقه دارند این خودرو را می پسندند. ما در این مقاله به بررسی کامل خودروی پاترول پرداخته ایم تا با نکاتی مانند نسل های مختلف پاترول، طراحی ظاهری، مشخصات فنی، فواید و معایب پاترول و…. آشنا شوید.

اگر بیشتر از سی سال سن داشته باشید خودروی بزرگ و جادار “پاترول” را بارها دیده‌اید و آرزوی داشتن آن را بارها در ذهن خود پرورانده‌اید. این خودرو زمانی باکلاس‌ترین خودروی موجود در ایران بود و همه آرزوی داشتن آن را داشتند. امروزه به دلایل مختلف، آن ماشین پاترول‌هایی که قبلا استفاده می‌شد دیگر به اندازه گذشته محبوب نیستند. یکی از مهمترین دلایل، مصرف زیاد بنزین آنها است. البته در نمونه‌های جدیدتر این ماشین این معضل و مشکلات دیگر آن برطرف شدند ولی متأسفانه وارد ایران نشدند. در این مقاله قصد بررسی این ماشین را داریم.

نیسان پاترول (Nissan Patrol) ماشینی است که برای اولین بار در سال ۱۹۵۱ تولید شده است. نیسان در سال ۱۹۵۱ اولین سری از خودروهای دو دیفرانسیل و چهار چرخ خود را با نام پاترول نیسان معرفی کرد. در سال ۱۹۸۰ تجهیزات لوکس زیادی به این خودرو اضافه شد، به طوری که از آن زمان، پاترول نه تنها یک ماشین بیابانی و کوهستانی و آفرود نوردی، بلکه ماشینی در مدل‌های مختلف برای سلیقه‌های مختلف است. پاترول برای اولین بار در دو گونه مختلف ارائه شد، یک مدل دارای ۵ درب و مدل دیگر دارای ۳ درب بود. هر دو گونه نیسان پاترول دارای شاسی بلند بودند. با پیشرفت فناوری در صنعت خودروسازی و استفاده از آن در ساخت پاترول باعث شد این خودرو به حدی مشهور شود که نیسان در برخی کشورها چون انگلستان،  آلمان، اسپانیا و بلژیک خط تولید خود را برای مونتاژ خودروی نیسان پاترول راه‌اندازی کند. ماشین پاترول نیسان تا به امروز ۶ نسل مختلف داشته است. در سال ۲۰۱۰ آخرین نسل آن این ماشین یعنی نسل ششم به بازارهای جهانی وارد شد. 

کارخانه نیسان، ماشین پاترول با الهام گرفتن مستقیم از طراحی و مهندسی جیپ‌ ویلیز تولید کرد. این ماشین در ابتدا با نام نیسان جیپ تولید شد ولی از نسل دوم به بعد این ماشین با نام جهانی پاترول در اکثر کشورها توزیع شد. 

مقدمه ای بر نیسان پاترول

از نسل سوم یعنی از سری ۱۶۰ به بعد، نام سافاری هم برای پاترول انتخاب شد و این ماشین با نام نیسان سافاری در داخل کشور ژاپن و  هم چنین بعضی از کشورهای مونتاژ کننده آن تولید شد. ذکر این نکته هم لازم است که نام سافاری در ایران فقط به Y60 نسل چهارم اطلاق می‌شود زیرا کلمه SAFARI بر روی ماشین‌های نسل چهارم پاترول نوشته شده بود. به این علت است که بین مردم ایران وقتی که نامی از نیسان سافاری یا پاترول سافاری مطرح می‌شود، به صورت معمول، منظور نسل چهارم پاترول یا همان پاترول‌های سری  Y60است. باید بگوییم که کارخانه نیسان و کارخانه فورد آمریکا در مقطع کمی ‌از زمان با هم همکاری کردند و به علت این همکاری مستیم نیسان و فورد آمریکا، Y60  در بازار استرالیا با نام فورد ماوریک به فروش رسید.

نسل ششم پاترول یا همان Y62 از سال ۲۰۱۰ تولید شد و این خودرو کاملا متفاوت در بازار شاسی بلندهای لوکس با نام آرمادا وارد رقابت شد. هدف نیسان از این کار، تاکید بیشتر آن شرکت بر نوین و متفاوت بودن این ماشین نسبت به نسل‌های قبلی آن بود. 

نیسان پاترول یکی از خودروهای خاطره‌انگیز برای مشتریان ایرانی است؛ این ماشین سال‌ها توسط شرکت پارس خودرو تولید می‌شد و برای مدتی نیز به عنوان یک خودروی شاسی ‌بلند نسبتاً لوکس (البته در بازار کم تنوع ایران) از ثروتمندترین مشتریان جامعه پذیرایی می‌کرد تا علی رغم برجسته‌تر بودن نسبت به رقبایی مانند میتسوبیشی پاجرو، به عنوان یک خودروی آشنای دو منظوره هم در جاده‌های خارج از شهری با شاسی بلند خود کاربرد داشته باشد و هم در کاربردهای شهری.

نسل سوم پاترول توسط پارس ‌خودرو در سالهای ۶۴ تا ۸۲ وارد بازار ایران شد. شرکت پارس خودرو ماشین نیسان پاترول را در دو مدل دو درب یا چهار درب، باز تولید کرد. 

تاریخچه نیسان پاترول

بعد از به اتمام رسیدن جنگ دوم جهانی و روشن شدن اهمیت ویژگی‌های خودروهای نظامی ‌دو دیفراسیل در میدان‌های نبرد، شرکت‌های خودروسازی فهمیدند که این شاسی بلندهای نظامی ‌فقط در جبهه‌های جنگ و زمین‌های کشاورزی کاربرد ندارند. با اتمام جنگ دوم جهانی و شروع به رشد اقتصاد کشورهای درگیر جنگ، بازار خرید اتومبیل به اندازه‌ای شروع به پیشرفت کرد که شرکت‌های خودروسازی قادر به تامین نیازهای آن در سال‌های اول این پیشرفت نبودند. ژاپنی‌ها که در جنگ جهانی دوم کمرشان شکسته بود و کشورشان دو بمب اتمی‌خورده بود هم آهسته آهسته به کشورهای تولید کننده خودرو در جهان ملحق شدند ولی مثل صنعت خودروسازی کشور چین، برای شروع کار خودروسازی، از محصولات آمریکایی به جا مانده از جنگ جهانی دوم کپی برداری صرف کردند. نکته بسیار جالب این است که هر دو خودروی ژاپنی‌ها یعنی هم تویوتا لندکروزر و هم نیسان پاترول از سال ۱۹۵۱ به خط تولید وارد شدند.

نسل اول نیسان پاترول

نسل اول نیسان پاترول

این ماشین به دلیل خیلی از ویژگی‌های مثبتش،  مورد توجه ژاپنی‌ها قرار گرفت. این خودرو به لحاظ ظاهری نیز خیلی به خودرو ویلیس ام‌بی ساخت آمریکا شبیه بود. در واقع خودروهای نسل اول پاترول از ویلیزMB کپی برداری کردند و با تغییرات ظاهری کمی‌ نسبت به آن خودرو تولید شدند. ارتش ژاپن که به خودروهای پرقدرت بیابانی نیاز داشتند، به منظور برطرف کردن این نیاز ارتش ژاپن، در سال ۱۹۵۱ اولین اتومبیل دو دیفرانسیل و چهارچرخ متحرک کارخانه نیسان به نام پاترول تولید شد.

نسل اول پاترول” دارای کد شناسایی ۴ W60 است. این ماشین از کلاس شاسی بلند سایز متوسط در سال ۱۹۵۱ ساخته شد. این خودرو هم مثل خودری لندکروزر از نیروی محرکه یا همان پیشرانه خطی شش سیلندر بنزینی بهره می‌گرفت. به علت کپی کردن و یاد گرفتن مستقیم از ماشین جیپ، این نسل، معروف به نیسان جیپ هم است. نسل اول نیسان پاترول که بعد از مدتی پاترول نام گرفت، در دو ورژن سه درب شاسی بلند و دو درب وانت ساخته شد. طول کلی این نوع خودرو از چهار متر کمتر بود و اصلا ماشین راحتی نبود.

نسل دوم نیسان پاترول

داتسون پاترول‌های نسل دوم را ارائه می داد. “نسل دوم نیسان پاترول” بین سالهای ۱۹۵۹ تا ۱۹۸۰تولید می‌شد. به خودروهای این نسل، نیسان پاترول ۶۰ و جی۶۰ هم می‌گفتند. این خودرو برای اولین بار در سال ۱۹۶۰ در استرالیا فروخته شد. پاترول‌های نسل دوم که فرمان آنها در سمت چپ ماشین قرار داشت در خارج از استرالیا هم فروخته می‌شدند. مردم آمریکا و کانادا هم پاترول نسل دوم را بین سالهای ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۹ می‌خریدند. نیسان استرالیا ادعا کرد نسل دوم نیسان پاترول اولین ماشینی بود که تا آن زمان از بیابان سیمپسون عبور کرده بود. سری ۶۰ نیسان پاترول را نباید با سری J60 ماشین‌های لندکروزر اشتباه بگیرید. در واقع این نسل از پاترول‌ها علاوه بر خود کشور ژاپن، در کشورهای هندوستان و استرالیا هم تولید می‌شد. در ساختاری مشابه، این نسل نیز در نسخه سه درب شاسی بلند و دو درب وانت با نیروی محرکه خطی شش سیلندر بنزینی به بازار عرضه شد ولی نسبت به نسل اول طول بیشتری داشت.

نسل سوم نیسان پاترول یا همان نیسان پاترول دو درب

نسل سوم نیسان پاترول یا همان نیسان پاترول دو درب

نسل سوم نیسان پاترول” یا سری ۱۶۰ در سال ۱۹۸۰ به خط تولید وارد شد. این مدلها برای بار اول در ورژن سه و پنج در شاسی بلند و دو و چهار در وانت ساخته شد و طول ماشین چه در ورژن محور بلند و چه محور کوتاه از نسل‌های قبل، بیشتر بود و موجب شد پاترول برای بار اول با تغییر کلاس، به شاسی بلند سایز بزرگ تبدیل گردد. 

نسل سوم در ورژن تغییر چهره یافته که به نام سری ۲۶۰ مشهور است، از سوی شرکت ایبرو (Ebro) اسپانیا هم تولید شد. تفاوت این مدل‌ها باهم چراغ‌های آنها و ظاهر بدنه آن‌ها است. ورژن تغییر چهره یافته شده مدل دویست و شصت هم به وسیله شرکت پارس خودرو در کشور ایران توزیع شد.

نسل چهارم نیسان پاترول

نسل چهارم پاترول” با کد شناسایی Y60 باعث شد که نیسان پاترول به مجموعه ماشین‌های شاسی بلند لوکس وارد شود. این مدل در سال ۱۹۸۷ کارخانه نیسان ژاپن نسل چهارم از پاترول را به دنیا عرضه کرد و در واقع می‌توان گفت که این نوع ماشین، ورژن پیشرفته‌تر مدلهای صد و شصت و دویست و شصت است که از سیستم تعلیق پیشرفته‌تر و نرم‌تر استفاده می‌کند و طراحی ظاهری بسیار زیباتری دارد که با تویوتا لندکروزر J80 رقابت می‌کند. این ماشین دوست داشتنی که درایران به پاترول سافاری معروف است هیچ موقع در ایران تولید نشد. این پیمان نامه شرکت نیسان و شرکت پارس خودرو به عمر Y60 قد نداد. 

Y60 از نظر مکانیکی با مدل‌های قبلی خود کاملاً متفاوت بود، زیرا اولین پاترول با سیستم تعلیق فنر مارپیچ بود که باعث افزایش راحتی و بهبود هندلینگ در زمین ناهموار می‌شد. همه پاترول‌های Y60 دارای سیستم تعلیق با محورهای زنده سه اتصالی در جلو بودند. مدل پیشرفته‌تر این نسل هم از سال ۱۹۹۴ میلادی به بعد، با محور یا اکسل عقب بزرگ‌تر و کمک فنر بزرگ به بازار آمد. فرمان این ماشین پیشرفته تر نسل چهارم نیسان پاترول، برقی بود. برخی از مدل‌های این نوع ماشین ترمزهای دیسکی در چرخ‌های جلو و عقب داشتند. همگام سازی در دنده عقب پیشرفت دیگری در این ماشین بود.

کدهای مدل جایگزین GR برای مدل‌ فرمان چپ و مدل GQ برای مدل فرمان راست این نوع اعمال شدند. برخی از Y60‌ها دارای یک وینچ با قابلیت برخاستن قدرت در جلو بودند و یک اهرم کنترل داخل کابین در سمت راست دنده قرار داشت.

همانطور که بالاتر هم گفتیم پاترول را در کشور ژاپن با نام سافاری هم می‌شناختند. نام این ماشین متناسب با نمایندگی ژاپنی ارائه دهنده آن، متفاوت بود. در فروشگاه نیسان پرینس با نام سافاری و در فروشگاه نیسان بلوبرد با نام پاترول شناخته می‌شد. سافاری از یک سیستم الکتریکی ۲۴ ولتی اختیاری به جای سیستم الکتریکی ۱۲ ولت استاندارد استفاده می‌کرد. 

نسل چهارم نیسان پاترول در استرالیا

TD42 و TB42 دو نمونه از پاترول‌های سری چهارم بودند که با گیربکس پنج سرعته دستی یا چهار سرعته اتوماتیک در دسترس بودند. RD28T و RB30 هم مدلهای دیگری از نسل چهارم پاترول بدند که فقط یک گیربکس دستی پنج سرعته را ارائه می‌دادند.

همه پاترول‌های نسل چهارم محورهای قوی و دیفرانسیل خوبی دارند و به آنها شهره هستند اما تفاوتهایی هم در مدلهای مختلف این نسل وجود داشت. انواع مدلهای پاترول نسل چهارم ساخته شده در استرالیا شامل موارد زیر بودند:

  • DX : این مدل از پاترول‌ها دارای آینه‌های دستی داشتن و هم چنین فاقد قفل مرکزی بودند. AC اختیاری وهاب‌های قفل دستی داشتند.
  • RX : این مدل از پاترول‌ها از سال ۱۹۹۵ میلادی ساخته شدند و دارای آینه‌های برقی، قفل مرکزی، فرش و کفی داخلی، AC و‌هاب‌های قفل دستی بودند.
  • :ST این مدل از پاترول‌ها دارای امکاناتی از قبیل شیشه‌های برقی، آینه‌های برقی، قفل مرکزی، فرش و کفی داخلی، AC و‌هاب‌های قفل اتوماتیک بودند.
  • Ti : این مدل از پاترول‌های نسل چهارم که از اواخر سال ۱۹۸۹ به بازار آمدند  مجهز به امکاناتی از قبیل موتور تزریق سوخت الکترونیکی، شیشه‌های برقی، آینه‌های برقی، قفل مرکزی، فضای داخلی مخملی و فرش، AC عقب، سیستم صوتی هفت بلندگو، چرخ‌های آلیاژی سه پره و‌هاب‌های قفل خودکار بودند. از سال ۱۹۹۱ به بعد مدل Ti سقف سانروف دارند. تزئینات چرم و چوب هم در سال ۱۹۹۲ به داخل این ماشین‌ها اضافه شد.
  • TD42 : این مدل از پاترول‌ها دارای لوازم جانبی متعددی از جمله سانروف، باربند سقف، میله‌های یدک ‌کش، چراغ‌های رانندگی، موانع بار و پله‌های جانبی بودند. در این مدل ماشین‌هایی با توربوشارژر سافاری اختیاری در برخی از نمایندگی‌های استرالیا در دسترس بود. در آگوست ۱۹۹۳، TD42 برای کاهش مصرف سوخت و افزایش حداکثر دور موتور، وزن خود را کاهش داد. این یک عارضه جانبی به دنبال داشت و آن ضعیف شدن موتور بود. در کل پاترول‌های مدل TD42 بسیار قابل اعتماد بودند و بهترین مدل از نسل چهارم پاترول‌ها لقب گرفتند.

دو به روزرسانی اصلی در استرالیا بر روی خودروی نیسان پاترول به وقوع پیوسته بود، یکی در سال ۱۹۹۲ (GQ Series 2) و دیگری در سال ۱۹۹۵ (لیفت جزئی). مدلهای TB42 و RD28T جزء ماشینهای پاترول GQ Series 2 هستند. برخی از امکانات مثل امکان صندلی‌های جدید، تریم جدید، صدا خفه کن ماشین، گیربکس و سیستم تعلیق اصلاح شده در این مدل‌ها اضافه شد. همچنین در GQ Series 2 ترمزهای بزرگتر و چرخ‌های بزرگتر به ماشین اضافه شدند و استاندارد سازی کم کردن لغزش دیفرانسیل‌ها هم صورت پذیرفت. علاوه بر این موارد، صندلی‌ها و تزئینات داخل ماشین هم در ماشین‌های پاترول GQ Series 2 به روزرسانی شد. چند آپشن هم فقط به ماشین‌های پاترول‌ مدل RD28T اضافه شد و به ماشینهای مدل TB42 اضافه نشد. شیر EGR و خنک کننده روغن از این دست امکانات بودند. هم چنین پمپ خلاء هم فقط در ماشین‌های مدل RD28T از پشت دینام به بالای موتور منتقل شد. این نکته را هم بگوییم که موتورهای RD28T و TB42 هر دو از مشکلات واشر سر سیلندر رنج می‌بردند.

به این نکته هم اشاره کنیم که در سال ۱۹۹۱، نشانگرهای عقب، چراغ‌های عقب و چراغ‌های ترمز برای مطابقت با قوانین طراحی استرالیا از بدنه ماشین به سپر منتقل شدند، اما در نسخه‌های اروپایی پاترول به همان صورت قبلی باقی ماندند. 

تغییرات روی پاترول‌های نسل چهارم در سال ۱۹۹۵ شامل یک فیس لیفت جزئی بود، با جلو پنجره بازطراحی شده و مدل RX که وارد استرالیا شد. نقاط ضعف شناخته شده در این ماشین‌ها شامل لرزش قسمت جلو، ترک خوردن لولا در درب عقب (به دلیل وزن لاستیک زاپاس)، و زنگ زدگی در قاب شیشه عقب بود.

نام Y60 Patrol به نام فورد ماوریک تغییر داده شد. این خودرو از نظر مکانیکی مشابه نیسان پاترول نسل چهارم بود، اگرچه نسخه نیسان دارای ترمزهای دیسکی عقب بسته به درجه خودرو بود، در حالی که فورد عمدتاً ترمزهای طبلی داشت. از طرف دیگر ماشین فورد ماوریک، رنگ‌ها و سطوح تزئینی متفاوتی داشت. همه واگن‌ها در ماشین فورد ماوریک دارای یک باک بنزین اصلی ۹۵ لیتری به همراه یک باک ۹۰ لیتری دوم بودند.

بررسی نسل چهارم نیسان پاترول در اروپا

مدلهای پاترول نسل چهارم در اروپا بسته به کشور متفاوت بود. این مدل‌ها شامل نام‌هایی مانند SLX، LX، LW و نامهای بسیار دیگری در فرانسه بود. پاترول فنلاندی استاندارد با دو باتری عرضه شد. مدل LW این نسا از پاترول‌ها که درسالهای ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷ساخته شد و به بازار آمد، دارای بدنه‌ای سبک وزن بود که پنجاه کیلو وزن پاترول قبلی را کاهش می‌داد و بدنه آن هم ۴۰ میلی متر کوچکتر بود. این ماشین‌ها فقط برای مسابقات قهرمانی خارج از جاده تولید شدند. در ماشینهای این مدل، موتور و شاسی ثابت مانده بود ولی وزن و سایز بدنه کمتر شده بود. کیسه هوا یا ایر بک طرف راننده در بعضی از مدل‌های اروپایی پاترول‌های نسل چهارم اضافه شد. در کل گیربکس‌های پنج سرعته اروپایی در مسافت پیموده شده خیلی زیاد، دچار خرابی بلبرینگ در دنده پنجم ماشین شدند.

نسل پنجم نیسان پاترول یا نیسان پاترول دو در ۴ سیلندر

نسل پنجم نیسان پاترول دو در 4 سیلندر

نسل پنجم نیسان پاترول با نام Y61 در انواع بنزینی و توربو دیزلی موجود است. در این نسل، این ماشین تغییرات فنی و ظاهری بسیار زیادی کرد. این نسل که با تویوتا لندکروزر J100 رقیب است نسبت به طراحی ظاهری سنتی پاترول خیلی متفاوت است  و در نمای جلویی از ترکیب بندی چراغ‌های متمایز استفاده کرد. 

نسل پنجم پاترول با ارائه در سال ۲۰۱۰، مثل سری J200 لندکروزر تغییرات زیادی کرد از حالت آفرودی خود خارج شد و مسیر تبدیل به یک خودروی شاسی بلند لوکس و زیبا را در پیش گرفت.

در پاترول‌های نسل پنجم، چراغهای جلو زیباتر و بزرگتر شده اند. این بهبود در مورد چراغهای داخل کابین و و چراغهای عقب هم صادق است. همچنین کارخانه نیسان یک ورژن وانت دو درب از سری Y61 را در بعضی از کشورها به فروش رساند. هر چند بعد از نسل پنجم پاترول، خودروهای پاترول نسل جدیدی هم تولید شده و به بازار عرضه شد، ولی پاترول‌های نسل پنجم یا سری Y61  هنوز نیز برای علاقه‌مندان به بیایان گردی و آفرود در همه جای دنیا به تعداد محدود تولید می‌شود.

پاترول‌های سری پنجم در خود کشور ژاپن محبوبیت چندانی نیافتند و حتی کارخانه نیسان به دلیل فروش ضعیف پاترول‌های نسل پنجم خود، فروش آن‌ها را در ژاپن متوقف کرد. بیشتر بازار هدف خودروهای پاترول نسل پنجم در کشورهای دیگر بود. این نوع موتور به سادگی اصلاح شده و ارتقاء می‌یابد. از آنجایی که نشان داده شده ‌است که ماشین مدل TB48DE از نسل پنجم پاترول قادر است به راحتی از تپه‌های ماسه ای عبور کند،  در بین مردم خاور میانه و به خصوص کشورهای حوزه خلیج فارس و از همه بیشتردر بین مردم کشور امارات متحده عربی بسیار محبوب است.  

بعد از سال ۲۰۱۴ چند ورژن مخصوص از نیسان پاترول نسل پنحم یا همان خودروی Y61 در این کشورهایی که نام بردیم، مونتاژ شده است که همین امروز هم فروش خوبی دارند. در ادامه ورژن‌های نیسان پاترول نسل پنحم را آورده ایم:

  1. ورژن ریاست جمهوری مخصوص کشور فیلیپین
  2. ورژن Legend
  3. ورژن Super Safari مخصوص کشورهای خاور میانه
  4. ورژن Falcon مخصوص کشورهای خاور میانه
  5. نسخه‌های Gazelle و Gazelle X مخصوص کشورهای خاورمیانه

نسل ششم نیسان پاترول

نیسان پاترول نسل ششم، برای بار اول  تحت عنوان سری Y62 در سال ۲۰۱۰ در کشور امارات وارد بازار شد. یک ورژن لوکس و فانتزی از نسل ششم نیسان پاترول با نام اینفینیتی کیوایکس۵۶ به فروش رفت که بعدتر در سال ۲۰۱۳ به نام اینفینیتی کیوایکس۸۰ اسمش عوض شد. در کشور آمریکا هم  در سال ۲۰۱۶ خودرویی با نام آرمادا به عنوان جایگزینی برای نسل اول نیسان آرمادا  معرفی شد. 

از سال ۲۰۱۷، خودروی Y62  با قدرت ۲۷۵ اسب بخار و ۲۰۵ کیلو وات و گشتاور۳۹۴ نیوتن متر تولید می‌گردد. مدل V6 این خودروها از موتور ۴٫۰  بهره می‌گیرند.  مدل V8 این خودروها، ۵٫۶ لیتری است که  باعث تولید ۲۸ اسب بخار قدرت زیادتر می‌گردد.

از سال ۲۰۱۷ به بعد تمام مدل‌های نیسان پاترول تولید شده جعبه دنده ۷ سرعته خودکار دارند. نیسان پاترول‌های تولید شده کمی قبل از سال ۲۰۱۷ دارای گیربوکس اتوماتیک ۵ دنده ای بودند و قبل از آن هم گیربوکس دستی ۶ دنده ای داشتند. یک امکان فوق العاده ای که در نیسان پاترول‌های تولیدی بعد از سال ۲۰۱۷ وجود دارد امکان تعویض حالت رانندگی است. در این ماشین نیسان پاترول فوق العاده امکان تنظیم حالت رانندگی در زمین‌های زیر وجود دارد:

  • حالت اول، مخصوص رانندگی در زمینی که پر از شن و ماسه است.
  • حالت دوم، مخصوص رانندگی در جاده عادی که آسفالت است.
  • حالت سوم، مخصوص رانندگی در جاده ای که پر از سنگ است.
  • حالت چهارم، مخصوص رانندگی در جاده ای که پر از برف است یا اینکه یخ زده است.
  • حالت پنجم، مخصوص رانندگی در جاده ای که پر از پستی و بلندی و تپه است. این حالت نیسان پاترول در حرکت رو با بالا در هنگام صعود به تپه و در کنترل نزول و پایین آمدن از تپه بسیار کاربردی و مفید است.
  • در این نوع ماشینها، سیستم کنترل حرکت هیدرولیک بدن نیز وجود دارد

طراحی فوق ساده و نسبتا بی ‌روح داخل و کابین نیسان پاترول‌های موجود در ایران

طراحی فوق ساده و نسبتا بی روح داخل و کابین نیسان پاترول های موجود در ایران

طراحی کابین نیسان پاترول به شدت ساده است و یک فرمان دو پره بسیار ساده و داشبورد بسیار ساده و بی زرق و برق در آن مشاهده می‌شود. پشت آمپرهای این ماشین به شدت ساده است. هم چنین به منظور تنظیم بخاری و کولر و در کل سیستم تهویه مطبوع از دکمه‌های آنالوگی در این ماشین استفاده می‌شود. در هنگام سوار شدن و رانندگی با این ماشین به سادگی متوجه می‌شوید که با ماشینی بسیار قدیمی‌ سر و کار دارید.

البته پاترول در دو مدل سه در و پنج درب به کشور ایران وارد شد ولی هر دو مدل از نظر طراحی کابین کاملا مشابه همدیگر هستند. البته در مدل سه درب یک ردیف دیگر نیز وجود دارد که پنج نفر به راحتی در این خودرو بنشینند اما در کل باید گفت که هم صندلی‌های این ماشین راحت نیستند و هم کابین این ماشین بسیار خشک است و برای استفاده شهری اذیت کننده می‌باشد.

این ماشین دارای یک طراحی ساده است. داشبورد، فرمان و رودری ماشین بسیار ساده طراحی شده و مانند جعبه است. داشبورد این ماشین ساده است. البته فراموش نکنیم که این خودرو یک خودروی آفرود مربوط به دهه ۸۰ میلادی است.

فضای کابین ماشین پاترول به ویژه در نسخه ۴ این ماشین خیلی جادار است و مسافرت با آن لذت بخش است. محفظه بار این ماشین هم ویژه مسافرت‌ طراحی شده و ظرفیت زیادی دارد تا مسافران و سرنشینان این ماشین، اسباب و وسایل خود را در آن جا بدهند. 

کابین نیسان پاترول

طبیعی است که داشبورد این ماشین ساخته شده از جنس پلاستیک خشک می‌باشد. پلاستیک خشک در کل جنس مرغوبی نیست ولی با این وجود مقاومت بالایی دارد. نیسان پاترول به عنوان یک خودروی قدیمی ‌حرفی برای گفتن در بحث امکانات رفاهی و آپشن‌های ایمنی ندارد. به جز امکانات بنیادی یک ماشین مثل کولر و بخاری، ضبط و باند، فرمان هیدرولیک و چند امکان ساده دیگر، آپشن دیگری در آن پیدا نمی‌شود چه برسد به امکانات امنیتی مانند کیسه هوا و … . البته این را هم بگوییم که پاترول صندلی‌های عقب تاشو هم دارد.

طراحی نیسان پاترول

پاترول در دو نسل اول ظاهری کاملا نظامی داشت ‌و خیلی طراحی خاصی نداشت و مناسب استفاده در شهر نبود. اگر دقیق‌تر بگوییم نسل اول این خودرو تماما ظاهری مانند ماشین‌های نظامی ‌داشت و حتی نسل دوم آن هم شبیه ماشین‌های شاسی بلند‌ روسی که در دوران جنگ سرد تولید می‌شد، بود. هر چند طراحی و داشتن ظاهر زیبا اصلا در دو نسل ابتدایی پاترول رعایت نشده است و اصلا ظاهر خودرو برای سازندگان، مطرح نبوده است اما چند مورد مهم در طراحی دو نسل ابتدایی وجود دارد که ثابت نگه داشتن آن‌ چند مورد در تاریخ تولید پاترول و در تمام نسل‌ها اهمیت زیادی دارد.

پاترول از اول ساختاری مکعب مستطیل داشت و به مرور طول و عرض آن افزایش یافت. همچنین یکی دیگر از مواردی که مهم بود این بود که تا نسل چهارم یا همان Y60 از چراغ جلو‌های گرد استفاده شد و جز در برخی نسخه‌ها (مانند سری ۲۶۰) تغییری نکرد.

اگر بخواهیم یک طرح کامل و آشنا برای طراحی خانواده پاترول در ذهن خود (لااقل برای ایرانیان) تصور کنیم، این طرح اصیل حتما نسل سوم سری ۱۶۰ خواهد بود. سری ۱۶۰ اولین سری پاترولی بود که به بازار ایران راه یافت. آن موقع این خودرو یک شاسی بلند مردمی ‌و شهری و مناسب برای استفاده روزمره بود. همچنین این ماشین بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷ که ماشین‌های آمریکایی از ایران رفتند جای ماشین‌های آمریکایی مونتاژی در بازار ایران را گرفت. از آنجایی که سری ۱۶۰ پاترول، آپشن‌های قابل سفارش نظیر سیستم تهویه مطبوع و فرمان هیدرولیک داشت، این سری انقلابی‌ترین محصول پاترول در تاریخ تولید این ماشین بود.

سری Y60 با  برجسته کردن گلگیرها و جلو پنجره زیبا، زیبایی آن را به میزان زیادی افزایش داد. می‌توان ادعا کرد که Y60 زیباترین محصول تولیدی پاترول است زیرا طراحی این ماشین خیلی از مدل J60 لندکروزر زیباتر و کامل‌تر است.

با ورود Y61 (نسل چهارم) به بازار، پاترول اولین علائم را از تغییر موارد اصلی طراحی نشان داد و در واقع به حوزه تولید خودروهای شاسی بلند لوکس وارد شد. کم کم ابعاد این ماشین کوچک‌تر شد و به لحاظ شکل و قیافه حتی می‌شود ادعا کرد از J80 لندکروزر هم قشنگ‌تر شد. در این سبک طراحی، از مدهای روز هم استفاده شد و استفاده از طرح چوب، فضای داخلی چرم و سیستم‌ ضبط و پخش خوب و نمایشگر لمسی مجهز دارای جی پی اس به آپشن‌های استاندارد پاترول تبدیل شد. 

نسل پنجم از پاترول‌ها یا همان Y61 با J80 و J100 لندکروزر وارد رقابت شد. از سال ۲۰۱۰ ماشین Y62 وارد بازار شد و با توجه زیادی که به ظاهر آن شده بود توانست در این بازار پر از ماشین زیبا با خودروهای دیگر رقابت کند. در طراحی و ساخت این نوع خودرو تمرکز کمتری بر سواری آفرود شده بود. در کل باید بگوییم که در میان نسل‌های مختلف پاترول هیچ نسلی برتر از سری ۱۶۰ یا همان نسل سوم و Y60 یا همان نسل چهارم نام و هویت و ماهیت نیسان پاترول را نشان نمی‌دهد.

طراحی ظاهری نیسان پاترول موجود در ایران

طراحی ظاهر نیسان پاترول موجود در ایران

نیسان پاترول نسل سوم سری ۱۶۰ ماشین خیلی قدیمی است پس نباید انتظار طراحی ظاهری مدرن و خیلی شیک و متناسب با مد روز را از آن داشت. از آن در رانندگی داخل شهر و هم چنین در آفرود نوردی استفاده می‌شود. طراحی ظاهری این ماشین به طور کامل مثل جعبه بود و خطوط صاف با زوایای شکسته داشت که البته یک سری حجم ‌پردازی ابتدایی روی پروفیل‌های مختلف بدنه انجام شده بود تا میزان سادگی نمای ظاهری خودرو کم‌تر شود.

پنجره‌های این ماشین، چهارگوش بوده و هست و ابعاد بدنه آن نیز بزرگ است. ظاهر این ماشین هیچ انعطافی نداشت ولی با این حال نسبت به ماشین‌های دیگر هم نسلش به نسبت زیبا و جذاب به نظر می‌رسید. امروزه هم ماشین نیسان پاترول با تغییراتی که بعدا و توسط خود مالک به آن اضافه می‌گردد، جلوه جذابی به منظور حضور در طبیعت و انجام دادن سفرهای گردشگری و آفرودی خواهد داشت. خودروهای جدید نیسان پاترول ظاهری جوان پسندتر و مد روزتر دارد و بینندگان از دیدن آن لذت می‌برند.

نیسان پاترول چه ویژگی‌هایی فنی‌ای دارد

نیسان پاترول ۱۶۰ با دو تیپ ام کیو و ام کا به بازار ایران وارد شد. تیپ ۱ (ام کیو) از جعبه دنده ۴ سرعته دستی با فنرهای کوتاه‌تر استفاده می‌کرد؛ ویژگی ظاهری خیلی واضح این مدل، چراغ‌های گرد قسمت جلوی آن است. نیسان پاترول با دو نوع موتور به ایران آمد. موتور اول از نوع چهار سیلندر ۲.۴ لیتری  بود. این موتور قادر بود که ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۸۲ نیوتن متر گشتاور تولید کند و نیروی ایجاد شده به دلیل سیستم چهارچرخ محرک به سوی هر دو محور ارسال می‌شد. مصرف سوخت ترکیبی نیسان پاترول ۴ سیلندر معادل ۱۳ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر مسافت است و شتاب صفر تا صد آن حدود ۱۶ ثانیه می‌باشد.

پاترول یک موتور ۶ سیلندر با ۱۲ سوپاپ دارد. حجم این موتور ۴ لیتر است و قدرت ۱۴۵ اسب بخار دارد و گشتاور آن ۲۹۰ نیوتن ‌متر است. این ماشین معادل ۱۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف سوخت دارد و در بیشترین حالت، سرعت آن به ۱۴۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. 

فواید ماشین نیسان پاترول

ماشین نیسان پاترول در دهه هفتاد یک ماشین شاسی‌بلند و خانوادگی بود. هم چنین صاحبان این خودرو قادر بودند از آن خودرو به منظور عبور و مرور در مسیرهای بیرون شهری نیز به راحتی بهره ببرند. قدرت آفرود نوردی مناسب، عملکرد فنی مطلوب جعبه دنده آن و سیستم چهار چرخ محرک، فضای جادار داخل ماشین، هزینه تعمیرات نسبتا پایین موتور و گیربکس این ماشین و در دسترس بودن قطعات یدکی از فواید این خودرو به حساب می‌آمد.

معایب ماشین نیسان پاترول

معایب این ماشین هم موارد زیر بودند:

  • این ماشین، مصرف سوخت بسیار زیادی دارد.
  • این ماشین، طراحی ظاهری و داخلی بسیار ساده ای دارد.
  • سیستم تعلیق این ماشین، خشک است.

نیسان پاترول در کشور ایران و بازار خرید و فروش این خودرو در ایران

هر چند، چندین سال است که نیسان پاترول در ایران تولید و بهتر بگوییم مونتاژ نشده است ولی باز هم ماشین‌های نیسان پاترول بازسازی ‌شده و یا نیسان پاترول‌های سالم مانده از قدیم طرفداران زیادی در ایران دارند. علت پرطرفدار بودن نیسان پاترول در ایران هم، زیاد بودن طرفداران و علاقمندان ورزش آفرود در کشور ایران است؛ فراموش نکنیم که ماشین نیسان پاترول یکی از بهترین ماشین‌ها و البته ارزان‌ترین ماشین‌های شاسی‌بلند موجود در ایران است. در نتیجه خیلی از علاقمندان به ماشین شاسی بلند و علاقمندان به ورزش آفرود با پول کم خود نیز می‌توانند آن را بخرند  و بعد از اعمال برخی تغییرات از سوار شدن به این ماشین و انجام ورزش آفرود با این ماشین در طبیعت لذت ببرند. به همین علت‌ها این ماشین باز هم محبوب است و خرید و فروش نیسان پاترول در کشور ایران کماکان در وضعیت خوبی است .

در ایران فقط نسل سوم نیسان پاترول مونتاژ شد. ساخت و مونتاژ این ماشین در کشور ما از سال  ۱۳۶۴ شمسی کلید خورد. در سال ۱۳۷۲ تجهیزات بیشتری مانند فرمان هیدرولیک، تهویه مطبوع، رینگ پهن و حفاظت سپر جلو و همچنین حفاظت یدکی عقب توسط کارخانه به عنوان استاندارد به آن اضافه شد که به افزایش آسایش و راحتی راننده و سرنشینان و بهتر کردن ظاهر آن کمک کرد. در سال‌های بعدتر پیدا کردن نیسان پاترولی که فاقد این امکانات باشد در ایران دشوار بود.

در سال ۲۰۰۳ به دلیل نبود سیستم انژکتور و نبود استانداردهای آلودگی هوا، تولید پاترول در ایران متوقف شد و مدل جدیدتر نیسان رونیز که بر خلاف پاترول تنها یک مدل پنج دری داشت به سیستم انژکتوری با قدرت و اختلاف موتور بیشتر مجهز شد و در مقایسه با نیسان پاترول با قیمت خیلی بیشتری جایگزین آن در بازار ایران شد.

مجموعا ۶۱۵۵۲ ماشین نیسان پاترول در کشور ایران تولید شد. این خودرو در طول تولید خود در ایران یکی از چند خودروی تولید شده یا بهتر بگوییم مونتاژ شده در ایران بود و موفقیت و محبوببیت زیادی کسب کرد. پس از توقف تولید پاترول در ایران، نمایندگی فروش نیسان پاترول در ایران توسط همان کارخانه مونتاژ کننده پاترول در ایران یعنی شرکت پارس خودرو، در دست گرفته شد.

همه مدل‌ها تعلیق‌هایی بودند. گزینه‌ها و رنگ‌های متعددی برای پانل در دسترس بود، از جمله وینیل یا کف پوش فرش و پایان داخلی به رنگ آبی یا قهوه ای. مدل‌های لوکس این ماشین تهویه خوبی داشتند.

بررسی وضعیت نیسان پاترول در کشورهای حوزه خلیج فارس

بررسی وضعیت نیسان پاترول در کشورهای حوزه خلیج فارس

پاترول در استرالیا، آمریکای مرکزی و جنوبی، آفریقای جنوبی، بخش‌هایی از جنوب شرقی آسیا و اروپای غربی و همچنین در ایران و خاورمیانه در دسترس است. Y61 به عنوان یک خودروی نظامی در آسیا و خاورمیانه تولید می‌شود. مدل‌های Y61 به همراه Y62 فعلی هم اکنون تولید می‌شوند. پاترول‌های Y60 و Y61 هم وسیله اصلی حمل و نقل نظامیان مورد استفاده ارتش ایرلند بودند. با وجود همه اینها باید بگوییم که امروزه بازار اصلی نیسان پاترول در منطقه خاورمیانه است.

تا چند سال پیش بهترین خودروهای دنیا در آمریکا و اروپا و استرالیا عرضه می‌شد. مثلا نسخه Infiniti در سال ۲۰۱۰ وارد کشور آمریکا شد. ضمنا کارخانه مونتاژ نیسان پاترول در ابتدای سال ۲۰۱۳ هم در استرالیا افتتاح شد. در این سالهای اخیر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با توسعه صنعت توریست خود و همچنین فروش نفت و گاز خود توانسته اند در زمره کشورهایی قرار گیرند که خودروسازهای بزرگ دنیا، بالاترین مدل‌های تولیدی خود را ابتدا راهی بازار آنها می‌کنند. البته این قضیه شامل همه کشورهای عربی و یا همه کشورهای حوزه خلیج فارس نمی‌شود و بعضی از کشورهای حوزه خلیج فارس مانند کشور امارات متحده عربی ، کشور قطر، کشور کویت، کشور بحرین و کشور عربستان صعودی کشورهایی هستند که مردم مرفهی دارند. همین امر باعث شده است که همواره بهترین و لوکس ترین ماشین‌ها و در کل بهترین وسایل و امکانات تولید شده در دنیا ابتدا وارد این کشورها شود. آخرین و پیشرفته‌ترین مدل نیسان پاترول هم از قاعده مستثنی نیست. عکس زیر نشان می‌دهد که مدل نیسان پاترول جدید ۲۰۲۰ در کشور امارات مشاهده شد.

در چند وقت اخیر عکس‌هایی در اینترنت پخش شده که یک ماشین شاسی بلند نیسان را نشان می‌دهد. مکانی که این عکس گرفته شده است مشخص نیست. این ماشین دارای سه ردیف صندلی است و متناسب با درخواست کشور هدف با نام‌های مختلفی عرضه خواهد شد. در واقع در کشور ایالات متحده یا همان آمریکا این ماشین با نام نیسان آرمادا یا تیتان و در کشورهای حوزه خلیج فارس با نام پاترول عرضه می‌شود.

در عکسهای پخش شده در فضای مجازی، درون ماشین دو عدد نمایشگر ویژه در اندازه‌های متفاوت دیده می‌شود که زیر هم هستند.

پاترول تولید شده در سال ۲۰۲۰ که آخرین مدل پاترول می‌باشد، از موتور ۵٫۶ لیتری ۸ سیلندر و گیربوکس خودکار ۷ دنده ای استفاده می‌کند. قبل از این هم عکسهایی از نسل جدید پاترول یا همان آرمادا در کشور امارات در فضای مجازی پخش شده بود.  

خرید لوازم یدکی پاترول

خرید لوازم یدکی پاترول

اکثر صاحبان خوردوی پاترول دغدغه‌ی پیدا کردن لوازم یدکی خوب و باکیفیت پاترول را دارند تا این قطعات بهترین کارایی ممکن را داشته باشند. خبر خوب برای شما عزیزان این است که وبسایت فروشگاه یدک یار طیف گسترده ای از لوازم یدکی پاترول را گردآوری کرده تا بتوانید با دست به انتخاب قطعه مورد نظر خود بپردازید.

شما می توانید برای خرید لوازم یدکی پاترول به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و یا با شماره تلفن ۹۱۳۰۵۰۶۰-۰۲۱ تماس بگیرید تا علاوه بر ثبت سفارش، از مشاوره رایگان جهت خرید قطعات پاترول بهره مند شوید. علاوه بر این، یدک یار لوازم یدکی پاترول را با ضمانت اصالت و کیفیت، سلامت فیزیکی و ارسال سریع به شما تحویل خواهد داد که تجربه‌ی هرچه بهتری را داشته باشید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به استفاده از خودروی پاترول دارید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.