دیاگ چیست؟

قطعاً خیلی از شما صاحبان خودرو نام دیاگ را شنیده اید ولی نمی دانید که دیاگ چیست و چه کاربردی دارد. دستگاه دیاگ وسیله‌ای تخصصی است که با استفاده از نرم افزارهای مخصوص، با دقت مشکلات ماشین را اطلاع می دهد. ما در این مقاله به بررسی دستگاه دیاگ پرداخته ایم تا با مواردی همچون نحوه کار کردن دیاگ، مزایای دیاگ، انواع دستگاه دیاگ و…. آشنا شوید.

معاینات سالانه پزشک شما را در سلامت کامل نگه می دارد، درست است؟ خب، همین امر در مورد خودروی شما نیز صدق می کند. دیاگ ها می توانند مشکلات خودروی شما را قبل از نیاز به تعمیرات گران قیمت تشخیص دهند و شما را از ماندن در جاده ها و خیابان ها نجات دهند. در حالی که بسیاری از افراد فکر می کنند دیاگ زدن ماشین (Car Diagnostic Test) تنها زمانی ضروری است که چراغ چک یا هشدارها بر روی صفحه کیلومتر روشن شوند، اما اتخاذ یک رویکرد فعالانه برای تعمیر و نگهداری خودرو مزایای زیادی دارد.

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که “دیاگ چیست” و چگونه کار می کند و یا اینکه انواع دستگاه دیاگ کدامند که به همین منظور ما در ادامه‌ی این مطلب قصد بررسی این موارد را داریم تا آشنایی بیشتری با دیاگ پیدا کنید.

دیاگ زدن ماشین چیست

اکثریت قریب به اتفاق خودروهای امروزی دارای کامپیوتر یا همان ECU هستند و حقیقتاً این چیز خوبی است. در واقع، وجود کامپیوتر به خودروها اجازه می دهد تا با دیاگ زدن به طور کامل بررسی شوند تا وسیله نقلیه شما در حالت کارکرد بهینه حفظ شود. این دیاگ زدن ها می توانند اجزا و سیستم های یکپارچه خودرو را برای خطا یا نقص پیش از اینکه واقعاً خطرناک شوند، اسکن کنند.

دیاگ وسیله‌ای تخصصی است که با استفاده از نرم افزارهای مخصوص، پردازنده ها، ریز تراشه ها و حسگرهای داخلی، به سرعت و با دقت به نقاط مشکل در موتور خودرو یا جاهای دیگر اشاره می کند.

دیاگ چگونه کار می کند

دیاگ چگونه کار می کند

دستگاه دیاگ هر زمان که موتور خودروی شما روشن می شود کار می کند تا بر ویژگی های مختلف نظارت داشته باشد و گزارش های داده‌ای ایجاد کند که می توان آن ها را در طول تست عیب یابی خودرو جمع آوری و تجزیه و تحلیل کرد.

دیاگ ها، اجزا و سیستم های خودروی شما را اسکن می کنند تا مشکلات قطعاتی مانند موتور، گیربکس، مخزن روغن، دریچه گاز و بسیاری از موارد دیگر را بررسی کنند.

از آنجایی که تست های عیب یابی خودرو برای خواندن صحیح نیاز به دستگاه های دیاگ و تخصص های خاص دارد، اکثر دیاگ زدن های ماشین در مکانیکی ها یا نمایندگی ها انجام می شود. با این حال، در صورت داشتن دانش و تجهیزات مناسب، می توانید دیاگ زدن ماشین خود را در منزل نیز انجام دهید.

دیاگ زدن معمولاً زمانی انجام می شود که روی صفحه کیلومتر چراغ چک یا چراغ های هشدار دهنده دیگری روشن شود و یا اینکه مشکلی در خودرو وجود داشته باشد.

در دیاگ زدن چه قطعاتی از خودرو تست می شوند

این روزها، دیاگ زدن جنبه های مختلف ماشین را تجزیه تحلیل می کند. به طور خاص، دیاگ ها بررسی می کنند :

اگرچه این نتایج می تواند به رانندگان کمک کند تا وضعیت ماشین خود را ارزیابی کنند، اما به خاطر داشته باشید که دیاگ ها کاملاً دقیق نیستند. دیاگ ها نمی توانند در بسیاری از موارد دقیقاً به تکنسین ها یا آزمایش کننده ها بگویند که مشکل چیست. در عوض، از آن ها برای مشخص کردن محل یک مشکل یا خطاهای احتمالی استفاده می شوند تا مکانیک ها بتوانند سریع تر مشکل را برای رانندگان شناسایی کرده و از آن مراقبت کنند.

مزایای دیاگ زدن ماشین

دیاگ زدن ماشین به دلایل مختلفی ارزشمند است :

  • دیاگ ها به شما کمک می کنند خطاها را قبل از فاجعه آمیز شدن تشخیص دهید و در دراز مدت در هزینه شما صرفه جویی می کند.
  • تشخیص خطاها قبل از اینکه جدی تر شوند می تواند به طور بالقوه جان شما یا زندگی دیگران را نجات دهد. برای مثال، دستگاه دیاگ می تواند به شما بگوید که چه زمانی باید ترمزهای ماشین خود را قبل از خرابی تعویض کنید.
  • دستگاه های دیاگ می توانند سیستم کامپیتوری خودروی شما را برای هرگونه اعلان‌ها بررسی کنند. داده ها می توانند به تکنسین ها کمک کنند تا بهترین تعمیرات ممکن را برای شما انجام دهند.

انواع دستگاه دیاگ

انواع دستگاه دیاگ

در گذشته مکانیک ها و سایر افرادی که روی ماشین ها کار می کردند فقط به ابزارهای اولیه برای انجام کار خود نیاز داشتند. پیچ گوشتی، آچار و موارد مشابه اصلی ترین ابزارهای مورد استفاده بودند. این ابزار ها در سال های اخیر تغییر کرده‌اند زیرا قطعات الکترونیکی بیشتری برای خودروهای مدرن بوجود آمده‌اند.

انواع دستگاه دیاگ” وجود دارند که ویژگی های خودرو را کنترل می کنند و اگر هر یک از اجزای خودروها مشکل داشته باشند را عیب یابی، تشخیص و شناسایی می کنند. در ادامه به برخی از رایج ترین انواع دستگاه دیاگ اشاره خواهیم کرد.

کد خوان‌ها

کد‌خوان‌ها معمولاً به شکل دستگاه های دستی هستند. آن ها برای شناسایی مشکلات رایج در یک ماشین و تنظیم هرگونه عیب که می توانند برطرف کنند طراحی شده اند. برخی از کد خوان ها همچنین قادر به تنظیم مجدد سیستم مختلف در خودرو هستند. کد‌خوان‌ها آلایندگی ها را بررسی می کنند و مشکلات مربوط به موتور را بررسی می کنند.

دستگاه های کد خوان زیادی در بازار وجود دارد و شما معمولاً آنچه را که برای آن هزینه می کنید دریافت می کنید و مدل های ارزان تر اغلب غیر قابل اعتماد هستند یا قابلیت های محدودی دارند.

اسکنرها و دستگاه های خوانش OBD

اسکنرها و دستگاه های خوانش OBD برای شناسایی عیوب در خودروها طراحی شده اند. اسکنر OBD هرگونه ایراد یا مشکلی را در تعداد زیادی از قطعات موجود در ماشین شما تشخیص می دهد.

تسترهای مدار و مولتی متر

بسیاری از قطعات خودرو برای عملکرد صحیح نیاز به جریان الکتریکی دارند. گاهی اوقات خطاهایی مانند شکستن سیم ها یا آسیب ها رخ می دهد که می تواند بر مدار الکتریکی خودرو تاثیر بگذارد.

یافتن و رفع این مشکلات ممکن است دشوار باشد. ابزارهای تست الکتریکی مانند تستر مدار و مولتی متر، ولتاژ، جریان الکتریکی، مقاومت الکتریکی و سایر مقادیر الکتریکی را برای تعیین محل مشکلات الکتریکی خاص اندازه گیری می کنند. 

دستگاه های تست باتری خودرو

خودروها گاهی اوقات با مشکل باتری مواجه می شوند و ممکن است باتری به طور کامل شارژ نشود. این موضوع می تواند مشکلاتی را ایجاد کند، به خصوص اگر بخواهید ماشین خود را در یک صبح سرد زمستانی روشن کنید.

طیف وسیعی از ولت مترهای دیجیتال و آنالوگ موجود است که به سرعت به شما اطلاع می دهد که آیا باتری خودرو کاملاً شارژ شده است یا نیاز به شارژ دارد.

ابزارهای عیب یابی خودرو قادر به بررسی تمامی جنبه های خودرو هستند. آلایندگی ها، عملکرد ECU، سطح روغن، سیستم های دمای خودرو و بسیاری موارد دیگر را می توان به راحتی از نظر عیوب و سایر مشکلات عملیاتی بررسی کرد.

به همین منظور، اگر پس از تهیه انواع دستگاه دیاگ مانند دستگاه تست باتری خودرو قصد دارید که سلامت باتری خودرو را شخصاً بررسی کنید، ما به شما توصیه می کنیم که مقاله‌ی تست سلامت باتری ماشین را از مجله یدک یار مطالعه کنید تا با راهنمای قدم به قدم آن آشنا شوید.

یک خودرو هر چند وقت یک بار باید دیاگ زده شود؟

برای دیاگ زدن ماشین خود لازم نیست منتظر بمانید که چراغ چک موتور روشن شود. بسیاری از افراد متخصص توصیه می کنند که خودروی خود را سالی یک بار دیاگ بزنید، که مشکلات جزئی را که قابل مشاهده یا شنیدن نیستند را پیدا کنید.

سخن آخر

دستگاه های دیاگ ابزارهای مفیدی هستند که باید از آن ها برای بررسی و تعمیر و نگهداری ماشین خود استفاده کنید. شما می توانید برای دیاگ زدن ماشین به افراد متخصص مراجعه کنید و یا اینکه خودتان این ابزارها را بخرید و در صورت داشتن دانش کافی، عیب یابی و تشخیص مشکلات را انجام دهید.

دیاگ زدن ماشین به شما کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که خودروی شما از آسیب طولانی مدت ناشی از خرابی قطعات یا خطاهای کامپیوتری رنج نمی برد.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به دیاگ زدن ماشین یا استفاده از انواع دستگاه دیاگ دارید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.