بررسی علت قفل شدن موتور خودرو و هر آنچه باید از آن بدانیم

قفل شدن موتور یکی از جدی ترین مشکلات برای هر خودرویی می باشد که می بایست با رعایت اصول نگهداری ماشین از این اتفاق جلوگیری کنید. ما در این مقاله به بررسی علت قفل شدن موتور خودرو پرداخته‌ایم تا تمامی اطلاعات لازم را در این مورد پیدا کنید تا بتوانید سلامت ماشین خود را تضمین کنید.

موتور ماشین (Engine) دارای قطعات متحرک زیادی است که یعنی شانس زیادی برای ناهماهنگی در این قطعات وجود دارد. یکی از بدترین چیزهایی که ممکن است خراب شود، زمانی است که با یک موتور قفل شده روبرو می شوید که در این مواقع به احتمال زیاد با تعمیرات گسترده یا تعویض موتور مواجه خواهید شد. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی “علت قفل شدن موتور خودرو” بپردازیم تا هر آنچه لازم است را بدانید و از این اتفاق جلوگیری کنید.

منظور از قفل شدن موتور خودرو چیست

منظور از قفل شدن موتور یعنی اینکه قطعات متحرک داخل آن دیگر نمی توانند حرکت کنند. هنگامی که موتور ماشین شما قفل می شود، یکی از جدی‌ترین مشکلاتی است که می توانید تصور کنید. موتور قفل شده نمی تواند پیستون ها را به سمت بالا و پایین حرکت دهد تا فرآیند احتراق را تکمیل کند، بنابراین این یک مشکل جدی است.

علت قفل شدن موتور خودرو

علت قفل شدن موتور خودرو

چندین علت برای قفل شدن موتور خودرو وجود دارد:

زنگ زدگی قطعات

اگر وسیله نقلیه برای مدت زمان طولانی بدون استفاده بماند، زنگ زدگی در پیستون ها و سیلندرها ایجاد می شود. زنگ زدگی زمانی اتفاق می افتد که فلز اکسید می شود و این اکسیداسیون در معرض رطوبت و اکسیژن طولانی مدت قرار بگیرد. پس هنگامی که از ماشین خود استفاده می کنید، رطوبت از هوا جمع می شود و روی فلز موتور قرار نمی گیرد اما وقتی از ماشین برای مدت طولانی استفاده نمی کنید، رطوبت جمع می شود.

کم بودن سطح روغن موتور

کار کردن موتور بدون سطح مناسب روغن موتور به موتور ماشین شما آسیب جدی وارد می کند. دلایل مختلفی برای کم بودن سطح روغن موتور وجود دارد که برای آشنایی با این موضوع پیشنهاد می کنیم مقاله علت کم شدن روغن موتور را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

یکی از نشانه های کم بودن سطح روغن موتور، روشن شدن چراغ روغن است که بیشتر در دور موتور پایین رخ میدهد. اما روشن شدن چراغ روغن میتواند دلایل دیگری نیز داشته باشد که در صفحه علت روشن شدن چراغ روغن در دور پایین به آن پرداخته ایم.

کیفیت پایین روغن موتور

بعضی از روغن ها کیفیت مناسبی ندارند و نمی توانند عملکرد درستی را در موتور خودروی شما داشته باشند. استفاده از روغن نامناسب می تواند به موتور ماشین آسیب وارد کند و باعث قفل شدن آن شود. پس توصیه می کنیم همیشه از روغن باکیفیت و مناسب ماشین خود استفاده کنید که در این مورد، مقاله بهترین روغن موتور تمامی ماشین ها به شما برای انتخاب روغن موتور ایده‌آل کمک می کند.

پاره شدن تسمه تایم

اگر تسمه تایم پاره شود نه تنها موتو قفل می کند، بلکه می تواند به پیستون ها و سایر قطعات متحرک آسیب برساند. به دلیل حرکتی که پیستون ها به سمت بالا و پایین انجام می دهند و از آنجا که این حرکت در یک فضای بسیار محدود (سیلندر) اتفاق می افتد، هرگونه ناهماهنگی می تواند به سرعت به یک مشکل تبدیل شود.

اگر تسمه تایم پاره شود و یک یا دو پیستون از آن جدا شود، احتمال زیادی وجود دارد که آسیب ناشی از حرکت صحیح پیستون را در مسیر تعیین شده خود منع کند که در این مرحله، منجر به قفل شدن موتور ماشین خواهد شد.
شما میتوانید خرید تسمه تایم خودرو را از فروشگاه معتبر یدک یار انجام دهید تا از ضمانت قطعه و مشاوره رایگان بهرمند شوید.

فرسوده شدن قطعات موتور

اگر یاتاقان های میل لنگ، خود میل لنگ، پیستون ها یا رینگ های پیستون فرسوده شوند یا کاملاً بشکنند، دچار قفل شدن موتور خواهید شد. وقتی که میل لنگ ماشین شما به دلیل شکستگی یا خاموش شدن یاتاقان ها از کار می افتد، موتور ماشین دیگر کار نمی کند و به اصطلاح قفل می کند.

علائم قفل شدن موتور خودرو

مانند بسیاری از مشکلات خودرو، علائمی وجود دارد که نشان دهنده قفل شدن موتور خودرو می باشد. این نشانه ها از قبل به شما هشدار می دهند که مشکلی وجود دارد، پس همیشه این موارد را جدی بگیرید. با این اوصاف علائم قفل شدن موتور خودرو عبارتند از:

روشن شدن چراغ هشدار موتور (Check Engine) یا هشدار روغن

وقتی چراغ های هشدار روی صفحه کیلومتر روشن می شوند، این علامت ها به شما اخطارهایی را می دهند که باید به آن ها توجه کنید. چراغ چک روغن و چراغ چک موتور به این معنیست که باید روغن یا موتور را بررسی کنید. اینها علائمی هستند که نشان می دهد مشکلی وجود دارد و اگر بتوانید زودتر به آن رسیدگی کنید، احتمالاً می توانید از مشکلات فاجعه بار جلوگیری کنید.

صدای تق تق

گاهی اوقات ممکن است موتور ماشین شما به دلیل بنزین بد یا تایمینگ نامناسب صدای تق تق ناشی از برخورد میله پیستون به میل لنگ ایجاد کند. میله پیستون به هیچ وجه نباید به میل لنگ برخورد کند. اگر این صدای تق تق را بشنوید و به آن توجهی نکنید، موتور خودرو قفل می شود. به همین منظور  توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر، مقاله بررسی علت صدای تق تق ماشین را از مجله یدک یار مطالعه کنید.

داغ شدن بیش از حد موتور

وقتی مایع خنک کننده ماشین شما کم نیست اما همچنان با داغ شدن بیش از حد موتور ماشین سر و کار دارید، ممکن است نشانه‌ای از مشکل دیگری درون موتور باشد. همانطور که می دانیم وقتی گرمای موتور ماشین شما خیلی زیاد می شود، فلز می تواند شروع به آسیب دیدن کند و بنابراین گرمای بیش از حد مداوم منجر به قفل شدن موتور خواهد شد.

از دست رفتن ناگهانی قدرت موتور

اگر با ماشین خود در حال رانندگی هستید و متوجه می شوید که خودرو به حالت خاموش شدن نزدیک می شود، این موضوع می تواند یکی از علائم قفل شدن موتور باشد. در این مواقع بهتر است سریعاً خودرو را خاموش کنید و خودرو را به مکانیکی بکسل کنید تا از آسیب های بیشتر جلوگیری کنید.

چگونه بفهمیم موتور ماشین قفل کرده

علائمی که برای قفل شدن موتور ذکر شد، به شما از قبل در مورد قفل شدن موتور هشدار می دهد. اما زمانی که موتور ماشین قفل می کند ممکن است دود کردن موتور و حتی آتش سوزی را مشاهده کنید. اما گویا ترین نشانه‌ای که می توانید بفهمید موتور ماشین قفل کرده، روشن نشدن موتور خودرو است. در این زمان شما هر چقدر تلاش می کنید نمی توانید موتور خودرو را روشن کنید.

هزینه قفل شدن موتور ماشین

هزینه قفل شدن موتور ماشین

در مورد هزینه قفل شدن موتور ماشین ابتدا باید بدانید که در صورت بروز این اتفاق میل لنگ، پیستون ها، سیلندرها و حتی بلوک موتور ممکن است آسیب ببیند. اگر میل لنگ آسیب ببیند که شما می توانید این قطعه را تعویض کنید. اما اگر پیستون ها ذوب شوند یا ضربات وارد شده به سیلندرها جدی باشد، مشکل جدی تر است و نیاز به تعویض بلوک موتور خواهید داشت. پس می توانیم نتیجه بگیریم که هزینه قفل شدن موتور ماشین بسیار زیاد می باشد و بنابراین بهتر است با تعمیر و نگهداری منظم خودرو از ایجاد هزینه های بالای تعویض قطعات موتور جلوگیری کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به علت قفل شدن موتور خودرو دارید خوشحال می شویم دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.