احتکار خودرو، دلیل التهاب و افزایش قیمت خودرو در بازار

همواره هم زمان با ارائه طرح های پیش فروش خودرو توسط خودرو سازان داخلی، این بین خریداران واقعی متضرر میشدند. با اعلام سایپا و ایران خودرو برای اجرای طرح جدید پیش فروش خود با توجه به قیمت رو به بالای خودرو در کشور، سود جویان اقدام به احتکار خودرو کنند تا مثل همیشه بتوانند خودرو را مستقیم و به تعداد زیاد از کمپانی خریداری کرده و پس از مدتی احتکار به قیمت بالاتر در بازار به مصرف کننده بفروشند. اما خودرو سازان این بار قوانینی را وضع کردند که جلوی این گونه سودجویی ها را بگیرند. با ما همراه باشید…

افزایش قیمت خودرو“، در بازار و احتکار خودرو در کنار یکدیگر باعث شد؛ تا خرید خودرو توسط مصرف کنندگان واقعی خودروها مشکل تر شود. این موضوع باعث شده تا مسئولین وارد این عرصه شوند و تصمیمات جدیدی نیز، در این زمینه اتخاذ نمایند. این تصمیمات در راستای کنترل و کاهش قیمت خودرو انجام شده است. از تصمیماتی که در این خصوص گرفته شده است، می توان به این موضوع اشاره کرد که؛ در تصمیم جدید خودروهای بی پلاک، که در انبارها و پارکینگ ها نگهداری می‌شوند، احتکار محسوب می‌گردد.

عدم خروج خوردو فاقد پلاک از شرکت های خودروسازی

عدم خروج خوردو فاقد پلاک

قبل از اتخاذ این تصمیم، نگهداری از خودروهای بدون پلاک به شکل گسترده در پارکینگ های سطح شهر انجام می گرفت و هیچ نهاد و مسئولی نیز این عمل را غیر مجاز تلقی نمی کرد؛ اما به تازگی و با افزایش شدید قیمت خودروها در بازار آزاد و تفاوت چشمگیر قیمت ها بین قیمت خودرو در بازار آزاد و قیمت کارخانه باعث شده تا با پیگیری‌های انجام شده، پلیس نیز به این قضیه ورود کرده و با “احتکار خودرو” شدیداً برخورد می کند. 

رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا «جناب آقای سردار محمدرضا مقیمی»، جزئیات ورود پلیس به “بازار خودرو” را شرح داده است. خبرهایی که در این زمینه دارند؛ این بود که، با عوامل ایجاد اخلال در بازار خودرو برخورد خواهد شد. همچنین گفته بود: « از هفته‌های گذشته در موضوع احتکار خودرو و اقدام برخی افراد سودجو که ممکن است باعث بالا رفتن قیمت یا احتکار خودرو شوند و بازار را دچار چالش نمایند، برخورد کرده ایم. البته با توجه به اینکه یکی از اصلی ترین وظایف و اولویتهای عنوان پلیس امنیت اقتصادی پیش بینی و پیشگیری از کارهای غیر قانونی می باشد و ترجیح پلیس نیز، بر این است که اقدامات مقابل ای را به حداقل برساند و همچنین سعی می شود که از ابتدا جرمی صورت نگیرد و شرایط برای فعالان اقتصادی آسان تر گردد.»

 پس از اعمال تصمیمات جدید، خبرهایی نیز از کشف انبارهای احتکار خودرو، در نقاط مختلف کشور از جمله تهران انتشار یافت. این خودروهای بدون پلاک، به خارج از کارخانه منتقل شده و در آنجا نگهداری می‌شوند.

معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس پایتخت، «جناب سرهنگ نادر مرادی» این مسئله را مطرح کردند و در این رابطه هشدار نیز داده بودند. ایشان گفته بودند: از این به بعد پلیس با نگه داشتن خودروهای پلاک نشده در خارج از کارخانه برخورد جدی می کند؛ زیرا بر طبق قانون، هیچ خودرویی بدون پلاک گذاری، حق خروج از کارخانه را ندارد. به همین خاطر، اگر پلیس در جایی خارج از کارخانه خودروی بدون پلاک را مشاهده کند، حکم احتکار داشته و با آنها برخورد خواهد شد.

عباس تابش نیز در خصوص یافتن خودروهای احتکار شده توسط پلیس تهران، که همگی بدون پلاک بودند گفته است: قبل از اعمال دستورات جدید، الزامی مبنی بر نصب پلاک در زمان تحویل خودرو، توسط شرکت خودروسازی نبوده است و این موضوع باعث شد تا کسانی که قصد احتکار خودروها را داشتند، از نصب پلاک بر خودروها جلوگیری کرده اند و آنها را نگهداری کرده تا در ماه های آینده به فروش برسانند.

او همچنین با در نظر گرفتن این مسئله که، از سوم خرداد ماه هیچ خودرویی بدون نصب پلاک اجازه خروج از شرکتهای خودروسازی را ندارد؛ گفت: در قسمت شماره گذاری خودروها نیز مقرر شده، تا پلیس راهنمایی و رانندگی اقدامات لازم را برای ایجاد زیر ساخت هایی در این زمینه فراهم کند؛ به طوری که در استان های مختلف زیرساخت های لازم در محل شماره گذاری خودروها فراهم باشد و برای رفع مشکلات احتمالی در مراکز شماره گذاری خودروها به پلیس راهنمایی و رانندگی تا ۱۲ خرداد مهلت داده شده است.

سوالی که در این زمینه مطرح می شود این است که؛ خودروهای بدون پلاک چگونه از کارخانه خارج می‌شوند؟؟؟ 

رئیس پلیس راهور ناجا که شماره گذاری خودروها نیز تحت فرماندهی ایشان می باشد، گفته است: در این زمینه نکاتی وجود دارد و اشکالاتی نیز در خصوص کارخانه ها و خودروسازان نیز وجود دارد، که باید رفع شوند. همانطور که میدانید طبق قانون هیچ وسیله ای بدون نصب پلاک اجازه خروج از شرکت های تولید خودرو را ندارد و پلیس راهور نیز به همین منظور، در تمام شرکت های بزرگ خودروسازی مراکز شماره گذاری را ایجاد نموده است. در این راستا، خریدار باید به نمایندگی مراجعه نمایند و وقتی خرید خودرو قطعی شد؛ این اطلاعاتش ثبت شده و شرکت خودرو سازی این اطلاعات را دریافت می نماید؛ سپس شرکت کد خرید را صادر کرده و سپس خریدار با مراجعه به مرکز شماره گذاری پلیس راهور در شرکت خودروسازی، نسبت به صدور پلاک خودرو اقدام می نماید و پلاک را نصب نموده و خودرو را تحویل می‌گیرد. با این گونه برنامه ریزی انجام شده در آخرین مرحله خودروی شماره گذاری شده تحویل مشتتری داده می شود، که این امر در ۸۰ درصد موارد انجام می شود؛ اما در ۲۰ درصد؛ متاسفانه این اتفاق رخ نمی دهد.

فروش سبدی خودرو از دلایل افزایش قیمت

فروش سبدی خودرو

او همچنین در این زمینه گفته است: در حال حاضر خودروسازان و دستگاه های نظارت باید حضور داشته باشند و اتفاقات در حال رخ دادن را بررسی نمایند. فروش های سبدی خودرو به یک نفر به تعداد ۳۰ تا ۴۰ دستگاه، نتیجه‌ای که دارد خودروهایی است؛ که امروز بدون پلاک در پارکینگ ها یافت می شوند.

سردار کمال هادیانفر، همچنین افزود: دومین سوالی که مطرح می‌شود این است؛ که چرا شرکت‌های خودروسازی که باید بر درب خروج کارخانه ها نظارت کافی نداشته باشند و اجازه دادند تا خودروهایی بدون پلاک و شبانه، از شرکت خارج شوند و به این پارکینگ ها منتقل گردند.

توضیحات داده شده بدین معنا است؛ که خودروسازان با فروش سبدی خودرو (فروش شرایطی به افراد خاص در تیراژ بالا) در پشت پرده احتکار گسترده خودرو، در پارکینگ های گوشه و کنار شهر می باشند. هرچند در این زمینه نمی‌توان نقش مالکین جز را نیز نادیده گرفت. آنها در یکی دو سال گذشته با هدف سرمایه گذاری اقدام به خرید خودرو نموده اند؛ با این وجود آنچه که واضح است؛ این که خریداران جز خودرو تا به حال از نظر قانونی، مجاز به نگهداری یا استفاده از خودروی خود بوده اند. مشکلی که در این شرایط به وجود آمده است؛ این حجم گسترده ی خودروهای بدون پلاک می باشد، که تنها به جهت سرمایه گذاری و احتکار از خودروسازان تحویل گرفته اند. این امر سبب التهاب قیمت‌ها در بازار خودرو شده است.

تمهیدات لازم برای جلوگیری از احتکار خودرو

احتکار خودرو

از اقداماتی که در زمینه خودروهای احتکار شده انجام شده است؛ می توان به این مورد اشاره کرد که رئیس سازمان حمایت در این مورد تاکید کرده که قرار است خودروهای احتکار شده، از طریق مالکان با قیمت درب کارخانه به فروش برسند همچنین گفت: «اگر مالکان از این اقدام خودداری نمایند بر اساس قانون، خودروها به قیمت کارخانه به فروش می‌رسند و در صورت تکرار امر احتکار از سوی سوداگران، خودروها به سازمان جمع آوری اموال تملیکی تحویل داده شده و پرونده ی آن ها به قوه قضاییه تحویل داده می شود. همچنین در جدیدترین تصمیمات گرفته شده و هماهنگی های لازم با مسئولان ثبت اسناد، انتقال وکالتی خودروهای صفر کیلومتر در سراسر کشور ممنوع می باشد. سند خودرو نیز به مدت یک سال در رهن شرکت خودروسازی می باشد و مالک حق فروش خودرو به مدت یک سال را نخواهد داشت.»

در برخی استانها شماره گذاری تعداد محدودی از خودروها از لحاظ محیط زیست با مشکلاتی همراه می باشد. عباس تابش در این زمینه گفته است:«تعداد این خودروها بسیار کم می باشد؛ اما قصد داریم، با اجرای زیرساخت های مناسب مشکل این خودروها را نیز حل کنیم. همچنین خریداران خودرو باید بدانند اگر سه ماه از تحویل خودرو صفر کیلومتر گذشته باشد و خودرو مورد استفاده قرار نگیرد؛ خدمات پس از فروش شامل آن ها نخواهد شد.

شرایط لازم برای ثبت نام در طرح پیش فروش خودروهای سایپا و ایرانخودرو

  • متقاضی باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشد و دارای گواهینامه باشد.
  • متقاضی نباید دارای پلاک جاری باشد، به جز پلاک های زرد که مختص تاکسی و وسایل نقلیه سنگین می باشد.
  • متقاضی باید حداقل ۳۶ ماه از طرح های پیش فروش خودرو استفاده نکرده باشد.
  • تا یک سال امکان فروش خودرو حتی به صورت وکالتی وجود نخواهد داشت.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.