تاثیر کرونا بروی قیمت خودرو ایران

بازار خودرو ایران مثل تمامی مشاغل در کشور، گلاویز نواسانت و مشکلات اقتصادی امروزه است، و همیشه دلالان و سود جویان منتظر کوچکترین موقعیت برای سو استفاده از موقعیت هستند، قیمت را در بازار بالا برده تا حاشیه سود خود را افزایش دهند. شیوع کرونا باعث شد تا این نوسانات و افزایش قیمت در حاشیه قرار گرفته و توجهات از روی آن کمی برداشته شود. متاسفانه به دلیل عدم نظارت درست سود جویان از این موقعیت نهایت استفاده را میبرند. با ما با بررسی قیمت خودرو ها در زمان شیوع کرونا همراه باشید…

روزهای اخر اسفند ماه با انواع حوادث ناگواری سپری شد که نتیجه این وضعیت در اقتصاد ایران و بازار خودرو هم تاثیر گذاشت. شرایط “بازار خودرو ایران” به دلیل عدم نظارت قانونی و پاسخ گو نبودن مسئولین در این عرصه برای سود جویی افراد فرصت طلب بازاری ایده ال است. در این شرایط شیوع کرونا هم ب این معضلات اضافه شده تا دولت و مردم و رسانه به افزایش “قیمت خودرو” بی توجه شوند.

بالا رفتن قیمت دلار باعث پایین امدن ارزش پول کشورمان و بالا رفتن قیمت ها میشود. در ماه گذشته قیمت دلار به ۱۶هزار تومان رسید که این وضعیت نگرانی اینده بازار خرید و فروش ماشین در کشور را افزایش میدهد و موجب هجوم نقدینگی به بازارهای طلا، ارز، ملک و بخصوص خودرو میشود و رشد قیمتی بسیاری را به وجود می آورد.

شیوع کرونا و نقش فروشگاهای اینترنتی

شیوع کرونا در کشور باعث محدود شدن رفت و آمد ها و تعطیلی بسیاری از فروشگاها در زمینه خرید و فروش “لوازم یدکی” خودرو شده، که این امر باعث به مشکل خوردن افراد در پیدا کردن قطعات مورد نیاز شده است. و خود این عامل باعث افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو میشود که البته در این زمینه با توجه به مشکلات پیش امده بازار های فروش دیجیتال یا خرید غیر حضوری بیشتر نمایان شده و توجه مردم نیز به این فروشگاها بیش از پیش شد.

در دنیای دیجیتال امروز که دیگر بیشتر امور مردم به صورت غیر حضوری و مجازی انجام میشود. فروش لوازم یدکی خودرو نیز به صورت غیر حضوری امری مهم است که نیاز به آن به وضوح حس میشود و مردم نیز صرفه جویی در وقت و هزینه رفت و امد و…. را در فروش غیر حضوری بیشتر درک می کند و همین امر موجب شده تا گرایششان به بازار اینترنتی بیشتر شود.

متضرر شدم مردم، عدم توجه به سرمایه عمومی

با توجه به افزایش قیمت خودرو امروزه حتی خرید پراید هم با پس انداز حقوق کارگری و کارمندی بسیار مشکل شده است. با این شرایط خانواده ایرانی برای خرید ارزانترین خودرو صفر، حداقل مجبور به تحمل ۵ تا ۱۰ سال فشار اقتصادی است. این با این فرض است که قیمت خودرو در سال های آتی افزایش پیدا نکند.

افزایش قیمت خودرو باعث ضربه به اقتصاد ایران میشود مثلا افرادی که در سال های قبل خودرو خریداری کرده اند حالا میتوانند با چند برابر سود بیشتر آن را بفروشند و نقدینگی را در جامعه افزایش دهند مصرف کننده هم بلاجبار با سال ها پس انداز برای خرید خودرو اقدام کند که این امر خود نقدینگی مخرب را افزایش میدهد و همچنین اقتصاد  داخلی را نیز با مشکل کمبود خریدار مواجه میکند. نتیجتا این اتفاق منجر به باعث بالا رفتن تورم میشود و افزایش بی قاعده قیمت خودرو خواهد شد. خود این مسئله باعث پایین امدن ارزش پول ملی و افزایش هزینهای زندگی می شود ودر ادامه آن حتی گران شدن مایحتاج ضروری مثل اقلام خوراکی. در حال حاضر در کشور ما بیشتر نقدینگی و تورم مرتبط با آن به مسکن و خودرو تعلق دارد و البته پیدا کردن راه حل برای مشکلات بازار خودرو خیلی پیچیده بنظر نمیرسد با این حال اقدامات صورت گرفته تا به امروز خیلی راه گشا نبوده است.

ممنوعیت واردات خودرو ادامه دارد

با وضعیت فعلی میشود با اطمینان گفت که در سال ۱۳۹۹ نیز قانون منع واردات خودرو ادامه دارد و نیاز مردم برای خرید خودرو، به دوش تولیدکنندگان داخلی و بیشتر از آن به دلالان محول شده است. با قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF انتقال ارز به خارج و انجام معاملات بین را از قبل سخت شده و همچنین کمبود ارز نیز در داخل کشور به شدت احساس میشود که این وضعیت باعث کاهش  واردات اقلام گران قیمت بخصوص خودرو شده است. این اتفاق موجب شده تا قیمت خودرو های وارداتی که سال های گذشته به داخل کشور وارد شده اند بصورت تساعدی افزایش یابد.

FATF و بازار خودرو ایران

تقریبا ۸۰ درصد از افرادی که موفق به ثبت نام و پیش خرید خودرو شده اند به محض دریافت خودرو را اقدام به فروش آن کرده اند. از این آمار میتوان برداشت کرد که برنامه ی ثبت نام خودرو که سایپا و ایرانخودرو اجرا می کنند نه تنها برای مصرف کننده واقعی مفید نیست و چه بسا  تاثیر بسیار منفی بر بازار خودرو می گذارد. بگونه ای که نبض قیمت بازار خودرو در دست دلالان و سود جویان قرار میگیرد.

ترس از کاهش ارزش پول کشور و سهولت خرید و فروش خودرو باعث شده تا سرمایه های سرگردان به این بخش وارد شوند، نتیجه این اتفاق این است که میلیون ها نفر از مردم به دلالان سود جو و نگران از آینده تبدیل میشوند. بسیاری از قشرهای مختلف روزانه به سایت های ایران خودرو و سایپا مراجعه می کنند تا نقدینگی خود را به گزاری پرسود تبدیل کند و با توجه به نا کار آمدی این سامانه برای خریداران واقعی خودرو مسئولین راه کار مناسبی برای حل این مسئله ارائه نکرده اند. با توجه به اینکه تاسیس کارخانه یا بنگاه اقتصادی برای عامه مردم کارگران و کارمندان، امری غیر منطقی و دور از انتظار است این سرمایه به بازار ارز و طلا و مسکن و خودرو وارد می شود و باعث تورم و بالا رفتن قیمت ها در این بازارها خواهد شد. اتفاقی که در دهه گذشته بارها و بارها شاهد آن بودیم.

قیمت خودرو ها در بازار زیر سایه کرونا

ارزان‌ ترین خودرو صفر کیلومتر موجود در بازار خرید و فروش ماشین کشور در حال حاضر “پراید ۱۳۱” است. این خودرو در اسفند ماه ۱۳۹۸، با قیمت ۶۵ میلیون تومان در بازار خرید و فروش میشد. “پراید ۱۱۱” ارزانترین هاچ بک صفر کیلومتر امروزه بازار خودرو و یکی از انتخاب های جوانان هم ۷۰ میلیون تومان خرید و فروش شد. “تیبا ۲” و “ساینا” دو خودرو دیگر گروه خودرو سازی سایپا که از آنها استقبال خوبی به عمل آمده، با قیمتی حدود ۸۰ میلیون تومان خرید و فروش میشوند.

پراید 111

خریدار در صورتی که ناگزیر به خرید خودرو تولید ایران‌ خودرو باشد، باید برای “پژو پارس” سال و “۴۰۵ SLX” مبلقی در حدود ۱۲۰ میلیون تومان پرداخت کند. همچنین “پژو ۲۰۶” که یکی از پرتیراژ ترین و محبوب ترین خودرو های این کمپانی است، در تیپ ۵ قیمتی حدود ۱۳۶ میلیون تومان دارد. جالبتر آن که برای پژو ۲۰۷ دنده‌ای که تنها از نظر ظاهری با ۲۰۶ تیپ ۵ تفاوت دارد خریدار “پژو ۲۰۷” باید حدودا ۱۶۰ میلیون تومان پرداخت نماید. خودروهای خارج از خط تولید ایرانخودرو، مثل “پژو ۲۰۰۸” و “سوزوکی ویتارا“، در نوسان قیمتی در بازه ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان خرید و فروش میشود.

پژو 206

در این بین نباید از خودرو های چینی چشم برداشت چرا که بخش بزرگی از بازار خودرو ایران در انحصار خودرو های چینی است که کیفیتشان بعضا از تولیدات داخل به مراتب بالاتر بوده است. پرفروش‌ ترین چینی های شاسی بلند یا دقیقتر کراس اور در بازار خودرویی ایران ام‌ وی‌ ام X33 S اسپرت مقام اول را داشته که با قیمتی حدودی ۳۰۰ میلیون تومان و جک S5 در مقام بعدی با قیمت حدودی ۴۰۰ میلیون تومان معامله شد. خودرو بعدی نیز چری تیگو ۷ که در بین چینی ها خودرویی لوکس و گران قیمت محسوب میشود، با توجه به آپشن ها و امکانات با نواسان ۳۰میلیون تومانی بین ۴۷۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان خرید و فروش میشد.

MVM X33 S

خیلی وقت است که صحبت از قیمت میلیاردی در ماشین های خارجی هیچ یک از ما را متعجب نمیکند. این خودروها تا چند سال گذشته انتخاب دست نیافتنی نبودند اما امروزه مدل‌های خودرو هایی مثل سوناتا LF، آزرا و یا حتی سانتافه که اکثرا سال های اخیر بصورت صفر کیلومتر از گمرک ترخیص شدند، با قیمت ۱ تا ۲٫۱ میلیارد تومان خرید و فروش میشوند. اما اگر با بودجه کمتری قصد رانندگی با خودرویی وارداتی صفر کیلومتر مثل الانترا را داشته باشید، باید خود را آماده پرداخت ۷۰۰ میلیون تومان بصورت نقد نیز داشته باشید. نکته جالب و متاسفانه خنده دار این است از آنجا که شرکت هیوندای تلاش دارد تا برای تمام اقشار یک جامعه با هر سطح درآمد خودرو تولید کند، اقدام به تولید خودرو های اقتصادی همچون هیوندای i20 و اکسنت (که سال های پیش با نام ورنا در بازار خودرو ایران عرضه میشد) کرده، اما این خودروها با بازی در کانال ۴۰۰ میلیون تومان اصلا شبیه به خودروای اقتصادی برای اکثر ایرانیان نیستند.

سوناتا LF

لذا میتوان نتیجه گرفت که بازار خودرو ایران قابل مقایسه با هیچ کشور دیگری نیست و خودرویی که در کشور دیگر به هدف فروش اقتصادی تولید شده در بازار خودرو ایران جایگاه خودرو گران قیمت را کسب میکند. در ادامه بدیهی است که محصولات تویوتا در ایران مختص به قشر ثروتمند قرار میگیرند. تویوتا راو۴ با قیمتی در حدود ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان خرید و فروش میشوند. همینطور تویوتا C-HR در کلاس کراس اور با تلورانس ۵۰ میلیونی ۹۰۰ تا ۹۵۰ میلیون تومات قیمت گذاری شده اند. ارزان‌ ترین مدل لکسوس NX در صورتی که صفر کیلومتر باشد با قیمت ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان منتظر خریدار جدید خود است. تاثیر اصلی شیوع کرونا بروی قیمت بازار خرید و فروش خودرو در ایران این بوده که این نوسان قیمتی و سو استفاده سودجویان و دلالان در این بین در حاشیه قرار گرفته و آنها خیلی راحت تر میتوانند به سودجویی های خود ادامه دهند. در این بین قشر ضعیف و متوسط جامعه بیشترین ضرر را متحمل میشود.

لکسوس NX

نظر شما در مورد وضعیت قیمتی خودرو های صفر داخلی و خارجی در بازار چیست؟

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.