چکاپ ماشین قبل از سفر؛ چک لیست ۲۰ تایی خودرو برای سفر مهم ترین بررسی قبل از شروع مسافرت!

چکاپ ماشین قبل از شروع سفر از جوانب مختلفی از جمله سلامت فنی، تمیزی بدنه، ظاهر و بسیاری از موارد دیگر ضروری است تا علاوه بر حفظ ایمنی و راحتی شما، در داشتن سفری مهیج و لذت بخش موثر واقع شود، به همین دلیل نسبت به بررسی و چک کردن آیتم های مختلف خودرو اقدام کنید تا با خیال راحت سفر خود را شروع کنید.

آیا می‌دانید “چکاپ ماشین قبل از سفر” (car check up before road trip) شامل چه مواردی می‌شود و رعایت چه نکاتی قبل از شروع سفر در رابطه با خودرو ضروری است؟ همه ما دست کم یک بار با خودرو سفر کرده ایم و لذت رانندگی در سفر و جاده ها را چشیده ایم، سفر با خودرو برای بسیاری از افراد لذت بخش است و این لذت زمانی دو چندان می‌شود که خودرو شما در سلامت کامل باشد و در طی مسافرت به مشکل نخورد، در غیر این صورت، زمان و راحتی شما را تحت شعاع قرار داده و ممکن است در وسط مسیر با مشکلات عمده ای رو به رو شوید و شما را به دردسر بیاندازد، لذا مهم است که “چک لیست خوردو قبل از سفر” را بررسی کرده و از سلامت آن اطمینان داشته باشید.
گفتنی است بررسی ماشین و چکاپ خودرو قبل از سفر با چکاپ کلی و روزانه ماشین کاملا متفاوت بوده، در این مقاله قصد داریم تا مهم ترین چیز های ماشین که قبل از سفر باید چک شود را به شما در قالب چک لیست خودرو قبل از سفر به شما معرفی کنیم، با مطالعه این مقاله از علت اهمیت بالای چک کردن ماشین قبل مسافرت مطلع خواهید شد، با ما همراه باشید.

اهمیت چکاپ کامل خودرو قبل از سفر

چک کردن ماشین قبل از مسافرت” یکی از پر اهمیت ترین مواردی است که حداقل ۱ الی ۲ روز قبل از شروع مسافرت باید به خوبی به آن توجه داشته باشید، این موضوع با مراجعه به نزد یک تعمیرکار به خوبی قابل انجام است و به عبارتی راحت ترین روش برای چکاپ ماشین، مراجعه به تعمیرکار است چرا که تعمیرکاران به خوبی می‌دانند چگونه اقدام به بررسی بخش های مختلف خودرو و در صورت نیاز تعمیر آنها کنند.
مکانیک ها بهتر از هر کسی میدانند برای مسافرت باید کجای ماشین را چک کنیم لذا می‌توانند به شما کمک کنند که چه مشکلاتی که در خودرو وجود دارند، در مواردی ممکن است خود را نشان ندهند و در رانندگی های شهری بروز نکنند اما به محض اینکه وارد جاده می‌شوید به دلیل فشار ناشی از سرعت، آب و هوا، تداوم حرکت برای مدت زمان طولانی و … که در جاده به اتومبیل وارد میشود خود را نشان دهند.
در مواقعی هم پیش می‌آید که زمان کافی برای مراجعه به تعمیرکار ندارید و باید خود اقدام به چک کردن خودرو و بخش های مختلف آن قبل از سفر بکنید، در همین راستا لازم است به برخی نکات توجه ویژه داشته باشید تا خودرو شما در طول سفر دچار مشکل نشود، در ادامه مقاله این نکات را با هم بررسی خواهیم کرد.

قبل از سفر چه چیز ماشین را چک کنیم؟

قبل از سفر چه چیز ماشین را چک کنیم؟

قدم به قدم با راهنمای چک کردن ماشین قبل از مسافرت که در زیر برای شما آماده شده پیش بروید تا مواردی از ماشین که باید قبل از سفر چک کنید را به خوبی بشناسید.

چک کردن فرسودگی و پارگی تایرها

وجود هر گونه پارگی و فرسودگی بر روی لاستیک ها خطرناک است و در مسیر سفر ممکن است شما را به دردسر بیندازد، حتما قبل از سفر با ماشین از بررسی تایر ها و عدم وجود پارگی بر روی آنها اطمینان حاصل کنید، بر همین اساس باید به دنبال پارگی، میخ و ترک بر روی لاستیک خود باشید، سپس به عمق عاج ها دقت کنید و در آخر نیز تاریخ تولید لاستیک ها را چک کنید، اگر شش سال و بیشتر از تولید آنها می‌گذرد و یا عمق عاج آنها کم شده شاید وقت آن رسیده که تعویض شوند پس بهتر است کاملا هوشیار باشید.

چک کردن میزان باد لاستیک ها

کم باد بودن و یا پر باد بودن لاستیک ها هر دو برای خودرو مسئله ساز می‌شود و منجر به بروز مشکلاتی از افزایش مصرف سوخت تا افزایش احتمال پنچری لاستیک خواهد شد، اما تنظیم بودن باد لاستیک موجب، فرمانپذیری و کنترل بهتر خودرو در شیب و پیچ های جاده ای می‌شود. توجه داشته باشید بهتر است باد لاستیک را نسبت به وزن کلی خودرو (مسافران به همراه وسایل) تنظیم کنید.

چک کردن لاستیک زاپاس

بررسی سلامت و همراه داشتن لاستیک زاپاس را به هیچ عنوان فراموش نکنید و حتما از میزان بودن باد آن نیز اطمینان حاصل کنید، همچنین از همراه داشتن و سلامت لوازم و ابزارآلات مورد نیاز برای تعویض زاپاس همانند جک، آچار چرخ و مثلث خطر نیز اطمینان حاصل کنید تا در مواقع ضروری دردسری برای شما ایجاد نشود.

چک کردن روغن های ماشین

روغن ها نقش عمده و مهمی را در خودرو شما ایفا می‌کنند و بهتر است در همه حال خصوصا قبل از مسافرت به آنها دقت کنید و آنها را مورد بررسی قرار دهید. اول از همه باید روغن موتور را چک کنید، به اندازه بودن و سطح کیفیت روغن موتور باید حتما قبل از سفر توجه شود، بهترین زمان تعویض روغن موتور ماشین به طور متوسط هر ۵ تا ۱۰ هزار کیلومتر بسته به برند و کیفیت استفاده شده تعیین میشود. اگر مسافت سفری که در پیش دارید بیشتر از دوره تعویض روغن است حتما قبل از شروع مسافرت روغن موتور خودرو را تعویض کنید. میتوانید جداول روغن موتور مناسب خودرو خود را در سایت یدک یار مشاهده کنید و سپس اقدام به خرید روغن موتور استاندارد خودرو خود کنید. با شرایط گفته شده روغن گیربکس را نیز مورد بررسی قرار دهید (بخصوص اگر خودرو اتوماتیک دارید) تا در صورت لزوم روغن گیربکس آن هم تعویض شود.

چک کردن سطح آب رادیاتور

مایع خنک کننده رادیاتور در حین مسیر به خنک کردن اجزای موتور که مدت زمان زیادی در حال حرکت هستند کمک می‌کند و تنظیم بودن میزان آن در مخزن رادیاتور شما بسیار مهم است، بنابراین حتما قبل از سفر میزان مایع خنک کننده و وجود ضد یخ کافی را چک کنید تا در صورت نیاز آن را تعویض نمایید.
توجه داشته باشید یکی از مهم ترین دلایل جوش آوردن خودرو کاهش سطح آب رادیاتور است. لذا اگر آب رادیاتور ماشین بیش از اندازه کاهش یافته، حتما علت کم شدن آب رادیاتور را بررسی کنید تا در طی سفر خودرو شما جوش نیاورد.

چک کردن فیلتر هوا

ورود هوای تمیز و عاری از کثیفی، راندمان و کارایی موتور را بالا می‌برد و در طول سفر با سرعت و شتاب بیشتری شما را به مقصد می‌رساند، بنابراین بهتر است بررسی فیلتر هوا ماشین را نیز در لیست بررسی های خود قرار داده و در صورت کثیف بودن، آن را تمیز و یا به کل تعویض کنید.

چک کردن سیستم ترمز

چک کردن لنت ترمز را میتوان یکی از مهم ترین قدم های چک لیست ماشین قبل از سفر دانست. داشتن لنت ترمز سالم و در مرحله بعد سلامت کلی سیستم ترمز و سطح روغن ترمز حتما باید قبل از سفر مورد بررسی قرار گیرد تا در صورتی که مشکلی در این سیستم وجود داشت و یا لنت ترمز نیاز به تعویض داشت قبل از شروع مسافرت به آن رسیدگی شود.
شما همواره میتوانید به بخش تخصصی فروش لنت ماشین در فروشگاه یدک یار مراجعه کنید و لیست کاملی از قیمت انواع لنت برای انواع خودرو ها مشاهده نمایید.

چک کردن تسمه های خودرو

بررسی تسمه های خودرو را در هم موارد بعدی چکاپ خودرو قرار دهید و میزان سفتی، شلی و صاف بودن آن را بررسی کنید. اگر تسمه ها از قبل به صدا درآمده اند ساده از کنار آن نگذشته و قبل از شروع مسافرت نسبت به تعویض به موقع آن اقدام کنید، همچنین به زمان تعویض تسمه تایم دقت دو چندان داشته باشید تا در طی مسیر زیر فشار جاده تسمه تایم خودرو پاره نشود.
برای تعویض تسمه تایم خودروی خود کافیست به صفحه لیست قیمت تسمه تایم ماشین در فروشگاه یدک یار مراجعه کنید.

چک کردن باتری و دینام ماشین

خوب است بدانید که در زمان خاموشی ماشین، باتری خودرو معمولا باید دارای ولتاژ ۱۲٫۶ و یا بیشتر باشد و همین ولتاژ در زمان روشن بودن خودرو نیز باید مابین ۱۳٫۷ و ۱۴٫۷ باشد (در خودرو های مختلف این ولتاژ متفاوت است)، برای چک کردن باتری، تمامی اتصالات و کابل های آن را چک کنید و باتری را محکم و ایمن در سر جای خود نگه دارید، اگر سر باتری سولفاته داشت، با استفاده از جوش شیرین آن را تمیز کنید و حتما از سلامت دینام ماشین به کمک دستگاه مخصوص اطمینان حاصل کنید.

چک کردن چراغ ها

چک کردن سلامت تمامی چراغ های خودرو، خصوصا چراغ های جلویی و عقبی، راهنما و چراغ ترمز و مه شکن را فراموش نکنید و اگر دچار ایراد یا سوختگی هستند حتما آنها را تعمیر نمایید. چراغ در جاده از مهم ترین تجهیزات خودرو است که باید بدون هیچ عیب و نقصی کار کند.

چک کردن برف پاک کن و گرم کن شیشه عقب

حتما سلامت برف پاک کن خودرو را بررسی کنید و مطمئن شوید که به خوبی در بارندگی، شیشه خوردو شما را تمیز خواهند کرد، همینطور سلامت گرمکن شیشه عقب بسیار مهم است تا در صورت بخار کردن شیشه بتوان از آن استفاده نمود.

چک کردن مایع شیشه شور

هیچ گاه فراموش نکنید که مایع شیشه پاک کن خودرو را چک کنید و نسبت به شارژ مجدد آن نیز اقدام کنید تا در صورت نیاز از آن استفاده کنید.

چک کردن سیستم گرمایش و سرمایش

قبل از شروع سفر حتما سلامت کامل سیستم گرمایش و سرمایش خودرو یا همان تهویه مطبوع را بررسی کنید تا به درستی کار کند چرا که طی مسافرت معمولا در جاده با آب و هوا متفاوتی روبرو خواهید شد و باید آمادگی لازم برای مطبوع سازی هوای داخل خودرو را داشته باشید.

چند تذکر بسیار مهم برای سرویس خودرو قبل از سفر

  • اگر خودرو شما دچار روغن سوزی است پیشنهاد میکنیم که قبل از مسافرت علائم روغن سوزی ماشین را بررسی و مشکل را برطرف کنید اما اگر به هر دلیل رفع مشکل برای شما امکان پذیر نبود حتما چند لیتر روغن موتور در خودرو خود داشته باشید تا در صورت نیاز و کم شدن روغن موتور، کمبود آن را با اضافه کردن روغن همراهتان جبران کنید. هرچند سفر رفتن با خودریی که روغن سوزی دارد ممکن است موتور ماشین را زیر فشار جاده از کار بیاندازد.
  • کابل باتری به باتری را حتما در طول سفر به همراه داشته باشید.
  • اگر سفر طولانی دارید، لامپ های یدکی، لوازم روشنایی و اعلائم اخطار به همراه داشته باشید.
  • اگر خودرو شما مدرن است، تعویض چراغ آن را به روز های پایانی موکول نکنید چرا که پروسه تعویض آن زمان بر است.
  • نسبت به تنظیم چراغ های خودرو، خصوصا چراغ های جلویی توجه داشته باشید.
  • اگر از جاده های کوهستانی می گذرید حتما زنجیر چرخ و دستکش مناسب، همراه خود داشته باشید و در صورتی که نصب زنجیر چرخ را بلد نیستید حتما قبل از شروع مسافرت یک بار بروی خودرو تست کنید، چرا که در شرایط آب و هوایی نامساعد نصب زنجیر چرخ کار آسانی نیست.
  • حتما همراه خود چند بطری آب داشته باشید تا در صورت نیاز در جاده از آنها استفاده کنید.

اهمیت شستشوی ماشین قبل از سفر

یکی دیگر از موارد آماده سازی خودرو برای سفر، شستشو و تمیز کردن کلی بدنه و کابین ماشین است که سفر راحتی را برای شما به ارمغان می آورد. شستشو ماشین تنها به دلیل زیبایی بدنه خودرو شما نیست بلکه دید بهتری را در هنگام رانندگی برای شما به ارمغان می آورد و خودرو های دیگر، ماشین شما را بهتر خواهند دید، با اینحال اگر هم زمان کافی برای کارواش ندارید، حداقل شیشه و آینه های خودرو را کاملا تمیز کنید.

لوازم ضروری ماشین برای سفر را فراموش نکنید!

به همراه داشتن برخی لوازم ضروری خودرو در سفر در بروز هر نوع ایراد و حادثه ای به شما کمک می‌کند تا بتوانید در حد امکان نسبت به رفع مشکل ایجاد شده اقدام کنید.

برخی از مهم ترین لوازم ضروری خودرو در سفر عبارتند از:

  1. نقشه خوان موبایل
  2. زاپاس چرخ
  3. چراغ قوه
  4. پیچ و مهره
  5. پیچ گوشتی و انبردست
  6. جعبه کمک های اولیه
  7. پتو یا لباس گرم
  8. کپسول آتش نشانی
  9. مواد خوراکی
  10. بطری آب
  11. صندلی ایمنی کودک (اگر فرزند یا کودک خردسال در سفر با شما همراه است حتما مقاله آنچه والدین باید درباره صندلی کودک بدانند را مطالعه کنید)

چک لیست خودرو قبل از سفر

در این بخش چیز هایی از ماشین که قبل سفر باید چک شوند را بصورت چک لیست چکاپ خودرو قبل از سفر، برای شما لیست کرده ایم تا بتوانید به راحتی خودرو خود را مطابق این لیست آماده سفر کنید:

  1. چک کردن سلامت لاستیک ها
  2. چک کردن میزان باد لاستیک ها
  3. چک کردن سلامت و باد لاستیک زاپاس
  4. چک کردن جک، آچار چرخ و مثلث اخطار برای تعویض لاستیک
  5. چک کردن روغن موتور ماشین ( اگر مقدار روغن مناسب بود اما چراغ روغن در حالت درجا روشن است، این مشکل به علت خرابی اویل پمپ است و باید قبل از سفر تعمیر یا تعویض شود. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به مقاله علت روشن شدن چراغ روغن در حالت درجا در وبلاگ یدک یار مراجعه کنید.)
  6. چک کردن روغن گیربکس (بخصوص برای خودرو های اتوماتیک)
  7. چک کردن آب رادیاتور و ضدیخ
  8. چک کردن لنت ترمز ها
  9. چک کردن سیستم ترمز و روغن ترمز
  10. چک کردن تسمه ها (بخصوص تسمه تایم)
  11. چک کردن باتری و دینام ماشین
  12. چک کردن چراغ جلو نور پایین و نور بالا، چراغ عقب، راهنما، چراغ ترمز، مه شکن و پرژکتور
  13. چک کردن برف پاک کن و گرم کن شیشه عقب
  14. چک کردن مایع شیشه شور
  15. چک کردن سیستم گرمایش و سرمایش
  16. همراه داشتن ابزار آلات اولیه
  17. همراه داشتن جعبه کمک های اولیه
  18. همراه داشتن چند بطری آب
  19. همراه داشتن چراغ قوه
  20. همراه داشتن کپسول آتش نشانی

داشتن خواب کافی؛ مهم ترین نکته ایمنی قبل از شروع مسافرت!

داشتن خواب کافی قبل از رانندگی

همه می‌دانیم که خواب آلودگی یکی از خطر ساز ترین عواملی است که منجر به بروز تصادف می‌شود و جان افراد را به خطر می‌اندازد و در این شرایط مقصر تصادف قطعا راننده خواب آلود خواهد بود، پس با توجه به میزان زمانی که تخمین زده اید به مقصد برسید، باید خواب کافی داشته باشید تا در هنگام رانندگی کاملا سرحال باشید، توجه به داشتن خواب کافی برای سفر هایی که در شب اتفاق می‌افتد چندین برابر اهمیت دارد.

به همراه داشتن مواد غذایی!

ممکن است در طول سفر رستوران یا سالن غذاخوری برای صرف غذا پیدا نکنید و یا غذا های قابل سفارش در رستوران های سر راه را پسند نکنید، بنابراین مقداری غذای مفید و سالم به همراه آب و سایر خوراکی مورد علاقه خود داشته باشید تا در صورت لزوم از آنها استفاده کنید.
سعی کنید از اسنک ها و ساندویچ های خانگی که حمل راحت تری دارند و فضای کمتری را اشغال می‌کنند استفاده کنید، اگر علاقه مند به خوردن نوشیدنی های گرم مانند چای و قهوه هستید نیز می‌توانید از فلاسک کم جا استفاده کنید، البته توجه داشته باشید که در حین رانندگی اقدام به مصرف غذا و نوشیدنی نکنید و حتما در محلی توقف کنید.

مراقب حیوانات خانگی خود باشید!

اگر قصد دارید حیوان خانگی خود را نیز در سفر همراه خودتان کنید، بهتر است تمامی لوازم حیوان خود از جمله باکس، ظرف غذا، غذای مخصوص، برس، تمیز کننده و محلول های بهداشتی آن را نیز همراه داشته باشید تا حیوان شما هم مانند خودتان در راحتی باشد.

سفر با خودرو یکی از مفرح ترین اقداماتی است که ساعات خوشی را برای شما به ارمغان می‌آورد اما مهم است تا نسبت به برخی از مهم ترین موارد سفر دقت به خرج بدهید تا سفر شما دردسر ساز و مایه ناراحتی نباشد.

چکاپ سفر چه چیز هایی است؟

  • چک کردن سلامت لاستیک ها
  • چک کردن میزان باد لاستیک ها
  • چک کردن سلامت و باد لاستیک زاپاس
  • چک کردن جک، آچار چرخ و مثلث اخطار برای تعویض لاستیک
  • چک کردن روغن موتور ماشین،
  • چک کردن روغن گیربکس (بخصوص برای خودرو های اتوماتیک)
  • چک کردن آب رادیاتور و ضدیخ
  • چک کردن لنت ترمز ها
  • چک کردن سیستم ترمز و روغن ترمز
  • چک کردن تسمه ها (بخصوص تسمه تایم)
  • چک کردن باتری و دینام ماشین
  • چک کردن چراغ جلو نور پایین و نور بالا، چراغ عقب، راهنما، چراغ ترمز، مه شکن و پرژکتور
  • چک کردن برف پاک کن و گرم کن شیشه عقب
  • چک کردن مایع شیشه شورچک کردن سیستم گرمایش و سرمایش
  • همراه داشتن ابزار آلات اولیه
  • همراه داشتن جعبه کمک های اولیه
  • همراه داشتن چند بطری آب
  • همراه داشتن چراغ قوه
  • همراه داشتن کپسول آتش نشانی
  • ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    2 نظرات
    1. رحیمی می گوید

      عالی

    2. نسرین می گوید

      خیلی کامل بود
      ممنون از تهیه کننده این محتوا