علت قفل شدن ترمز دستی چیست؟

ترمز دستی هنگام توقف از حرکت رو به جلو یا عقب خودرو جلوگیری می کند. اما گاهی اوقات ممکن است ترمز دستی قفل شود که بدین ترتیب حرکت کردن با ترمز دستی فعال بسیار خطرناک و آسیب زا می باشد. ما در این مقاله علت قفل شدن ترمز دستی را بررسی کرده‌ایم تا بدانید این اتفاق چرا رخ می دهد.

یک وسیله نقلیه معمولاً در طول عمر خود در معرض تعدادی از مشکلات قرار می گیرد که بسیاری از آنها می تواند برای راننده نگران کننده باشد. یکی از این مشکلات مهم، قفل شدن ترمز دستی است. در واقع، ترمزهای دستی بیشتر از آنچه تصور می کنید با مشکل قفل شدن روبرو می شوند که به همین منظور ما قصد داریم به بررسی “علت قفل شدن ترمز دستی” (Whay Handbrake Is Stuck) بپردازیم تا بدانید چرا این اتفاق می افتد. اما قبل از هرچیز، بهتر است با ترمز دستی، انواع آن و نحوه کارکرد این مکانیزم ها آشنا شوید.

ترمز دستی چیست

ترمز دستی یک مکانیزم ترمز کمکی است که می تواند از حرکت به جلو یا عقب خودرو جلوگیری کند. ترمزهای دستی تقریباً همیشه به وسیله طراحی با کابل فعال می شوند و بسته به وسیله نقلیه مورد نظر به حرکت دسته یا همان اهرم دستی وابسته هستند. زمانی که ترمز دستی را می کشید، در نتیجه یک دستگاه کشش وارد عمل می شود. همچنین فشار بر روی این مکانیسم با آزاد کردن یا پایین آوردن اهرم ترمز دستی به حالت خنثی آزاد می شود. علاوه بر این، یک چراغ ترمز دستی بر روی صفحه کیلومتر وجود دارد که اگر ترمز دستی را بکشید این چراغ روشن، و زمانی که ترمز دستی را بخوابانید این چراغ خاموش می شود تا راننده را از درگیر بودن یا نبودن ترمز دستی آگاه کند. گرچه ممکن است در بعضی از اوقات چراغ ترمز دستی خاموش نشود که میتوانید بررسی دقیق علت خاموش نشدن چراغ ترمز دستی را در مجله یدک یار بخوانید.

انواع ترمز دستی

انواع ترمز دستی

چندین نوع مختلف از ترمز دستی در حال حاضر وجود دارد. نوع دقیق ترمز دستی که ماشین به آن مجهز می شود بسته به کمپانی سازنده و همچنین مدل ماشین می تواند متفاوت باشد. در ادامه رایج ترین انواع ترمز دستی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند، آورده شده است:

ترمز دستی اهرمی

ترمز دستی اهرمی که معمولاً اهرم آن در وسط قرار دارد، رایج ترین نوع ترمز دستی است. این ترمز شامل یک اهرم است که بین دو صندلی جلوی ماشین شما قرار دارد. برای درگیر کردن ترمز دستی اهرمی، فقط باید ترمز دستی را به سمت بالا بکشید. همچنین برای جدا کردن ترمز دستی کافی است دکمه انتهای اهرم را فشار دهید و سپس اهرم را به سمت پایین فشار دهید.

ترمز دستی با پدال پا

سیستم ترمز دستی با پدال پا (یا ترمز پایی) دارای یک پدال کوچک است که در سمت چپ جای پای راننده قرار دارد. جای پای راننده فضایی زیر فرمان است که پدال کلاچ (در خودروهای گیربکس دنده‌ای)، پدال ترمز و پدال گاز را در خود جای داده است. برای فعال کردن ترمز پایی، باید پدال ترمز مخصوص را فشار دهید تا صدای کلیک مانندی را بشنوید که در این مرحله ترمز دستی ماشین شما درگیر می شود. برای رها کردن ترمز پایی، اهرم را درست بالای پدال ترمز قرار دهید و آن را بکشید.

ترمز دستی دکمه‌ای یا برقی

ترمز دستی دکمه‌ای (که در ماشین هایی که از سیستم ترمز پارک برقی استفاده می کنند یافت می شود) یکی دیگر از انواع ترمز دستی می باشد. شما می توانید به سادگی ترمز دستی برقی که روی کنسول قرار دارد را فشار دهید تا ترمز دستی فعال شود. برای رها کردن ترمز دستی برقی کافیست یک بار دیگر دکمه را فشار دهید.

علت قفل شدن ترمز دستی

شرایط متعددی وجود دارد که می تواند باعث قفل شدن ترمز دستی شود، در زیر چندین مورد از شایع ترین دلایل قفل شدن ترمز دستی آورده شده است:

خوردگی یا زنگ زدگی

خوردگی تا حد زیادی شایع ترین علت قفل شدن ترمز دستی است. با گذشت زمان، کابل ترمز دستی، مکانیزم ها یا اتصالات خودرو می توانند قربانی زنگ زدگی شوند و در نتیجه عملکرد ترمز دستی را مختل کنند.

این امر به ویژه در خودروهایی که بیشتر در معرض آب و هوای سرد قرار می گیرند، رایج است. این مشکلات تنها در صورتی تشدید می شوند که از ترمز دستی خودرو به ندرت استفاده می شود.

هوای سرد

هوای بسیار سرد می تواند مشکلات زیادی را در ترمز ایجاد کند. در مناطقی که آب و هوای بسیار سرد دارند، ترمز دستی خودرو می تواند در حالت فعال شده، برای مدت طولانی قفل شود یا به اصطلاح یخ بزند.

اعمال نیروی بیش از حد برای کشیدن اهرم ترمز دستی

بد نیست بدانید که شما ممکن است ترمز دستی ماشین خود را به خاطر اعمال نیروی بیش از حد برای فعال شدن، قفل کنید. برای کشیدن اهرم ترمز دستی فقط نیروی متوسط لازم است. هر چیزی بیش از این می تواند باعث کشیده شدن کابل ترمز دستی شود یا می تواند اتصال قطب ترمز دستی را ببندد که همه اینها می تواند مشکل ساز باشد. هنگامی که شما بیش از اندازه اهرم ترمز دستی را می کشید، اگر لنت ترمز خودرو شما ضعیف شده باشد، سیلندر ترمز بیش از اندازه جمع شده و به اصطلاح قفل میشود، لذا ریگلاژ بودن اهرم ترمز دستی و بررسی منظم لنت ترمز عقب خودرو برای جلوگیری از این مشکل الزامیست.
درصورت نیاز میتوانید به بخش قیمت لنت ماشین مراجعه کرده و قیمت قطعه مناسب خودرو خود را مشاهده نمایید.

علت قفل شدن ترمز دستی در سرما

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، آب و هوای سرد می تواند باعث قفل شدن ترمز دستی شود. علت قفل شدن ترمز دستی در سرما این است که رطوبت بین لنت ترمز و دیسک ترمز منجمد می شود. وقتی ترمز دستی را رها می کنید، لنت ها روی دیسک چسبیده می مانند. از طرف دیگر، ممکن است در کولیسی که لنت ها را نگه می دارد رطوبت وجود داشته باشد و این نیز می تواند یخ بزند. بدین ترتیب ترمز دستی ماشین شما قفل می شود و هرچه تلاش می کنید نمی توانید ترمز دستی را غیر فعال کنید.

علاوه بر این، در خودروهایی که از کابل ترمز دستی استفاده شده است، رطوبت می تواند بین کابل داخلی و کابل محافظ بیرونی نفوذ کند و وقتی هوا بسیار سرد است یخ بزند. در این مورد وقتی می خواهید ترمز دستی را رها کنید، متوجه قفل شدن آن خواهید شد. البته این مشکل کمتر در خودروهای مدرن رخ می دهد چراکه خودروسازان شروع به نصب گترهای لاستیکی روی کابل کرده‌اند تا از ورود رطوبت و کثیفی و یخ زدن آن جلوگیری کنند.

علت قفل شدن ترمز دستی برقی

علت قفل شدن ترمز دستی برقی

ترمز دستی برقی یا EPB یک ویژگی مشترک در خودروهای مدرن است. آنها دستگاه های الکترومکانیکی هستند که برای اعمال و رها کردن ترمز دستی استفاده می شوند. در برخی مواقع ممکن است ترمز دستی برقی گیر کند که مستلزم برداشتن چرخ ها و موتور EPB و باز کردن کالیپر ترمز است.

اما قبل از هر چیز باید بدانید علت قفل شدن ترمز دستی برقی چیست:

  • سوختن فیوز
  • خرابی موتور EPB
  • مشکل در سیم کشی های EPB
  • خرابی سوئیچ EPB
  • معیوب بودن سنسور EPB
  • معیوب بودن کنترلر EPB

آیا می توانید با ترمز دستی قفل شده رانندگی کنید؟

رانندگی با ترمز دستی قفل شده هرگز توصیه نمی شود. این بدین دلیل است که لنت ترمز درگیر شده به حرکت خود بر روی دیسک ترمز ادامه می دهد. این اصطکاک ثابت در عرض چند ثانیه شروع به ایجاد گرما می کند و حتی خطر آتش سوزی را نیز به همراه خواهد داشت. در بسیاری از موارد، گیر کردن ترمز دستی با بوی سوختن و حتی مقدار زیادی دود همراه خواهد بود.

تلاش برای رانندگی با ترمز دستی قفل شده نیز باعث آسیب جدی به سیستم ترمز خودرو می شود. علاوه بر این، ایجاد گرمای بیش از حد در انتهای چرخ می تواند برای آب بندی های آن مضر باشد، حتی در شدیدترین موارد باعث تسریع خرابی می شود.

در هر صورت، قفل شدن ترمز دستی باید جدی گرفته شود و فوراً به آن رسیدگی شود. شما باید در اسرع وقت ماشین خود را به تعمیرگاه منتقل کنید تا متخصصان علت قفل شدن ترمز دستی را شناسایی و این مشکل را برطرف کنند.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به علت قفل شدن ترمز دستی دارید خوشحال می شویم دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.